Op verzoek, ik heb nog wat foto's van de opbouw.
Vooral tijdens de opbouw was het makkelijk om de kast een keer uit elkaar te kunnen pakken. Hij bestaat daarom uit een 'buitenkast en binnenkast'
Hier de binnenkast, aan de rechterkant de opening van de technische ruimte, aan de achterkant het paneel voor de aansluitingen naar de PLC.
Foto buitenkant
Hier een foto van de kast zonder voorpaneel. Hier zijn vooral de dubbele bodem en plafond te zien. Door een gat in het plafond word lucht uit de kast gezogen, verwarmt
en aan de onderkant weer de kast in gedrukt.
Foto voorkant
In de broedkamer zie je 4 asjes. Hier komen de eieren op te liggen. De eieren worden na een bepaalde tijd een kwartslag gedraait. In het midden hangen de luchtvochtigheidssensor
en temperatuursensor. Deze hebben we zo dicht mogelijk bij de eieren proberen te bevestigen.
Hier de achterkant van de kast. Dit zit dus achter de broedruimte. Links de aansluitingen voor de PLC, in het midden de luchtkoker met onderin de verwarmingselementen
en rechts de buis om het water bij te vullen.
Achterkant binnen
Ik heb ook nog een foto van de losse binnenkast, hier zijn de onderkant en achterkant goed te zien. Je ziet hoe het waterreservoir en verwarming en fans eronder hangen.
In het reservoir staat een watervernevelaar voor de luchtvochtigheid. En natuurlijk de waterdetector.
Onderkant kast
Dan komen we bij de technische ruimte, helemaal links het paneel met led's en schakelaars aan de voorkant. Midden onder zit de motor voor het keren van de eieren.
Bovenaan in het midden zie je het printje van de waterdetector. Helemaal rechts de printplaat voor de aansturing van de vernevelaar, motor, verwarming en de fans.
Dit was mijn eerste zelf geëtste printje.
Technische ruimte
De kroonsteentjes zijn voor de 24V, 12V en massa aansluitingen in de kast. Hierdoor was het makkelijk om dingen toe te voegen zonder veel soldeerwerk.
Niet heel interessant, wel een foto. De achterkant met de connectoren naar de PLC
Connectoren
De kast aangesloten op de PLC
PLC
Hier een stukje van het besturingsprogramma. Dit stuurt alles wat te maken heeft met het waterniveau aan.
Programma
Nog een keer het touchpanel, de balk links geeft het waterpeil in het reservoir aan. Als iemand de deur van de broedkamer opend gaat het deurtje op het scherm ook open.
Verder kan hier het automatische programma gestart worden en is te zien welke onderdelen ingeschakeld zijn. Met de knoppen onderin ga je naar het desbetreffende scherm.
Panel1
Hier het scherm van de handmatige bediening. Met een druk op de knop 'motor aan' word de motor 0,475 sec ingeschakeld, in deze tijd draaien de eieren precies een kwartslag.
Als de knop ingedrukt blijft blijven de eieren draaien. Niet nodig, wel leuk...
Handbediening
Hier nog een totaalplaatje. Hier was de kast nog in aanbouw. De technische ruimte was nog niet klaar en het voorpaneel niet vastgeschroeft.
Totaal
Alle wanden, behalve het voorpaneel, zijn dubbelwandig en gevult met piepschuim ter isolatie.
Het automatische programa werkt nog niet helemaal. Niemand blijkt te weten hoe je een PID regeling in de PLC krijgt. Het uitlezen van de analoge waarden uit de kas is overingens wel gelukt.
Zoals ik eerder al gezegt had, de bouwtekeningen zijn achteraf gemaakt. Met het ontwerp in het hoofd zijn we naar een bouwmarkt gegaan en hebben daar platen MDF op maat laten zagen. We zaten er bij één plaat 9mm naast, precies de dikte van het MDF natuurlijk.. Maar dit konden we er zelf nog prima afzagen natuurlijk. Best goed voor een gokje, als zeg ik het zelf..
Wat zeggen jullie ervan?