Hoe kan ik de maximumsnelheid van een elektrische scooter minderen?
Dit staat in de handleiding:
A switched resistor or 25K to 50K ohms linear potentiometer in series with the Wiper line to terminal G3.
G2: posotive
G3: whiper
G4: negative

Hoe sluit ik een weerstand of potentiometer aan tussen de gashendel en de controller om de maximum snelheid te verminderen?

Nou, uit de tekst denk ik op te kunnen maken dat je aansluiting G3 los moet maken van de potmeter, en de weerstand daar tussen moet zetten, maar ik vind het een beetje een vreemde constructie. Ik zou eerder verwachten dat die potmeter als spanningsdeler gebruikt wordt, en dan zo ik hem zelf in serie zetten met de G2 aansluiting, aangezien een hogere spanning waarschijnlijk overeenkomt met een hogere snelheid.

Ja, mijn idee. Die handleiding, waar komt die vandaan? Is daar eventueel een linkje naartoe?

De handleiding in pdf DS100:
http://www.dynamiccontrols.com/index.cfm/3,110,267/ds100-161-installat…

Op pagina 11-12-13.
Als ik reduced speed gebruik is de snelheid te traag.

wat heb je zelf al gedaan?

want je slaat ons om de oren met een handleiding van een component, maar weten nog niet hoe we de scooter bedienen

(ik veronderstel dat je een joystick gebruikt, maar werkt die als potentiometer?)

op P18 staat het volgende

1. Terminal E4 can be switched to either terminal F1 or battery negative with
an external switch as shown. When this is enabled with the Programmer, the
Controller speed will be reduced whenever the switch is turned on.

Hiervoor moet de IC worden aangepast => onbruikbaar

A switched resistor or 25K to 50K ohms linear potentiometer in series with
the Wiper line to terminal G3.

de geschakelde weerstand is voor mij een raadsel (gechopte weerstand?)

Indien je een gewone potentiometer gebruikt:
the wiper = de loper (dus het deel waar we de weerstandsverandering gaan meten.)
Schakel hem tussen aansluitingen 2,3 en 4 van connector G. klem 3 is de loper
Neem bij voorkeur een lineaire potentiometer om eenvoudig af te regelen.

edit:

Ik zie net dat mijn p18 jouw p13 is.
op jouw p 10 zie ik het volgende:

Two types of potentiometer can be used for speed control.
The DS100 and DS161 are capable of using either:
• Standard (~270°) electrical travel or,
• Short (~45°) electrical travel potentiometers.
In either case resistance should be 5K ohms with linear resistance tapers. The
desired option is selected using the Programmer. We recommend the use of a high
quality long life (greater than 10M cycles) potentiometer. The use of carbon wire
wound potentiometers is not recommended.
The Standard Speed Pot option uses a part of the pot travel only. During operation
a Controller fault will occur if the pot shaft is rotated too far outside the given
voltage ranges given below.

Ik stel voor dat je het volgende doet:
je meet de weerstandswaarde van de potentiometer bij stilstand, de huidige maximale snelheid en de gewenste maximale snelheid.

Uit deze waarden kan je een weerstand berekenen die je in serie met de potmeter moet plaatsen om bij een maximale verplaatsing van de loper de gewenste snelheid te bekomen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (36%)]

Er een gashendel aangesloten op de controller; G2,G3 en G4 en zou daartussen een weerstand of potentiometer willen plaatsen zodat de maximum snelheid kan aangepast worden