Hallo beste forumgenoten ,

enkele dagen geleden was ik met werken bezig aan het elektrisch circuit van 12 volt installatie van mijn boot.
Ik voorzag het vaartuig van een alternatieve manier van stroomvoorziening teneinde de batterijen op te laden.
Sta me toe om niet uit te wijden over die alternatieve manier want dat zou ons te ver leiden en op zich niets bijdragen aan de probleemstelling.

Hoedanook de inboord motor (volvo) draaide en de bosch alternator laadde zoals steeds ook de batterijen op , toe ik die alternatieve stroombron op het systeem aansloot via een ampèremeter teneinde het laadvermogen ervan te bepalen merkte ik een vonk op.
Korte tijd later kreeg ik een akoustisch en indicatief alarm van van het laden en een meting achteraf gaf aan dat de alternator geen stroom meer leverde. Ik deed de meting aan de B+
http://www.uploadarchief.net/files/download/herschaalde%20kopie%20van%…

U zal zich wellich afvragen waarom ik de motor startte om die alternatieve bron te testen , wel , ik gebruik de draaiende kracht ervan om extra energie op te wekken, los van de reeds bestaande alternator.
Zoals ik al zei , het zou te ver gaan om hierover door te bomen.

Mijn vraagje is nu - aan de hand van de verstrekte gegevens - wat zou er kunnen defect zijn aan de alternator door dat enigzins lichtzinnig maneuver van me ?
Zou de diodebrug stuk zijn ?
Ik zie ze nergens op de alternator staan , dus vermoedelijk zit ze er binnenin. Maar alvorens alles te demonteren had ik graag toch de mogelijkheden van het defect geweten , en misschien tips van hoe en waar te meten teneinde de ontmanteling van onderdelen te beperken.

Alvast bedankt voor de feedback

de B+ zit direct aan de batterij, dus een meting hieraan lijkt mij nogal kansloos. hetzij u EVt kunt zien of de spanning oploopt. Dit zou een indicatie kunnen zijn.

Anders is er mar 1 methode en dat is de stroom meten.

U kunt ook controleren of het laadlampje nog werkt: deze zit op de D(+) aansluiting. Als deze werkt (aangaat bij stilstaan uitgaan bij draaien), kunt u er gevoegelijk vanuit gaan dat de alternator wel werkt.

Als deze niet werkt. Dan kunt u wellicht de W aansluiting nog eens meten op de AC stand. Dit is echter maar 1 van de 3 wikkelingen en zegt dus NIETS over de andere stator wikkelingen. Als deze doodblijft, kan het de rotor zijn, of deze stator wikkeling of evt een kortsluiting.

uiteraard kan open maken en doormeten der diodes ook. Dat is idd wel mijn eerste gedachte OF de regelaar achterop kan ook.

Uw geheimzinnige energiebron hoeft u niet te onthullen, maar misschien is het handig om te vermelden welke spanning en stroom deze kan leveren. Als de spanning hoger oploopt dan de afgeregelde spanning van de alternator (bijvoorbeeld 14,5V) kan daar misschien wel wat mee mis gaan.

Ongeacht dat, lijkt me de spanningsregeleaar (in 1 huisje met de diodebrug doorgaans, en vaak toch als een soort bultje achterop de alternator geschroefd) de meest waarschijnlijke kandidaat om te vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Ik sluit me aan bij Maarten.

Als de spanning in het systeem te hoog oploopt, worden de spoelen in je alternator teveel belast. De dynamo gaat dan meer vermogen leveren en de spanning rijst de pan uit, omdat je net heel effectief je spanningsregelaar hebt gebypassed.

1e verdachte is je spanningsregelaar.
2e je diodes
3e je spoelen

Hier vind je info over hoe je kan testen.

waarschijnlijk is de spanningsregelaar gesneuveld. Gebeurt vrij snel. Is ons ook overkomen op onze boot, geen magische energiebron, maar gewoon de hoofdschakelaar. Deze was perongeluk uit gegaan. Bij ons stopte het laden niet meer. Gevolg: een aantal kuub knalgas.

ik heb eens een dynamo van een volvo gemaakt , en er zaten 6 stuks persdiode in , die gesoldeerd zijn op een koperen geleider . en ieder is goed voor ~30 amp dus meer kans op de regelaar die stuk is .

ook komt er van de dynamo een dunne draad die nodig is om het veld in de lucht te krijgen eer hij stroom levert , hier loopt onder de 1000 rpm wat stroom over om ineens niks meer te hebben lopen aan stroom . dan neemt de dynamo het zelf over . deze draad zou altijd stroom trekken ook met de motor af dus er kan een zekering inzitten die achter het contact zit . dus meet of er 12v opstaat ook als deze los is van de dynamo .

Kijk ook even of het 'laad lampje' niet stuk is, als ik mij niet vergis dan laad de accu ook niet bij als dit lampje stuk is.

hallo beste forumgenoten,

wellicht is het , aan de hand van de gegeven reacties tot dusver , tijd voor wat extra info.

Hier nog enkele foto's van de alternator.

de achterzijde van de alternator.

typenummer

deze gele draad die verlengd werd met een stuk rode intrigeert me wel.
Deze geleider gaat in de diode/regelaar en wordt verbonden met de plus van de accu(zeer dicht tegen de accu trouwens , vandaar ook de rode kleur.
Graag had ik geweten waarvoor deze verbinding dan wel dient ?
Is dit een compensatie voor het spanningsverlies dat optreedt in de diodebrug die tussen de alternator en de accu staat ?
( die rode draad wordt NA de diodebrug aan de accu gekoppeld)
Het is namelijk zo dat de alternator verschillende accu's oplaadt en dat die allen gescheiden zijn door middel van die diodebrug/verdeelbrug.
Ik weet dat op die manier spanningsverliezen ontstaan , en dacht dat dit dan een compensatie is voor het verlies.
Graag een bevestiging indien mogelijk.

de regelaar met koolborstels is gedemonteerd en hier zie je dat die gele draad (verlengd met rode) in die regelaar gaat.

close up van de regelaar , alles zit ingegoten in gel , bijgevvolg zal het vervangen van een eventuele defecte diode niet mogelijk zijn vermoed ik.

Zo, en dan nu toch wat verdere informatie aangaande die mysterieuze en geheimzinnige energiebron.
Zoals ik al zei , de installatie en motor/alternator betreft die van een zeilboot.
Bij het zeilen zijn er 2 opties voor de schroef.
Je fixeert ze door in achteruit te schakelen, op die manier draait de schroefas niet meer mee (minder slijtage , minder geluid).Wel verlies je hierdoor een halve knoop (halve zeemijl) aan snelheid door de wrijving.
Of je laat de schroef freewheelen, maw meedraaien in de stroom van water terwijl je zeilt.Met omgekeerde voor en nadelen uiteraard.
Ik opteerde voor het laatste en wil die energie via een schroefasgenerator omzetten in .......elektrisch laadvermogen.
Ik gebruikte hiervoor een windmolengenerator (3fasige) die ik via een dumpload regelaar wou temmen naar 13,5 volt.

Dus om het geheel te testen moest ik de motor starten , de gear in vooruit schakelen en de schroefas in beweging brengen teneide de schroefasgenerator te activeren.
De boot staat in winterberging op een bootstoel.
Door de motor te starten geeft ook de alternator een laadstroom en vermits al mijn accu's door zonnepanelen op peil worden gehouden zat de laadspanning algauw aan de normale 14,2 volt.
Toen alles goed en wel draaide , verbond ik de dumploadregelaar via een amp meter aan de huishoudbatterij. Gevolg , een vonk , kort nadien het laadalarm.

Nu is me bij te test - die ik besprak in mijn initiele posting - opgevallen dat een spanningpiek gemeten van 16 à 17 volt , kan ook meer piek geweest zijn maar dat valt altijd wel moeilijk te meten nietwaar.
Ik heb dus blijkbaar met een overspanning op het circuit gezeten en vermits ik kort na de opstart van de test een alarm kreeg van ' niet meer laden ' ,legde ik natuurlijk een oorzakelijk verband tussen dat alarm en de uitgevoerde test.
inmiddels las ik van een forumgenoot dat ook hij een regelaar opblies door een spanningspiek , bijgevolg begin ik voor mezelf ook te vrezen dat ik in hetzelfde ' bootje ' zit :-)
Zou de spanningspiek in combinatie met de gele/rode compensatie draad (indien het een compensatie betreft uiteraard) het probleem kunnen zijn geweest ?

- Het laadlampje is niet stuk want het brandt nog.
- Op B+ mat ik na het alarm geen 14,2 volt meer .En vermits B+ van de accu gescheiden is met een diodebrug is dit wel representatief voor de situatie dacht ik.

PS:
http://www.uploadarchief.net/files/download/auto-part-voltage-regulato…
hier trouwens nog een afbeelding van de afzonderlijke regelaar in kwestie , en hier wordt die bewuste gele draad aangegeven als ' trio ' .

Zo , the story in a nutshell.

Bedankt en beste groeten

nogmaals mijn vraag: als je start, gaat het lampje dan wel uit?

ook is mijn vraag onbeantwoord wat je dan WEL meet op de B+

bovendien zitten de diodes vaak helemaal niet in de regelaar.. Daar worden ze immers veel te warm voor!

Hi Henk,

het lampje ging uit na de start , alhoewel ik de indruk had dat het toch wel flauwtjes bleef branden.
Na een tiental seconden ging het fel aan en uit, en bleef dat doen samen met het akoustisch alarm dat aangeeft dat er niet meer geladen wordt

Op B+ mat ik na de start dezelfde spanning als dewelke ik meet wanneer de motor stil ligt, namelijk 9,5 volt . Ik vermoed dat de diodebrug wat doorlaat daarom meet ik dat voltage.
Maar B+ gaf zeker geen 14,2 volt.

Googlen doet me vermoeden dat in het blokje wel degelijk alles inzit om gelijk te richten en te regelen hoor.
Op de eerste foto zie je duidelijk dat de rug van het blokje van metaal is , wellicht voor de warmte afgifte.

Edit:
op de eerste foto (achterkant alternator) zie je het zwarte overheersende gedeelte met de vele kleine openingen in, daaronder zitten de diodes.

Het zwarte blokje op de vorige foto's is de regelaar.

Beste groeten

de diodes zijn dus speraat meetbaar: zou me daar eerst eens op richten.

die 9,15 V is de accu spanning. als het die niet is, zijn de spoelen ook spseraat te meten op de een lage weerstand (mag niet volledig 0 ohm zijn) dan even de rotor wikkeling meten..

als dat allemaal goed is, dan moet het de regelaar zijn. De regelaar is niet makkelijk seperaat door te meten.

eerst de rest uitsluiten zou mijn devies zijn!

de dioden zijn niet de inpersdioden die er bij een auto inzitten , dan zal deze dynamo minder laadstroom kunnen leveren .

als je de v-snaarbout in een boormachine zet en 12v op de dunne draden aan de regelaar dan zou hij een 12v koplamp moeten kunnen aansturen en dan loopt de ingaande stroom terug .

de dioden hangen niet per 3 parallel maar hebben elk een eigen wikkeling aangesloten ,op die manier wordt de wikkeldraad geen 16mm2 . met wat hobbyen kun je zo'n dynamo ook een hogere spanning laten afgeven met lagere stroom .

de accu - zit aan het chassis van de dynamo en de b+ moet een dikke 6mm2 zijn , het feit dat je draad van geel naar rood gaat is omdat deze dynamo niet oud is en de oude dynamo een andere aansluiting had wrs en zal al eens vervangen zijn .

de regelaar is vaak los te koop bij een automaterialenzaak ,en zo niet dan kun je hem ruilen voor een gereviseerde ( best duur +150 euro ). of haal er 1 op de autosloop voor een paar tientjes , let wel op de max laadstroom en als je al extra accu's erbij hebt tov zoals hij origineel was zou een zwaardere beter zijn anders duurt het laden erg lang . de bekabeling zou dan wel veranderd / verzwaard moeten worden .

Heeft niemand een idee waarom die gele/rode draad rechtstreeks aan de accu wordt gekoppeld ?
Is dit een compensatie voor het spanningsverlies van de diodebrug/verdedeler ?

Dank

Dat is inderdaad een sensedraad die de 0.7V over de diodeblok moet compenseren.

Meer (Copyright))info in je mailbox.

Op 30 maart 2010 05:40:35 schreef bobs:
Bij het zeilen zijn er 2 opties voor de schroef.
Je fixeert ze door in achteruit te schakelen, op die manier draait de schroefas niet meer mee (minder slijtage , minder geluid).Wel verlies je hierdoor een halve knoop (halve zeemijl) aan snelheid door de wrijving.
Of je laat de schroef freewheelen, maw meedraaien in de stroom van water terwijl je zeilt.Met omgekeerde voor en nadelen uiteraard.
Ik opteerde voor het laatste en wil die energie via een schroefasgenerator omzetten in .......elektrisch laadvermogen.
Ik gebruikte hiervoor een windmolengenerator (3fasige) die ik via een dumpload regelaar wou temmen naar 13,5 volt.

ehm... hoeveel knoop denk je dat de boot nu zachter gaat. alle energie die je opwekt met je windmolengenerator tijdens het freewheelen van de schroef as moet jan de wind wel extra in je zeilen blazen

Als je een hekel hebt aan zonnepanelen, en veel liever draaiende onderdelen hebt om energie op te wekken, dan snap ik het wel. ... nee correctie. Dan snap ik het nog steeds niet. :-)

Onder omstandigheden kan het lonen, experimenteren is sowieso leuk, maar gratis energie bestaat niet (ik neem aan dat de TS dat gewoon weet). Ik zou er niet moeilijk over doen.

Op 3 april 2010 14:16:26 schreef rew:
Als je een hekel hebt aan zonnepanelen, en veel liever draaiende onderdelen hebt om energie op te wekken, dan snap ik het wel. ... nee correctie. Dan snap ik het nog steeds niet. :-)

Hallo rew ,

ik heb 350 watt(piek) aan zonnepanelen staan , helaas geven die bij het zeilen 's nachts geen millivolt af.
Voorts staat er een windmolen op van een 300 watt/uur (bij voldoende wind uiteraard.
Die schroefasgenerator is in mijn geval wel noodzakelijk om de verbruikte energie in de nacht te compenseren.
Navigatielichten , radar , chartplotters ,sonars , marifoon en nog meer van dat lekkers zuipen stroom.
Tot voor kort diende ik bij nachtelijke trips steeds de motor af en toe te laten draaien om de batterijen op te laden.
Ik hoopte om dat te kunnen oplossen met een schroefasgenerator.
By the way , het blokkeren van de schroef bij zeilen doet mij 0,5 knoop aan snelheid verliezen, meerdere keren gecheckt.

Intussen heb ik een nieuwe regelaar besteld en hoop hiermee het initiele probleem op te lossen.
Maar hiermee ben ik nog niet van dat andere probleem verlost , namelijk het feit dat de regelaar van de schroefasgenerator met die spanningpiek de alternator naar de vaantjes hielp.

Het betreft een dumpload regelaar (met relais) die blijkbaar niet snel genoeg de accuspanning boven de 13,5 volt kan opvangen.

Kan iemand me zeggen of wat er zou gebeuren indien ik die dumpload zou uitschakelen ?
Ik was van mening dat dit soort regelaar gebruikt wordt om te vermijden dat een windmolen op hol slaat niet ?
Ik wil namelijk niet dat de dumpload gaat lopen met opgewekte energie die via de schroefas wordt geleverd en die de boot onnodig doet vertragen wanneer de accu's al opgeladen zijn.
Ik neem aan dat het relais in die regelaar er voor zorgt dat de bij laden de accuspanning niet teveel oploopt nietwaar ?
Alleen is blijkbaar die regelaar niet snel genoeg om te vermijden dat de piek oploopt tot een eind boven de 13,5 volt.
Misschien zou een extra electronische regelaar voor die beveiliging kunnen instaan.

PS:
MGP , bedankt voor de interessante link.

Beste groeten

als je wilt opladen met een schroefas die meedraait in het water zonder motorkracht , denk ik dat dit moeilijk wordt . gezien de afname van stroom zal er vlot 11 a 15 ah bij moeten om gelijk te blijven en dan zal de schroef stil komen te staan door de mechanische kracht erop .ook lijkt me dat het rpm te laag is .

als je stil wilt bijladen kun je ook een kleine stille agregaat inbouwen die start bij een bepaalde spanning en stopt bij 13,8 v( afhankelijk van je boordspanning ) gewoon een zware acculader aan de agregaat koppelen en je bent een hoop herrie kwijt , gezien de scheepsmotor door het hele schip dendert en de agregaat kun je verend opstellen . ik zou gaan voor een geschakelde acculader met regelaar aan boord , gezien deze een betere cosinus hebben en daar kan een agregaat beter mee overweg . en een koppeling met de motor maken zodat motor aan > agregaat uit blijft .

de schroef loos laten draaien is echt anders als hem stroom laten genereren .

Die halve knoop ben je ook wel zeker kwijt (of meer) als je hem stroom laat genereren, maar het kan voor jouw probleem een goede oplossing zijn. Het beste zou zijn om de alternator gewoon volledig los te koppelen als je met de schroefgenerator laadt. Zorg wel dat daar een goede laadregelaar opzit.

Op 4 april 2010 11:52:15 schreef testman:
als je wilt opladen met een schroefas die meedraait in het water zonder motorkracht , denk ik dat dit moeilijk wordt . gezien de afname van stroom zal er vlot 11 a 15 ah bij moeten om gelijk te blijven en dan zal de schroef stil komen te staan door de mechanische kracht erop .ook lijkt me dat het rpm te laag is .als je stil wilt bijladen kun je ook een kleine stille agregaat inbouwen die start bij een bepaalde spanning en stopt bij 13,8 v( afhankelijk van je boordspanning ) gewoon een zware acculader aan de agregaat koppelen en je bent een hoop herrie kwijt , gezien de scheepsmotor door het hele schip dendert en de agregaat kun je verend opstellen . ik zou gaan voor een geschakelde acculader met regelaar aan boord , gezien deze een betere cosinus hebben en daar kan een agregaat beter mee overweg . en een koppeling met de motor maken zodat motor aan > agregaat uit blijft .

de schroef loos laten draaien is echt anders als hem stroom laten genereren .

Testman ,

ik vermoed dat er een bepaald evenwicht zal ontstaan tussen het vertragen van de schroef en de opgewekte stroom.
Trager draaien betekent minder stroom produceren en minder tegenemk voor de generator.En omgekeerd.
De praktijk zal moet uitwijzen waar dat evenwicht in mijn geval ligt.
Heeft uiteraard ook te maken met de grootte van de schroef en de zeilsnelheid waarmee gevaren wordt.

Maartenbakker,
dat is nu net wat ik op dit moment aan het uitzoeken ben.
De laadregelaar (dumpload) die ik nu heb geinstalleerd voldoet blijkbaar niet in de praktijk.
Ik had daarom graag een andere (betere) gevonden.

Iemand suggesties ??
Die zijn meer dan welkom.

Beste forumgenoten ,

wat research (ondermeer hier op CO) bracht me bij een low drop regelaar - de PB137 - die mijn probleem met die uitgangsspanning van de dumploadregelaar wel zou kunnen oplossen.
Gezien het feit dat ik niet verwacht dat de 3fase generator meer dan 40 volt zal opwekken , daar is de snelheid van de schroefas we iets te laag voor , zou de PB137 handig van pas kunnen komen.
Lastig wordt het wel voor wat de stroom betreft.
De PB137 zou tot 1.5 amp kunnen schakelen (laden) maar ik had die laadstroom liever tot een ruime 20 Amp gezien.
Dat wil wellicht zeggen dat er minstens 15 regelaars parallel moeten worden geschakeld om dat vermogen op te bouwen.
Zou iemand mij daar een schemaatje van kunnen bezorgen ?
Of bestaat er een ander type spanningsregelaar met een hogere laadstroom zodat ik niet zoveel PB137's moet gebruiken ?

Zou ik hier misschien niet beter een ander/nieuw topic van maken ?

Bedankt en beste groeten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Je zoekt om te beginnen een schakeling met een comparator en een relais, zodat je alternator volledig losgekoppeld wordt en de schroefgenerator aangekoppeld zodra je schroefgenerator richting 12V gaat. Misschien zelfs gewoon manuele bediening inplaats van een comparator. Dat is doodsimpel. Dan kan je ongeveer elke willekeurige spanningsregelaar die je tussen 13,7 en 14,5 volt instelt gebruiken. Hoeft dus geen -veel te lichte- PB137 te zijn.

Hallo maartenbakker,

die comparator waarnaar je verwees is wellicht niet nodig.
Ik heb de schroefasgenerator namelijk al op een apart accuset gezet die ik via een (gezekerde ) schakelaar met de huishoudaccu's kan verbinden.
Klinkt omslachtig , maar die extra accuset had voordien een andere (nu overbodige) functie , en ik dacht om ze nu te gebruiken en zo het boordnet -met gekoppelde motor alternator - enigzins te beschermen.
Er is dus een manuele bescherming voorhanden.

Welke regelaar stel jij dan voor om die (max ) 40 volt gelijkspanning te reduceren naar een stabiele 13,8 volt , weliswaar met een stroom tot max 30 amp.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Kleine update van het initiele probleem voor wat de defecte alternator betreft.
Het was dus niet de regelaar die stuk was , maar 1 pers diode in de diodeplaat.
Ik had gemakkelijkshalve een nieuwe regelaar geplaatst , maar daar leek het probleem echter niet mee van de baan.
Dan maar de alternator volledig uit elkaar , en vermits het een onderdeel betreft voor maritieme toepassing was/is ook de diodeplaat met extra waterwerende isolatie behandeld zodat het moeilijk -om niet te zeggen onmogelijk - om gegevens af te lezen.
De diodes werden één voor één wat afgeschraapt en doorgemeten.
Resultaat: één diode van het negatieve gedeelte leek doorgeslagen.
Dan maar een nieuwe plaat.
Getest en goed bevonden.

Analyse van het verhaal, de test -zoals ik in eerdere postings beschreef - is me nogal duur uitgevallen.
De fallout (defecte alternator) is nu wel opgelost , maar ik zit nu met een reserve regelaar en diodeplaat waarvan één diode stuk is.

Foto van de oude diodeplaat.

Foto van de nieuwe plaat met gegevens

Kan er by the way iemand mij zeggen over welke diode het gaat ?
Op de nieuwe plaat staan op de diodes een verwijzing.
Googlen gaf echter geen resultaat zodat ik niet weet welk type te bestellen bij de electronicaboer.
Ik zou uiteraard die defecte plaat willen proberen te herstellen.

Zoals ik al zei, de defecte diode bevindt zich in het negatieve gedeelte van de diodeplaat, spreken we hier dan over een negatieve diode ?
De kenners weten allicht dat in zulke platen 2 types pers diodes worden gebruikt , de positieve en de negatieve.
Het betreft een alternator met max 60A laadstroom.

Beste groeten

Een gelijkrichter heeft vier diodes. Die zijn normaliter alle vier identiek.

Op iedere "ingang" vanaf de alternator zitten altijd 1 anode en 1 kathode aangesloten. Op de negatieve uitgang zitten twee anodes aangesloten, en op de positieve uitgang zitten twee kathodes aangesloten.

Voor 60A heb je niet zomaar huis-tuin-en-keuken diodes. Dus mogelijk hebben ze een speciale diodes voor aansluiting op de negatieve kant (die je dus evt. een negatieve diode kan noemen), maar anders hebben alle diodes gewoon een positieve kant (anode) en een negatieve kant (kathode).

(de stroom moet van de alternator door de diode naar de plus. De alternator zit dan aan de anode, en de negatieve kant van de diode dus aan de plus.)