Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Dat is niet OK ... Ik zit hier naar een 10MHz sinus te kijken op de Rigor maar het staat als een huis.

Misschien eens kalibreren, druk op Utility en ga naar de derde pagina naar het item Self-Cal, de scope moet dan minstens een halfuur aanstaan en alle BNC connectors moeten dan vrij zijn, niet aangesloten dus. Druk op RUN/STOP om het proces te starten.
Het gaat dan niet zozeer om het kalibreren zelf maar het ding zet dan ook alle instellingen naar factory default.

Misschien heb je een aardlus?

free_electron

Silicon Member

heeft die thunderbolt een oven aan boord?

wij hebben zo een timestandaard van HP ( Agilent)
dat is een GPS ontvanger (module van motorola) die een pll stuurt die op zijn beurt een 10MHz oven koest houdt.
dat ding heeft battery backup voor de oven en kan 48 uur draaien zonder mains power. het moet 24 uur opwarmen voor short term stabiel te zijn en meer dan een week voor long-term.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

http://www.leapsecond.com/pages/tapr-tbolt/

Hij heeft ook een oven. Hij heeft een half uur nodig om te stabiliseren, maar dan praat je volgens mij over een paar uHz. Geen backup accu's. Hij geeft naast een 10MHz sinus van 2Vtt ook een 1 pps signaal. Dus nu kan ik eindelijk een nixieklok bouwen zonder dat ik een pic nodig heb ;-)
Mijn andere tijdbasis is een gewone OCXO met 32 standenschakelaar en deler schakeling ivm scoop tijdbasis en die heeft toch wel een halve dag nodig om stabiel te worden (en dan staat hij 1Hz te hoog, maar dat is goed genoeg om een scoop af te regelen)

Ik moet alleen nog met de software leren omgaan (niet dat je die nodig hebt maar het ziet er wel gaaf uit) ik ben nu het satelliet diagrammetje kwijt en heb het nog niet terug gevonden.
Nu nog een 7912 bestellen en een voeding er voor bouwen want ondanks een redelijke voorraad regelaars had ik niet een -12V regelaar) Als hij niet + en -12V nodig had was een backup accu wel leuk geweest.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

fred , een 7905 oid met wat dioden in de massalijn wordt ook een 7912 .

48 uur backup ..... heb je in de usa ook wel nodig met dat onderberekende elektranet wat in de zomer weleens plat gaat door de vele airco's of orkanen .

overigens zijn ze bezig met de vervanger van atoomtijd , daar deze vrij onnauwkeurig is tov een onlangs gevonden planeet die steeds een signaal zendt 25x nauwkeuriger als de atoomtijd . helaas is het niet zeker of die planeet niet allang weg is maar de afgegeven freqentie er nog steeds is .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Op 13 juni 2010 17:59:32 schreef fred101:
Ja elk signaal staat altijd wat te dansen op de Rigol. Op de Tek2445, 465A en HP1740 staat het snaar strak. Ook op de SA is het schoon.

Is het geen pixel jitter. Het beeld schuift dan op de x-as een paar pixels links/rechts op het display.
Ik zie dat ook op een Agilent DSO1014 waar ik af en toe mee stoei.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Rene heeft wat met de instellingen zitten spelen om het te verminderen. dmv average enzo. Maar ik maak me er niet zo druk om, het is nu eenmaal een budget scoop en niet vergelijkbaar met een ouder philips, Tek of HP professioneel model. De aarddraadjes van de probes zijn al gesneuveld, een connector wil bijna niet van af nieuw. De select draai/drukknop moet ik vaak al meerdere keren drukken voor hij het doet. (maar hij is ook al een half jaar oud). De meetwaarden op het scherm komen niet precies overeen met wat hij laat zien maar dat wil niet zeggen dat het geen bruikbaar ding is. Als je maar rekening houdt met zijn wat ruime toleranties en dat de cijfertjes meer precisie lijken te geven dan de toleranties zijn.

Verder is het een, in mijn ogen , wat over-gewaardeerde scoop. Omdat bijna iedereen er een heeft (het in nu eenmaal zo ongeveer de goedkoopste scoop) wil niet zeggen dat het dan ook een top-scoop is. Maar hij is handig voor erbij. Als het mijn enige scoop was had ik hen waarschijnlijk anders beoordeeld maar als hij een keer overlijdt komt er geen nieuwe Rigol voor in de plaats.

Maar dit is net zo iets oneerlijks als een voltcraft van 3 tientjes vergelijken met een Fluke multimeter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

heb er ook weer een nieuw toestel bij , de philips pm2525 dmm

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_2481.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_2478.jpg

ik zette het ding aan en hij maakte een brommend geluid , ik dacht dat wordt hobbyen.... maar hij heeft een motorische selector die even de tandwielen rommelt bij aanzetten , dus niks aan de hand .de lithiumcel van 3 volt uit 1990 is zelfs nog 3,1 volt na al die jaren . hij is afkomstig van phillips zelf uit een ophef van een werkplaats jaren terug . hij gaat nu een andere dmm vervangen .

als er iemand een schema van heeft.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Volgens mij heeft Free er net zo een gerepareerd. Ik herinner tenminste iets over een motortje in een philips.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je hebt gelijk fred , free heeft er ook een http://www.circuitsonline.net/forum/view/59571/30 , maar ja op mijn geboortedatum na heeft hij het ook gelijk.. :) ik zie dat de zijne er ook gpib opheeft en een kristaloven ??

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de zwarte 2525. Leuk dingetje, geeft iig duidelijk aan wanneer je van stand wisselt.

free_electron

Silicon Member

oven ? nee. de gpib optie heeft 2 extra printplaten. de eerste printplaat is een optoisloator die de signalen van de meter scheidt.
het tweede bord is de gpib interface.

ze mkaen ze d emeter 'zwevend' ten opzichte van de communicatiebus.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ah , dat is het dus . dat is eigenlijk altijd met pc koppelingen toch ??. hoest , hoest ( de sahara is alweer stoffig ) maar je hebt er ook geen pdf schema van.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn nieuwe aanwinst !!

Deze heb ik van het weekend opgehaald .

Fluke meter met accesoires ( Fluke 77 / 3 serie )

Extra setje meetpennen met opzet krokodillebekjes / naaldpennen / ic meetpennen .

En een extra setje met ook krokodillebekjes / vorkjes / testclips.

En een foudraal om meetpennen en accesoires in op te bergen (niet afgebeeld)

En dat alles voor 125 euro .

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/fluke%20meter%20me…

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
free_electron

Silicon Member

als er mensen zijn die op zoek zijn naar meetsnoeren en scope probes :

voor oscillosoop probes : ebay item number 160445798753
dit zijn scope probes gemaakt door hantek in china. dit is de OEM voor veel scope probes ( rigol , goedkope hp en tek probes etc )
ik heb de 200 MHz probes gekocht om mijn krakkemikkerige te vervangen. ze werken voortreffelijk 2 probes voor 30 dollar !
dit zijn NIET dezelfde probes die op dealextreme staan ! Dat is brol. ik heb er 1tje van dealextreme gekocht om uit te proberen. rommel. ze halen de bandbreedte niet.

meetsnoeren : dealextreme heeft hele mooie voor een habbekrats.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33451

SMd tweezers zijn ook een heeeel nuttig din om te hebben
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15162

en als er iemand kelvin probes mocht nodig hebben voor een lcr meter of een 4 punt ohmmeting ( mensen die een pm2535 multimeter of een hp34401 hebben bijvoorbeeld : )

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34214
de bnc vijzen er af , 4 banaans erop en vort met de geit. de kabels zijn shielded !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

dat zien er nette probes uit free , helaas komt er wel verzenden bij voor nl , maar met briefpost zal dat wel meevallen . heb er geen nodig daar ik nog 4 500 mhz probes heb van tek en philips , en die waren met 6 probes erbij samen maar 25 euro , dat kom je niet veel tegen op fietsafstand op mp >:)

@daanc dat is een mooie meter met veel extra koppelstukjes , die zijn al best aan de prijs op zichzelf .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet het testman daarom dacht ik ik neem de gok om deze te kopen .

Normaal ben ik er helemaal niet weg van om een 2e hands te kopen.

Maar hier kon ik me geen buil vallen en niet laten liggen .

Tot ergernis van vrouwelijke huisgenote je hebt er al 4 ???!!!!

Nou heb ik er 5 .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Sine

Moderator

@testman Verzendkosten , bij ebay wel ... DE is inclusief shipping.

@FE, jep die kelvin probes heb ik pas besteld en een banaan upgrade beurt gegeven, niet heel toppie materiaal, maar voor de prijs zeker niet verkeerd.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 16 juni 2010 18:15:00 (10%)

// offtopic

jep vrouwen , daar is geen pdf manual van te downloaden . heeft ook niemand ooit een handleiding van geschreven gewoon omdat er niet genoeg bomen voor op aarde zijn :):)

jij hebt 5 meters , maar hoeveel flesjes heeft zij op de badkamer staan .... ( en daarover beginnen is gegarandeerd ruzie ).

//ontopic

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook ff off topic

Die meid van mij heeft 3 tic,s .

Schoenen / tassen / portomonee,s .( bananendozen vol )

En dat laatste niet gevuld .

On topic ik heb op de fluke site het setje gevonden .

http://www.fluke.nl/comx/show_product.aspx?pid=5297&locale=nlnl&am…

Alleen heb ik er nog 2 krokodillen klemmen extra bij .

En de meter gecontroleerd/ vergeleken met mijn nieuwe 123 scopemeter in de range,s die de meter heeft en komt overeen.

Kortom een goede aankoop .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

Op 16 juni 2010 18:04:51 schreef daandc:

Tot ergernis van vrouwelijke huisgenote je hebt er al 4 ???!!!!

Nou heb ik er 5 .

Ik heb met je te doen, je kan toch bijna niets doen met maar 4 multimeters. Met vijf wordt het al wat. Bofkont, ik heb er geen vijf. ;-);-)

Ik heb gisteren een pakketje gehad, wat van Sine afkomstig is, met een HP tafelmultimeter en een componenttestertje met een schattig klein beeldbuisje erin.
Vandaag komen als het goed is via de maxwell stichting een fluke 8000, 2 philips meters (1 defecte multimeter en een DC millivolt)en een 300-3000MHz meet-mixer. Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar Vrijdag ga ik 3 scopen ophalen, een tweede Philips 1GHz sampling scope met extra plugin, twee tek7000 serie mainframes met diverse plugins tot 250MHz

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Darn, ik zat nog naar die tafelmultimeter te kijken...

If you want to succeed, double your failure rate.

@Free, de probes op Ebay worden alleen naar de VS en Canada verzonden volgens de advertentie. Dat is wel jammer want het zijn mooie probes en ik ben nog op zoek naar een setje :s.

Groeten

Correct me if I'm wrong!

Op 17 juni 2010 11:05:41 schreef JustME125:
@Free, de probes op Ebay worden alleen naar de VS en Canada verzonden volgens de advertentie. Dat is wel jammer want het zijn mooie probes en ik ben nog op zoek naar een setje :s.

Groeten

Dan moet je free misschien lief aan kijken. Dan kan hij ze weer door sturen ;)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

Of de adverteerder even mailen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten