Show your projects! Part 19

Dit topic is gesloten

@ Totale beginner, ( idd. rbeckers :p)

Wat ik allemaal lees is echt allemaal abracadabra voor mij :p
Ziet er wel interessant uit.

Maar ik vind het z'n rare kamer:s kun je daar iets meer over vertellen :)

Totale beginner

Golden Member

Dat is een anechoïsche kooi van Faraday. Het laat dus geen elektromagnetische straling door die van de buitenwereld komt en het de muren zijn superabsorberend voor zowel geluid als elektromagnetische straling.

Op die manier kan je de metingen verrichten alsof je de antennes in een open veld t.o.v. elkaar zou zetten zonder dat er enige storing op de metingen komt van radiozenders, Wifi, ....

Mvg,
Totale Beginner

@TB: Mooi onderzoek hoor. Hoe dat precies met die anechoïsche kamers weet ik niet precies. Maar ik denk dat de driehoekvorm ervoor is dat alle frequenties gelijkmatig gedempt worden. Hogere frequenties komen ergens anders terecht in de driehoek dan lagere, en ze kunnen dus apart uitgedempt worden. Voor audio zie je ook dergelijke kamers. En dat is ook allemaal met dergelijke muren.

Dat plaatje van de VNA snap ik trouwens niet. Ik zie alleen S22 staan, en die begint ook al bij 20kHz. Je moet toch S12 hebben?

(overigens werken *.wmf plaatjes hier niet in de browser, ik moest de link open met Gimp)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Totale beginner

Golden Member

@ Zweetvoetje de driehoek zorgen inderdaad voor de demping van alle frequenties. De zwarte toppen die je ziet zijn een soort van staalwol, deze absorberen alle elektromagnetische straling.

Het plaatje van de VNA is idd wat raar. Het was een VNA met twee poorten, hij toont S22 omdat de antenne aan poort twee van de VNA was aangesloten.

De grafiek geeft de modulus van de reflectiëcoefficient weer omgerekend naar dB met een referentie modulus 1. In princiepe heb ik dus de S11 parameter gemeten welke de reflectiëcoëfficient is van de antenne.

Mvg,
TB

PS. heb de afbeelding naar .PNG geconverteerd.

Zo, het printje is bestucked

http://voordeelverpakking.nl/opendir/DSC_8282.JPG

Tin sporen gedaan om te kijken hoe dat er uit ziet
http://voordeelverpakking.nl/opendir/DSC_8285.JPG

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
fred101

Golden Member

Totale beginner: mooie opstelling. Zo'n R&S is niet verkeerd. Maar niet om te zeuren, -8dB return loss in pieken is toch niet echt bruikbaar.(niet dat het niet knap is om dat over zo'n breed spectrum te krijgen) Voor een goede aanpassing moet je voor ontvangst toch zo rond de -20dB zitten en bij -25 komt het in de buurt van de 50 ohm.

Maar waarom heb je alleen return loss en geen phase erbij geplot, RL alleen zegt niet zo veel.

Heb je gecalibreerd aan het eind van je kabel, dus op de plaats waar de antenne komt of direct aan de poort ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Totale beginner

Golden Member

de phase heb ik geen rekening meer mee gehouden omdat ik niet genoeg tijd had. Ik heb ze wel staan in ASCII maar dat is een lange lijst.

Omdat ik niet zo veel tijd had is de antenne idd, direct aan de poort gehangen en er is niet zo veel gecalibreerd

mvg,
tb

free_electron

Silicon Member

Op 19 juni 2010 12:27:55 schreef Totale beginner:
Dat is een anechoïsche kooi

effe een paar dingen rechtzetten ...

Een anechoische kamer is normaal voor geluid. maar de naam wordt ook gerbuikt voor een RF kamer.

Maar dit is GEEN Kooi van Faraday ! ( weet je trouwens dat ook dat een totaal verkeerde benaming is ? Lenz , ja die van de wet van Lenz , heeft dat uitgevonden ! Faraday heft het voor het eerst toegepast, maar eigenlijk is het een kooi van Lenz )

Die kamer waar jij in gemeten hebt is een RF Dode kamer (Deadroom). Dat spul vreet alle RF energie die op de wanden valt op. Die kegels staan daar alleen voor audio ( ik vermoed dat de kamer dienst doet voor beide. Voor een RF Deadroom zijn kegels niet nodig.
Een anechoische kamer is niet noodzakelijk een deadroom.

in een deadroom is geen ontvangst mogelijk van signalen van buitenaf. Als je signaal krijgt op je analyser is dat ofwel de ruisvloer van de analyser zelf , of het lekken van de LO van het toestel.

Het doet heel erg vreemd aan als je in het center van zo een kamer gaat staan en men de deur sluit. Als je dan praat dan pik je alleen het trillen van je stembanden op via mechanische overdracht ( vibreren van het weefsel in je hoofd) Luchttrillingen komen niet terug ( geen echo ) Je stem klink heel anders op dat moment.

Ik heb ergens fotos van de Deadroom bij .. ech kan ik niet verklappen , maar t'was in singapore. Er kunnen zelfs antennetowers voor bijvoorbeeld GSM in gezet worden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@free: die tnx staat daar wel heel ongelukkig...
En je hebt ondertussen een stuk van de discussie gemist (henry heeft weer ijverig aan het werk geweest)

@totale beginner: Staalwol dat is een nieuwe voor mij, die driehoeken in een anechoische kamer zijn gemaakt van een plasticschuim gemengd met koolstof, ik heb nog een keer zo'n kamer mogen afbreken bij Thales in Hengelo (OV). Toen hete het bedrijf nog Signaal (Hollandse Signaalapparaten B.V.), ze maken radarsystemen voor de marine. Maar dat allemaal terzijde. De afbraak bracht nogal veel stof mee omdat die driehoeken nogal willen verteren door de jaren, dus allemaal mondkapjes op en toen we klaar waren zag iedereen hetzelfde eruit en haarkleurverschil bestond niet meer. Echt, eens en nooit meer!

Die piramides absorberen inderdaad EM golven, puur om ervoor te zorgen dat je geen reflecties krijgt of anders gezegd geen echo's, vandaar de naam van de kamer. Maar zoals FE al zegt, de naam komt uit een andere hoek en is niet helemaal correct. Als je een antenne meet in zo'n kamer weet je alles van je bron en kun je met metingen je antenne helemaal in kaart brengen zonder last te hebben van allerlei reflecties. Bij reflecties weet je niet meer wat je meet omdat je niet weet waar de signalen vandaan komen en of door multipath effecten de signalen verzwakt worden of volledig uitdempen. Je meting wordt dan beinvloed door de ruimte en dat wil je niet.

Het tegenovergestelde bestaat ook, een compleet metalen kamer waar je niets dan reflecties krijgt. Die kamer gebruiken ze voor EMC metingen, om te bepalen hoe een apparaat tegen storingen van buitenaf kan.

@FE: hoe kom je d'r bij dat die kegels alleen voor audio zijn? Voor audio bestaan ze ook maar zien ze d'r heel anders uit, zijn ook van ander materiaal (zit zowiezo al geen koolstofpoeder in). Die kegels zijn zelfs zo gevormd dat het zo breedbandig mogelijk is en volgens mij is het ook om een impedantie aanpassing omdat je vanuit de ruimte (lucht) komt en dus met een karakteristieke impedantie van 377 ohm zit en je wilt geen reflecties hebben maar alles absorberen. Even googlen en je komt er wel meer over tegen zoals deze (scroll even helemaal naar beneden). Er zijn ook platte tegels maar die zijn beperkt in frequentiebereik. Niet dat de kegels niet beperkt zijn in bandbreedte maar de band is een stuk groter dan bij platte tegels. Allemaal een kosten afweging wat er geplaatst wordt. Zonder tegels, zonder EM absorberend materiaal kan het natuurlijk niet, dan heb je of reflecties op je wanden of de signalen gaan de kamer uit. Die kamers zijn vaak tevens een kooi van Faraday omdat metingen die daarin gedaan worden, afgezien dat je geen storingen van buitenaf wilt hebben, je er ook geen signalen naar buiten wilt sturen. Je zit dan nml met wetgeving, vaak worden de metingen op frequenties en vermogens gedaan die in het open veld niet mogen. Bij Thales hebben ze d'r meerdere en 1 ook zo groot dat een complete radar in kan staan en dan de echte grote die op marine schepen staan. Alleen al de blusinstallatie is imposant, binnen een paar seconde de hele ruimte gevuld met CO2. Maar wat wil je met radars die 100den kW kunnen uitzenden en die je op vol vermogen wilt testen. In Amerika zijn er zelfs systemen met vermogens in de MW's. Daarvan zou ik de testruimtes wel eens willen zien :P. En inderdaad een creepy gevoel om in zo'n ruimte te staan met gesloten deuren, maar enorm imposant. Bij Astron hadden ze een kleinere, ook weer zo'n mooi high tech bedrijf. Ik ben enorm lucky om zulke interessante stage- en afstudeerplekken te hebben gehad. Behalve dan die ene klus...

Om mijn waterpeil van de vijver automatisch bij te vullen heb ik tot nu toe een programma voor een pic samen met een GLCD met touch screen gemaakt. Het is ook de bedoeling dat hij later op mijn domotica bus komt te hangen maar nu werkt hij nog zonder.
Er zijn wel nog een paar dingen bijgekomen zodat ik ook 3 pompen kan schakelen, 2 zuurstofpompen, de temperatuur van zowel water als de lucht meet en de lichtsterkte om zo een lamp te schakelen. Het waterniveau kan ik op 5 hoogtes meten. De software is op een paar kleine details na af en ik kan nu de print ontwerpen. Een klein filmpje van hoe het eruit ziet:
http://www.youtube.com/watch?v=Ety2xccpSSU

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Allemaal leuk en aardig zo'n anecmoeilijke kamer ... wat ik me afvraag; hoe krijg je je antenne nou aan die paal??? ;)

@ reddevisl

Ziet er mooi uit zo! Ga je nog een optie bouwen op je scherm zodat je de actuele status van alle besturingen/metingen in één oogopslag kan zien?

PS. Ben blij dat ik je vijver niet hoeft te stofzuigen ;)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 19 juni 2010 23:55:23 schreef _Danny_:
Allemaal leuk en aardig zo'n anecmoeilijke kamer ... wat ik me afvraag; hoe krijg je je antenne nou aan die paal??? ;)

Haha, dat vroeg ik me eigenlijk ook af.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Zo zien heeft hij het geplakt en die zwarte knop om dingen mee vast te zetten heeft denk ik een plastic bout. Die linker bout lijkt me ook van hout. Hoop dat die planken ook geen metalen schroeven heeft want dat stoort metingen, maar denk dat ze daar wel over nagedacht hebben.

Verder lijkt me dat die palen verwijderd kunnen worden. De kamers die ik ken hebben een vaste plek voor de antennes en daar kun je ook alles weghalen en iets nieuws plaatsen. Die plaatsen zijn trouwens ook niet lukraak gekozen. Alles is berekend in die kamers (zijn ook nogal duur).

Op 19 juni 2010 23:59:22 schreef theove:
Ga je nog een optie bouwen op je scherm zodat je de actuele status van alle besturingen/metingen in één oogopslag kan zien?

Daar ben ik nog niet uit. Op het display of met led's naast het display zal afhangen hoeveel vrije code ruimte ik nog over heb als de sturing van de domotica bus er bij in zit. Heb nog maar 5K van de 32K over.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Staat ook al in het Nixie topic, maar omdat dit echt een show draadje is: Mijn Nixie-clock :)
Naar ontwerp van http://www.stefankneller.de/elektronik/nixieuhr/nixie.html

Youtube, klok in werking: faden van de cijfers en weergave datum
http://www.youtube.com/watch?v=kv524FnUZB0

Drie gestapelde printjes:
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05586.jpg
1. Voedings print, +5V en +210V out.
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05591.jpg

2. Controller print, veel mpsa torren, Atmega16 als kloppend hart en 20pins header naar nixie's
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05592-1.jpg
Helaas geen onderkanten van deze printjes, omdat deze tegenover elkaar gestapeld zijn ;)

3. Nixie print, PUNT in de buisjes 2 en 4 gebruikt als indicatoren voor DCF ontvangst en andere functies. Buizen gemonteerd in (IC) insteek busjes zodat deze uitneembaar zijn.
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05585-1.jpg
Onderkant
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05593-1.jpg

Compleet met DCF ontvanger (thanks hugo ;))
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC0559…

Proper Klokje geronimoos! Nou alleen nog in een mooi kastje.

En is 210V niet wat veel? Ik dacht altijd dat nixie's 150 t/m 180 volt werkten

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Turbokeu

Golden Member

210V is inderdaad nogal veel, 150V is aan de andere kant nogal weinig omdat je dan dicht bij de nominale brandspanning van vele nixies zit.
Met ca. 180V zit je goed voor zowel de allerkleinste nixies (B4998, JAN/NL7977, CD13, IN-17), tot de grote IN-18 en de Z568.
Alleen voor o.a. de enorme CD47 heb je 250V nodig (naar mijn weten heeft hier op het forum alleen Sine er een aantal in zijn bezit), en de B7094 (ca. 300V).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Kastje moet inderdaad nog wat moois voor bedacht worden. Staat wel in de planning :)

Ik heb de buisjes moeten 'reverse-engineeren', ze kwamen uit een werkend apparaat en heb dus de pin-out, voeding en voorschakelweerstand hierop aangepast. Oorspronkelijk werden ze gevoed met 205-210V met een 39k weerstand. Die weerstand is nu wat omlaag gegaan vanwege het multiplexen.
Het buizen printje is dan ook van eigen ontwerp en de psu/controller layout heb ik gebruikt van stefan kneller.

@deKemp
Goed gelukt het printje voor de Magic Eye. Heb je al een buis en werkend op de USB?

Op 19 juni 2010 23:49:54 schreef reddevil:
Om mijn waterpeil van de vijver automatisch bij te vullen
[...]
klein filmpje

Yeah! Lang leve de dikke vette hobby-overkill!! :D

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een DCC seindecoder voor onder de draaibrug van een draaischijf.

http://users.skynet.be/buckfast_beekeeper/CO/Draaischijfdecoder.jpg

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Fieldrobot Event 2010 World Champion: Team Ceres
http://users.telenet.be/CyrusTheVirus/FRE2010/FRE2010.jpg

Bij deze mijn laatste schoolproject, de fieldrobot. Elk jaar word er een wedstrijd gehouden genaamd fieldrobot event. Het is de bedoeling dat je een robot maakt die verschillende opdrachten vervuld. Opdracht 1 is een lang mogelijk afstand afleggen door een maisveld van 15m en 9 rijen binnen 3 min, volledig autonoom. Opdracht 2 is het zelfde alleen moet je dan een bepaald patroon rijden dus rijen overslaan. Opdracht 3 is het zelfde als opdracht 1 alleen moet je ook onkruid herkennen (in de vorm van een bloem). Dit jaar werd het event gehouden in het Duitse Braunschweig (FRE2010).

We zijn met een groep van 6 studenten op de Fontys Hogeschool in Venlo en studeren Mechatronica. In maart begonnen met het bouwen van een compleet nieuwe robot. Onze school heeft al vaker mee gedaan maar de vorige robot was hopeloos.

We hebben er voor gekozen om een symetrische robot te bouwen die voor en achter kan sturen. De robot heeft een eigen PC aanboord van National instruments en draait op Labview Real-time OS. We gebruiken slechts 1 camera als sensor. Deze camera staat naar boven gericht en heeft een parabolische spiegel. D.m.v. dit systeem kunnen we alles rondom de robot zien in een keer. We gebruiken voor opdracht 3 een tweed camera voor het detecten van de bloemen

De software is volledig gemaakt in Labview 2009, de labview software bewerkt het beeld en haald alle nodige informatie eruit. Dan berekend hij de snelheden van de motoren en de hoek waarmee de robot moet sturen.

De elektronica is volledige zelf ontworpen door mij. Er zijn 5 PCB's gemaakt. Een maincontroller die de data van de Labview PC via RS-232 binnen krijgt en verwerkt zodat het via I2C doorgestuurd kan worden naar de motorcontrollers. Tevens regelt het bord dat hij automatisch overschakeld naar 230V als die is aangesloten en bewaakt de accuspanningen.

Dan zijn er nog 4 motorcontroller gebouwd ze zijn vrijwel identiek. 2 motorcontrollers voor de aandrijfmotoren, en 2 motorcontrollers voor de stuurmotoren. De motorcontrollers zij gebouwd met een PIC18F2431 en een bridgedriver van Lineair Technology de LT1336. De Mosfets zijn van IRF type IRFP3206 en kunnen 120A continu aan (800A puls). Alleen zal hij dat niet kunnen verdragen omdat de PCB daar niet voor ontworpen is. De controllers werden nauwelijks warm.

Uiteindelijk hebben we de eerste 2 wedstijden gewonnen. En bij opdracht 3 zijn we derde geworden (deze hebben we voor het eerst getest tijdens de wedstrijd :+). opdracht 4 en 5 Freestyle hebben we niet gedaan wegens tijd gebrek. Maar we hebben toch het meeste punten verzameld van allemaal en mogen ons de Wereldkampioen Fieldrobot Event 2010 noemen :D.

Bij opdracht 1 hadden wij 146 meter afgelegd en nummer 2 had 66 meter. Zover is nog nooit iemand gekomen in de 8 keren dat de wedstrijd gehouden werd.

Spec's:
500x400x600mm (lxbxh)
40Kg
1x 12V lood accu voor PC
2x 12V looad accu in serie voor motoren
Labview EVS-1464 Realtime embedded PC
2x Maxon RE40 motor + 26:1 gearbox en encoder (sterk genoeg om de robot van 40 kg te laten wheelyen)
2x Valeo Ruitenwissermotoren 45Nm @ 5Rpm (voor het sturen).
1x Homemade Maincontroller
4x Homemade Motorcontrollers
1x WiFi router
1x Allied Vison Marlin F330C Firewire Camera (zit in de buis).
1x Allied Vison Marlin F131C Fiwewire Camera (voor bloem detectie).

Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5: De eerste prijs
Foto 6: de elektronica let niet op de draden (laaste moment werk)

De foto's die ik nog heb van de motor controllers
Foto 7
Foto 8
Foto 9

We liepen achter de robot aan omdat we wat problemen hadden met de wifi verbinding, en we wouden niks riskeren :+

Youtube Film 1: Challenge 1
Youtube Film 2: Challenge 2
Youtube Film 3: Donut

Sorry voor het eventuele slechte nederlands, ben dyslectisch

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Ik moest zonodig ook weer eens een klok bouwen. Niet voor mezelf, maar voor vrienden die een huis hebben gekocht.
Dan wil je natuurlijk net iets anders maken dan iemand ooit in een winkel zou kunnen kopen.
6 stuks 5x7 bicolour led displays bieden natuurlijk wel enige mogelijkheden om dat te doen.
Maar eerst, voor de CO'ers, de onderdelen.
Display http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0466%20led%20klok.png
En de hier altijd verplichte achterkant http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0465%20led%20klok.png
Printplaat nog niet bestukt http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0467%20led%20klok.png
En nog een achterkant http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0468%20led%20klok.png
Het geheel, links een printplaatje met 2 stuks TS02N en het 'bedieningspaneel' http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0469%20led%20klok.png
En, waar het uiteindelijk om ging, de klok http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf0472%20led%20klok.png

Onderdelen: PIC18F442, 2xUDN2981 voor het aansturen van de rode resp groene rijen, 3x4028 gevolgd door 4xULN2803 voor het aansturen van de 30 kolommen, 32768 kristal aan een 4060 en halve 4013 voor de 1Hz basis, 2xTS02N touch pad. En uiteraard het voedingsgedoe.

Door die bicolour leds kun je leuke kleureffecten maken. Er zitten er, momenteel, 33 in. Uiteraard standaard rood/geel/groen, maar ook kolompatronen en bewegende kolompatronen. De leukste, vind ik zelf, is een eenkleurige achtergrond waarover 1 kolom in een andere kleur heen en weer stuitert (Knightrider?).
Als het me lukt een fillumpje te maken zal ik de link toevoegen.

Just find out what you like and let it kill you

Leuk klokje zo met die kleurtjes, ben benieuwd naar het filmpje.

@DJJeroen: mooie opzet , die motorregelaar met de LT1336. Heb je nog foto's van die print?
Altijd interessant om te zien.

Dit topic is gesloten