Eigenlijk ben ik van plan om een eigen cruise control te maken, maar iets slimmer dan een normale en heel wat goedkoper. Analoge cruise control is meer dan 100 euro, digitaal al snel meer dan 500 euro!

Het voordeel is dat ik dus de snelheid rechtstreeks kan uitlezen en het gaspedaal digitaal is. Het gaspedaal heb ik al kunnen besturen, dus dat moet lukken.

Ik wil alleen ook het toerental weten om te bepalen of de auto in te lage toeren zit terwijl de cruise control sneller wil.

Het is een veel gemaakte fout met cruise control op een handgeschakelde auto als een caravan getrokken wordt. De cruise control geeft dan plank gas (bergop) in een te hoge versnelling zonder dat de bestuurder dat weet, eigenlijk zou dan teruggeschakeld moeten worden. Ik wil dus zorgen dat de cruisecontrol dit opmerkt en aangeeft dat er geschakeld moet worden:)

Edit:

Ik heb zojuist een aantal keer wat spanningen aan de meter gelegd. Met het volgende resultaat, waarbij ik alleen de plus vermeld, waarbij de min dan aan de overkant wordt aangesloten.
Vanaf de achterkant gezien:

Plus op links en boven: 900 RPM.
Plus op alleen links: 2100 RPM.
Plus op links en onder: 3400 RPM.
Plus op alleen onder: 4600 RPM.

Dus dit zou ik moeten kunnen uitlezen;)

[Bericht gewijzigd door rimco op (19%)]

Plus op links en boven: 900 RPM.
Plus op alleen links: 2100 RPM.
Plus op links en onder: 3400 RPM.
Plus op alleen onder: 4600 RPM.

Kijk, in dit geval moet er toch wel iets mooit van te maken zijn lijkt me! :)

Ik heb het maar eens in een grafiek gezet om het beter te kunnen zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/toerenteller.png
Nu heb ik 2 vragen:

Ik denk/weet dat de spoelen in een H-Brug hangen, zal dit PWM zijn of toch analoog (wat me sterk lijkt)?

Als ik 2 ingangen wil gebruiken om te meten:
Kan ik dan het beste groen pakken met paars om te bepalen welke helft hij is.
Of Rood en Paars om gewoon zo het hele bereik te meten?

(mss al wel een ouder topic, maar toch...)

Kan iemand mij de juiste benaming in het nederlands of engels voor dit soort draaispoelmeters geven?

Iemand tips of ervaring met het aansturen van deze meters met een microcontroller? Ik dacht we pwm'en effe wat, maar ik zag dat mijn PIC maar 1 uitgang heeft om HW PWM te doen, softwarematig komt me niet zo goed uit... of gewoon 2 DAC's nemen?

edit:
Aha, benaming al gevonden, gewoon 'sine/cosine gauge' in het engels.

zullen wel micro steps, stappen motoren zijn,
200"of meer stapjes over elke 90 graden ,
ik ben ar al eens mee bezig geweest ,
aansturing met sin/cos in hele kleine "stukjes"
wordt meestal aangestuurd met een speciaal ic,
die kun je weer sturen met een pic,
wel een gedonder vond ik zelf..
je ziet ze ook veel op moderne motorfietsen.
contact aan, dan zie je ze even "zwaaien"

Ik hoefde het alleen uit te lezen, dus aansturen was niet nodig. Het was uiteindelijk een analoog signaal, met de sin en cos. Het kan dus goed een soort stappenmotor zijn geweest, maar wel met heel fijne stapjes dan.

Verder is de cruise control bouwen ook nog gelukt in juli 2010, en heb ik het succesvol kunnen gebruiken die zomervakantie. Met functies zoals vaste snelheden, optrekken met wachten op het schakelen, on-the-fly instelbaar rijgedrag (PID factoren) en waarschuwingen voor het terugschakelen berg afwaarts. Moet het eigenlijk voor deze zomervakantie nog updaten zodat het rijgedrag nog wat beter wordt.