Best, maar laat hij dat dan anders onder woorden brengen. Het helpt de discussie niet als men meteen begint met Crap en Idiots, op een vraag die alleen maar neerkomt op "wat is een EL34S".
Voor mij persoonlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik vind het veel interessanter dat blijkbaar zowel beamtetrodes als pentodes onder beide aanduidingen zijn geproduceerd (gewoon zonder die -S, dus).
De eerste zin van je post drukt trouwens het tegendeel uit van wat je waarschijnlijk wilde zeggen. 
Ik en Eric Barbour [...] beweert dat er geen buizen bestaan waar EL34S op staat.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Bedankt voor je opmerking betreffende eerste zin; het woord 'niet' was weggevallen na plaatsing van de opmerking tussen haakjes. 
Verder heb ik nog een link toegevoegd naar een pagina getiteld
"Hallof Shame" van een ander TCA lid, met links naar bedrog en fouten m.b.t. stempels op buizen.
Overigens moet ik erkennen dat ik het woordgebruik van Eric Barbour ook niet erg tactisch vond. Desalniettemin, meende ik toch de volledige tekst te moeten plakken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dus toch een knorrepot, maar ook die hebben vaak gelijk
En zoals gezegd kan die S heel goed kloppen met van Veen's bewering dat een S staat voor de bundelstraalversie: dan zou die S-versie een Chinese kopie van een RCA-achtige EL34 kunnen betreffen. Knorrepot heeft gelijk en van Veen heeft slechts een klein hiaat in zijn kennis. Dat lijkt me de meest voordehandliggende uitleg omdat die het best bij alle aangedragen uitspraken en feiten past en bovendien zo min mogelijk aannames bevat. Volgens Occams scheermes moeten we daar dan ook van uitgaan totdat een eventuele omslachtiger verklaring alsnog bewezen wordt 
Overigens qua knoeien met buisnummers kan JJ er ook wat van, zo zag ik tijdens het zoeken naar een EL34 datasheet: Die lui hebben een ECC99, terwijl die toch echt ECC899 of iets dergelijks moet heten.
Weet iemand of Pro-electron nog nieuwe registraties accepteert voor buizen in dat nummersysteem, of dat de fabrikanten maar moeten zorgen dat ze die paar nummers die ze nog produceren niet laten overlappen?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 26 februari 2010 12:20:20 schreef maartenbakker:
Dus toch een knorrepot, maar ook die hebben vaak gelijk
Maar iig niet oud !!! 
Haha, een hoop informatie ineens!
Nu nog even een concrete vraag:
De buis (EL34S) komt uit een High-end buizenversterker, waarmee kan ik hem het beste vervangen?
Ook de EI ECC83 moeten vervangen worden; welke kan ik het beste daarvoor nemen? (EI maakt ze niet meer geloof ik, welk merk kan ik dan het beste nemen?)
Ohja, mochten jullie het echt niet geloven, wil ik nog wel even een foto'tje maken vanavond.
Op 1 maart 2010 15:39:12 schreef Don_Antoin:
Haha, een hoop informatie ineens!
Nu nog even een concrete vraag:
De buis (EL34S) komt uit een High-end buizenversterker, waarmee kan ik hem het beste vervangen?
Iets met goud en handgeschilderd...
Nee niet dus, high-end buizenversterker... dat is net als een niet high-end buizenversterker maar dan vaak met veel te dure componenten. Maar met een merk als Shuguang zal dat ook wel meevallen.
Neem een standaard EL34, eventuele klankverschillen vallen niet op. Of je moet 1:1 gaan blindtesten en dan hebben we nog steeds over nuances.
Ook de EI ECC83 moeten vervangen worden; welke kan ik het beste daarvoor nemen?
Hetzelfde verhaal.
Tidak Ada
Op 1 maart 2010 15:49:27 schreef Henry S.: [...] Iets met goud en handgeschilderd...[...]
Dat zou dan 'deForest' zijn, maar die hebben nooit EL34's gemaakt 
Ze moeten zeker wel gematcht zijn? Of is dat ook onzin?
Ik ben zoals jullie merken helemaal niet zo thuis in buizen (voor mijn tijd
)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Buizen van hetzelfde merk en uit dezelfde serie lijken me wel aan te raden. Een beam-power EL34 samen met een gewone lijkt me in elk geval net iets te groot verschil te geven...
OK, maar op die buizensite kan je ze allemaal matched kopen. Dat er sets aan de hand van de specificaties (natuurlijk hetzelfde merk) bijeen worden gezocht. Dit is niet nodig volgens jullie?
Meestal zit in de versterker wel een regelaar om de twee ruststromen gelijk te maken. En na een maand check je dat even, en na een jaartje weer.
Als de buizen èrg ongelijk zijn, lukt dat daarmee niet. Het moet dus wel een béétje ergens naar rooien.
Aan de andere kant.. stel nu eens dat één buis helemaal niets doet; zelfs geen ruststroom zou willen nemen. Of je haalt 'm eruit.
Dan draai je de ruststroom van de andere flink op, en dan heb je een single-ended versterker (van lager vermogen weliswaar!).
Tegenwoordig schijnt dàt nu juist weer het neusje van de zalm te zijn, toch? Ik bedoel maar: zó kritisch is die matching niet.
Ik zou het best leuk vinden, een foto'tje van de S-sers.
Hier de foto zoals beloofd. Niet heel scherp, wel gemaakt met een daarvoor bestemd toestel 
Focussen op een glazen object valt niet mee!
Vind het toch veel lijken op de 6CA7 van Electo-Harmoninx, korte dikke anode en een korte dikkere glaskolf dan de gewone El34, daarvan is zowel de anode als de glaskolf langer en slanker.
Is ook nog een met het oudere Shuguang logo, toen de chinezen nogal wat zaten aan-te-rotzooien..
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=931&o…
Lijkt eerder een 6L6 of een 5881 met EL34 opdruk.
Een EL34 is rank met een lange anode.
Shuguang heeft zelfs een EL156 nagemaakt met een oktalvoet. Qua specs stond die toch wel ver van de echte af.