(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Even heel iets anders. Hoe bouw ik nu een zeer stabiele oscillator met een varicap. (Voor gebruik in een PLL)
Dit is weer voor mn kortegolftransceivertje. Ik was nooit echt tevreden over de stabiliteit van het ding. Het was werkbaar, maar niet echt goed. Er zit altijd nog een klein bibbertje in.
De schakeling is nu een BF981 in een vrij normale oscillatorschakeling met terugkoppelwikkeling. Er zit amplitudestabilisatie op d.m.v. van een torretje dat bij een grote amplitude de gatespanning naar beneden trekt. De amplitude blijft dan wel perfect constant, maar ik heb het idee dat dat misschien wat faseruis opwekt. (kan ik alleen niet goed meten, het is fysiek wat lastig om signaal bij mijn computer te krijgen)
Nu heb ik ff snel een wunderhorn gebouwd. Maar hoe zet ik daar nu op een nette manier amplitudestabilisatie op. Want op dit moment neemt de amplitude zover toe dat het signaal vervormt. Ik heb het liefst wel wat amplitudestabilisatie, want op deze manier krijg ik er (op de sources van de FETs) alleen maar pulsjes uit, geen mooie sinus. Daarnaast lijkt mij dit vervorming ook niet goed voor de stabiliteit. Het lijkt me dat de stabiliteit beter is als alles in klasse A blijft werken.
Daarnaast mag er over een varicap gewoon niet al teveel HF-spanning staan om hem lekker te laten werken. Op dit moment is op lage frequenties de spanning zo hoog dat de varicap al in geleiding komt.
En een ander probleem is dat de condensator in de PLL zoveel lekt. De frequentie zakt ongeveer met 1kHz per seconde als ik de elco vol oplaadt. Dat moet die PLL steeds compenseren, en dat zorgt nog voor wat extra brom. Maar goed, da's niet het grootste probleem.
Het grootste probleem is dat de twee pulsen die de PLL in gaan steeds zo'n 0.2us uit fase zijn. (maar willekeurig welke er dan 0.2us eerder is) Dit bij een PLL frequentie van 250Hz (4ms). Dit is zeer duidelijk hoorbaar wanneer je zit te luisteren, de oscillator gaat echt zo'n 50Hz op en neer.
Wat zijn nou eigenlijk de bepalende factoren voor de faseruis?
Beetje een herhaling, maar heb je dit verhaal al gelezen?
Eigenlijk is dat een ander probleem dan de brommende faselus. 250Hz is ook wel erg laag.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
@FET: Goed artikel. Ik had al zo'n vermoeden dat de ruis lager zou moeten worden bij een grotere oscillator-amplitude. Maar da's wel ververlend, want ik zit aan die varicaps vast, en dus aan betrekkelijk kleine amplitudes en lage Q-factoren. Eigenlijk zou je een varco moeten hebben, met een kleine varicap voor correcties... Maar dat past nu niet meer 
Ja, 250 Hz is inderdaad laag. Ontwerp is al oud, en ik kan daar nu niet meer onderuit. Omdat ik destijds dingen las over die huff n puff stabilisers, werkend op 50 of soms zelfs 10Hz, dacht ik dat dat prima moest kunnen. Maar daar ben ik nu wel vanaf gestapt.
@jowi: fasedetector is een zelfgebouwd ding. Doet hetzelfde als de 4046, maar dan zonder deadzone.
edit: Nog even extra nadruk: Het is dus niet de brommende faselus. Maar instabiliteit in de faselus. Het probleem van lekkende elco's e.d. is ondertussen kleiner dan dat van de faseruis op de oscillator.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (13%)]
(Z)weetvoetje
Op 3 februari 2010 13:53:33 schreef (Z)weetvoetje:
[...]
Nu heb ik ff snel een wunderhorn gebouwd. Maar hoe zet ik daar nu op een nette manier amplitudestabilisatie op.
[...]
De terugkoppel C zo klein kiezen dat de WH op de laagste frequentie nog piept.
In een MFJ269 antenne analyzer zit ook een WH oscillator, deze heeft i.p.v. een gemeenschappelijke source weerstand een fet, deze krijgt de gate-spanning uit een detector en vormt zo een regellus.
(Z)weetvoetje
Ja, daar had ik ook al aan zitten denken. Dat lijkt me de beste oplossing. Je kunt ook wel die terugkoppelcondensator groter of kleiner maken, maar dat levert weer frequentiedeviatie op voor verschillende amplitudes. Dus dat lijkt me niet handig. Als dat ook commercieel wordt toegepast dan zal dat ook wel echt een goede methode zijn. (al is voor een antenne-analyzer faseruis compleet onbelangrijk)
Ruis valt, vermoed ik, wel mee. Een WH is een redelijke power oscillator met z'n twee trapjes met fets. Maar het blijft altijd een compromis, tussen power (=hoge S/N verhouding) en stabiliteit.
(Z)weetvoetje
Ja, maar stabiliteit is het probleem niet vanwege de PLL. De drift enzo houdt je wel in de hand. Echter faseruis is wel een probleem, omdat die PLL dat allemaal gaat compenseren, en er dus een veel ranziger signaal uit komt dan zonder.
Echter, een beetje power ontwikkelen is gewoon onmogelijk met varicaps.
Die ruis komt toch neer op zo'n 2 periodes op 40.000 periodes aan afwijking met de huidige oscillator. Tenminste, ik neem aan dat het ruis is. Ik kan me niet voorstellen dat het in het filter zit. En alle andere factoren heb ik uitgesloten. (denk ik tenminste)
Maar ruis heeft toch twee componenten? AM en FM? Een instabiele VCO zal constant gecorrigeerd moeten worden en een praktisch LPF na de fase comparator kan daar veel, maar niet alles aan doen. Je blijft dan jitter of ruis houden. Aan FM ruis kan een power oscillator niks doen, alleen de AM component heb je daar mee in de hand. Het blijft een compromis!
Kun je de PLL makkelijk loshalen en gewoon een schone DC aanbieden? Dan kun je (even los van drift) kijken of hij stabiel of springerig is. 2 op de 40K klinkt wel als veel. Ik geloof dat mijn FM-bug nog rustiger was. En daar zaten ook varicaps in.
(Z)weetvoetje
Ruis heeft zowel een AM als een FM component (beter gezegd: PM, geen FM) In de transistor ontstaat ruis, met een willekeurige fase, dus dat kan als het in fase (of tegenfase) is zorgen voor amplituderuis, of als het uit fase (90 graden verschil) is voor faseruis.
Als je een beetje een redelijke oscillator bouwt, dan is het verloop per minuut misschien 5kHz bij 20MHz. Maar de PLL kijkt 250*60=15000 maal in die minuut wat het signaal is. Dus die hoeft dan nog steeds maar minieme fasefouten te corrigeren.
edit: @jojo: dat is hoe ik nu test. En dat blijft niet geweldig stabiel, maar daar moet ik nog even naar kijken...
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (10%)]
Ik heb de onderdelen alvast verzameld en de spoeltjes gewikkeld. Ik heb als vervanger voor de bf324 een bf340 genomen.
http://www.xs4all.nl/~wmelchin/willem/spoelen.jpg
Dit moet voorstellen:
10wdg 0,5mm diam 3mm
13wdg 0,5mm diam 5mm
4 wdg 1,2mm diam 5mm
Klopt dit?
moet ik dus voor een spoel van een geheel aantal wikkelingen(bijvoorbeeld 4) op het laatst een halve winding maken?
Je buigt het aansluitdraadje haaks om na 4 wikkelingen.
Er staan in een vorig deel van dit HF topic voorbeeld foto's van Carel Mulder (PA0CMU) hoe je spoeltjes netjes met het juiste aantal windingen maakt.
Het zou ook in het "gratis aanwinst topic" passen.
Gisteravond stond PA1CK voor de deur, die had opgevangen dat ik Amroh spullen verzamelde. Na het uitladen van een auto vol en de koffie, kwam er wat leuks uit de dozen. Waaronder Amroh 402's nieuw in doos.
Een nieuw F4 (met het beugeltje dat altijd weg is) en 221N antenne filter
Veel varco's, waaronder met grote plaatafstand en dozen met buizen en andere onderdelen. Een zelfbouw griddipper jaren 60 (Electron) met spoelset en andere half afgebouwde projecten in doosjes.
Het mooiste is niet HF gerelateerd. Een zelfbouw Williamson versterker (mono) met originele uitgangstrafo en KT66's in de eindtrap.
Arme Hugo, je hebt al zo weinig ruimte over! Ik zal je helpen, ik kom het vanavond ophalen ...

Serieus:
Ik heb nog een Amroh smoorspoel voor je, een gebruikte 1505, Imax=150mA, L=5H, cat. nummer43.020
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Nah, kan je van een pleerol-spoel ook hoor! 
@Hugo,
Weet ik toch ...
Ik bewaar de spoel voor je, komt in orde.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ahhhh Hugo, heb je echt wel genoeg ruimte? 
Zoals jullie misschien wel weten heb ik nog een dikke rol litze staan, zijn er liefhebbers voor een 'stukje' (voor een kleine donatie) dan neem ik dat ding mee naar Rosmalen. Zorg dan zelf even voor een houder (pleerol).