Goededag allemaal!
Ik ben hier sinds 5min nieuw op het forum dit komt omdat ik slechts van deze maandag begonnen ben met de digitale techniek. Van algemene elektronica ben ik al wel op de hoogte maar dit is volledig nieuw voor mij!
Nu mijn probleem...
Ik ben in het bezit van een moto en wil er enkele elektronische snufjes op voorzien zo heb ik reeds een temperatuurcontrole en vitessenindicator gemaakt maar ik zou graag het volgende maken.
Ik wil op 3 plaatsen de temperatuur meten maar er kan er slechts 1 tegelijkertijd op mijn display worden weergegeven. nu dacht ik aan het volgende... Door telkens met een drukknop puslen te geven stijgt de tellerwaarde met 1 en op 4 reset hij. Bij tellerwaarde 0 wordt een relais aangestuurd zodat op 1 plaats wordt gemeten bij tellerwaarde 2 wordt een 2de relais aangestuurd en bij 3 ook. Op het net spreken ze hier alleen maar dat deze telt volgens een klokfrequentie... Zou het mogelijk zijn dit kristal te vervangen door een drukknop zodat deze alleen telt wanneer ik een puls geef?
de teller is een IC4017
Of zouden jullie dit probleem anders doen?
Ik hoop dat we snel tot een oplossing komen!
mvg Jazzy Gerard
Nixk-89
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
Dat is prima mogelijk met een 4017, maar je kan niet direct een relais aan een uitgang hangen (en mag je ook nooit doen!). Aangezien je redelijk wat verstand hebt van elektronica weet je ook dat je met het in- en uitschakelen van relais redelijk grote piekspanningen trekt, daar kan een IC dus absoluut niet tegen!
Dit plaatje geeft goed weer hoe je een relais kunt schakelen. Elk zo'n schakeling hang je dan aan output 0 t/m 2. Output 3 koppel je aan de reset. Houd er rekening mee dat je clock ingang active high is en dat je een zwevende ingang moet zien te vermijden. Dit kan het beste met een wisselschakelaar, waarbij het middelste contact met de clockingang wordt verbonden. De ene kant maakt verbinding met de voeding en de andere kant met de grond.
Heb je de datasheet er al op nageslagen? Daar staat veel nuttige informatie in.
[mod edit] Plaatje gefixed
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (2%)]
Wisselschakelaar is geen goed idee, omdat er bij het overschakelen tussen de twee standen kortstondig alsnog een moment is dat de ingang zweeft.
Beter is dan een gewone drukknop (maak-contact) die contact maakt naar Vcc, de andere pin van de schakelaar aan de ingang van het IC, die je ook met een weerstand van 10kOhm aan GND verbindt.
hey,
bedankt alvast! en inderdaad de piekstromen waren me even ontglipt!
maar het principe van de wisselschakelaar/drukknop begrijp ik niet zo goed? is het de bedoeling om daar de pulsen mee te geven? of...
heb de datesheet al ingegekeken maar heb precies een verkeerde... want zooveel stond er niet in.
mvg
Het is eigenlijk heel simpel: bij elke puls op de CLK ingang van de 4017 telt de chip 1 stapje verder. Hoe snel 'ie moet tellen, kun je zelf bepalen: met een drukknopje doet 'ie dat elke keer dat je de knop indrukt, met een kristal-oscillatortje zal 't tellen een stuk vlugger gaan. 
Je moet ook niet vergeten om de knop te debouncen want anders gaat hij als je een keer op de knop drukt wat stapjes verder.
achzo ja ik begrijp het!
van dat debouncen daarvoor gebruik ik een gewone drukknop en geen schakelaar dan heb je dat niet hé 
en van die klokfrequentie... klopt het dan als ik een cristal van 4MHz neem dat hij dan telt met stappen van 1µs of is dat bij de 4017 anders?
mvg jazzy
Met die 4017 heb je helemaal geen kristal nodig. Elke puls via je drukknopje verhoogt de teller met één.
Wel debouncen, ook met een drukknop.
ok bedankt allemaal!
ik denk wel dat ik nu alle info heb om verder te kunnen!
alles is uitgetekend, zo snel mogelijk naar de winkel om te testen!!!
mvg jazzy gerard
Pas op met het tellen met drukknoppen, ze generenen contactdender. Hierdoor zal 1 keer indrukken van het knopje meerdere pulsen genereren.
Waarom kun je niet gewoon alle drie de temperatuursensoren aan verschillende ingangen hangen en je software aanpassen?
Of heb je de software niet zelf geschreven/kun je deze niet wijzigen?
Ik heb geen duidelijk beeld van je opstelling, enkel het idee dat je iets simpels moeilijk probeert op te lossen.
omdat deze IC's niet te programmeren zijn het zijn geen microcontrollers ofzo... het probleem van het denderen is al opgelost. ik heb parallel over de drukknop een condensator van 470nF geplaatst.
in deze toepassing zou het met de temperatuursensoren en een microcontroller te omslachtig worden...
mvg jazzy