ombouwen van een Rigol DS1052E

Sine

Moderator

Op 1 april 2010 07:55:25 schreef Jochem:
Had jij ook een DS1052E Sine?

Technisch gezien heb ik die nog steeds ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 1 april 2010 08:26:05 (61%)

Hallo,

Even introduceren: AR Benelux is sinds 2008 jaar de exclusieve importeur voor Rigol en LeCroy in de Benelux. Wij verkopen de Rigol producten zelf en via onze resellers Brink, Elquip en Display. Na overleg met de moderators van dit forum, willen wij graag een bijdrage leveren.

Rigol is bezig om verkoop en supportkanalen aan het opzetten in Europa, en dus ook de Benelux. Wij houden als distribiteur lokaal een aardige hoeveelheid instrumenten op voorraad om de Benelux markt te bedienen. Daarnaast staan wij ook in voor de drie jaar garantie die voor de rigol producten staat. Wij hiertoe spare boarden beschikbaar die door onze service afdeling vervangen kunnen worden bij een eventueel defect.

Uiteraard mag van een importeur ook support verwachten, zoals het beantwoorden van vragen, opmerkingen, verbeter suggesties. Rechtstreekse communicatie met de leverancier is lastig vanwege het tijdsverschil en taalmoeilijkheden (men spreekt beperkt engels en men denk en handelt anders dan een Europeaan). Wij kunnen hierbij helpen, aangezien wij veel van de rigol engineers kennen. Neem bij vragen gerust contact op met on of onze resellers.

Op dit forum zie ik diverse zaken besproken worden betreft Rigol. Op zich willen we ons daar niet in mengen.

Het is wellicht wel verstandig de oscilloscope lokaal aan te kopen.
Indien de Rigol in China of andere kanalen wordt gekocht en in de Benelux terecht komt, geeft Rigol geen garantie. Rigol bevestigd dat er zelf nagemaakte Rigols geleverd worden (Het blijft wel China!).

Recent zijn de Benelux Rigol prijzen door ons in samenwerking met Rigol verlaagd naar een prijsnivo dat het kopen in het buitenland oninteresant maakt.

Indien er vragen zijn laat het dan gerust weten.

Ziet eruit als een leuke actie. Alleen jullie site is nogal brak (hier iig).

http://www.arbenelux.com/index.php?Merken:Rigol_Technologies
En dan naar de digitale scoops
http://www.arbenelux.com/index.php?Merken:Rigol_Technologies:Oscillosc…
Of als ik bij de lecroy van de homepage wil kijken.

Hoelang gaat de actie ongeveer duren?

Nah, die productlijn van Rigol wordt steeds leuker. Ze hebben nu ook SA's.

@wartos
Heb je al wat testresultaten en plaatjes voor ons?

Recent zijn de Benelux Rigol prijzen door ons in samenwerking met Rigol verlaagd naar een prijsnivo dat het kopen in het buitenland oninteresant maakt.

De 2 kanaals Rigol DS1052E 2 kanaals, 50 MHz, 1 Gs/s, 1 Mpts Digitale Oscilloscope EUR 395*

*Exlusief BTW, Franco huis geleverd inclusief 3 jaar locale garantie, levering uit AR Benelux voorraad.

DXextreme: $404.29 => EUR 300 (http://www.wisselkoersen.nl/)

Op 30 maart 2010 14:28:20 schreef wartos:
Ja erg goed allemaal, geen toeslag ofzo moeten betalen. Enkel de 404 dollar aan DealExtreme. Na anderhalve week kreeg ik hem al thuis.:)

Kortom heb je geluk dan is het kopen uit China nog 170 euro goedkoper (95 Eur + 75 Eur (19% BTW x 395).

Moet je wel BTW en invoerrechten betalen dan maakt het idd niet zoveel uit.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Idd, ik zie nogthans geen reden de aankoop bij DX te annuleren... Denkt dat ar nog wel iets met de prijs mag gaan zakken willen ze daarmee concurreren.
En mocht het mis gaan: betaald met paypal en creditcard. Dus moet goed komen. Alleen het risico van de garantie. Maar voor 300,- is het risico te nemen denk ik. Zal toch maar een jaar zijn denk ik?

Leuk dat de importeur zich meldt op CO. Helaas is het een salesman en geen technicus. ;-)
Ik vind het ook een beetje spamachtige topic-kaap, maar goed, ik ben gelukkig geen Mod!

Natuurlijk krijgen CO leden extra korting, toch?

@knifter

Maar als je straks meteen je soldeerbout in die scope steekt, dan is het garantie tot de deur natuurlijk! ;)

/e

Natuurlijk krijgen CO leden extra korting, toch?

Goeie opmerking! :+

[Bericht gewijzigd door WoeLiMaster op vrijdag 2 april 2010 16:05:40 (28%)

Natuurlijk krijgen CO leden extra korting, toch?

Voor 350 incl. BTW zou ik 'm wel bestellen idd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Zelfs als je geen soldeerbout in de scope steekt is het garantie tot de deur als je hem zelf importeert. Dat is bij grijze import altijd al zo geweest, en ik kan me daar op zijn minst gedeeltelijk wel in vinden. TANSTAAFL enzo ;-)

Opzich toch netjes dat Rigol dit opmerkt, zich hier meldt(!) en zijn prijzen een stukje verlaagt, zelfs al is dit niet tot Chinese niveaux en zou een paar tientjes CO-korting nooit kwaad kunnen.

Wat de namaak betreft trouwens, wat in China ook regelmatig zou gebeuren, is dat een subcontractor al dan niet met oogluikende toestemming van de fabrikant nog ff snel aan het einde van de productie van een bepaald model een extra serietje draait om onder eigen naam te verkopen. Als een of andere goochem daar dan een plakkertje van het originele merk op plakt ofzo, heb je opeens namaak die niet van echt te onderscheiden is, maar al helemaal niet ondersteund wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 april 2010 16:04:43 schreef WoeLiMaster:
@knifter

Maar als je straks meteen je soldeerbout in die scope steekt, dan is het garantie tot de deur natuurlijk! ;)

Waarom zou ik mijn soldeerbout in die scope steken?? :)

Bedankt, ik heb de "brakke" links gerepareerd. Ik realiseer me ik wellicht niet helemaal op het goede topic zit, maar ik moest toch ergens beginnen.

Iedereen is vrij om te kopen waar hij wil, ik heb enkel willen informeren over de voor en nadelen. Het is niet de bedoeling hier te spammen of commercieel bezig te zijn

Betreft de nieuwe prijzen, deze zijn door Rigol zelf geintroduceerd. Hoe lang deze gelden is nog niet geheel duidelijk, maar ga er maar van uit dat dit in elk geval de komende maanden zal zijn en waarschijnlijk zelfs langer.

De nieuwe Rigol spectrum analyzers hebben we net binnen DSA1020 en DSA1030A-TG. We zullen deze tonen op de RF technolgy dag bij de Marine op 22 april.

Komend jaar zal Rigol meer nieuwe instrumenten introduceren. Over enkele maanden verwacht ik oscilloscope in een hoger segment.

Betreft een CO korting, daar ga ik over nadenken, en dienen we ook met de resellers overeen te komen.

Technisch kunnen we gelukkig wel meekomen, onze verkopers zijn allemaal HTS-ers. Bij Rigol is de techniek niet zo spannend, echter voor LeCroy hebben we vaak te maken met complexe meetvraagstukken.

Prettige weekend.
Hugo Landman

Op 2 april 2010 17:21:51 schreef AR Benelux BV:
Bedankt, ik heb de "brakke" links gerepareerd. Ik realiseer me ik wellicht niet helemaal op het goede topic zit, maar ik moest toch ergens beginnen.

Bedankt voor de reparatie, ik zal later kijken.
Het was beter geweest een nieuw topic te openen

Iedereen is vrij om te kopen waar hij wil, ik heb enkel willen informeren over de voor en nadelen. Het is niet de bedoeling hier te spammen of commercieel bezig te zijn

Dat kan ook als reclame opgevat worden, maar nogmaals: Ik ben geen mod!

Betreft de nieuwe prijzen, deze zijn door Rigol zelf geintroduceerd. Hoe lang deze gelden is nog niet geheel duidelijk, maar ga er maar van uit dat dit in elk geval de komende maanden zal zijn en waarschijnlijk zelfs langer.

Ok.

De nieuwe Rigol spectrum analyzers hebben we net binnen DSA1020 en DSA1030A-TG. We zullen deze tonen op de RF technolgy dag bij de Marine op 22 april.

Ik ben benieuwd! Ook naar de prijzen want een SA blijft een duur ding (Voor een hobbybob).

Komend jaar zal Rigol meer nieuwe instrumenten introduceren. Over enkele maanden verwacht ik oscilloscope in een hoger segment.

Betreft een CO korting, daar ga ik over nadenken, en dienen we ook met de resellers overeen te komen.

Dat laatste kan ik waarderen, ik denk hierbij aan de vele jongeren en studenten op dit forum, niet aan mijzelf.

Technisch kunnen we gelukkig wel meekomen, onze verkopers zijn allemaal HTS-ers. Bij Rigol is de techniek niet zo spannend, echter voor LeCroy hebben we vaak te maken met complexe meetvraagstukken.

Ohw? Kan je met een Rigol dan geen complexe metingen doen? Vergeet niet dat een groot deel van CO-ers gewoon hobbyisten zijn ...
En een HTS-er verkooptechniek is ook een HTS-er, maar nog geen technicus à la CO.

Prettige weekend.
Hugo Landman

Insgelijks.

Mijn ervaring is dat zodra het niet door de brievenbus past (en dat is het geval met een Rigol Osciloscoop) heb je een vrij grote kans dat je de BTW en invoerkosten moet betalen.

Bij AR ben je kwijt: 395*1.19 = 470.

Bij DX ben je kwijt: 404 * .739 * 1.19 + 17.5 = 372.

Hmm. scheelt inderdaad nog steeds honderd euro. Maar dan heb je wel garantie "in de buurt" volgens europese regels.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 31 maart 2010 13:11:32 schreef Jochem:
Je suggereert het wel, maar je zegt het niet letterlijk; wat ik me nu afvraag is of die diesel met 50 pk meer alleen maar in software verschillend is.

Een kennis van me verkoopt scheepsmotoren, zes verschillende uitvoeringen.
Drie met turbo en drie zonder en bij afleveren word de juiste software geladen.
En dat scheelt meer dan 50 PK!! Alleen op software, prijs scheelt ook behoorlijk
maar zo werkt dat tegenwoordig.

Met CNC besturingen net zo, er komt iemand van de importeur een bitje omzetten.
Je betaald 1000 euro en je hebt er een functie/optie bij.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Het principe dat je eigenlijk hetzelfde model elektronica in huis haalt maar de software wordt aangepast, is niet verbazingwekkend. Ik heb USB sticks gezien die vol uitgerust zijn met 4GB geheugen maar de controller ingeprogrammeerd worden op 1GB of 2GB. De fabrikant betaald voor elke stick dus de volle pond, maar wellicht is dat goedkoper in plaats van 2 of 3 verschillende 'productielijnen' op te zetten. Software matig limiteren is dat een zeer kost-efficiente methode er voor.

In auto's wordt het ook al gedaan hoor. Een Audi A4 1.8 TSFI 120pk kost 35330. De 1.8 TSFI 160pk kost 38.740. Motor draait (volgens autoweek) met dezelfde compressie, boring/slag, cilinderinhoud, kleppen, injectie systemen, en zelfs met dezelfde zuinigheid (alhoewel dat me beetje discutabel lijkt). Waarschijnlijk is die 3 euro prijsverschil een ECU achtige performance upgrade (=software), maar wordt wel extra geld voor gevraagd.

Persoonlijk lijkt zo'n Rigol scoopje me wel wat. Vind de prijs van 470 euro ontzettend meevallen voor een digitale scope die zeker voor de meeste hobby doeleinden prima voldoet. Tenminste, ik ben niet zo in HF of zo, dus snelheden boven de 1 MHz zal ik waarschijnlijk niet gauw aan meten.

[Bericht gewijzigd door hans1990 op zaterdag 3 april 2010 13:24:23 (14%)

flash2b

Special Member

Op 3 april 2010 12:00:18 schreef rew:
Bij DX ben je kwijt: 404 * .739 * 1.19 + 17.5 = 372.

Vergeet niet dat je dan ook inklaringskosten moeten betalen. Dus minimaal EUR 35 erbij.

fred101

Golden Member

Worden dat soort verzendingen uit verweggistan ook verzekerd verstuurd ? Of is het gewoon botte pech als je pakket onderweg kwijtraakt. Wij hebben op het werk toch regelmatig manco's, beschadigde dozen enz.

Ik zou het risico niet nemen iets uit china direct te halen.

Mijn broer heeft een tijd in Thailand gewerkt (ook in china trouwens) en hij zegt dat imitatie in die landen een vrij groot fenomeen is. In de Diesel winkels daar was zelfs maar 80-90% origineel Diesel en zo'n 10-20% imitatie. Dus zelfs in een officieel Diesel filiaal lag imitatie (vaak zwarte handel van het personeel) Maar het gebeurt overal en meer dan je denkt, er is een serie Head ski's geweest welke speciaal in en voor het oostblok waren gemaakt. Een soort imitatie van head zelf. Kwam in duitsland terecht maar moest vanwege veiligheidseisen daar uit de winkel, toen kwam het via een kruideniers keten hier en is het meeste door Head weer opgekocht en naar het oostblok verstuurd.

Wij hebben ooit een campingkoelkastje gehad waarvan de helft met problemen terug kwam. Na wat onderzoek bleken het twee totaal verschillende boxen te zijn met de zelfde kast, gebruiksaanwijzing, merk, doos enz (en ook van de zelfde importeur) Dat bleek een serie bedoeld voor china zelf. Je wil niet weten hoe dat er van binnen uitzag. Gaten voor schroeven met een priem er in gemept, heel ander aggregaat, letterlijk met plakband gemonteerd. Electrisch zelfs gevaarlijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Vroeger toen het Oostblok nog bestond, kon je exportkwaliteit herkennen aan een omgekeerd driehoekje met afgeronde punten en een 1 erin en mogelijk aan de aanwezigheid van westerse keurmerken. Dat spul was vaak uitstekend van kwaliteit, maar ook het spul voor de interne markt was naar mijn idee vaak nog wel te doen. Pas als communisten dollartekens in de ogen krijgen zoals in China, is het einde echt zoek.

@flash2b hieronder: Ik zeg niet dat alles rommel is, ik zeg alleen maar dat het einde zoek is... Je kan dus van alles vinden van prima tot extreem slecht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 3 april 2010 20:25:52 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Ach chinees betekent niet per definitie slecht, en DealExtreme (Hongkong) is een betrouwbare leverancier. Laatst nog eens wat besteld bij Sure Electronics (China), ook prima spul. Een UNI-T clamp meter meegenomen tijdens mijn verblijf in Hongkong, ook prima spul.

Als je geen invoerrechten en ook geen handlings kosten hoeft te betalen is de Rigol een prima deal. Maar aan de andere kant, drie jaar NLse garantie is ook wat waard. Ik heb geen idee of Rigol's vaak kapot gaan, over het algemeen gaat meetapparatuur lang mee.

@fred: bij dealextreme kan je je spullen per verzekerde luchtpost versturen. kost wel wat extra, maar bij de rigol staat ook dat ze dat ten zeerste aanraden.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Ze kunnen blijkbaar niet via EMS naar Nederland versturen.
Via DHL versturen is geen optie, dan krijg je altijd invoerrechten opgelegd.

Dear Valued Customer ,

This is Nicole from Dealextreme.

We are writing to notify you that your latest order is still being held due to EMS service is invalid in your country , and DHL service is temporarily unavailable because of high tax issue.

Would you mind if we ship it via Registered Airmail service ? If so, the EMS cost you paid will be refunded to your PayPal account upon confirmation received from you. But we should mentioned that Airmail service is untraceable once the package leaves HK for your country and it will take a bit longer for the package to reach you.

If you don't agree on it, we will definitely process full refund for this order.

Risico van versturen is nu dus voor mij, maar het zou de eerste van 100tal bestellingen vanuit het verre oosten zijn die niet aankomt.

Hier zijn de beloofde meetresultaten ;) Wat later wegens veel schoolwerk, srr daarvoor.

De meetopstelling:
http://img28.imageshack.us/img28/3386/tmpphp7xak0t.jpg

De toestellen de je hierop ziet:

  • Gehackte Rigol DS1052E
  • Een 100MHz Agilent Mixed Signal Scoop
  • Rohde & Schwarz 2GHz Signal Generator
  • Wavetek 50Mhz Puls Generator

Close-upje van de Rhode & Schwarz ;)
http://img401.imageshack.us/img401/4681/tmpphppss2wz.jpg

Voor de eerste meting heb ik de rigol aan de signal generator gehangen (met 50 Ohm terminatieweerstand). Ik heb de generator ingesteld op een sinus van 2Vrms en vervolgens om de 10 Mhz de Vrms genoteerd zoals de rigol die aangaf.
Het excel bestand met de meetresultaten kun je hier downloaden van het uploadarchief megaupload.

De verzwakking in dB in een grafiekje gegoten:
http://img214.imageshack.us/img214/6743/tmpphpxq049n.gif

Wanneer ik mijn meetresultaten vergelijk met die van fred101, die zijn echte rigol DS1102 eveneens doorgemeten heeft, bekomen we deze grafiek:
http://img96.imageshack.us/img96/9830/tmpphpc8ui87.gif

Helaas heeft fred101 wel een pak minder meetpunten dus deze grafiek is minder mooi, maar het toont ons wel dat de verschillen tussen de 2 scopes vallen binnen de marges van meetfouten, meettechnieken en andere onzekerheden. De scopes tonen trouwens tot ±100Mhz een opvallend gelijkend gedrag wat betreft verzwakking.
Het echte -3dB punt van de DS1052E ligt trouwens rond de 130MHz, terwijl de DS1102E zijn -3dB punt rond de 140MHz ligt. Hierbij dient opgemerkt te worden dat fred101 een Vrms signaal van 223mV gebruikte terwijl ik 2Vrms gebruikte.

Voor de 2de meting heb ik de scope aan de ECL output van de Wavetek gehangen voor een blokgolf. Het resultaat:
http://img413.imageshack.us/img413/4530/tmpphptwhsk8.jpg
Ook hier dient het resultaat correct geïnterpreteerd te worden, we zien hier weliswaar een rise-time van 4,448ns, maar dit is in werkelijkheid de rise-time van de Wavetek. (Dit hebben we nagemeten met een 500Mhz Agilent scope) De Wavetek kan tenslotte maar 50MHz, en blijkbaar iets meer op de ECL output.
Even een snelle berekening:
Bandbreedte * trise = ±0,34 (een constante)
=> Bandbreedte = 0,34 / trise = ±75MHz

Dit bevestigt al een minimale bandbreedte van 75MHz, maar goed, dat wisten we al:)

Al deze metingen zijn ook vergeleken met een 100MHz Agilent (wiens frontpanel overigens sterk op dat van de rigol lijkt)
Algemene conclusies:
De verzwakking is gelijkaardig met de rigol, al is die wat minder in het 60-110MHz gebied. Na 110MHz stort de Agilent een pak sneller in dan de Rigol.
Ook blijft de Rigol goed triggeren, zelfs nog op 400MHz. De Agilent triggert niet meer na 200MHz.
Enigste minpunt voor de Rigol is dat hij soms een beetje last heeft van een signaal dat staat te 'dansen', zelfs op relatief lage (30MHz) frequenties. De Agilent had er geen last van, die toonde een signaal dat mooi stil stond.
Een verklaring zou kunnen zijn dat de Rigol door zijn hoge samplesnelheid wel reflecties ziet op de kabel, ondanks de 50ohm terminatieweerstand. (de Agilent doet 200Msps, de Rigol 1Gsps)
Nuja, het prijsverschil tussen de 2 moet ergens in zitten.

Besluit:
Of mijn rigol nu een echte DS1102E geworden is, laat ik in het midden, maar het lijkt er wel sterk op:)
Feit is dat nu wel bewezen is dat de DS1052E na deze mod een analoge bandbreedte heeft van minstens 100MHz.

Off-topic:
Het maakt echt niet uit waar je de rigol vandaan haalt, dit topic gaat over het hacken van de scoop.
Een laatste woord hierover:
* Wil je zo goedkoop mogelijk, haal de scope uit China. Je betaalt 400 dollar (destijds 280 euro) en de kans is érg klein dat er nog toeslagen bijkomen. Over het risico op namaak: mij mogen ze altijd zo'n namaak verkopen, ik ben echt onder de indruk van de bouwkwaliteit! DX is mijns inziens een erg betrouwbare winkel. Het pakket wordt trouwens automatisch met een uitgebreide verzekering verzonden omdat het +2kg is.
* Wil je graag garantie, koop hem dan hier en neem er de meerprijs op de koop toe. De meerprijs is wel bijna de prijs van een nieuwe uit China, dusja...

Hopelijks beantwoordt dit veel vragen en stelt het een hoop mensen gerust

Er is voor mij ook een DS1052E onderweg van DX. Het zal me benieuwen of hij nog hetzelfde is. Volgens:
http://groups.google.nl/group/aus.electronics/msg/85734e0bb4419b92?hl=…
zou Rigol al iets aan de firmware hebben gedaan om deze hack tegen te gaan. Heeft iemand daar meer over gelezen? Maar mogelijk is hij nog te downgraden als dat nodig is. Ik heb in ieder geval vast de v02.02.02 firmware even van het net geplukt.

@wartos

M'n complimenten voor de nette uitwerking van je meetresultaten en de opstelling. Het bevestigt in ieder geval de resultaten uit dat andere topic. Zo zie je maar dan wordt zo'n topic in één keer spannend ;)

Enigste minpunt voor de Rigol is dat hij soms een beetje last heeft van een signaal dat staat te 'dansen', zelfs op relatief lage (30MHz) frequenties.

Dat heb ik ook maar dat zal dan toch door intern gegenereerde interferentie komen lijkt mij zo. Daar hadden zij het in dat andere topic ook over.