Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

tijdvorrect. pppf op dealextreme staan heel mooie meetsnoeren voor multimeters voor een habbekrats.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

OK, goed plan, wat heb je voor snoeren ? Edit: ik snap hem, als ik ergens een meter haal de snoeren omruilen. Goed idee.

Free, ik heb goede metsnoeren ,maar dit is voor de meters die er voor de show staan. Ik wil geen dealextreme snoertje aan een meter uit 1944. Je denkt toch niet dat ik zoveel meters ook gebruik. Ik gebruik er een stuk of 5 ook echt en dat zijn "moderne". De rest is gewoon leuk om naar te kijken en aan te werken. Een soort postzegelverzameling maar dan wat groter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@free Prachtig instrument die 33120a. Ben er ook al een tijdje naar opzoek, maar ook op ebay vallen de prijzen (+verzendkosten naar europa) nog knap tegen.Dus voorlopig moet ik het maar met m'n 3325a doen.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.
free_electron

Silicon Member

Right !. Mijn 33120 is gerepareerd. Heeft me een PZT3906 transistor gekost, een kloddertje soldeertin een weggesneden baantje en het vleugeltje van de transsitor iets smaller maken.

Q712 lag in kortsluiting ussen baseis en emitter. dat was een MRF5583 in mijn toestel.die zijn niet te krijgen. dankzij een CO lid heb ik het schema van mijn versie kunnen vergelijken met het schema van de laatste generatie.
er is NIKS veranderd. ze hebben de layout aangepast om die PZT's te gebruiken.

De locale electroboer had er liggen en voor 2 dollar had ik er 20...
ik heb het ding eens op de scoop gezet en hij doet het weer perfect !

Prima ding die 33120 . geruild tegen twee ouwe tek scoops (2430 en 2432) waar je geen fluit mee kan... dik tevreden.

mijn tweede 54645D is ook aan de beterhand. er kleeft nog een relais in de input attenuator. heb ik al besteld. nais twee spoel relais in smd niks speciaal kost 3 dollar.

ik heb ondertussen de probekabel ook op de kop getikt op fleabay voor 50$ ...
er is nog iets met 1 digitale ingang maar het ziet er naar uit dat de resistor pack gebarsten is. ( de scoop is gevallen , de voorste bnc's waren afgebroken , de 16 polige connector was schots en scheef.
het chassis is gebogen vanbinnen en er is een schoep van de ventilator afgebroken. das al allemaal gerapeerd.

nu nog die verrekte 8112 aan de praat zien te krijgen... de shaper hybride is naar de vaantjes maar ik ben niet 100% zeker. en die zijn niet te pakken te krijgen.

ik heb nog een pm2813 op de kop getikt ook voor een habbekrats. 'defekt... de uitgangen werken niet' ... ben bijna zeker dat de sense lijnen weer los liggen... en indien niet bouw ik mijn pm2811 modules over in die kast zodat ik er banaanstekkers kan op zetten.

nu nog de afgedankte netwerk analyser (niks speciaal. dc tot 30MHz. perfect voor wat ik doe) van het werk meeslepen naar huis dit weekend en mijn 'stal' staat op punt. Al mijn 'surplus' is de deur uit. Er blijft alleen nog HP , Philips/fluke over. En de Lecroy. Geen trektopnix meer >:)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 juni 2010 08:16:28 schreef free_electron:
Geen trektopnix meer >:)

Die losse modules (AM503, SG503, etc..) zijn wel leuk. Beetje oud misschien, maar soit.

fred101

Golden Member

hé, het was toch Tectronix en Lecrap ? >:-) Er stond een 125MHz digitale lecroy voor weinig op de Maxwell stichting. Ik was helaas net te laat, gelukkig heb ik een paar scopen die het altijd probleemloos doen van een merk dat begint met een T (ik heb geen ervaring met moderne Teks, de nieuwste is de 2445 en die is nog steeds perfect, de oudste een als nieuwe 535A(welliswaar sinds kort met een probleempje)

Maar mijn nieuwste aanwinst heb ik nog niet gezien, een schenking van een ander CO lid en hij is nog even op vakantie bij Tidak Ada en komt over een maand naar mijn opvanghuis. Een 35MHz Tek 545B welke de plaats van zijn wat zieke zusje zal in nemen. Waarom zo'n oud geval nog steeds gebruiken, heel simpel, in de winter als bij-verwarming en ik heb 8 plug ins, waarbij een paar heel byzondere, oa voor differentieel meten, voor hoge of juist heel lage spanningen, een "programmeerbare" opamp-unit enz. Ideaal om mee in oude buizenzenders te meten, zo'n ding mol je niet gelijk met een foutje, er gaat een buisje even blozen en verder blijft hij het braaf doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dank voor de tip fred , ik kijk regelmatig op de site van de maxwell stichting of er al nieuw spul is gekomen en dan kijk ik 2 weken niet en weer bijgewerkt op 20 mei ineens .

wel makkelijk het is zichtafstand voor mij om daar naartoe te gaan .

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 5 juni 2010 11:03:55 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2010 08:16:28 schreef free_electron:
...nu nog die verrekte 8112 aan de praat zien te krijgen... de shaper hybride is naar de vaantjes maar ik ben niet 100% zeker. en die zijn niet te pakken te krijgen.

Wablieft? Heb je ondertussen ook al een HP8112 op de plank? Kwijl kwijl. Pulsgeneratortje van HP. Ziet er vrij hetzelfde uit van principe als de HP8116A. Hebben die een programmeerbare rise- en falltime?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

jep. das de reden waarom ik hem gekocht heb. programmeerbare rise en fall time

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wel erg als je met een rotte waveshaper hybride zit. Hoe ga je daar nog aanraken? Afbraak HP'tje kopen?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Zo na het zien van al dat moois is het ook tijd om (een gedeelte van) mijn verzameling te laten zien:
http://members.home.nl/a.vermaning/Meetapperaten/Img_7547_klein.jpg

Wat zien we hier? van links naar rechts en van boven naar onder:
linker rij:
- 2x HP54603B digitale scopes
- PM3055 analoge scope
Midden:
- componenttester ('huntun tracker')
- PM2535 Bench multimeter
- Fluke 45 Bench multimeter
- Fluke 8840A Bench multimeter
- HP34401A Bench multimeter
Rechter rij:
- Zelf gemaakte power meter (AD8307 based)
- Zelfgemaakte pll clock generator
- 2x HP33120A Functie generatoren
- TM500 rack met:
- AM503 Current probe (50MHz)
- PG502 Pulsegenerator
- 2x AM502 diff amps

Op de bench:
- Fluke 199C scopemeter
- delta E030-1 voeding
- delta E018-0.6D voeding
- Fluke 192B scopemeter (ligt open, heb hier geen achterkant voor)

De twee fluke's scopemeters zijn 'samengesteld' via ebay/marktplaats gekochte defecte modellen. De 199C is geheel kompleet (met orginele probes en lader). De 192B is alleen een voorkant en de print.
Ik heb ze allebei gecalibreerd. De 199C werkt 100%, maar de 1992B heeft een probleem met veel ruis in de lage tijdbasisen (<5uS). Dit komt omdat dan de CCD sampler inschakeld. Ik denk dat de S-ASIC chip (JILL) rot is. Gelukkig heb ik nog 2 mainboards. Ik zal proberen de chip te vervangen.

Andere bench:
http://members.home.nl/a.vermaning/Meetapperaten/Img_7549_klein.jpg

- PM6671 timer/counter
- PM6625 timer/counter
- Tek 191 leveld sine generator (100MHz)
- PM3320 digitale scope (200MHz, 250MS/s)
- Marconi 2018A RF generator (520Mhz)

rbeckers

Overleden

Indrukwekkend!

Ik mis alleen nog een SA.

Ik heb wel een HP141T met een 8553B plugin. Da's de 110 MHz versie. Vanwege de grote staat deze onder mijn buro. Ik gebruik hem ook niet zoveel. Ik ben nog wel opzoek naar een 1250Mhz of 18GHz plugin. Mischien dat ik hem dan vaker gebruik.

free_electron

Silicon Member

verhip. lang geleden dat ik no zo een macaroni gezien heb. is een redelijk goed ding.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ik dacht al waar is mijn 2e hobbyhok toch gebleven .... je hebt het gevonden lexy , ik kom het wel ophalen dan ben je ervanaf :)

mooie spullen , vooral dat agilent spul is nog missende hier . ik spot wel een openliggende lasdoos dat zijn wel minpunten :)

ik heb weleens geboden op dat defect ebayspul maar een crt tds scope van 12 jaar oud met defect doet nog makkelijk 450 euro dus daar ben ik mee gestopt .

de marconi in het klein had m'n pa ook nog staan , dat zijn die kliktoetsen / digitastjes toch ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Die philips PM6671 heb ik ook.

Mooi hok, zou ik me wel thuis kunnen voelen, zeker als er een HP-T141 aanwezig is. ;-) Die heb ik helaas nog steeds niet. ( en dan graag met TDR en wat GHz sampling plugin's, een 18GHz SA plugin)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De marconi is idd eentje met digitastjes. Ik heb deze recent aangeschaft. Op zich doet hij het prima, alleen heeft hij soms een probleem dat de fijn afstelling van de output level niet werkt. Dan moet je een paar keer op en neer met het level en dan gaat hij weer mee. De grof instelling werkt wel (step attenuator). Ook heb ik gemerkt dat het level best veel afwijkt (meer dan 1 dBm) op bepaalde frequenties.

free_electron

Silicon Member

waarschijnlijk een of ander relais wat blijft plakken

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2421&mode=view
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=87&t=1364
Mijn nieuwste aanwinst, een verjaardags kado van Rene (RBeckers) die vandaag langs kwam. Het is een GPS gestuurde 10MHz bron. De Thunderbold. Via een usb/RS232 kabel zit hij aan de computer maar hij werkt ook autonomm. We hebben natuurlijk gelijk alle counters geprobeerd, de Philips PM6672 met zijn eigen TCXO bleek strak op 10.000.000 Hz te staan. Maar ook wat les gehad in het beoordelen van scopen, probes, de SA, en wat generators getest. Mijn ouwe pas gerestaureerde Philips pulser blijkt een betere blokgolf te leveren dan mijn high tech R&S. De alom geprezen Rigol 100MHz scoop vond dat de Thunderbold geen strakke sinus geeft (het beeld blijft staan dansen)en toont in zijn FFT geen enkele harmonische. De HP SA liet echter zien dat de tweede harmonische -50dBc zat en mijn andere scopen vonden het eigenlijk best een heel strak signaal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Waaw, dat is mooi. Zelfs de satellietconstellatie wordt geplot.

Stukje DOS SW?

Nu wil het toeval dat ik juist vandaag ook twee Trimble GPS bordjes met 1pps uitgang besteld heb, omdat het duidelijk geworden is dat frequentiestabiliteit nodig is als je iets serieus wil meten.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Geen idee, Rene heeft het geinstalleerd. Dit is de Beta-versie en het heet lady Heather. http://www.thegleam.com/ke5fx/heather/readme.htm

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Aha, software gemaakt door een paar leden van de "timenuts" group zo te zien. Veel uitgebreider dan de originele software van de Thunderbolt. Bedankt voor de link!
John Miles (ke5fx), een van de auteurs, heeft ook een programma geschreven dat gebruik maakt van GPIB data van een SA om plots weer te geven. Heb je natuurlijk wel een SA met GPIB voor nodig ...
Te vinden als SSM.exe op http://www.thegleam.com/ke5fx/gpib/readme.htm

Edit:
@big bang: Helemaal mee eens. Ik kan ook echt genieten van zo'n plaatje van een lab van Fred of Pros om er maar een paar te noemen.

[Bericht gewijzigd door erelder op zondag 13 juni 2010 16:50:14 (14%)

Wat mooi is dat toch allemaal. Als je een labo ziet als dat van Lexy en waar Fred allemaal mee afkomt. Ik denk dat er vele oogjes blinken.
Een goed meetlabo is als een echt mooie vrouw, je kan er uren naar kijken. :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 12 juni 2010 21:52:23 schreef fred101:
[...] De alom geprezen Rigol 100MHz scoop vond dat de Thunderbold geen strakke sinus geeft (het beeld blijft staan dansen)en toont in zijn FFT geen enkele harmonische. De HP SA liet echter zien dat de tweede harmonische -50dBc zat en mijn andere scopen vonden het eigenlijk best een heel strak signaal.

Mooie aanwinst Fred!
Wat doet je Rigor met een "gewoon" 10MHz signaal? Danst dat ook?
Bij mij niet, ik heb het vermoeden dat er spikes of jitter op het Thunderbold signaal zit.

fred101

Golden Member

Ja elk signaal staat altijd wat te dansen op de Rigol. Op de Tek2445, 465A en HP1740 staat het snaar strak. Ook op de SA is het schoon.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten