bierkrat radio maken, loodaccu gebruiken...

Hey,

Ik wil een bierkratradio maken maar zit nog met 2 belangrijke vraagskes ... In het krat komt een autoradio aangezien ik deze nog heb liggen. Wordt dus 12V maar omdat ik het zo licht mogelijk wil maken overweeg ik een loodaccu'tje van 12V 7ah ... Nu heb ik ook gelezen dat deze niet volledig leeg mag gaan, NOOIT.... Wat is het minimaal Voltage dat een loodaccu mag hebben?

2de vraagske is over het laden ervan. Ik zou een lader moeten aanschaffen maar weet niet juist waar ik dan op moet letten.... Het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk :D

Groetjes Tommy

Je kan stellen dat een loodaccu gerekend vanaf 12 Volt slechts 10 % van zijn spanning mag zakken om 'm als 'leeg' te beschouwen: lager moet je echt niet gaan.

Voor de lader geldt eigenlijk dat een simpel Aldi-ladertje prima voldoet: daar heb je weinig spectaculairs voor nodig.

Ik denk alleen wel dat je met een 7 Ah accu niet zo ver gaat komen...

een kijkshop marquant versterker ding op een accu van 3.2Ah, houd het op vol vermogen in mijn dorp 6 uur uit.

das iets van 2x6 watt

edit: voor hieronder: mijn geteste marquant vraagt in rust ruim 100mA.

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op (22%)]

ja inderdaad. een loodaccu is helemaal leeg bij 10.8v en vol bij 13.8v (als hij nieuw is, door slijtage wordt het verschil kleiner).

onder de 10.8v veranderd de chemische samenstelling van de platen en verliezen ze dus hun accu-werking

Maar je doet er goed aan om hem niet helemaal tot 10.8v leeg te laten lopen, als je hem bijvoorbeeld bij 11-11.5v al als leeg geschouwd lever je niet heel veel accuduur in, maar gaat je accu wel langer meer.

Opladers kun je overal kopen voor 10-20 euro. gewoon een 12v loodaccuoplader. Let wel op de maximum stroomsterkte. Het beste heeft de oplader ongeveer 1/10e van de capaciteit als laadstroom.

in geval van een 7Ah accu dus ongeveer 700mA

Als die aldi lader geschikt is voor kleine accuutjes kan je er zoeentje kopen ja, maar vaak is de laadstroom te hoog en zijn ze bedoeld voor motor/autoaccu's.
Ik heb mijn ladertje voor 15 euro bij Radio Twente gekocht, die is prima voor 7ah accuutjes.

7ah houd het wel een tijdje vol , maar vervoer en stilstand zorgen voor merkbaar verschil na een 2 jaar . als je lang wilt spelen op een accu dan zorg dat het laag eruit is ( dus de bass laag ) dan gaat een accu lang mee . let wel dat veel radio's op 8,5 volt nog spelen en dan is de accu zo kapot , dus een afslag erop die bij 10,8 volt afschakelt is wel aan te raden . er staan schema's op het net hiervan . overigens is een oplader van een accuboor 12v ook al goed om te laden , wel niet hoger als een 1,5 amp laadstroom pakken .

Waarom zou je in godsnaam een oplader van een boor gebruiken? Als hij in het wilde weg gaat zoeken bij de boren, koop/neem je meestal een NiCd/NiMH-lader, typisch voor dat handgereedschap.

Neen, koop gewoon netjes een oplader specifiek voor loodzuurbatterijen (en als het een gelbatterij is, specifiek voor gelbatterijen). Loodzuurbatterijen worden trouwens meestal spanningsgeladen, niet via stroom zoals NiCd en NiMH. Dus die 1.5A maakt niet veel uit.

Wat je ook kan doen, is werken met een float-laadspanning. De batterij mag volcontinu op deze spanning opgeladen worden, hij zal nooit overladen worden. Dit is 13.8V voor gewone natte loodzuurbatterijen, 13.4V voor gelbatterijen.

Overigens kom je met 7,2Ah nog best ver. Maar zorg inderdaad voor een goede onderspanningsbeveiliging.

gelbatterijen moeten een constante laadstroom hebben die stopt bij : stbyladen mag deze 13,8v zijn en laden voor gebruik is 14,5 volt goed . maar een 7 ah accu laden met hoger als 1,5 a is fout , daar trekken de loodplaten krom van . kijk maar bij bijv een ups die nemen vlot 25 amp af , maar laden is altijd max 2/10 van de totale accucapaciteit . omdat fout laden meer molt als een incidentele flinke belasting .

gereedschapladers voor 12v laden tot een 14,5 volt . deze begrenzen niet op laadtijd maar klemspanning . dat is ook een manier om rotte accu's te herkennen dan is de laadtijd veel korter geworden .

een oplader die universeel is werkt minder goed , omdat deze meerdere spanningen aankan en het bepalen van de juiste is dan niet betrouwbaar .

We hebben eerder zo'n topic gehad kan ik me herrineren..
Heb je een auto? Als je zo'n loodaccu van de scooter wil gebruiken kun je die namelijk in de sigaretten aansteker opladen.. Als je er toch niet zeker van bent kun je ook de auto accu doorlussen.. Het is amateuristisch maar wel een goedkope oplossing..
Ik zou geen droge accu gebruiken maar gel of lood, want die kun je wat beter belasten.. NiCd accu's moesten ze roze met bloemetjes spuiten vind ik..

Op 29 juni 2010 13:22:12 schreef timberleek:in geval van een 7Ah accu dus ongeveer 700mA

10 uur laden dus.. Als de lader niet stopt wanneer de batterij vol is. :P (gewoon een tip)

nics's van 1500mah leveren ook vlot 50 ampere dus zo rose zijn die niet .... eerder nimh die allerlei klachten kunnen hebben en ook niet leeg opgeslagen kunnen worden zijn rose ..

Meet eerst eens wat die radio trekt...
Ik heb hier een "high-power" Sony MP3 autoradio die als ie alleen al aanstaat een half ! ampere trekt... komt er nog geeneens geluid uit.
Daarna kun je een inschatting maken wat je nodig hebt.

dat is wel veel. of staan er allemaal lampjes en schermpjes te knipperen?

een losse versterker vraag als hij niks staat te doen misschien 100mA

waarom wil eigenlijk altijd iedereen loodaccus gebruiken?

als je een complete accu van een boormachiene neemt samen met zijn bijhorende lader, dan heb je de goeie oplading. en zo een boormachiene accu mag je wel volledig leegtrekken. ze zijn er immers voor gemaakt.
loodaccus zijn meer geschikt om vol te houden en stroom leveren indien nodig. ze zijn goedkoop te produceren, vragen geen ingewikkelde laders en zijn verschrikkelijk zwaar

Omdat ik eerst aan het overwegen was om een auto accu er in te steken en is een loodaccu tov die auto accu dan weer niet zo zwaar en vrij compact .... Ook de prijs speelt een belangrijke rol ... Een loodaccu van 12V 7ah betaal je max 30 euro, ik zou niet weten hoeveel ik betaal voor een accu van een boormachine o.d. Heb hier een boormachine met een accu liggen van bosch, 14.4V maar wel maar 2,6ah, dus daar ga ik denk ik niet ver mee komen... Anders had ik dat wel geprobeerd ....

Ik ga in onderstaande links de loodaccu halen dus mss eventueel ineens die acculader nemen, of is dat geen goede?

Dit is de acculader http://www.ratoshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.ratoshop.be/batt…

en dit is de accu die ik wil bestellen http://www.ratoshop.be/assets/s2dmain.html?http://www.ratoshop.be/batt….

Is dit goed gerief? Maar voor die autoradio te testen, moet ik hem dus eerst aansluiten en moet ik mijn auto overhoop halen dus als het zonder gaat, liever niet ....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Je wou toch niet zeggen dat je een auto radio met 2 speaker voluit wil gebruiken op het strand ?
In dat geval is je 7aH ook met 2 uurtjes max leeg.

En zoals al vermeld loodaccu's houden niet van helemaal leeg getrokken worden.
dus uit die 7aH accu zou je net zoveel (mischien iets meer) kunnen trekken als uit die boormachine accu als je wilt dat de 7aH accu net zolang overleeft.

Hmmm, mss dan toch maar voor een auto accu gaan :(

Op 29 juni 2010 13:19:49 schreef VWG3JB:
een kijkshop marquant versterker ding op een accu van 3.2Ah, houd het op vol vermogen in mijn dorp 6 uur uit.

das iets van 2x6 watt

edit: voor hieronder: mijn geteste marquant vraagt in rust ruim 100mA.

Lekker nutteloos ding dan, uit een autoradio zelf komt meer vermogen. :P

Op 29 juni 2010 19:19:54 schreef fiestaboyke:
Hmmm, mss dan toch maar voor een auto accu gaan :(

Je kan dan nog beter voor Nimh kijken die mag je wel helemaal leeg trekken.

als je loodaccu's helemaal leeg trek tot zeg 30% dan kun je ze na 100 keer laden weg gooien
(schatting ik ben geen loodaccu expert)

ik heb het 1,5 jaar geleden ofzo ook gedaan maar dat was voor op een "boot" die werden dus niet/nauwlijks gesjouwd.

ideaal is natuurlijk lithium pakketje uit bijv een oude laptop.
een beetje knappe zit al gauw pakweg 12V 4aH in.

Kijk hier eens
Het Krat- en Kistradio Topic [deel 8]

Onderwerp is al helemaal uitgekauwd op Tweakers :P

Enkele tips (ik heb zelf ook zo'n kistradio gemaakt ;):

• Gelaccu mag volgens mij niet onder de 11,80V komen
  • Als lader kun je wel een LM317 gebruiken die je afregeld op 13,8V :)
    Doe ik zelf ook in combinatie met een 7Ah accu, en dan is je stroom gelijk beperkt op 1.5A (max wat de LM317 kan leveren)
  • Als je je accu lang mee wil laten gaan (lang kunnen spelen) dan moet je geen autoradio gebruiken maar een TA2024 versterker, die zijn extreem zuinig.

Op 29 juni 2010 19:17:11 schreef Kevinoud:
...
dus uit die 7aH accu zou je net zoveel (mischien iets meer) kunnen trekken als uit die boormachine accu als je wilt dat de 7aH accu net zolang overleeft.

Dat is natuurlijk echt onzin; die loodaccu is leeg nadat je er 7Ah uit getrokken hebt, en dan zakt de spanning ook in. Ook een accu van een boormachine mag je niet helemaal ontladen; dat zijn meestal NiCd of NiMH, en als je die een paar keer echt leeg trekt, zijn ze ook aan gort. De klemspanning van een NiMH cel mag niet onder ~0.9V komen, als je hem heel wilt houden.

Uit een accu kun je grofweg de nominale spanning keer de opgegeven capaciteit trekken; 14.4V * 2.6Ah ~= 37.5W, terwijl 12V * 7Ah ~= 84W.

Als je het daar niet mee eens bent, voel je dan vrij om je "wijsheid" nader toe te lichten, met een betrouwbare bron of zo.

Een oud accupack van een laptop lijkt me ook niet zo handig; niet alleen gaan de accu's meestal stuk lang voordat de rest van de laptop stuk is, maar hoe wil je zo'n pack gaan laden buiten de laptop?

@Testman: precies, voor sommige toepassingen, waarbij je kortstondig veel stroom nodig hebt, zijn NiCd nog altijd superieur vanwege hun extreem lage interne weerstand. Mits je ze goed behandeld, gaan ook die cellen erg lang mee. Dus niet opladen als ze nog halfvol zijn, geen maanden stil laten liggen, en zeker niet als ze leeg zijn.

Ach loodaccu's hebben soms ook hun voordelen boven andere accu's

Voor mijn speakerkist wou ik eerst ook lithium accu's gebruiken, maar dit werd wel een hele dure grap. Dan was ik ruim 100 euro kwijt aan cellen.

Nu ga ik toch gebruik maken van loodgelaccu's. Ja ze zijn een stuk zwaarder. Maar wel gratis in mijn geval. een kennis zit in de beveiliging en die moet elke 2-3 jaar al die accu's vervangen. Nu zijn die natuurlijk niet nieuw meer, maar tot nu toe heb ik prima accu's kunnen bemachtigen.

En al zouden ze na 100 keer opladen kapot zijn. Dan haal ik weer een stel 'nieuwe' ;-). hij is maar wat blij dat hij ze kwijt kan

Pffff ben echt geen expert op accu's e.d. maar nu kan ik er helemaal niet meer aan uit ... Het dient niet voor op strand ofzo maar voor op werk. is MEESTAL wel stroom in de buurt maar niet altijd, dus als hij 2 uurtjes meegaat dan is het ok... Kan er iemand nu duidelijk en simpel zeggen welke accu ik moet nemen met eventueel een vb erbij zoals Roland van Leusden .... En hoe pak ik dat het beste aan om er een stekker op aan te sluiten op de radio? Sorry voor mijn domme vrage maar kan er gewoon niet meer aan uit ....

Een 12V 7Ah loodaccu is, naar mijn idee, een prima keuze voor zo'n radio. Als je een gewone, niet al te lompe autoradio gebruikt, en die niet belachelijk hard zet, zal het ding best een aantal uren meegaan.

Een simpele, goedkope acculader die geschikt is voor deze maat accu zal prima volstaan.

Ik zou ook een aparte 12V voeding inbouwen, zodat de radio kan spelen op netstroom terwijl de accu geladen wordt. Voor een normale radio zal een voeding van 3A wel voldoende zijn, denk ik. Voor de zekerheid kun je dat ook even meten, gewoon de radio aansluiten, flink hard zetten met een goede bas, en met een multimeter de opgenomen stroom meten.

Denk je er overigens wel aan om op de juiste plaatsen (vooral in serie met de accu) zekeringen op te nemen?

Schakeling om de radio af te schakelen bij onderspanning zijn hier al vaker langsgekomen, die zou je met de zoekfunctie wel moeten kunnen vinden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (31%)]