hallo,

Ik wil dus een soort van ipod dock maken, maar ik loop tegen een paar probleempjes aan en dacht dat jullie mij misschien wel kunnen helpen.

Ik wil een speaker gaan maken waar een net geluid uit komt met een accu en versterkertjes erin gebouwd zodat je alleen nog het snoertje naar je ipod over houdt.

Ik heb al gekeken naar de speakertjes die ik erin wil hebben, namelijk een 30W woofertje en een 20W fullrange speakertje, allebei 4inch, 4 Ohm. hieronder de links:

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5536
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5

Lijken me toch mooie speakertjes voor die prijs.

Maar nu het versterker gedeelte. Ik heb al een tda2003 versterkje gebouwd, werkt goed, alleen als ik bij de potmeter in de buurt kom begint hij de brommen. Maar als de muziek aanstaat merk je hier niets van. Deze wou ik gaan gebruiken om de fullrange speaker op aan te sluiten, wel jammer dat de tda2003 niet hoger gaat als 15kHz.

Voor de woofer wou ik een iets sterkere gaan gebruiken, de tda2030. Op deze site staat een schema van 40W met deze, maar in de datasheet staat dat hij maar tot 18W Max gaat. Zal wel door die 2 vermogenstransistoren komen die er nog bijzitten, geen idee waar die voor zijn... Welke zou beter zijn voor de woofer die ik wil, de 40W of de 18W?
In de datasheet staat ook nog in dat schema dat je een weerstand en condensator toe kan voegen zodat de hogere tonen wegvallen. Geeft dat dan het zelfde effect als je de subwoofer filter van deze site er tussen zou zetten?
Hier trouwens de datasheet:

http://www.dickbest.nl/documentatie/tda2030.pdf

De weerstand is te berekenen met ''3 R2'', bedoelen ze dan 3x die 680 Ohm?
En de condensator is te berekenen met ''1/(2 pi B R1)'', de B is dan de gewenste cutoff frequentie neem ik aan? En R1 22 KOhm?
Als ik die uit de datasheet zou maken, moet ik dan die met split of single power supply maken. Mij lijkt single, alleen die extra weerstand en condensator staat alleen bij die split versie erbij...

Zou het misschien ook beter zijn om er voor de tda2003 wat bij te maken dat de lagere tonen wegvallen. Dus de woofer tot bijv. 160Hz en de fullrange pas vanaf 160Hz.

De kast komt later wel, ik wil graag eerst de elektronica in orde hebben.

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

als je de versterker bouwt met alleen de tda2030 krijg je inderdaad maximaal 18W (bij maximale voedingsspanning overigens). Hier op de site staat een variant daarop waarvan het uitgangsignaal van tda2030 nog eens versterkt wordt met die 2 vermogens transistoren. daardoor kun je 40w krijgen (eveneens weer bij maximale voedingsspanning).

Heb je foto's van je schakeling. anders is het moeilijk nagaan waarom het bromt. Als je gebruik maakt van printplaten(wat ik vermoed/hoop) dan moet je zoveel mogelijk de printontwerpen van de datasheet aanhouden.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/1459.pdf
pagina 6

welke versie je kiest voor je woofer maakt niet zo uit. op zich zou ik kiezen voor de 40w. dan raakt je versterker niet zo snel overstuurt. maar bedenk wel dat wattage niet zoveel zegt over het volume. geluid wordt gemeten in superkleine vermogens (maximaal milliwatts). Het grootste deel gaat verloren door de weerstanden en wrijving in de speaker en omgeving.

edit:
die filter waar je het over hebt is zeker die uit figuur 13 van de datasheet.
die schakeling is inderdaad met symmetrische voeding. Dus -v tot +v in plaats van 0 tot +v. Dat is een heel verschil met aansluiten. Als je gewoon een 'normale' voeding wil gebruiken moet je dat vergeten of gaan klooien met virtuele aarde enzo. anders gewoon de andere versterker nemen met een asymmetrische voeding (0 tot V+). Alleen is de bassfilter van deze site ook asymmetrisch gevoed

het doet volgens mij ongeveer hetzelfde als de schakeling hier van de site. alleen heb ik altijd een voorkeur voor losse filters in plaats van zo'n tussengepropt dingetje. maar dat is gewoon een gevoel en niet op ervaring berust ;-). dat weet henry s. wel.

[Bericht gewijzigd door timberleek op (27%)]

bedankt voor de snelle reactie.
Ik maak gebruik van een gaatjesprint met lijnen en heb zoveel mogelijk dat printontwerp in de datasheet aangehouden, ik zal misschien morgen eens een foto posten. Maar als ik de potmeter vasthoud is de brom 5x erger dan als ik hem met rust laat, ligt het grootste probleem niet bij die potmeter dan?

Maar zal die 40W versie niet zo gek veel harder gaan dan? Ik wil, aangezien hij op een accu'tje is aangesloten, wel het hoogste rendement hebben zegmaar. En is het bij deze versterker ook mogelijk om alleen de lage tonen weer te geven door simpel een weerstand en condensator toe te voegen?

de brom kan van alles zijn, maar is meestal een probleem met de ground. Heb je een paar ontkoppelcondensatoren over de voeding heen gezet om hem een beetje te ontstoren?. verder moet je denk ik bij Henry S. zijn, die heeft er veel ervaring mee

met een condensator en een weerstand kun je een simpele filter maken. hoe hoger de frequentie hoe lager de impedantie van de condensator. Bij een spoel is het precies andersom. Je zou dus het volgende kunnen maken:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/1st_Order_Lowpass_F…

de afsnijfrequentie kun je dan als volgt berekenen:
f = 1/ (2pi*R*C)

meer info staat hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-pass_filter

zoals je daar in de grafiek kan zien (2e grafiek) loopt het signaal niet recht naar beneden. het loopt langzaam weg. bij een eerste orde filter (zoals zo'n filter heet) gaat dit met 20dB per octaaf. je kan ook gaan voor een actieve filter (met opamps). dat zijn 2e orde filters. die hebben een 'flank' van 40dB per octaaf. en je kan er nog veel meer mee. maar ik denk dat dat allemaal wat te ver gaat.

anders heb ik nog ergens een dictaat waar een hele hoop over filters in staat. miss kan ik het inscannen (als dat ding het nog doet, en je interesse hebt natuurlijk)

[Bericht gewijzigd door timberleek op (11%)]

@timberleek:
Een 1e orde filter heeft een demping van 6dB/octaaf, ofte 20dB/decade.

Ik wil, aangezien hij op een accu'tje is aangesloten, wel het hoogste rendement hebben zegmaar.

Klasse d-versterkers van Sure electronics:

http://cgi.ebay.com/TA2024-2x15-Watt-D-class-Audio-Amplifier-Board-RCA…

En dan hoog rendement speakers:

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4670
Mean sound pressure level 96 dB (2,83V / 1m)

Op 18 april 2010 06:30:28 schreef Turbokeu:
@timberleek:
Een 1e orde filter heeft een demping van 6dB/octaaf, ofte 20dB/decade.

ja excuses

foutje van mijn kant.
inderdaad per decade

@ timberleek, volgens de datasheet is C1 van 2,2uF een ontkoppelcondensator, dus die heb ik er al in verwerkt.

Maar voor een basfilter heb je dan toch juist een spoel nodig? Heb je daar ook een formule voor om te berekenen welke je nodig hebt? Dan wil ik denk toch zo een gaan maken, als jij zegt dat de 2e orde een stuk moeilijker is, dan maar wat minder goed.

@Roland, ik houd het dan toch maar bij wat minder rendement, 108 euro voor een speaker vind ik een beetje erg veel, en die is ook nog eens 8'', ik wil het zo compact mogelijk houden. Maar is zon class D versterker ook makkelijk zelf te maken?

ja c1 is ook een ontkoppeling. die haalt een eventueel gelijkstroom deel uit je ingangssignaal.

ik bedoelde de ontstoring van de voeding. dat zijn de 2 condensatoren tussen de voedingspolen. in de datasheet C3 en C5. die halen 'ruis' uit de voeding.

de filter kan op meerdere manieren. het kan met spoelen of condensatoren. voor een bassfilter wil je de hoge tonen naar de ground laten weglopen en de lage tonen doorlaten. de hoge tonen kunnen wel door een condensator maar niet door een spoel. voor lage tonen is dat precies andersom. Dus je kunt kiezen voor een weerstand met daaraan een condensator naar de ground. dan worden de hoge tonen weggeleid. of een spoel met een weerstand aan de ground. dan kunnen de lage tonen door de spoel heen en de rest gaat door de weerstand.

2e orde is met opamps. die moet je sowieso symmetrisch voeden. en je krijgt te maken met opslingeringen etc bij de afsnijfrequentie. een eerste orde (passieve) filter gaat vanaf een bepaald punt dempen. een 2e orde filter doet dat ook, maar bij de afsnijfrequentie is er een kleine frequentieband die versterkt wordt. Dat is iets wat je mee moet/kan nemen in je ontwerp.

eerste orde filters zijn het makkelijkste gezien je er alleen een weerstand en een condensator of spoel voor nodig hebt. En als je een steilere flank wilt kun je er 2 achter elkaar zetten. dan krijg je 40db/decade ipv 20db/decade

edit:
deze filters zijn mogelijk:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/filters.png

je kan ook nog dingen doen met spoelen èn condensatoren etc. maar dit is het makkelijkst. Je kan de filter eventueel voor de versterker zetten ipv erachter. dan hoeft de versterker niet voor jan met de korte achternaam de hoge tonen te versterken. ik denk dat dat wel positief is voor het stroomverbruik

ik zal even mijn dictaat zoeken voor verdere formules etc
correctie: 2e orde kan ook met een RLC schakeling

en voor een RC filter is de afsnijfrequentie uit te rekenen met de F = 1/(2pi*R*C) formule. Dat is zowel voor de hoog als de laagdoorlaat filter. alleen zit de flank aan de andere kant.

en voor een RL filter is de afsnijfrequentie te berekenen met:
f = R/(2pi*L)

Op 17 april 2010 22:19:56 schreef pumie3:
Ik wil een speaker gaan maken waar een net geluid uit komt met een accu en versterkertjes erin gebouwd zodat je alleen nog het snoertje naar je ipod over houdt.

Ik heb al gekeken naar de speakertjes die ik erin wil hebben, namelijk een 30W woofertje en een 20W fullrange speakertje, allebei 4inch, 4 Ohm. hieronder de links:

In de titel staat draagbaar, maar dit wordt eerder 'verplaatsbaar'.

Op 17 april 2010 22:41:31 schreef timberleek:
als je de versterker bouwt met alleen de tda2030 krijg je inderdaad maximaal 18W (bij maximale voedingsspanning overigens). Hier op de site staat een variant daarop waarvan het uitgangsignaal van tda2030 nog eens versterkt wordt met die 2 vermogens transistoren. daardoor kun je 40w krijgen (eveneens weer bij maximale voedingsspanning).

Voor beide uitspraken verwijs ik naar http://www.circuitsonline.net/forum/view/83674

Je geeft leuke cijfertjes onder voorbehoud van de voedingsspanning, maar de TS (en jij?) heeft geen besef wat dat inhoudt bij 6 of 12V voedingsspanning.

Brom in een gelijkspanning gevoede versterker: Verkeerd opgebouwd en daar helpt geen filter tegen.

Op 18 april 2010 15:14:58 schreef Henry S.:
Je geeft leuke cijfertjes onder voorbehoud van de voedingsspanning, maar de TS (en jij?) heeft geen besef wat dat inhoudt bij 6 of 12V voedingsspanning.

Brom in een gelijkspanning gevoede versterker: Verkeerd opgebouwd en daar helpt geen filter tegen.

in de datasheet staat volgens mij een grafiek waarin het vermogen wordt uitgezet tegen de ingangsspanning.

en de brom kun je inderdaad niet verhelpen met een filter. dat bedoelde ik ook geheel niet. de ts wil een bassfilter toevoegen voor de subwoofer en daar probeerde ik hem mee te helpen.

Op 18 april 2010 15:14:58 schreef Henry S.:
[...]
In de titel staat draagbaar, maar dit wordt eerder 'verplaatsbaar'.

ach dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Mijn systeem wordt een kilootje of 15. dat is redelijk draagbaar vergeleken het gewicht wat het eerste ontwerp had (nog met loodaccu's etc)

[Bericht gewijzigd door timberleek op (22%)]

Op 18 april 2010 15:22:33 schreef timberleek:
in de datasheet staat volgens mij een grafiek waarin het vermogen wordt uitgezet tegen de ingangsspanning.

Dan weet je nu ook dat het toevoegen van transistors geen nut heeft?

die vermogensgrafiek is toch alleen voor het schema van de tda2030 'in zijn eentje'. die transistors kun je dan toch gebruiken om meer vermogen te kunnen verstoken. deze kunnen dan een extra hoeveelheid stroom door de speaker heen jagen. als extraatje op het vermogen van de tda

Nee, lees dat andere topic eens.

o de transistors zorgen dat het versterkte signaal verder kan uitslingeren (dichter bij de voedingsspanning).

of niet?

Maar als ik het goed begrijp kan je met een ongebrugde versterker op 12v maar max 4,5w halen? Kun je die tda1554 ook zo bruggen dat alles naar de woofer gaat? Of kan ik misschien beter de tda2003 vergeten en alleen de tda1554 gebruiken voor mijn twee speakers?

Op 18 april 2010 16:43:57 schreef timberleek:
o de transistors zorgen dat het versterkte signaal verder kan uitslingeren (dichter bij de voedingsspanning).

of niet?

Nee niet, dat doen de transistors in het IC net zo goed. En deze gaan pas open als de opamp bij zijn max komt, zie de twee stroomsensors.

Op 18 april 2010 16:57:25 schreef pumie3:
Maar als ik het goed begrijp kan je met een ongebrugde versterker op 12v maar max 4,5w halen?

Dat klopt.

Kun je die tda1554 ook zo bruggen dat alles naar de woofer gaat?

Nee, je kan maar 1 keer bruggen.

Of kan ik misschien beter de tda2003 vergeten en alleen de tda1554 gebruiken voor mijn twee speakers?

Natuurlijk, kijk eens naar de datasheets.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

tda1554 kon ik niet zo snel ergens vinden... Ik heb wel een soort gelijk iets gevonden bij Dickbest: de LA4743 4x 45W
Hier de datasheet:

http://www.dickbest.nl/documentatie/LA4743.pdf

Is deze ook te bruggen? En je krijgt met deze toch niet meer W dan de tda1554 op 12V?

@timberleek: In mijn bescheiden opinie staan de teksten van de twee bovenste filters met elkaar verwisseld.
@Henry S. Tussen de term draagbaar en verplaatsbaar zit de term "sjouwebel" die bij ons op de td gebruikt werd.
Groeten,
Mac.

@pumie3: Die LA4743 is ook niet te bruggen. De eindtrappen van dat IC zijn intern al gebrugd.
is een complete module niet een optie? Er loopt nu een actie met versterkerprintjes op samenkopen.net

Op 18 april 2010 19:49:11 schreef McDuff:
@timberleek: In mijn bescheiden opinie staan de teksten van de twee bovenste filters met elkaar verwisseld.

nu je het zegt. inderdaad
dat is wel een faal eigenlijk.

nou hoe dan ook. de bovenste 2 filters moeten andersom dus de bovenste is een laagdoorlaatfilter

@ bjokal, idd wel aantrekkelijk, 10 euro voor 2x 15W versterkertje waarvan ze beweren dat hij efficienter en een betere geluidskwaliteit heeft dan een D class versterker.
Is die dan ook intern gebrugged ofzo, anders snap ik het niet helemaal waarom die dan wel 15W zou kunnen halen bij 12V, of zijn dit weer andere soort versterkers?
Maar ik vind het ook wel leuk zelf wat in elkaar te solderen, ben je nog minder kwijt ook. Weet iemand misschien waar je de tda1554 kan halen, ik kan hem nergens vinden op internet.

Ik helaas ook niet meer. Dat was een goedkoop IC bij Conrad, Display etc.

LA4743, TDA2005, Class D etc, het maakt voor het vermogen weinig uit. Als ze meer dan 5W per kanaal kunnen leveren dan is er sprake van bruggen. Lees daarbij in de datasheet verder dan de eerste pagina.

Op Samenkopen loopt net een versterkertje actie.
Is misschien wat makkelijker voor je om je doking station te maken.
http://www.samenkopen.net/action/699159