mijn ecu van mijn auto is veel een deel kapot de aansluiting van mij lamdasonde staat onder spanning
dit hoort volgens mij niet zo te zijn
aan de draad waar mijn lamdasonde zit meet ik een voltage van 0.475 volt precies zoals ook in de tekening staat echter lijkt mij dat dit toch echt nul moet zijn om te kunnen werken??
welk deel van de schakeling is kapot de condensator toevallig?
de lamdasonde stuurt een voltage >0.5 motor loopt rijk
<0.45 motor loopt arm
=~ 0.475 is reference loopt niet arm en niet rijk
dit is dus de spanning die ik meet dat kan niet kloppen dus erngens moet iets kapot zijn denk ik omdat het een ingaand signaal is
de adv 12 en adv 14 gaan naar een digitaal board toe met chips maar mij lijkt dat eht in dat eerste deel het probleem moet zitten
ik ben alleen niet zo goed met het doormeten van zoiets kan iemand mij misschien helpen
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Er is niets mis met de ingang van je ECU.
Alle bosch ecu's uit de M1.x t/m M3.x doen dit zo.
Dit werd in die jaren zo gedaan omdat wanneer de sonde nog koud is of defect de ecu niet extreem arm gaat regelen.
Als de sonde koud is heeft deze een hele hoge inwendige weerstand.
In hete toestand is de Ri vrij laag en komt er een spanning uit tussen 0 en 1v. Met +/- 0.5v=Lambda.
Het schema is toch duidelijk?
Wat is precies je probleem?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Wat je hebt gemeten is in ieder geval volgens dat schema helemaal in orde.
Wat is het probleem met je auto? Kan het niet zijn dat je lambda sonde defect of vervuild is?
Ik heb lang geleden een lambda sonde (Fiat Uno 1990) wel eens met wasbenzine en een blauwe gasvlam helemaal spierwit gestookt en daarna reed de auto weer als nieuw.
probleem is juist als mijn sensor los is
op de draad een signaal staat van 0.475
daarbij komt dus nog het signaal van de sonde.
dan is de waarde toch altijd boven de 0.47+...sonde
dus denk de ecu dat deze altijd rijk is? kan immer niet onder de 0.475 komen?
dat van die spanning snap ik (0-1)
aleen komt uit de ecu zelf al 0.475 volt naar de draad van de sonde?
die aansluit draad is toch van sonde naar ecu waarom staat daar dan 0.475 volt op ik zou verwachten dat deze 0 is en zodra als ik de sonde aansluit er door de sonder een waarde tussen de 0 en 1 volt erop komt te staan.
ik vond het erg vreemd dat de draad naar mijn motronic van 1.XX heeft it namelijk niet> en mijn 3.1 dacht ik wel? dacht dat er misschien iets kapot was.
dus jullie zeggen dat als de sonde los is ik op de signaaldraad en de min pool ik altijd 0.475 volt moet meten?
probleem is juist dat mij gas ecu niet zo werkt deze telt dus het signaal van de sonde+ het sigaal van de ecu bij elkaar op en is het ineens altijd rijk???...of arm
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Er wordt niks opgeteld. De lambda sonde "trekt" die 0.475v gewoon naar 0v of naar 1v. Zoals op het schema zit er een weerstand van 33k in serie met de spanningsdeler. De inwendige weerstand van een warme Lambda sonde is rond de 100ohm. Je krijt dan een nieuwe spannings deler en blijft er 0.0014v over van de 0.475. Een gas ecu werkt idd anders. Die heeft die voorspanning niet. Normaal wordt op gas de verbinding tussen de sonde en de Motronic verbroken en de sonde aan de gas ecu gekoppeld.
Edit: Een warme lambda sonde moet je zien als een spanningsbron met een inwendige weerstand van +/- 100ohm. Deze spanningbron kan tussen 0 en 1v variëren.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (14%)]
oke nou ja zo op de hoogte van electro ben ik niet meer ga eens goed googlen
verder heb je een idee hoe het met de gas ecu werkt?
het is een prins vsi installtie deze stuurt niets! deze volgt auto ecu en maakt een correctie van bv 1.15% maal de benzine inspuittijd
dus ik moet vanuit de sonde met 1 draad naar de ecu van gas en naar de motronic
als ik de motronic los maak regeld deze niet meer... en als ik de gas ecu los gooi kan ik deze niet meer controleren
een tweede sonde plaatsen is niet erg handig ..?
kan je dat simpel oplossen?
probleem is juist dat mij gas ecu niet zo werkt deze telt dus het signaal van de sonde+ het sigaal van de ecu bij elkaar op en is het ineens altijd rijk???...of arm
Lambda sonde doet bij VSI niks, die is alleen maar om 2 reden aan gesloten, voor diagnose tijdens programeren, en als er iets foutgaat de installatie naar benzine te schakelen (bestuurder word dan gewaarschuwd middels een piepende schakelaar).
in de software kan je het meten van de sonde uitzetten.Een extra sonde monteren is nergens voor nodig.
Maar ik snap nog steeds niet wat je probleem is of wat je nu aan het doen bent?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (18%)]
ik vond het gewoon vreemd dat er een voltage op de draad van de ecu staat die naar de sonde gaat.(dus sonde is niet aangesloten)
ikverwachte dat het een ingaand signaal is dus dat er op die aansluiting geen spanning staat. dacht dat er misschien wat was doorgebrand
maar jij zegt dus dat dat normaal is dat ik dat daar meet dan klopt dus alles en is er niks aan de hand.