Hallo!

Ik heb twee speakers in huis van Tannoy, de T125. Oude beestjes maar het klinkt/klonk altijd super!

Nu viel het me vanmiddag op dat van één box de woofer heel licht aanloopt aan de onderzijde van de speaker.
Goed, misschien uitgezakt dacht ik, dus de woofer een halve slag omgedraaid maar het probleem blijft 'ie houden.
Als je tijdens het spelen heel licht de conus aanraakt aan de bovenkant van de speaker is het weg.
Opgeblazen is het echt niet want ik ben vrij voorzichtig met de volume knop en bij de minste vervorming gaat het direct zachter.

Is er een mogelijkheid om de speaker een beetje te centreren zonder dat ik die hele woofer uit elkaar hoef te halen?
En als het toch moet, heeft er iemand tips?
Oh ja, de foam randen zijn 100% in orde.

Alvast bedankt!

Kan ook een stofje zijn. Voor het centreren zul je rand moeten verwijderen.
Kijk eens of het er uit wil als je 't ding in allerlei verschillende posities laat 'wapperen'

Bedoel je de woofer uit de kast, flink audio erop en schuin houden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Woofer uit de kast en in de kliko. :-)

Hallo zeg, het is een Tannoy, geen Bose-wanprodukt.

Audio er op en in verschillende posities houden.

is de wooferrand nog wel goed ? dit komt weleens voor als de woofer al een randgeval was met productie en dan nog heeft hij het lang volgehouden .... of de wooferrand is ooit vervangen en is verkeerd gecentreerd . als je de woofer wil vervangen , kun je eerst proberen om de wooferrand aan de metalen kooi los te halen en opnieuw te centreren en lijmen . dit is een priegelwerk maar zelf doen is niet duur, en de woofer vervangen kan altijd nog .

Op 25 juni 2010 19:10:33 schreef Henry S.:
Hallo zeg, het is een Tannoy, geen Bose-wanprodukt.

Audio er op en in verschillende posities houden.

Haha fijn dat je deze mening met me deelt! ;-)
Ik ga het zo na het eten even proberen!

Ik heb het geprobeerd, audio erop en schuin houden in diverse posities. Het blijft helaas.
Het is ook zo'n raar "schrapend" geluid als je de conus onderaan zachtjes indrukt.
Het stond net te spelen en dan lijkt er niets aan de hand, totdat je één enkel instrument hoort.

En die conus opnieuw centreren, ben bang dat ik het alleen maar sloop.
Dus ga ik maar op zoek naar een setje Tannoy Oxford T125 met kapotte tweeters óf de Tannoy 2538 woofer.

In elk geval bedankt heren.

Hallo Synthesizer,

Ik heb dezelfde units ook draaien in mijn DC-200 kasten.
Deze heb ik tweedehands gekocht en ingebouwd.

De units waren toenertijd perfect in orde, maar ik heb sinds een jaar hetzelfde probleem als je omschrijft.

Ik heb de woofer ook losgehaald uit de kast en met verschillende soorten audio aan het experimenteren geweest.
En inderdaad als je hem op een bepaalde plek een beetje indruk is het 'aanlopen' weg.
De positie van de woofer had hier praktisch geen invloed op.

Overigens zijn dit geen randen van foam maar van rubber!

Loshalen van de wooferrand is niet direct een optie.
Er zit namelijk nog een foamrand overheen geplakt.

De spoelen zijn hier eveneens niet overbelast.

Mmmm... Type kwaal dus.
Als ik de box zeg maar "op zijn rug" neerleg is het iets erger en "op zijn buik" is het bijna weg.
Ik ga er straks een nachtje over slapen, ben het even zat.
Misschien dat het omdraaien op termijn wel gaat werken, dat het terug zakt, maar ik heb er een hard hoofd in.
Het lijkt meer echt alsof er iets los zit dat tegen de magneet aan schuurt.

Ik baal er wel echt van, de laagweergave was altijd zo mooi strak en zonder boemboemboem geluiden of bonken.

Leuk trouwens die DC200, is toch van origine een all in one speaker?
De kast is bijna hetzelfde als van de T125.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Als je echt overweegt om de conus los te halen zou ik dat niet zelf doen. Je kan zo'n rand laten vervangen en dan wordt de conus ook opnieuw uitgelijnd. Ik zou het niet iets vinden om bij zo'n set zelf te gaan doen.

Bij mij ging het om een customset waarbij de kat zijn nagels in de rand had gezet(weg kat!). Ze kwamen van speaker en co en daar zijn ze ook weer hersteld. Mogelijk het informeren waard.

is het ook als de woofer los langs de kast ligt ? ik heb dit ook gehad met een set philips fb speakers en de luchtdichtheid van de kast had ermee te maken . het was een drukkast en de tweeter zat los waardoor hij lekte en bij wat dieper laag ging de woofer te ver naar binnen door de druklekkage .

heb ook al 8 sets gerefoamed maar rubber randen gaan vrijwel niet stuk door ouderdom , heb zelf mfb's staan uit 1974 en 1979 en die zijn ook prima kwa randen na al die jaren .

Ik heb hetzelfde gehad met een MFB box.
Bij mij zat de spider gedeeltelijk los.
De spider is die golgvormige rand onder de conus die ervoor zorgt dat de spreekspoel gecentreerd in de maagneet blijft zitten.
Gezien je naam heb je waarschijnlijk wel een synth die een sinusvorm kan uitsturen en als het goed is hoor je het geluid bij de wat lagere frequenties.
Probeer maar eens uit met een orgel geluid
succes

het probleem zit hem waarschijnlijk in een verzwakking van de ophanging het zij de rubberrand of de spider (of beiden), woofer 180 graden draaien of eventueel de spider onderspanning zetten met een wasknijper maar het blijft lapwerk.
Bij reconen zou ik wel alle 2 de units (laten) doen.opnieuw centreren is te doen maar zal een tijdelijke optie zijn aangezien er al sprake is van een materiaal verzwakking.
Ik heb ooit eens gelezen dat tanoy goede service verleend mischien loont het de moeite om het even met tanoy op te nemen.Ik zou dan de fabrikant contacteren en in later instantie de importeur

Ik zou de speaker nu niet te veel gaan gebruiken,de kans op schade aan de spreekspoel is groot

zo'n spider stuk heb ik onlangs gehad bij een b&w woofer die behoorlijk was overbelast , dat is zelf niet te fixen bij de spider . een foamrand is wel te doen .

Op 25 juni 2010 22:48:52 schreef Synthesizer:
Leuk trouwens die DC200, is toch van origine een all in one speaker?
De kast is bijna hetzelfde als van de T125.

Klopt, maar toen ik de kasten kocht waren de units in een niet al te beste staat. Tweeters opgeblazen ed.

Ik kon toen een setje nieuwe tweeters aanschaffen (geen originele Tannoys overigens) of erg goedkoop dit setje woofers overnemen van iemand.
Aangezien ik nog een setje mooie boekenkast speakers had staan heb ik voor het laatste gekozen.
Deze setup werkt al jaren 'probleemloos'.

Ik zal de woofer eens 180 graden in z'n kast draaien.
Overigens speel ik nooit zo hard dat de spreekspoelen enorme uitslagen moet maken.

Op 27 juni 2010 16:01:13 schreef toots:
Ik heb hetzelfde gehad met een MFB box.
Bij mij zat de spider gedeeltelijk los.
De spider is die golgvormige rand onder de conus die ervoor zorgt dat de spreekspoel gecentreerd in de maagneet blijft zitten.
Gezien je naam heb je waarschijnlijk wel een synth die een sinusvorm kan uitsturen en als het goed is hoor je het geluid bij de wat lagere frequenties.
Probeer maar eens uit met een orgel geluid
succes

Ik had er al een "tone sweep" van 30 - 300 Hz opgezet, en dan hoorde je het duidelijk. De spider ziet er trouwens goed uit en zit aan alle kanten vast.
Maar even een kleine update!
De woofer heb ik dus laten spelen in diverse posities en daarna heb ik hem weer in de kast gemonteerd en weer "ondersteboven".
We zijn een dikke week verder, ik heb de speakers gewoon gebruikt en inmiddels is het aanlopen tijdens het spelen weg!
Alleen als je flink schuin tegen de woofer drukt dan voel je het nog een beetje maar het is al een heel stuk minder.
Dus blijkbaar zakt het na verloop van tijd toch langzaam terug.

Nou hoop ik allen niet dat het te ver uitzakt naar beneden.
Dan heb ik over een paar weken weer het zelfde probleem.

mooi 180 graden werkt meestal wel,de spider is waarschijnlijk toch te soepel geworden.Ik heb het zelfde probleem met een paar visaton woofers, maar heb er al eens over zitten denken om deze spiders eens een behandeling te geven met een acryllaatlak,ik zal het in mijn vakantie eens proberen.

Een woefer die "aanloopt" is kapot (niet meer bruikbaar).Al het gepruts zal dat ding niet beter maken. Ik weet, het mag niet veel kosten. Zonder kosten, geen goede klank. Je kan niet "prutsen" met dingen die niet goed werken. Dit heeft geen zin .

Soms is het prutsen wel leuk om te doen en sterker nog soms werkt het stiekem toch.ik heb hier al 2 jaar een woofertje werken met een wasknijper op de spider zonder dat dit hoorbaar is tov de andere woofer.Soms heeft het niet echt met goedkoop te maken maar is er geen andere optie.

Ik ben het niet helemaal met je eens, Overslag.

Die speakers zijn 30 jaar oud en ik heb ze nu ruim vijf jaar.
Ik schreef al, het zijn echt oude beestjes.
Ik maak graag muziek en ik ben aan deze luidsprekers gewend, het is een soort referentie klank voor mij geworden bij het mixen/masteren.
Ze zijn ook niet meer origineel, de filters zijn aangepast en er zitten top kwaliteit condensatoren in, duurdere tweeters.
Kortom een uniek setje.

Daarnaast heeft niet iedereen het geld om een set studio monitoren van vergelijkbare kwaliteit aan te schaffen.
Ik heb er zat gehoord maar alleen de flink dure evenaren het geluid van mijn oude Tannoy setje. Daarom wil ik ze graag nog lang aan de gang houden.

En als ik ooit een set voorbij zie komen op marktplaats ofzo koop ik ze direct. Al is het maar om de woofers.

Edit>>
Ik heb er vanavond nog een tone sweep op gezet (zuivere sinus in 5 seconde van 30 > 300 Hz) en wat harder en er is niets meer aan te horen dus ik vind het prima.

hey synthesizer
Misschien kan ik je matsen.
Ik heb op internet naar tannoy t125 gezocht en volgens mij heb ik deze boxen op mijn werk staan (op een school).
Ik heb ze een jaar of zeven geleden opgehangen en staan nu sinds de verhuizing naar een nieuw gebouw al een jaar niets te doen in mijn opslag
De school is vandaag en morgen nog open en daarna vijf weken gesloten.
Je mag wat mij betreft de boxen zo hebben omdat ik thuis zowiezo een hele grote opruiming moet houden.
Als je serieuse intresse hebt moet je even snel contact met me op nemen of anders na de grote vakantie

In het geval de TS de set niet compleet houdt heb ik eventueel interesse in een woofer unit (al dan niet tegen betaling).
Maar aan de andere kant twee complete T125 sets in een studie heeft ook wel wat. :)

Ik hoor/lees het wel!