Dag heren,
Als eerste wil ik me even voorstellen. Mijn naam is Kevin van Gorp, beetje modelbouwer maar verder electro leek. Ik denk alleen logisch na daarmee kom je een heel eind.
Nu ter zaken,
Ik heb tweedehands een 36 volts electrostepje gekocht voor op de camping. Maar zoals bij al die dingen zijn de accu's 9 van de 10 keer kapot omdat ze niet bijgeladen worden door het jaar heen. Ik heb hem nu aan de lader liggen dus ik hoop dat het mee valt, het wieltje draait nu net rond maar daar houd het ver mee op.
Helaas staat op de lader niet hoeveel Ah hij uit geeft dus ik kan niet uitrekenen hoelang het moet duren voordat hij vol zou moeten zijn.
vraag 1, Ik neem aan dat ik deze accu's gewoon met mijn modelbouwlader (Graupner duo plus 50 lader http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/2008091810…) kan laden. Die kan namelijk tot loodaccus tot 24 volt laden dus dan laat ik 2 accus aan elkaar zitten in serie en 1 accu los en dan laad ik alles in een keer op.
vraag 2, wat moet ik aflezen op de multimeter om te concluderen dat de accu's echt op sterven na dood zijn? of wat moet ik aflezen als ze nog fris en fruitig zijn.?
vraag 3, mocht ik moeten concluderen dat ik 3 nieuwe accu's moet aanschaffen weet dan iemand van jullie een goed adresje in de buurt van 's-Hertogenbosch - Eindhoven. Ik vind op internet prijsen tussen de 25 en 30 euro p/s. maar uiteraard wil je een loodaccu niet op laten sturen want dat kost klauwen met geld. dan haal ik ze zelf liever ergens op.
vraag 4, Op de step zit een contact slotje. Helaas is het sleuterltje afgebroken. Uiteraard ga ik eerst proberen om het sleuteltje er uit te peuteren en de sleutel na te laten maken. volgens mij moet dit lukken. Mocht dit nu niet lukken weet iemand toevallig waar je zo'n contactslotje in die zelfde omgeving kan vinden? Het contactslotje zit geschakeld op de regelaar en staat nu in alle gevallen aan.
vraag 5, Omdat het contactslotje alleen de regelaar schakelt is het niet slim om ook een grote massa schakelaar ertussen te zetten voor als je hem langere tijd niet gebruikt?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die loodaccu's zijn zo weer kapot, vaak zijn ze 7AH en zo'n motor trekt er pieken van meer dan 10A uit. Ik heb dergelijke accu's met succes vervangen door LiPo's uit de modelbouw wereld. Die zijn een stuk lichter van gewicht en kunnen probleemloos hoge ontlaadstromen aan.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=730…
Ja ik ken die lipo's, Die jij laat zien is toevallig exact de zelfde die ik heb voor mijn helicopter. Die heb ik ook 2 bestelt bij hobbyking. Het duurde even voor ze binnen waren maar ze doen het prima.
Een nadeel voor als ik deze wil gebruiken voor mijn step is dat ik 10S nodig heb om aan 36 volt te komen. 10S heb je zo niet dus moet je al 2 van 5S parallel gaan schakelen om aan 10S te komen. daarna heb je nog maar maximaal een vermogen van 5000mAh als je van die modelbouwlipo's koopt dus je moet al twee setjes in serie gaan koppelen om vervolgens die 2 setjes parallel te koppelen om op 37V en 10Ah te komen. Dan stop je ook alweer voor 250 euro aan lipo's in je step en dan heb je het nog maar hobbyking spul.
Nadeel van die lipo's is dat je je cellen moet balanceren. Ik heb een goede lader voor mijn lipo's maar ik zie me op de camping nu niet iedere keer die lipo's uit de step halen en alles ballanceren.
de accu's die ik nu heb zijn 3x 12v 12Ah lood accu's
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Je huidige accu's wegen samen ruim 12Kg (3 x 4.2), met 8,8 Ah aan LiPo's (2 Kg) kom je dan netzo ver als je huidige 12Ah.
15C is dan meer dan voldoende, immers je zet 2 setjes parallel:
ZIPPY Flightmax 4400mAh 5S1P 15C $38.56 523gr , voor 4 stuks ben je dan ongeveer 120 Euro kwijt, dat is bijna net zoveel als 3 x 12v 12AH.
Voor het balanceren gebruik ik een din-plug:
@ Roland,
Bedankt voor snelle reacties,
Uiteraard ga ik kijken of die accu's die er nu in zitten nog te redden zijn. Ook al geef ik het weinig hoop.
Zouden die 12V 12Ah niet voldoende ontlading kunnen geven denk je? of is die piek ook te hoog voor die accu's? hij draait wel op een vrij hoog voltage he dus het amperage is vrij laag. Ik kan alleen geen stickertje op het motortje vinden waarop staat hoeveel watt deze is.
Denk je dat ik het eens kan proberen met 2 6S lipo's in serie van mijn heli? die zijn ook 4900mAh dan kom ik wel op 44.4 V uit dat is 50 V als ze vol zitten. Is dat te heftig voor dat motortje?
Het nadeel van hobbyking is dat het wel weer een maand duurt voor je je spulentjes binnen hebt. Vorige keer kreeg ik een aanslag van de douane erbij maar die factuur die er bij zat was niet aan mij gericht dus moest ik het pakketje weigeren en moets heel de bende weer terug naar de douane op schiphol en kreeg ik 2 weken later alles weer terug met een na heffing van €20,- (beter dan €140,-)
En het nadeel van lipo's is als je ze te ver leeg trekt kan je ze ook meteen weg gooien en aangezien het vrouwtje er ook nog wel eens op zal springen ben ik daar een beetje huiverig voor.
Als er nog andere antwoorden zijn op mijn verschillende vragen hoor ik het graag.
Op 9 juni 2010 12:30:00 schreef Kevin van Gorp:
je al 2 van 5S parallel gaan schakelen om aan 10S te komen.
Ik veronderstel dat 5S het aantal cellen is. Om dan 10S te bereiken moet je ze in serie zetten.
Je vermeld de capaciteit niet, en hebben die accus geen ingebouwde balancer en beveiliging?
Ik rijd zelf op 48V met 2x 24V accu met ingebouwde balancer en beveiliging.
Moet ik voor jou eens informeren wat 36V accu's kosten?
@ Evarist,
idd 5S betekend 5 cellen, Iedere lipocel is 3.7 volt dus om op 36 volt te komen moet je minnimaal 10S hebben. In de modelbouw worden die accus veelal in pakketjes van 2S, 3S, 4S 5S en 6S verkocht. je kan die pakketten gewoon in serie of parallel koppelen om het vermogen of het voltage omhoog te krijgen.
En nee die lipo's hebben ingebouwde beveiliging of balancer. het balanceren moet via de lader gaan. Bij te grote spanningsverschillen onderling kan je hem weg gooien. Bij en algeheel te lage spanning kan je hem weg gooien. bij verkeerd laden kan je hem weg gooien.
Lipo's zijn vrij lastig in het gebruik. Het voordeel is dat ze super licht zijn en snel veel kunnen ontladen.
Mag ik vragen wat voor accu jij gebruikt en naar wat voor accu jij wil informeren? zijn dat tractie accu's?
[Bericht gewijzigd door Kevin van Gorp op (30%)]
Roland van Leusden
Hoeveel watt is die motor, bij mijn step was het 24V / 250W en dan kom je bij optrekken op +10A, dit heb ik ook gemeten met de Turnigy Watt Meter and power Analyzer.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=100…
Daarnaast bleek dat de accu's maar zo'n 9Ah konden leveren bij gemiddelde ontlaadstroom van 7A. Dit waren de originele chinese accu's vergelijkbaar met het HQ merk. Yuasa of panasonic zullen het misschien beter doen, maar zijn wel een stuk duurder.
Ik zou trouwens eens met 1 accu testen, 50V lijkt me enigszins te hoog. Beveiliging heb ik zelf gemaakt dmv wat opamps, maar hobbyking heeft daar ook goedkope monitoring voor.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=722…
@ Roland,
Zoals ik al zei ik heb nog geen plaatje of stickertje kunnen localiseren op de motor maar ik verwacht zo'n 400 watt. Als dat zo is mag ik dan de rekensom doen 400 watt / 36V = 11.1Ah doen? Kan dat? Als dat zou is zou ik die loodaccus met 1C ontladen. Dat mag toch geen probleem zijn. MAar er zal idd wel een hoop kwaliteitsverschil zitten tussen een accu van 30 Euro en een van 55 euro
Roland van Leusden
1C zou idd geen probleem mogen zijn. Wat mij ook tegenstond is het onderhoud, als je ze niet gebruikt moet je ze aan een druppelader hangen.
Gisteren die loodaccus er uitgegooid en aan een goede lader gehangen. Wat ik nu zien (ben nog niet klaar met laden) zat er veel verschil in spanning tussen de 3 accu's
natuurlijk kon ik het niet laten om wat anders te proberen.
3 3s lipo pakketjes van 4800Ma aan elkaar geknoopt (33.3V) en dat ding vertrok als de brandweer. Ik heb zeker een kwartier kunnen rijden met een gangetje van 20 - 25 km/h daarna merkt ik dat de kracht wel wat minder werd. Ik moet toe geven dat dit 3 lipo's waren die heel oud waren en eigenlijk bestemd waren voor de chemobak. Dus ik ben heel tevreden.
Nog geen wattage gevonden van de motor.
Ik rijd met gewone lipo accu's maar van grotere capaciteit. Lipo tractie heb ik nog niet gehoord. Ik denk dat ze dat daar EV noemen. electric Vehicle.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hey, Die 9S ipv 10S lijkt mij beter... Als de LIPOs vol zijn, hebben we het over 42 volt anders, en volgens mij is dat meer dan een volgeladen 18S Loodaccu.
Anyway, zodra je merkt dat ie minder wordt, zou ik om de boel in de gaten te houden, eens met de hand meten wat de spanning over iedere cell is. Hopelijk zijn ze nog allemaal boven de 3V: Dan is het goed.
Is het niet goed, dan ben je te ver doorgereden. Moet je voortaan eerder stoppen als je de lipos heel wilt houden.
Als jij 4800 mAh in een kwartier leegkrijgt, zit je op 4C te ontladen. Dus ergens richting de 20A.
Voor een normale loodaccu is 1C al veel. Dan verlies je zo'n 30% van de capaciteit van de accu. Ik zelf denk dat de loodaccu redelijk als spanningsbron met serie weerstand kan worden gemodelleerd, dus bij 2C ontlading zit je al gauw aan de 50% capaciteitsverlies. Kortom, de 4800 lipos zijn voor werkelijk gebruik vergelijkbaar met een 10Ah loodaccu....
Sorry voor de link (spam) was niet de bedoeling.
Het ging er hier om dat in plaats van lood accu's
of dure Lion hij ook gewoon Ni-Cd batterij packs kan gebruiken
die kunnen tegen helemaal leeg rijden en zijn ook veel sterker
(meer vermogen) Of als hij het milieu hoog in het vaandel heeft staan desnoods Ni-Mh.
Zijn ook makkelijk te krijgen, het heeft ook het voordeel dat als je bij (beslist nodig!anders stuk!)extra koeling van het chinese motortje het ook makkelijk op 36 volt kunt laten draaien om weg te spuiten.
Jaap
Roland van Leusden
Nimh 10Ah cellen kosten 15 euro / stuk daar heb je er 30 (36V = 30 x 1.2V) van nodig => 450 Euro Zo duur zijn die Lion dus niet, en dan het gewicht van die Nimh nog.
Ja,zo heb ik het nog nooit bekeken.
Ten eerste ging ik er van uit dat het hier om een step ging.
Die heeft normaal dus lood accu,s en die zijn volgens mij toch zwaarder dan Ni-Cd of Ni-Mh?
Ten tweede kost hier in Amsterdam een gewone C-of D formaat oplaadbare Ni-Mh batterij in blister verpaking (2stuks)
van een 4 tot 5 Amp nog geen eens 3 Euro bij de bouwmarkt en zelfs de supermarkt.(zal geen namen noemen)
Zelf als je dus los duur koopt, kom ik dan op een 60* 1.50 = 90 euro
voor Ni-Mh ,batterijen.
Het zijn nog niet de betere industrie batterijen,maar ook die komen niet boven de 120 Euro op zijn hoogst.
Bedenk ook eens dat elke batterij soort zijn voor en tegen heeft.
Vriendelijke groet
Jaap
Roland van Leusden
Ten tweede kost hier in Amsterdam een gewone C-of D formaat oplaadbare Ni-Mh batterij in blister verpaking (2stuks)
van een 4 tot 5 Amp nog geen eens 3 Euro bij de bouwmarkt en zelfs de supermarkt.(zal geen namen noemen)
Kun je die ook onladen met +10A zoals in een elektrische step gebeurt ?
Het zijn nog niet de betere industrie batterijen,maar ook die komen niet boven de 120 Euro op zijn hoogst.
Als je deze goedkoper kunt leveren:
Emmerich NiMH accu D 9000mAh FT-1Z
Bestnr.: 255047 - 89 Conrad
19,99 EUR
Da's per stuk en dan 30x, dit soort cellen zitten namelijk ook in de Sparta Ion accu's (24V 10Ah 400 Euro nieuw) waar ik me de laatste tijd mee bezig hou.