fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat heb ik ook gezien maar omdat het niet in het gewone schema duidelijk was en er wel meer afwijkt durfde ik die verbinding niet te maken. Het leek zo onzinnig. Als die nodig was zou ik hem al in de zender doorverbinden ipv in de stekker (er zijn nog al wat versies van het ding)Maar dat verklaart dan wel dat relais. Mooi dat ga ik dus eerst maar eens doen. Nu nog het schakelaar raadsel oplossen. Geen idee hoe ik dat moet isoleren. plastic hadden ze nog niet. Deze is overigens "echt" oorlog. Hij is uit 1943.
De foto's van na de operatie:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=54&t=460&p=5396#p5396
Ik heb het even uitgezocht. Keying relais is gelijkstroom en de LT voeding moet 6V DC zijn en goed afgevlakt omdat de PA buizen direct verhit zijn...
Die ellende had je volgens mij bij de BC191/375 ook al. Dan kon je ook geen wisselstroom voor de gloeidraden gebruiken, omdat de modulatie dan zo bromde..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb net van Jan gehoord dat ook de 4 pinnen van de J-connector per twee horizontaal moeten worden doorverbonden.
Dan ga ik ook die sleutel brug maken zoals Mans aangaf.
Nu alleen nog uitzoeken hoe het met de bandswitch zit.
Ik vond ook op een site dat C28, die niet in het schema staat maar wel op de foto, in werkelijkheid twee oliegevulde C's zijn met andere nummers. Dat nummer klopt dus ook niet.
Staal is nu teflon, de doorverbindingen gemaakt en nu heb ik in de stand CW 112W
(gemeten met 1:100 probe over de dummyload) en verbrande puntjes van mijn tjechische seinsleuteltje. Ik heb nog geen kool microfoon dus modulatie weet ik niet. De 200-500KHz band wil niet lekker. Een sinus met veel harmonische en geen dip. Tenminste niet op de MF antenne uitgang, wel een Dip op de HF antenne maar dan komt er niks uit ??? Ik vermoed dat die uitgang heel hoogohmig is of dat de HF antenne als tegencapaciteit erbij moet. De J switch houd bij normnaal gebruik de HF antenne ook aangesloten.
Edit: ook de laagste band doet het nu. Het signaal is nog steeds niet mooi maar hij pompt nu 2A antenne stroom bij 200Vtt in 50 ohm die in serie tussen set en de HF aarde in de shack zit. De meter doet het dus wel. Ik verwacht op een echte antenne dat het signaal wel beter wordt.
Nu alleen nog modulatie.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
fred101
Golden Member
Bij 600V voedingspanning heb ik nu wel modulatie, morgen nog eens proberen met meer. Als ik de voeding verhoog moet ik ook het modulatie nivo aanpassen. Dat zal wel komen omdat de buis ook meer negatief wordt getrokken. De RF-massa zweeft tussen weerstanden in.
hoe zit het met onze 2m transciever. Is iedereen nog wakker. Ik heb het de laatste tijd wel druk gehad, dus niet meer met pll's kunnen klooien. Ik heb net twee saa1057's van dick binnen. Hij heeft ze dus toch nog ergens liggen.
Ik heb een printje gemaakt voor de vco, en ben nog aan het tobben over hoe ik het met de pll ga doen. De pll en pic op één printje of juist alles scheiden zodat iedereen ook nog eens zijn eigen aansturing kan gebruiken.
Is er iemand die mij kan helpen om voor de saa1057 software te schrijven, eventueel ook voor de comuter dmv een seriële of parallelle poort?
heb wel een progje gevonden om de saa1057 met de paralelle poort aan te sturen. Op welke pinnetjes hij dit doet is me een raadsel, dat moet ik met de schoop uitzoeken. Of ik moet even in de source duiken:
http://tomasherrmann.de/download/saa1057.txt
fred101
Golden Member
http://www.qsl.net/k/kb7rgg//radio/babe/babe.html
Gaaf, een rating voor oud spul. De Babe rating, compleet met Babe calculator. Mijn racal komt op 261,1, De FTdx401 komt op 184,4, de FT101 op 168,8
Ik ben nu met een philips PM3410 sampling scope bezig. Deze is 1GHz maar wel uit 1968 en er is redelijk wat mis. Ik ben nu met de hoogspanning bezig. Hij geeft nu maar 60% van de amplidude. Hij zit op een paar minibuisjes na helemaal vol Germanium. Ik heb de oscillator tor getest op de tortester en met de diodetest van de multimeter. Deze zou niet goed meer zijn. Hij oscilleerde echter wel. Ik heb een stuk of 20 van die TO-3 PNP torren. Allemaal het zelfde, ik begon aan mijn tortester te twijfelen dus toen de curvetracer aangezet. Zelfde verhaal. Allemaal lek maar vaak nog een prima Beta. Toen een elco geleegd over de pootjes van een van de slechtste. En wat denk je. Daarna minder lekkage. Toen heb ik de curvetracer ingesteld op bijna maximum specs van de tor. Hem nog even getest en inderdaad lek op alle fronten. Break down volatges werden niet gehaald (bij een paar volt al foute boel) Dus toch whiskers. Leuk document met foto's gevonden op de site van Nasa: http://nepp.nasa.gov/whisker/index.html
Toen deze tor bijna maximaal belast en gewacht tot hij lekker warm werd. Daarna nogmaals getest en nu zat hij binnen de specs. Ook op de tortester. Helaas maakte dat voor de hoogspanning niets uit.
Ik denk dat de fout primair zit in de terugkoppel regeling via een potloodbuisje maar Rene denkt dat ik het secundair moet zoeken. Aangezien hij beter is dan ik op dit punt ligt nu de EHT eruit en ben ik component voor component aan het testen en meten. Alleen het 5718 buisje wordt lastig. Dat zit gesoldeerd. Schema: (rood is gemeten)
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=2423&mode=view
Daar staat maar 99,9V op de anode (voeding is daar boven zijn weerstand +100V) dus die buis staat bijna dicht. De -Vg is maar een paar honderd milivolt negatief dus hij zou vol open moeten staan.
De T1154 is klaar zover ik nu kan controleren, ik moet eerst nog een koolmicrofoon vinden voor ik on air ga en ik twijfelde nog over de voedingspanning maar ik heb van Rene een hoogspanningsprobe te leen dus dat kan ik nu meten.
Pas op hoor, in dat schema màg de anodespanning ook helemaal niet zoveel lager zijn dan 100V. Er zit immers maar 10 ohm in de anodeleiding; 0,1V spanningsval betekent al 10mA gemiddeld.
Misschien kun je op de kathode wat zien. -15V = geen stroom; meer = wel stroom.
Als er met Ug≈0 echt geen stroom loopt, kan het haast niet anders of er is geen gloeistroom.
fred101
Golden Member
Anode: 99,9, kathode -260mV, Grid -3,46V (ik had dat dus fout onthouden) Tussen R84 en R81 staat -14,92V. De voeding is -15,02. Hij gloeit als een kerstboomlampje.
Er loopt dus stroom, dan zal die wel goed zijn.
Dus over R84 zou 14,66V staan; dat komt op 3,12mA uit.
Krijg je die negatieve hoogspanning te zien? Hoeveel?
e: Oh wacht even, rood is gemeten zei je. Dus 555V, dat is te weinig. Hm.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (26%)]
fred101
Golden Member
Probleem zit waarschijnlijk secundair. Alle hoogspanningscondensators zijn zo lek als een zeef. C32 lekt 5uA bij 1700V maar ik kan niet hoger testen. De rest lekt onder de 1000V al meer dan 500uA (ik ben voor de veiligheid steeds gestopt voor de stroom 500uA bereikte want bij een zag je de meter langzaam stijgen om bij 600V ineens de hoek in te vliegen. Daarom staat er natuurlijk nergens meer dan 600V, dan piepen ze door.
Nu moet ik alleen 15nF, 18nF 5000V en een 1n5 voor 8KV vinden. Ik heb alleen 500pF/20KV en 4,3nF 3,5KV liggen. Ik moest toch al een tijdje wat aanvulling bestellen en voor mijn Thunderbolt een 7912. Nu hopen dat ik het op een adres vind. Ik ben benieuwd hoe hij daarna is.
Fred, als ik jouw verhaal lees over de torren moet ik denken aan een artikel dat ik eens gelezen heb in het NVHR blad (nummer weet ik niet meer). Het ging over z.g. whiskers in oude germanium torren... Whiskers zijn staafvormige tinverbindingen die vanaf het huisje naar het midden toe groeien. Die tinverbindingen zijn geleidend en zorgen voor de problemen.
Er stonden foto's bij van TO-1 behuizingen met whiskers, maar blijkbaar komt het bij de TO-3 ook voor. De TO-1 zat gesoldeerd en kon eenvoudig geopend worden, misschien de oude TO-3 ook? Moderne torren zit geen soldeer meer in en er kunnen dus ook geen whiskers meer groeien.
Door de elco ontlading zijn er blijkbaar wat whiskers verdampt?
fred101
Golden Member
Zie mijn link naar de nasa voor hele mooie whisker foto's. Die elco ontladingen zijn natuurlijk maar tijdelijke oplossingen. Als er haartjes nog te ver weg zitten groeien die ook door. Ze groeien oa uit tin en vanaf de wand naar binnen. Maar ook tussen ic pootjes, aan kristalpootjes, op printsporen, in schakelaars. De natuur die afrekent met electronica 
Conrad gaat niet verder dan 2000VDC 
rbeckers
Overleden
Fred,
dat die hoogspanningscondensators lek zijn had ik verwacht.
500uA is bij die hoge spanningen al snel redelijk wat vermogen.
Farnell gaat verder dan Conrad
.
Helaas kunnen in moderne torren en IC's ook whiskers groeien.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (16%)]
Op 14 juni 2010 22:51:47 schreef rbeckers:
500uA is bij die hoge spanningen al snel redelijk wat vermogen.
Daar sta je niet zo snel bij stil, maar dat is al 300mW bij 600V...
fred101
Golden Member
Hoe precies komen die waardes. Ik heb in de junkbox van oude scoop onderdelen gekeken en daar kwamen nog twee 6n8/3KV vier 3n3/3KV en twee 1n5 6,5KV uit. Op die voedings-unit stond een sticker bij de naversnelling en kathode spanning ; caution: 6KV , 3KV Dus deze zouden qua spanning wel moeten voldoen maar ik vraag me af of de filtering dan nog voldoende is.
http://www.classictek.org/gallery2/main.php (gave foto's van de productie van oude Tek scopen
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
fred101
Golden Member
Na wat passen meten en combineren zitten er nu andere C's met de juiste waarde en spanning in. Ik kon bij Farnell ook niet de juiste vinden (ligt vast aan mij)
En toen had ik ineens beeld wat in helderheid perfect regelbaar was, de juiste spanningen in de EHT maar de trace was wat te kort. De X-gain wat opgedraaid tot volle breedte, maar na een paar seconden werd hij weer korter, weer bijgesteld maar na een minuut of twee werd hij ook donkerder, donkerder tot hij helemaal donker werd.
Hoogspanning zakte in en de trafo werd warm. Hij trok primair 850mA ipv 350mA. Nu zit er nog een bordje met elco's. Ik dacht van de Y versterker maar dat zijn de elco's voor de uitgangen van alle voedingen.
Een was er volgens mij warm (ik voel dat bijna niet dus als ik wat voel moet hij heet zijn) Dat wordt dus weer modelbouwtechnisch aan de gang om dat board er uit te puzzelen. Alles zit op mooie plugin bordjes op de EHT en dit bordje na. De EHT kon je al bijna niet bij, deze is nog erger.
Hopelijk heeft de trafo het overleefd. We ploeteren verder 
fred101
Golden Member
Helaas, ze zijn allemaal goed, Van een is de ESR wat hoger maar niet dusdaning dat het zo'n stroom kan trekken. Ik vervang ze toch maar voor de zekerheid. Alle halfgeleiders op die print testen goed. Alle weerstanden idem. Dat wordt steeds heel kort even een voor een alle voedings-printen testen.
Het vreemde is dat alle voedings printen zouden moeten zijn beveiligd tegen kortsluiting. Dus er is iets wat een hoge primaire stroom trekt. Ik hoop niet dat de secundaire EHT wikkeling het nu niet meer aan kon.
Het inzakken ging langzaam, dus dat lijkt wel op het doorslaan van een elco maar zou het ook verzadiging van de (roestige) trafo kunnen zijn ?
Ik zou hem kunnen meggeren.
even een tipje voor wie FASS' boek nog zoekt....
Jan Corver heeft er weer een te koop voor weinig. klikker de klik
fred101
Golden Member
Oeps we zakken weg. Ik ben weer eens met een radio bezig, een jongensradio. Een Philips 836A, het arbeiderskastje. Hij is waarschijnlijk uit 1934 en van de eerste eigenaar (tenminste, zijn vader was de eerste eigenaar maar de huidige eigenaar loopt al ook tegen de 70) De radio heeft een byzondere geschiedenis. Er is in de tweede wereldoorlog een granaatscherf door heen gegaan. Het gat zit er nog. Hij is toen weer gerepareerd maar heeft het nooit echt lekker meer gedaan en is toen in de schuur belandt.
Ik heb wat interessante dingen gevonden in zo'n oud en simpel ontwerp. Ze gebruiken een grappige manier van afvlakken. Niet met een paar dikke elco's om de "boel op te vullen" maar na de buffer elco filteren ze dmv een LCR netwerkje het AC deel op het DC deel eruit.
Die elco's zijn kunstwerkjes. Grote alu cilinders met een soort aluminium "rotor" erin met vanen, als in een pomp. Dit geheel werd dan afgevuld met electroliet (ik dacht boorzuur ?). Mooi gefelst bakje als deksel met een rubber ventieltje, houtsnippers (of zoiets) in het bakje en daar weer heel kunstzinnig een bol dekseltje over met een dubbele felsnaad. Vakwerk. Er zat natuurlijk niets meer in.
Op de plaats naast dat gat hoort een 1823 gelijkrichter. Maar wat schets mijn verbazing. Er C443 is penthode LF eindbuis voor in de plaats gezet. Blijkbaar heeft dat ding als gelijkrichter gefunctioneerd. En aangezien hij nog werkte toen hij de schuur in ging moet dat dus met die buis zijn geweest. Raar he, kan dat wel zou je zeggen ? Blijkbaar wel, maar hoe werkt dat dan ?
Ik heb alles mooi schoon gemaakt en nu was ik de buizen aan het ontgassen en testen. Ik heb 3 jaar geleden in Rosmalen een buizentester gekocht. Dat was toen ik voor het eerst op de CO stand stond. Dat bleek alleen voor jaren 30 buizen geschikt te zijn dus die heb ik nu voor het eerst geprobeerd en hij werkt. Alleen na 6 uur als gloeistroom bron voor het ontgassen van grote penthode te hebben gefungeerd en daarna voor een 1823 (die ik gelukkig nog een paar had liggen) begon het wat "warm" te ruiken. Je kan een eitje op de trafo bakken. Dat ga ik dus maar via de labvoeding verder doen.
Zo'n radio heet een wisselspanning ontvanger
, ik dacht eerst, raar je kan geen gelijkstroom ontvangen maar dat staat er trots op omdat hij op wisselstroom werkt. Komt wat vreemd over maar daarvoor werkte die dingen blijkbaar op plaatstroom batterijen.
Het is een 1e RF lamp met daarna een tweede RF lamp. Daartussen rare dingen als een semi-periodisch spoelenstel met gespleten wikkelingen met een onscherp versterkings maximum,plaatdetectie en dan een weerstandsgekoppelde krachtige penthode eindlamp. De volume regeling is ook al zo bizar. Door een wat afwijkende potmeter wordt de gevoeligheid van de eerste lamp verminderd. Ze regelen dus niet het LF maar het RF.
Om van grammafoonopnemer naar radio te schakelen gebruiken ze een stekkertje aan een snoertje wat je overprikt. Dat is geen gewoon stekkertje maar een afgeschermd stekkertje, ook al een klein kunstwerkje.
Het is een super-inductie ontvanger. Wat moet ik me daar bij voorstellen ?
fred101
Golden Member
Nu begrijp ik waarom je een Bitx gaat bouwen. Wat wordt/is je call, F of N, of is het nog te vroeg voor felicitaties.