ombouwen van een Rigol DS1052E

GJ_

Moderator

Op 31 maart 2010 08:30:40 schreef Jochem: Desondanks kan ik me voorstellen dat je je goed genaaid voelt Fred. :(

Ja, ik ook :-)

Shiptronic

Overleden

Is er ook zo iets voor de DS1042 CD ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja, mag ik me ook genaaid voelen? Ik heb voor ruim het dubbele een 1042CD gekocht....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nah, ik vind het vanuit een ondernemersperspectief wel een slick move. Scheelt aanzienlijk in de proceskosten. It makes me wonder... Ik heb een 5102CA dat is de 100MHz versie van de 5000 reeks, er is in de 5000 reeks ook nog een 200MHz versie. Zou er....... :+

Op 31 maart 2010 10:02:34 schreef rew:
Ja, mag ik me ook genaaid voelen? Ik heb voor ruim het dubbele een 1042CD gekocht....

Verrek, ik ook :P
Maar die heeft wel een LA.

If you want to succeed, double your failure rate.

Uitgaande van een post van Sprite_tm hier, denk ik van niet...

Op 31 maart 2010 08:33:28 schreef GJ_:
[...]
Ja, ik ook :-)

Dit gebeurt echt overal. Cruisecontrol op een Volkswagen kost 1000 euro en het enige wat ze doen is een extra knopje op je richtingaanwijzer. Ohja... En één of ander bitje omklappen in de software.

Sterker nog. Er zijn dieseluitvoeringen met drie verschillende vermogens, maar met exact hetzelfde motorblok erin. De één is alleen wel 50 pk sterker dan de ander.

Het is nu eenmaal goedkoper om meer van hetzelfde te maken en dit met een software optie verder te regelen. Daar zul je als consument uiteindelijk alleen maar van profiteren, denk ik.

Website -- Slopen is ook een kunst...

Je suggereert het wel, maar je zegt het niet letterlijk; wat ik me nu afvraag is of die diesel met 50 pk meer alleen maar in software verschillend is.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Nee, die zal niet alleen in de software verschillend zijn. Cruisecontrole -> goede vergelijking, motor -> slechte vergelijking. Het blok zou uiterlijk hetzelfde kunnen zijn, maar dan zijn er zaken als turbo, (zuiger)koeling, tussenkoeler, inspuitpomp enz. Het "middelste" model zou wel vrij identiek aan het lichtste kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 maart 2010 13:23:47 (44%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat was ook mijn gedachte, dat Timmestein het puur over het kale blok had.

Cruisecontrol lijkt me logisch. Over de draadboom kun je het nog hebben, maar verder IS er natuurlijk ook alleen nog maar software over dat verschilt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Naar mijn weten zijn de motoren hetzelfde. Turbodruk, brandstofpomp, de hele rotzooi wordt met een stukje software gemeten en geregeld.

Er zijn voorbeelden van mensen die Transporters hebben omgebouwd. Een 170 pk ROM in een 140 pk auto en gaan met die banaan. Mijn vader heeft namelijk ook een Transporter en kon dit destijds bij de garage laten doen. Met behoud van garantie.

Volkswagen is natuurlijk niet enige autofabrikant die het zo doet. Dat doen ze allemaal.

[Bericht gewijzigd door Timmestein op woensdag 31 maart 2010 13:50:11 (12%)

Website -- Slopen is ook een kunst...

Maar ik denk dat hier wel op te merken valt dat het verschil van prijs met motorblokken niet uit het niets komt vallen:

Datzelfde blok wat meer vermogen heeft zal (denk ik) meer stuk gaan tijdens de garantie periode. Dit moet betaald worden en zit in de prijs verwerkt van die mensen die voor het blok met meer vermogen kiezen. In die zin dus eigenlijk wel fair.

Naar mijn mening dus een wezenlijk verschil met bv deze scoopjes (om toch iets on-topic toe te voegen.)

fred101

Golden Member

Lijkt mij ook. De prijs van de auto is niet alleen het blok en dat is vaak een kwestie van tuning cq terugtuning. Het blijven een zelfde aantal en soort onderdelen dus in prijs zak dat niet veel schelen. Ze kunnen wat strakkere klepveren gebruiken, grotere kleppen enz. Maar een snellere versie heeft vaak ook andere schokbrekers, andere remmen, meer luxe aan board, bredere banden enz. Daarnaast is het ding niet half tot twee keer zo duur wat bij die scopen.

Ik zou verwachten dat er een misschien ander beeldscherm, snellere opamps of andere onderdelen, preciesere versies van onderdelen en een andere calibratie/afregeling wordt gebruikt. De capaciteit van de bnc's bv. Die moest ik bij een 100MHz HP en TEK analoge scoop bv helemaal afregelen.

Maar ik ben benieuwd. Het 3dB punt van mijn 100MHz versie lag bij 145MHz. Dat zou de 50MHz nu dus ook moeten halen. Een 223mV rms signaal is daar 3dB afgenomen. Overigens geeft hij dat signaal nergens precies weer. De meeste scopen geven de eerste 40 a 50 MHz de amplitude redelijk constant aan. De rigol zakt eerst wat naar omlaag 221mV om dan een tijd teveel 228 mVaan te geven en daarna bouwt het af.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Ach, dat is heel normaal en wordt overal toegepast.

In de tijd dat een 10MB harddisk nog 25000 gulden kostte ( vijfentwintigduizend ! )
Het enige verschil tussen 10 of 20 was firmware.

Daarvoor kon je voor bijna dat zelfde bedrag een tape kopen die de overige 10MB die al gewoon in de schijf zat vrij gaf.

fred, ik denk dat je nu een beetje teveel verwacht van die rigols. Dit zijn, mijns inziens, in de eerste plaats toestellen om te troubleshooten en te kijken naar vormen. Niet om te gaan meten op 3-4 cijfers na de komma.
Die rigols vergelijken met toestellen die dat wel kunnen (en direct ook minstens 10 keer zo duur zijn) is appels met peren gaan vergelijken, toch?

Dat is nu natuurlijk geen reden om die rigols opeens als slecht te gaan bestempelen, want zeg nu zelf, hoevaak is het nodig/nuttig om tot op zoveel cijfers na de komma te kunnen meten? De mensen/bedrijven die daar echt nood aan hebben zullen wel geen goedkope DSO (eender welk merk) op de werkbank hebben staan, maar een 10K+ euro Agilent, Lecroy, ...

fred101

Golden Member

Oh ik verwacht niet veel, het is gewoon een handig ding. Die cijfers heb ik gegeven zodat de TS ze kan vergelijken met zijn omgebouwde 50MHz .Hij zou dan hetzelfde resultaat moeten halen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nah, wartos is de TS fredsky... Of heb je teveel naar die cijfers achter de komma zitte kijke? :+

Op 31 maart 2010 08:47:37 schreef shiptronic:
Is er ook zo iets voor de DS1042 CD ?

Geen idee van.
Die heeft in ieder geval wel dezelfde settings file.
En al komt het bordje duidelijk van dezelfde designtafel - er zijn frapante gelijkenissen - zijn er ook de verschillen zoals maar 2 ADC-ic's, ipv 5 adc-ic's. Wat niet wil zeggen, dat je er geen hacks mee kan uithalen, maar je kan er wellicht geen 1102E mee maken.

http://k-ray.vranken.org/journal_files/rigol/rigol30.jpg
DS1042CD

http://www.eevblog.com/images/DS1052E-ADC-FPGA.jpg
DS1052E

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 31 maart 2010 21:14:58 (1%)

De hack wordt nu ook door Dave zelf besproken in zijn videoblog:

EEVblog #70 – Turn your Rigol DS1052E Oscilloscope into a 100MHz DS1102E (Hack)

Hij doet ook enkele voor en na benchmarks, dus zeker de moeite om te bekijken ;)

Ik zit met angstige spanning te wachten tot hij een DS1052E met enkele SCPI-opdrachten omtovert tot een DS1102D, want dan ga ik me óók genaaid voelen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Hmm ...

Ik geloof dat ik maar eens een kabeltje ga maken ...

Misschien gaat dit ook op voor andere Rigol series, het zou me niets verbazen. Rigol zal wel een potje aan het huilen zijn nu :+

Op 31 maart 2010 21:05:30 schreef Sine:
Hmm ...

Ik geloof dat ik maar eens een kabeltje ga maken ...

De kosten van het kabeltje heb je dan snel verdiend ;)

Ik heb het kabeltje al liggen gelukkig.

Alleen de scoop net besteld bij DX. Zat al te twijfelen en ik heb hem liever besteld voordat Rigol bedenkt dat ze de firmware moeten wijzigen.

anderhalve week wachten :(

Sine

Moderator

Nou, een paar sub-d's heb ik wel liggen hoor ;)

En het werkt ook nog .. 100MHz

Had jij ook een DS1052E Sine?

If you want to succeed, double your failure rate.