Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Dit topic is gesloten

Ik heb ook alweer een klokje klaar (op de behuizing na).
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/Werplaats_mods/IN-14_Nixie_klok/1267968608.jpg
Voor meer foto's/info zie http://www.elektronicastynus.be/Projecten/Werplaats_mods/IN-14_Nixie_k…

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Tidak Ada

Golden Member

Dit verdient een hééle mooie behuizing !

* Tidak Ada gaat binnnenkort een heleboel (50) XC-18 triggerbuisjes binnenkrijgen.

Kan ik eindelijk eens gaan proberen daar een 7-bits teller van te maken om een minutenwijzer te sturen (analoge meter)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Mooi klokje hoor!!!

Ik ben ook weer even bezig geweest vandaag! :)

Mijn E1T klok (prototype) is hardwarematig klaar voor de eerste testen! Nog wel even software schrijven. Maar in GCC is dat zo gepiept. Nouja, sneller dan in ASM in ieder geval.

Een foto (als je er op klikt kom je op een subpagina van mijn site met meer foto's):

http://sites.google.com/site/benadski/_/rsrc/1269983251622/electronics-1/e1t-clock/Voor.jpg

Ik wil er een zwart hoogglans kastje omheen maken met witte pinstriping (net zo dun als de lijn tussen even en oneven getallen).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Jaaaaaa! Hij doet het in eeeeeen keeeeer!!! Dat gebeurt niet vaak bij een schema wat ik zelf heb bedacht (wel datasheet gebruikt uiteraard).

Filmpje is hieronder op Youtube (link hieronder) te zien. Telt van 0 t/m 7 en dan reset ie. De pulsen die de microcontroller geeft zijn 0.5us lang. Als ik alles goed heb berekend kan ik 'm tot 10kHz aan pulsen geven, voor de reset is 5kHz de max. Zo kan ik 'm ook "achteruit" laten tellen (optisch alleen natuurlijk), tenminste dat hoop ik.

http://www.youtube.com/watch?v=6dDLpvPg_Xo&feature=player_embedded

EDIT: Hmm, m'n hoogspanningscircuit fikte bijna uit... Ineens gaat de E1T meer stroom trekken lijkt het wel, of de voeding flipt. Ik voed 'm met 270V uit een MC34063A circuitje. Deze converter is aan en uit te zetten door de microcontroller, er zit in de voedingslijn een BC369 met een BC547 ervoor. Ik vraag me af hoe dit beter kan. Ik ga denk ik eens een paar C-tjes strooien, en een stroom beveiligings weerstand toevoegen. Misschien ben ik dan al gered.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 1 april 2010 00:05:42 (29%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Laat het schema eens zien.....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Nou, vooruit dan! :P

Het schema heb ik jaaaaren geleden al eens laten zien. Toen niets mee gedaan, nu weer opgepakt!

Er missen nog wat kleine dingetjes die ik er al wel bij heb zitten of heb veranderd (microcontroller etc.), maar dit is de basis.

http://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/temp/Sch.jpg

Ik heb voor de step up trouwens een BYV95C en een IRF840 genomen, de 2u2/350V is 10uF/350V geworden. Als die step-up problemen blijft geven denk ik dat ik voor het uiteindelijke ontwerp netspanning gebruik voor de hoogspanning.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Waarom toch een microprocessor aan een ding knopen dat uit een tijd stamt dat zelfs germanium transistors nog zeldzaam waren, of zelfs nog niet in productie waren?
Dat is ook de reden dat ik naar het schema vroeg. In princiepe is een één buis klok toch een devide-by-12 counter, die met een één uurs puls wordt geklokt? Hoe moet ik jouw klok zien, zoiets als een 1 digit nixieklok, die afwisselend de minuten eenheden, de minuten 10-tallen, de uren eenheden en de uren tientallen laat zien? Of heb je inderdaad een E1T allen maar als uren counter met een of andere overflow indicatie (groen neonlampje)?
Als je iets kan laten zien, dan zou het heel mooi zijn.
Sorry het lijkt alemaal erg negatief, maar dat doet voor mij niets af aan je prestatie. Ik denk dat ik wat dat betreft een purist wil zijn.....:* Maar misschien kan ik het wel helemaal niet :'(

Ken je deze site?

[edit] Ben je bekend met de E80T? Een binaire buis , gebaseerd op hetzelfde princiepe als de E1T, maar dan zonder indicatie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Hee, interessant, die kende ik nog niet.

Ik heb hier wel een setje trochotrons met driver printen liggen ... die komen nog in een leuk project terecht.

Tidak Ada

Golden Member

Sine, ik heb er ééntje in de welbekende verzameling liggen. De datasheet staat op de Site van Frank Philipse.
Er is ook nog een E4T, die dezelfde functie heeft. Mij geen datasheet bekend.

[OT]
Overigens ik kwam op dezelfde site ook nog deze selectron geheugenbuis tegen (4096 bit).
Zeer zeldzaam
[/OT]

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 1 april 2010 22:47:08 (58%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Turbokeu

Golden Member

Er is zo'n 4096 bit Selectron geveild op Ebay een tijdje geleden.
Ik heb ook geboden maar niet lang (startprijs: 1US$): De buis is uiteindelijk verkocht voor 900US$...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Valt nog mee!!
Zag net dat er enige tijd geleden een CV1098/VT98 (een radar triode) is geveild voor zo'n $15.000 !! En daar schijnen er nog zat van te zijn. eBay blijft ePay. :(

http://www.tubecollector.org/extras/2--cv1098.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 1 april 2010 21:55:20 schreef Tidak Ada:
Waarom toch een microprocessor aan een ding knopen dat uit een tijd stamt dat zelfs germanium transistors nog zeldzaam waren, of zelfs nog niet in productie waren?
Dat is ook de reden dat ik naar het schema vroeg. In princiepe is een één buis klok toch een devide-by-12 counter, die met een één uurs puls wordt geklokt? Hoe moet ik jouw klok zien, zoiets als een 1 digit nixieklok, die afwisselend de minuten eenheden, de minuten 10-tallen, de uren eenheden en de uren tientallen laat zien?

Ja, hetzelfde principe als een 1 digit nixieklok, afwisselend de tientallen en eenheden van het uur en dan de minuten. Hetzelfde principe als op dos4ever.com, maar met een heel ander schema.

Er komt nog een bewegingsmelder op. De buis heeft een vrij korte levensduur om 'm de hele dag aan te laten staan. De gloeidraad kan via PWM langzaam worden aangezet en de hoogspanning is ook schakelbaar. Ik denk dat ik 'm na bewegingsdetectie 10 minuten laat doorlopen, wat bij elke beweging weer gereset wordt. Zo behandel ik de buis wel goed denk ik.

Of heb je inderdaad een E1T allen maar als uren counter met een of andere overflow indicatie (groen neonlampje)?
Als je iets kan laten zien, dan zou het heel mooi zijn.

Dat komt nog! Ik ben nog in de testfase. Zo werkt mijn netfrequentiedetectie nog niet lekker en moet ik nog de klok software schrijven. Maar eerst de "hoogspanning" netjes krijgen.

Sorry het lijkt alemaal erg negatief, maar dat doet voor mij niets af aan je prestatie. Ik denk dat ik wat dat betreft een purist wil zijn.....:* Maar misschien kan ik het wel helemaal niet :'(

Ken je deze site?

Die site heb ik inderdaad gezien, leuke info! Ook een hele mooie E1T klok! Maar weer die microcontroller he! :P

Trouwens, op Ebay kun je soms best leuke nixies en andere indicatoren vinden voor weinig als je wat verder zoekt. Met andere buizen weinig ervaring... Vooral mensen die niet weten wat het is vragen er soms veel te weinig voor. Nouja, te weinig is het natuurlijk nooit. ;) Eerder mooi meegenomen!

EDIT: Net nog even een "snelheidstest" gedaan met de E1T. Een pulstrein van +/-30kHz is geen probleem! Na 0 tot 9 pulsen van 0,5us met 33us pauze tussen de pulsen komt ie netjes bij de getallen uit! Op het schermpje lijkt ie (voor het oog dus) nu de volgende sequentie te volgen: 1,3,5,7,9,8,6,4,2,0 etc. Dus oneven heen en even terug! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad een interessante buis!
Net zoals de Telefunken XM1000 en de NIMO, maar die zijn helemaal onbetaalbaar. Hoewel, ik heb hier een XM1000, maar die zou defect zijn. Hij ligt in de vitrine, net zoals één van mijn E1T's. Ik be hem nog nooit geprobeerd. 1kV hoogspanning heb ik niet voorhanden. De gloeidraad is iig OK. Het kan best zijn dat hij helemaal OK is, maar officiëel moeten deze buisjes allemaal vernietigd zijn. Dat is de uitspraak van een patentproces tussen Telefunken en IEE.
Het zijn beide katodestraalbuisjes met maskers voor de cijfers. eigenlijk net als de E1T, maar dan cijfers op een schermpje ipv lichtvlekjes bij voorgedrukte cijfers

Telefunken XM1000 en IEE NIMO

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik ben erg verrast hoe goed die E1T reageert, op 30kHz laat ie geen steek vallen! Totdat mijn "hoogspanning" instort... :P

Die XM1000 heb ik ook nog ergens liggen, zou het nog moeten doen, ookal is de 0 al enigszins in het scherm gebrand. Zat bij een verzameling nixies die ik van iemand heb overgenomen. Wist niet dat ie zo zeldzaam was! :)

Er zijn nog veel meer leuke buisjes, ik heb ook nog een aantal dekatrons, pixies, VFDs, numitrons en verschillende ogen/indicatoren, waaronder IN9/13s en een NOS EM1 (of EM4) voor een oude radio (Philips 750A of 890A) van mijn opa.

EDIT: Als je de XM1000 wilt testen, 1000V kun je makkelijk uit het net halen met een cascadeschakeling, enkele weerstanden, C's en diodes en je zou 'm moeten kunnen testen...

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 2 april 2010 23:08:45 (13%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Oef, PIXIES!! Da's mooi spul. Weet jij hoe ze aangestuurd worden? Net als een dekatron???

Ik heb nog een nieuwe Pandicon ZM1200 liggen en daarbij gebruikte voetjes. Zit natuurlijk weer in de verzameling en is niet voor gebruik bedoeld ;P Verder nog een panaplexje.
Heel mooi is ook een Russische meerkleuren VFD Matrix IBPM
De kleuren zijn groen en rood. De foto geeft ze niet goed weer.

En niet te vergeten de lineaire bargraph display van Burroughs.
Er moet ook een 270° cirkelvormige van bestaan, maar die ben ik, behalve indertijd in een folder, nog niet tegengekomen.

Kan je me meer over die PIXIES wijsmaken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Pixies ?

Daar heb ik @rosmalen een handelaar mee gezien, ik heb ze zelfs al eens van marktplaats geplukt. ZM1050's

http://www.dos4ever.com/Z550M/Z550M.html

Als je die interessant vindt moet je zeker hier eens naar kijken :
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/datdekat/DZ10/dz10.htm

Tidak Ada

Golden Member

Ja, Dieter Waechter heeft alles :(
Helaas zijn die dingen nogal prijzig. $50 p/stuk gaan ze op ePay.

Sine, heb jij enig idee m.b.t. de aansturing?

Overigens wat Rosmalen betreft: Hebben jullie die Geigertellers gezien met ET1's in de display, samen met een mechanische teller?
Ik meen een mechanische teller en twee ET1's voor de MSD's

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Ik heb ze wel eens aangstuurd ja, ik heb er ook *ergens* een datasheet van, ik kan me wel nog herinneren dat er iets vreemds was met de voedingsspanning, half gelijkgericht ?

Van Ronald Dekker z'n site:

The tube is fed with an unsmoothed rectified voltage (see Fig. 8), so that with half-wave rectification, the supply voltage rises to a maximum and drops to zero again once in every mains cycle. When the supply voltage reaches a certain value, a glow discharge is initiated which extinguishes again as soon as this voltage drops below the maintaining value. The glow discharge is thus obviously ignited and extinguished twice per cycle when full-wave rectification is employed. As can be seen from Fig. 8, the starters are at anode potential as long as there is no discharge. However, as the distance between each cathode and its associated starter is much smaller than that between the cathode and the anodes, a discharge between cathode and starter will be initiated before the supply voltage has risen to the value at which a discharge between the cathode and anode is established. When, therefore, the supply voltage progressively rises from zero, the first effect will be the initiation of an auxiliary discharge between the cathodes and its starter.

The operation of the Type Z550M (ZM1050) indicator tube is based on the fact that an auxiliary discharge between one of the cathodes and its starters reduces the required anode ignition voltage Vaign between this cathode and the anode to such an extent that the main discharge is also established at this cathode. It thus suffices to make a provision for an auxiliary discharge to be established at the desired cathode to ensure that the main discharge occurs at the corresponding figure. This main discharge causes the anode potential to drop suddenly to the maintaining voltage Vm which is below the lowest ignition voltage at any other cathode, so that no discharge can be initiated elsewhere. In other words, "first come, first served" applies; at any rate as far as that particular cycle of the supply voltage is concerned.

Dus met andere woorden, gelijkrichten, maar niet afvlakken, anders kan er nooit een ander cijfer oplichten! Enkel of dubbel maakt niet zoveel uit. De buis zelf heeft geen "geheugen" zoals de E1T.

Het enige waar met de tijd misschien problemen mee komen is het volgende: At the same time a small amount of radioactive tritium was added to the gas mixture, to reduce the statistical breakdown of the tube. Tritium heeft namelijk een niet zo grote halfwaardetijd, dus zal de performance steeds slechter worden, ookal liggen ze op de plank... Heb je er 1 uit 1961 dan zal er nu nog maar 1/16e deel van het oorspronkelijke tritium in zitten!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sine

Moderator

Ah ja, dat was de truuk.

De buis is buiten de anode spanning TTL compatible :P

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 3 april 2010 23:39:33 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Vermoedelijk is er in daglicht ook met weinig tritium nog niet zo'n groot probleem, maar als het donker is kan hij best ontsteekproblemen krijgen. Als je zo'n buis hebt die lastig ontsteekt zou je ook kunnen experimenteren met een externe lichtbron, liefst eentje die je niet zo erg ziet, misschien een violette of nabij ultraviolette LED ergens achter wegwerken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Tritium is een waterstofisotoop en heeft daarom, net als waterstof de vervelende eigenschap om door glas te diffunderen. Dat is een tweede reden, waarom de gevoeligheid achteruit gaat.
Hetzelfde bij waterstof thyratrons en buizen die waterstof bevatten: trigger buisjes, en dekatrons, gevuld met een waterstof houdende Penning mixture.
Ook helium houdende buizen hebben deze (vervelende) eigenschap.

Penning mixture

Frans Michel Penning

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Deze loopt weer aardig vol ... tijd voor een deel 3 dus.

Dit topic is gesloten