Wie o wie kan mij helpen. Ik ben een nieuw project gestart met mijn motor. Ik wil graag traction control installeren/ontwikkelen. Ik heb om mijn voorwiel een pulsemeter gemonteerd en een schijf met gaatjes. Zo ook op mijn achterwiel. Nou wil ik het verschil tussen deze waarden kunnen beheersen. Stel dat het achterwiel niet meer dan 10% mag afwijken van de standaard, mijn voorwiel. Deze waarde moet gecontroleerd worden door mijn gasklepsensor (TPS=potmeter) te overrullen. Mijn TPS geeft een signaal door dat overeen komt met de stand van de klep. Dit varieert tussen 150mV voor stationair en 5V voor gas open. Deze waarde wordt naar mijn CPU gestuurd en daar wordt berekend met nog meer waardes, zoals toerental/temperatuur/luchtdruk etc etc hoeveel brandstof (pulsen) er naar mijn injectoren gaat. Dit wil ik beinvloeden om de slip van mijn achterband te remmen.

Nu had ik het idee om een comparitor te installeren die het verschil tussen het voor en achterwiel doorgeeft aan een condensator. De condensator wordt constand ontladen door een weerstand. Deze weerstand is het liefst regelbaar. Het verschil in voltage dat overblijft wordt afgetrokken van het signaal van de TPS en zo wordt de computer voor de gek gehouden. Die denkt dat het gas minder open staat en past de te injecteren brandstof daarop aan en een verlies in vermogen is het gevolg.

Met vriendelijke groet,

Ducati

En een arm mengsel en gaten in je zuigers, als ik de theorie goed heb. Kijk daar dus maar even mee uit zolang je geen Dieselmotor hebt, tenzij een van de autotechniekexperts zegt dat het geen kwaad kan.

Dit klinkt als iets wat een keer ontzettend fout moet gaan. Niet alleen krijg je een arm mengsel als het ding ingrijpt, maar je loopt het risico dat het geheel hard gaat oscilleren.

Zodra de achterband slipt, wordt er minder brandstof geïnjecteerd, waardoor de achterband afremt, waardoor er weer meer wordt geïnjecteerd, waardoor de band weer gaat slippen, etc. Dit wil je niet, lijkt me, zeker niet terwijl je in een bocht hangt.

Is het niet verstandiger om gewoon wat rustiger op het gas te gaan?

Je zult niet meteen gaten in je zuigers krijgen, omdat het ding (als het goed is) maar af en toe voor korte tijd ingrijpt. Je kunt wel misfires krijgen, als het mengsel echt veel te arm wordt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (16%)]

Dat heb ik inderdaad ook al gezien dat de zuigers net als kaas met gaatjes zijn. Als dat niet te lang duurt dat arm mengsel kan dit zoveel geen kwaad bij viertakt omdat de zuigers met motorolie gekoeld worden. Bij tweetakt moet je wel beginnen opletten.
Hoe je dit best kan realiseren weet ik ook niet.
De computer voor de gek houden is altijd riskant.(Zeker als je met grote vermogens op weg bent)

Een leuke regeltechnische uitdaging, maar zou je echt op die motor willen gaan zonder dat je heel zeker weet dat je systeem onder alle omstandigheden goed werkt? :)

Precies, ik zou me meer zorgen maken over het effect van een motor die plotseling in gaat houden, of juist weer vermogen gaat leveren, als je met een tweewielig balansvoertuig lekker aan het sturen bent.

Ooit brommer met een haperende onsteking gereden? ;)

Nah, wel eens met een 1100cc 4-cilinder "brommer" in de stromende regen met een natte bougiekabel; het gas helemaal open om nog een beetje vooruit te komen, en bij 3000 toeren doen die andere 2 cilinders opeens ook weer mee. Wel spannend, maar fijn is anders.

Bedankt voor al jullie reacties. Allereerst hoef je je niet druk te maken over een te arm mengsel. Aangezien het maar voor een korte periode is levert het geen schade op.

Over het vermogen dat opeens weer op het achterwiel komt maakte ik me niet zo'n zorgen. ALhoewel het wel iets is om over na te denken. Het is een project voor mijn racemotor. Dus alleen voor circuitgebruik. Dan zit je hoog in de toeren en als je een armer mengsel aanbiedt valt niet al het vermogen weg en als er dan weer een goed mengsel komt is het verschil niet enorm. Zeker niet het verschil tussen gas vol open of vol dicht. Maar een module ertussen die het gas enigszins opbouwt is wel een optie. Maar dan wel een regelbare natuurlijk.

Iets minder met mijn rechterhand is de laatste optie :-) aangezien een electronisch device dat veel accurater kan. Vandaar dat het steeds meer toegepast wordt op motoren.

Groetjes

het oscileren wat hierboven beschrijft doet een af-fabriek voertuig ook al. en dit is juist voor de veiligheid zo gedaan. Ga maar eens proberen te sturen met slippende wielen.

alleen ipv het gas in te houden gebruiken ze de remmen.

voor ABS geldt hetzelfde.

Volgens mij kan je het gewoon met 2 opamps doen. De eerste opamp is een verschilversterker die het verschil tussen de voorste en achterste encoder meet. Is er geen verschil dan heb je dus ook geen spanning. De spanning van deze opamp koppel je naar je 2e opamp, tezamen met de spanning van je gaspedaal. De tweede opamp stel je zo op dat de uitgangsspanning de ingangsspanning van je gas min de spanning van de 1e opamp is.

Zoals al eerder aangehaald, de CPU zal gewoon denken dat er minder gas wordt gegeven.

Hier kan ik wat mee! Bedankt.

Ik ga het verschil tussen het voor en achterwiel converteren naar een voltage. Als er een verschil is trekt hij dit af van het signaal van mijn gasstand. Op deze manier kan ik instellen bij welke mate van slip hij ingrijpt. En zal op het moment dat ik weer grip krijg de mate van ingrijpen lineair met de slip afnemen. Dus krijg ik ook niet in 1 keer de volle vermogen op mijn achterwiel.

Groetjes

Ik ken eigenlijk helemaal geen productie motoren met traction control, zo uit mijn hoofd. In de MotoGP en zo wordt Launch control toegepast, maar je kunt er wel op rekenen dat er heel veel tijd in is gestoken om ervoor te zorgen dat het ding niet overmatig gaat oscilleren.

Wat VWG3JB is natuurlijk wel een beetje waar; net als bij ABS, wil je het wiel waarschijnlijk een beetje laten slippen, door steeds heen en weer te gaan over het randje van wel en niet slippen. Een bepaalde mate van oscillatie zul je dus altijd krijgen, het lastige is alleen dat je die oscillatie onder controle zult moeten houden. Een factor die waarschijnlijk wel mee zal helpen de oscillatie te beperken, is dat het ding alleen vermogen terug kan nemen, en geen extra vermogen kan leveren. Je kunt dus niet echt een overschoot krijgen naar die kant.

Houd je er trouwens ook rekening mee dat de effectieve radius van je wielen veranderd wanneer je een bocht instuurt, en dat dat niet perse gelijk is voor je voor- en achterwiel?

Ducati 1200 multistrada, 1198 hypermotard BMW Honda pan european 1100 etc. Er zijn er genoeg. Maar deze systemen werken niet op die van mij. Wat ze doen is het onstekingstijdstip veranderen, injectiepulsen veranderen of de gasklep beinvloeden.

Het verschil in voorwiel en achterwiel is er zeker. Bij 200 plus zal er ook een verschil optreden in de diameter. Maar dit zijn vasstaande gegevens. Die kun je verwerken in de tolerantie.

Een andere optie voor het vermogen te beperken is om injectiepulsen te blokkeren. Dit net als de andere manier bijvoorbeeld maar bij 1 cilinder. Injectiepulsen hoef je niet allemaal te blokkeren. Je kan er voor kiezen bij een matige slip bv elke 4e puls te blokkeren tot elke 2e bij hevige slip.

oscilleren is geen probleem. Het moet een on demand systeem worden. Op het moment dat ik een bocht uitkom vraag ik hulp van het systeem. Als ik weer rechtop ben met de motor laat ik de knop los en ben ik weer zelf de baas over de slip.

[Bericht gewijzigd door ducati op (14%)]

Op 8 juni 2010 10:33:51 schreef SparkyGSX:
Ik ken eigenlijk helemaal geen productie motoren met traction control,..

Honda ST1100 (slechts enkele jaren), de Kawasaki R6 heeft het ook, die draait met een servo de gasklep gedoseerd dicht.

Behalve dat en dus minder injecteren kun je ook de ontsteking iets verlaten.

Als je de gasklep dichter draaid wordt er toch al minder geinjecteerd. Heb je ook geen last van een te arm mengsel.

Dat neem ik wel aan. Er zit natuurlijk wel een kleine vertraging op het reageren op de gasklep terwijl de ontsteking of de injectie een veel directere reaktie geven.