Beste,

Op dit moment ben ik met een auto hobbyproject bezig (fiat x1/9). Nu wil ik graag het originele instrumentencluster vervangen door dat van een Porsche Boxter uit 1999 (reeds in mijn bezit).

Nu heb ik gehoord dat hier waarschijnlijk gebruik gemaakt wordt van een CAN-Bus. Heb even wat rond gegoogled en hier op het forum de discussies gelezen rondom CAN en begrijp in essentie hoe e.e.a. werkt. Echter blijf ik met één waarschijnlijk domme vraag zitten. Hoe en waaraan kan ik zien of dit cluster gebruik maakt van een CAN-Bus? Op de achterzijde bevinden zich drie 2x13 polige aansluitingen. Kan iemand mij helpen????

Check de chips en de benamingen. Mogelijk kan je daar uit halen of die CAN bevatten en op welke pinnen dit staat.

Kun je niet de pinning achter halen van die stekker ?

Het schema van de connectoren heb ik en is te vinden op pagina 27 op de volgende weblink:

http://www.cannell.co.uk/Boxster_Manuals/986%20Group%209%20Circuit%20D…

Heb e.e.a. geprobeerd en de indicatorlampjes zijn in ieder geval gewoon analoog aan te sturen. Maar voor toerenteller, kilometerteller, benzinemeter enz. blijft dat de vraag.

Heb geprobeerd het cluster op en te maken om te kijken welke componenten erin zitten maar dat levert voor nu teveel beschadigingen op om dit door te zetten. Dus eerst maar even wat andere manieren proberen.

Omdat ik niet veel verder kom heb ik toch maar het idee van Led-Maniak opgevolgd en het cluster opengemaakt. De meeste componenten heb ik kunnen achterhalen op één na en dat is waarschijnlijk het component waar het om gaat :-). Zul je altijd zien!

Het gaat hier om een IC van:

Micronas
CDVJ 1D02 M263
9295. 1U GF F
077555.004

Op de site van Micronas kon ik het in iedergeval niet vinden. Heeft iemand een idee om deze gegevens/datasheet te achterhalen.

Alvast bedankt!

Kun je een foto posten van de printplaat?
Als ik in de manual kijk dan lijkt het er op dat het gewoon ouderwets iedere functie apart.

De kwaliteit laat inderdaad te wensen over. Ik denk dat niemand hier wat uit kan aflezen.

Het lijkt alsof de foto's met een telefoon zijn gemaakt, maar het is toch een digitale camera (Sony DSC P52 volgens EXIF). Dan loont het de moeite om nieuwe foto's te maken en gebruik te maken van de macro stand (meestal herkenbaar aan een bloemetje). De foto's zijn zo vaag dat er eigenlijk maar weinig te zien valt.

Ja daar kan ik niet zo heel veel mee.
Als ik het schema bekijk lijkt het er toch veel op dat alle data los aankomt op de connectors. Dus geen Can,Lin of iets anders. Uiteraard zit er wel een K-lijn op ivm de kilometer stand en de wegfahrsperre.

Paul wat bedoel je met de k-lijn en wegfahrsperre (kan hier wel wat bij bedenken maar weet niet waarom dit hier belangrijk kan zijn)?

Ik ben vandaag maar gewoon aan het experimenteren gegaan op basis van de schema's. Tot op heden heb ik alle signaal lampjes/leds werkend gekregen. Wat nog niet lukt is de meetinstrumenten (kilometer-, toerenteller, temp- en benzinemeter) werkend te krijgen.

Iemand een idee?!?

K-line is een bus standaard, net zoiets als CAN.

Toch staan al die signalen "los" aangeduid in de schema's van jouw link. Denk dat er nog wat +12v en massa draden ontbreken.
Nogmaals kijk goed naar het schema. Toerental is bv pen15 blauwe stekker. Wat wel eens lastig kan worden is de ijking die is uiteraard voor een 6 cilinder jouw fiat heeft er 4.
K-lijn is idd de communicatie tussen motor ecu en eventueel een tester. Ik kan in de schema's op het dashboard geen Can-bus aansluiting vinden ieder geval.