dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik heb de Fm-Am ontvanger van topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/73706/2/FM+AM verbeterd.
Zo heb ik de ontdempingsschakeling, bestaande uit T2 en T3 d.m.v. een koppelspoeltje aangesloten op de afstemkring L1/C2. Gevolg is dat de ontvanger selectiever is geworden en dat ik veel minder last heb van verstemming van de afstemkring L2/C5 wanneer ik aan C2 draai. Ook kan ik de hoeveelheid versterking van de HF-voorversterker rond T1 d.m.v. de instelpotmeter R3 regelen. Zo voorkom ik dat de versterkertrap te veel versterkt en gaat oscilleren. Eventueel kan ik een stopweerstandje plaatsen tussen de collector van T1 en de afstemkring L2/C5.
D.m.v. P1 regel ik de ontdemping van de kring L2/C5, hiermee stel ik de optimale ontvangst in. Wanneer ik de ontdemper laat oscilleren, wordt de oscillator gesynchroniseerd met het ingangssignaal vanuit de kring L1/C2. D.m.v. flankdetectie worden de frequentieveranderingen van het FM-signaal omgezet in amplitudeveranderingen.
De detector, bestaande uit J-FET T4, staat ingesteld in het kromme deel van zijn karakteristiek dichtbij het afknijppunt d.m.v. de sourceweerstand R7. Door het kromme karakteristiek, wordt het signaal gedemoduleerd. Zo'n detector heet ook wel een 'Drain bend detector'.

McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Hallo dawmast. Met belangstelling heb ik de ontwikkeling van jouw AM/FM ontvanger gevolgd en ook de verbeteringen hieraan.
Zelf ben ik nog steeds bezig met mijn luchtaartontvanger, maar door omstandigheden kan ik er nu pas weer mee verdergaan.
Heb een paar vragen hierover en hoop dat je mij verder kunt helpen.
1): Ik zie in jouw schema dat het antennesignaal via een regelbare C3 wordt ingekoppeld via de emittor van T1. Is deze bedoeld om de antenne af te stemmen(weliswaar breedbandig en laagOhmig) of alleen maar bedoeld als regeling voor de sterkte van het aangeboden antennesignaal?
2): De schakeling van T2 en T3 is mij niet geheel duidelijk; is er ergens op internet een duidelijke verklaring van de werking van te vinden? (Engels of Duits is geen probleem, ik leer graag)
3): Je hebt als detector en AF-versterker een FET toegepast zie T4 . Nu heb ik de beschikking over een pnp geraniumtransistor AFY 19 (180MHz)
Deze kan dmv een lage voorbiasing ook gebruikt worden als detector
én als AF versterker dienen. Doordat de voorbiasing erg laag
ligt (veel lager dan 0,3 Volt)zou de gevoeligheid van de totale ontvanger moeten toenemen tenopzichte van een FET; wat denk je daarvan?
Nu weet ik wel dat een FET een hogere ingangsimpedantie heeft dan een germaniumtransistor maar dat zou, gezien de ontdempingsschakeling rond T2 en T3 gecompenseerd moeten
kunnen worden omdat deze schakeling zelfs tot oscilleren kan worden gebracht, tot zover begrijp ik ervan.
4): De wijzigingen die door jou in de originele schakeling zijn aangebracht, zijn die voldoende of ben je nog verder aan het experimenteren en wat gebruik je voor antenne?
Ik weet dat ik veel van je vraag maar neem de tijd ervoor en mocht je sommige vragen niet kunnen beantwoorden dan hoop ik dat de anderen kunnen bijspringen om mijn vragen te beantwoorden.
In ieder geval wens ik je veel succes en ga zo voort.
Groeten,
Mac.