Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Figuur 4 in die datasheet laat duidelijk een diode zien. Maar wat bedoel je met de vraag "wat erop hoort te staan"? Opdruk? Spanning? Nog iets anders?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten, wat ik bedoel is: In het bakje met de voltage regulators zit hier een zakje met daarop dat er 10 stuks LM1117-5.0 ingezeten moeten hebben. Daar zitten dan een zwik chipjes in die het oscrhift 47RA N06B, Nu had ik gehoopt in het datsheet te vinden dat het opschrift iets is van "47RA XXXX with XXXX is date code for use by National".

Of voor mijn part dat het opschrift LM1117-5 hoort te zijn, zodat ik weet dat ik de verkeerde chips heb.... :-)

@maarten, hieronder: Good spotting. Duh! stom dat ik hem niet kon vinden! Past ie weer helemaal in dit topic.... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 4 maart 2010 01:15:24 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dat staat toch gewoon op pagina 2 van je datasheet onder het kopje Ordering Information?

Om nog terug te komen op de diode... In de datasheet staat dat die alleen nodig zou zijn bij flinke surges, dus hoe jij je LM1117 hebt opgeblazen snap ik nog niet helemaal.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 maart 2010 16:03:30 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 3 maart 2010 15:59:32 schreef maartenbakker:
Om nog terug te komen op de diode... In de datasheet staat dat die alleen nodig zou zijn bij flinke surges, dus hoe jij je LM1117 hebt opgeblazen snap ik nog niet helemaal.

Een batterij of acccu kan flinke stroom leveren!

handig om dan ook een diode in serie met je voeding te zetten, anders lopen als nog je baterijen leeg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lucky Luke

Golden Member

Op 30 december 2009 21:24:31 schreef klein is fijn:
Hele leuke in Eagle.. Opeens vliegen de consistency meldingen, errors en warnings me om de oren. Na even goed turen naar het schema zie ik wat er fout gaat...

[afbeelding]

Welke #$%@#$ droplul heeft die voedingspinnen in die volgorde neergezet?

Bij mijn elektronicapracticum een opamp geroosterd. Docent had bedacht dat + voeding aan de onderkant en - voeding aan de bovenkant ook wel kon... (om + en - ingang om te draaien hele opamp symbool gedraaid in het schema). Daar ben ik dus mooi ingetrapt... (er stond keurig bij wat wat was, maar ik verwacht + boven, - onder, en dat ging dus even niet op)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik mijn puberjaren maakte ik een printje dat moest geïnstalleerd worden in de auto van een kameraad.
Pluspool op het verkeerde kroonsteentje én de print tegen de chassis laten vallen (autoradioslede): het ding puntlaste zich tegen de plaat en een dikke diode (6A6) vertrok... naar de eeuwige velden.
Nog een paar printsporen opgestookt ook.
Goeie reklame.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Maarten, met een Atmega op 8MHz, twee ledjes en verder niks gaat de labvoeding nu in stroombegrenzing op 100mA. Ik denk dat er iets niet pluis is.... Ik ga zoeken. D'r is dit keer dus nog geen harde kortsluiting, maar wel dus iets mis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

wel weerstanden in serie met de LED's ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ook een leuke: als je een kapotte FET in een switcher vervangt: let even op de isolatie van de behuizing |:(

de oorspronkelijke FET zat in een plasticen behuizing, en de vervanger die ik had geregeld in een metalen TO220. en natuurlijk niet eraan gedacht dat dat koellichaam geground was. dus, stekker erin, knal, vonk, stekker snel eruit getrokken.
op het eerste oog viel de schade mee, tot ik op de achterkant keek: SMD condensator naar de eeuwige jachtvelden, en een leuke zwarte vlek. die is rijp voor het ronde archief...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kwam laatst nog een suggestie over voorbij zetten, je leest te weinig op CO :)

If you want to succeed, double your failure rate.

hmm, ja, dat had een hoop problemen kunnen schelen...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Ter lering en vermaak...

Het lijkt er op alsof de flux die ik gebruikt had een kortsluiting van ongeveer 50 ohm had gemaakt. Ik heb 1 atmega naar het ronde archief verwezen, 1 nog maar bewaard omdat ik anders zo snel door m'n atmegas heen ging, en de derde weer teruggesoldeerd (na de soldeerflux verwijderd te hebben). Dat werkt nu prima....

De tweede blijkt ook geen kortsluiting te hebben.

Het is me gelukt om die derde los te solderen en weer vast zonder met tin te hoeven rotzooien: de hete lucht er op en het chipje 1cm optillen. Zodra het printje er afvalt, is ie los :-) . meten, flux de schuld geven, flux verwijderen. Vervolgens de chip weer op z'n plek gelegd, en de hetelucht er weer op. Even later zakt ie precies op z'n plek.

Ik ben een paar dagen bezig geweest om te proberen een flash chip uit te lezen. Blijken er 9 datalijnen en 1 adreslijn niet goed vast gesoldeerd. Zucht. Vandaag moet de tweede flash chip op zo'n printje, en daarna moet ie terug op de harddisk waar ie vandaan kwam.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben al een tijdje bezig met een frontpaneel te ontwerpen voor een nieuw project. Gisteren was ik het aan het overtekenen met alle afmetingen ebrij omdat het zondag uitgefreesd(cnc) wordt. Ik zie een rondje van 7mm, en denk, waar was dit nou weer voor?

Na lang zoeken in m'n papierstapel wist ik het weer, het was een gaatje voor een ledhouder waarin de led kwam die moet branden als het toestel oververhit raakt.

Altijd overal duidelijk bijschrijven waar wat voor dient dus.

Op 12 november 2009 19:36:56 schreef klein is fijn:
[...]Dan meteen maar de ontwerptip er achteraan: ALTIJD tekst op je print zetten om zulk soort grappen te voorkomen. Al is het maar een datum.

Het is hierbij niet verstandig om de tekst '3D' te gebruiken als je een controller voor een 3D-bril aan het maken bent en nog maar weinig ruimte voor tekst overhebt...

Misschien dat het niet zo opvalt bij 2 karakters in een hoekje, maar ik zie niet helemaal in hoe 3D in spiegelbeeld als iets leesbaars eruit ziet?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik moest ook een paar minuten nadenken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij 'spiegelen' ben je vaak geneigd om aan een vertikale as te denken.
Denk eens anders.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

Ah, silly me.. |:(
Moet de 3 wel symmetrisch zijn op die as natuurlijk, maar dat is bij simpele lettertypes op een PCB vaak het geval.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat is inderdaad niet heel handig nee |:-(

Correct me if I'm wrong!

eens eentje van mijn kant:

Ik was een mini usb-scoopje aan het bouwen op breadboard.

2 dagen na het school liggen klooien om er nu achter te komen dat men pullup van een datalijn rechtstreeks aan de pin van de µC hing ipv aan het knooppunt met de zener en de weerstand |:(.
Dan had ik ook nog een diode fout gezet... Ik had namelijk tijdelijk 5 diodes in serie zodat die als 'zener' kunnen fungeren, er stond maar eentje fout en die ene was dus al eentje teveel.

Maar uiteindelijk werkt het dus ikke blij :)

K'zoek nog een tip voor een spanningsdeler, ik wil namelijk hogere spanningen kunnen meten dan die 2,5V (begrenst door de adc oid denk ik)
Opampje alleen zal niet werken...
Dus zal ik een weerstandsnetwerkje moeten bouwen, maar in welke grote moet ik dan denken voor die weerstanden? En moet het nog gebufferd worden door een opamp? (let wel op, er is enkel 5V beschikbaar)

[Bericht gewijzigd door watchout3 op zondag 2 mei 2010 16:28:17 (24%)

De ingangsimpedantie van de attiny is geloof ik ordegrootte 10k. Dus als je mikt op de onderste weerstand 1k, dan kom je een goed end in de richting.

Als je vind dat je dan met bijvoorbeeld een 10k weerstand (om spanningen tot 25 volt te kunnen meten, te zwaar de bron belast, dan moet je inderdaad iets bufferen. Microchip heeft handige opamps hiervoor. 6001 of 6002 of zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb maar een nieuw topic geopend voor verder afdwalen te voorkomen :)
toch al bedankt voor de info

Nog een handige tip:

Het kan gebeuren, dat je een IC-voet pinnetje wil verlengen met een stuk draad. Geen simpele opgave om dat netjes af te werken. Meestal resulteert het in een lelijke soldeerklodder, en staan beide onderdelen niet mooi in mekaars verlengde.
Daar hebben we dit op gevonden:
http://prosje.be/CO/Fotos/BungardBusMisbruik2.jpg
Men neme een busje, dat normalerwijze dient om boven- en onderzijde van een dubbelzijdige print met mekaar te verbinden, met een binnendiameter van 0.6mm. Het dunne deel van het pinnetje wordt zodanig ingekort, dat het tot halverwege het buisje reikt. Als draad neme men telefoondraad - die past daar zuigend in.
Een klein tikkeltje soldeersel volstaat, om er een nette verbinding van te maken. Moest er toch teveel soldeer blijven hangen, dan kan die met wat litze weggezogen worden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Als je aan de gang gaat met uC's en CPLDs en signaal leidingen tussen deze legt, LET DAN OP DAT JE NIET BEIDE ZIJDEN ALS OUTPUT CONFIGUREERT!

Ik maar op me kop krabben waarom me 5V voedingkje zo'n moeite had met zon' relatief klein schakelingetje, met een warm wordende CPLD en AVR..

Op dat moment was ik nog niet toegekomen aan het implementeren van die signaal lijntjes, alleen wat grove initialisatie gedaan. Maar poorten per ongeluk als OUT gedefinieerd ipv als input.

Er ging niets stuk hoor, maar de schakeling was niet bedoeld als huiskamer verwarming ;)

Meestal trekken ze dat verbazingwekkend lang. Als het althans bij drivers blijft die kort liggen, naar GND of hun eigen VIO.

Ik had helaas een aantal dagen terug een aan-gepatched meetdraadje (één van velen) rondzwerven, die aan de buitenprint tegen de voeding kwam. Zat direct aan een FPGA en de voeding was helaas 28V. Dat was WEL teveel. Helaas helaas, het is ook nog een BGA, dus zelf vervangen is ellende. Vooral het ding eraf te krijgen zonder pads mee te nemen blijkt altijd een klus. Dan de assembleur maar weer een zak geld geven. :(

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten