In mijn kampeerbus heb ik een tweede batterij geplaatst, zgn. woonbatterij. Deze wordt geladen uit de voertuigalternator, wanneer deze draait, d.m.v. een simpele relaisschakeling, aangestuurd uit DF.
Aan de ontlaadkant zijn er wat lichtpunten, een omvormer die pseudo-netspanning maakt, enkele stopcontactjes, koelkast, en ooit eens een Car-PC.
Nu heb ik tussen de batterij en de verbruikers een doosje dat de batterij beschermt tegen diepontlading: er zit een relais tussen de batterij en de verbruikers, en dat schakelt af als de batterijspanning te laag zakt. Dit doosje lijkt echter aan vervanging toe te zijn want het gedraagt zich dezer dagen erg wispelturig. Het heeft er dan ook al vele jaren trouwe dienst opzitten, men hoort mij niet mopperen.

Vooral vraag ik me af of anno 2010 het relais nog wel bij de tijd is, zou hier geen MosFet kunnen dienen? Zoja, suggesties voor type? Het grote gevaar lijkt mij beschadiging door korte pieken van erg grote stroom tengevolge spanningspieken op het boordnet.

Als iemand een compleet schema weet voor zoiets: graag kandidaat!
Bij voorbaat dankend,

Op 20 mei 2010 14:47:46 schreef big_fat_mama:..Het heeft er dan ook al vele jaren trouwe dienst opzitten, men hoort mij niet mopperen.

Vooral vraag ik me af of anno 2010 het relais nog wel bij de tijd is, zou hier geen MosFet kunnen dienen?...

Als het jaren trouwe dienst erop heeft zitten zou ik me denk ik eerder afvragen of reparatie niet handiger is. Tot nu toe heb je alleen een mogelijk nadeel bedacht. Welke voordelen denk je te kunnen bereiken?
En als je erg tevreden bent wat wil je dan nog bereiken? Extra-erg tevreden? ;-)

het kan zijn dat het kastje niet stuk is maar de batterij slecht is door de jaren heen . en bij inschakelen van de koelkast dan dipt de accu en reageert het kastje daarop , wat doet de accuspanning bij een lamp van 50 watt ? hoeveel zakt de spanning dan ?

@testman: bedankt voor het meedenken, maar ik weet wel wat ik schrijf. Voor ik een vraag lanceer heb ik al wel een en ander bekeken. De batterij is trouwens nog behoorlijk recent, en er is tijdelijk geen koelkast aanwezig (de oude absorptiebak is weg en voor een nieuwe compressorkoelkast is er even geen budget), er hangen enkel wat kleinverbruikers aan.

@GJ_: meestal ben ik zelf nogal tegenstander van de tegenwoordige mentaliteit van "wegsmijten van bij de eerste hapering". Maar vermits het apparaatje al een respectabele leeftijd heeft, en bovendien erg simpel/goedkoop gemaakt is, leek vervanging mij economisch interessanter.

Ter illustratie: het schakelen gebeurt door een gewoon relais zoals ze meeleveren bij setjes extra mistlampen, dat zit in het printje ingesoldeerd. Na 10 jaar in diverse auto's zal dat relais zijn beste dagen wel gehad hebben, denk ik, en het uitsolderen is een rotklus. En ja, ik denk beter te kunnen zitten want een bistabiel relais zou géén energie verbruiken behalve bij het omschakelen, en een MOSFET heel weinig (hoop ik toch).

Heb je een schema van het printje, liefst met foto ?

Ik heb het opengedaan en het schema opgenomen jawel, het draaide allemaal rond een TL431 en een BC327. Toen heb ik het idee opgedaan dat ik liever iets compleet anders wil.

ik zou er geen mosfet inzetten daar deze nog 0,013 ohm oid is en bij wat vermogen dan krijg je verlies over de fet heen . een relais wat 50 amp kan schakelen is er best in te zetten en daar valt veel minder overheen , ook kan een fet ineens stuk gaan en dan doorverbinden en dan werkt de schakeling niet meer . overigens ook kans dat er een los contact is in de soldering of bedrading naar de print .

Bij dit soort "vuile" belastingen met mogelijk hoge spannings- en/of stroompieken lijkt mij een relais nog steeds de meest bedrijfszekere en simpelste oplossing. Bij een mosfet moet je er toch al snel toeters en bellen omheen zetten om hem te beveiligen tegen dit soort zaken.