Hoi Allemaal,
Ik ben werkzaam op een MBO-college en voor de afdeling autotechniek ben ik opzoek naar de onderstaande zaken.
Ik ben op zoek naar algemene stroomloopschema's een 380 V elektromotor en de chopper.
Ook ben ik opzoek naar stroomloopschema's van de hybride aandrijving van de Toyota Prius 2 en 3.
Ik wil een leuk leermiddel maken voor mijn leerlingen zodat ze nieuwe technieken kunnen leren.
Wie kan mij hieraan helpen?
@Mod. Henry: goed dat je dat andere draadje afsloot, ik had niet zo gauw door dat er gemultipost werd. Maar ik vind dit eigenlijk echt niet kunnen hoor, we tikken ons hier al blauw aan de vragen van de leerlingen op middelbare school, moeten we nu ook nog de leerkrachten bij het handje gaan vatten?
JustME125
Correct me if I'm wrong!
ik heb even gekeken op google naar "schematic 380V chopper" en vanaf hit 4 was het raak geloof ik. Ik voel alleen niet de behoefte om hier meer moeite in te steken.
Mzzls
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aangezien het niet om een electro-opleiding gaat maar om bloemschikken autotechniek, is er misschien bij Toyota zelf wel iets te halen aan materiaal?
Hoe dat het werkt heb ik inderdaad gevonden.
Maar ik ben opzoek naar een stroomloopschema waarin zelfs de complete werking van de ic's staat.
Toyota zal best service manuals hebben waar het grote deel in beschreven wordt. Schema tot op component niveau zal je niet krijgen/vinden.
Vraag het aan toyota/importeur misschien willen ze het wel geven als het voor een school is.
sorry hoor maar een leraar die hier naar schema's gaat vragen? ik wist niet wat ik las, ik ben zelf een MBO leerling elektrotechniek en mij wordt altijd gezegd dat ik het zelf moet uitzoeken. dus zoals hier al eerder werd gezegd: GOOGLE het of vraag het op de afdeling elektrotechniek misschien kunnen zij u wel helpen.
ik kan hier een beetje pissig om worden om te zien dat sommige leraren gewoonweg zelf niet in staat zijn informatie te zoeken terwijl ze dat wel van hun leerlingen verwachten. ik persoonlijk vind dat hierbij weer eens wordt benadrukt dat het niveau op technische opleiding te laag is ( en mijn school is daar geen uitzondering op jammer genoeg
)
en hoort dit topic niet thuis in schoolvragen? want dat is dit in principe
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 1 juli 2010 22:28:44 schreef mister-f-j:
sorry hoor maar een leraar die hier naar schema's gaat vragen? ik wist niet wat ik las, ik[...][..]dat het niveau op technische opleiding te laag is (en mijn school is daar geen uitzondering op jammer genoeg
)
Ik wou je een mailtje sturen, om zodoende het topic schoon te houden, maar ik kan je niet anders dan 100 % gelijk geven...
@ TS: werking van de IC's kun je vergeten: als je dat wil weten moet je of diep in de buidel tasten, maar zelfs dat lijkt me zo goed als zinloos: het zal wel een best bewaard geheim zijn wat er in hun zwarte blokjes zand gebeurt.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Nu begrijp ik ook waarom die leerlingen het vaak zelf moeten uitzoeken:)
Bel Raamsdonkveer op die helpen je gewoon!
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Nog los van het feit dat je geen schema's van de elektronica zult krijgen, wat wil je daar mee? Die elektronica komt waarschijnlijk op hetzelfde neer als industriële servoregelaars en zo. In principe is het "gewoon" een permanente magneet motor in 4-kwadranten bedrijf.
Een 3-fase motor op 380V zal is praktisch alle gevallen een asynchroonmotor zijn, en dat is toch wel iets totaal anders dan de borstelloze DC motor van een Prius.
Wat wil je nu precies met die schema's? Wat wil je je studenten als bruikbare stof meegeven?
Volgens mij is het een broodje aap verhaal.Net zo iets als een plinten ladder,of een doosje Bougie vonkjes.een 380v motor in een shopper,zeker met een heeeel lange kabel.net als die Minister voor verkeer,die domme vragen stelde over mogelijk gevaar van Elektrocutie bij een Elktrische auto.Die overigens op gelijkstroom werken. Daar de spanning minder dan 100v is,is dit altijd veilig.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Eh, daar moet ik je toch even corrigeren.
Ten eerste wordt met een "chopper" niet altijd een afgezaagde motorfiets bedoelt; een schakelende regelaar wordt vaak ook een "chopper" genoemd, omdat deze een DC spanning "hakt".
Elektrocutie is zeer zeker een reëel gevaar bij elektrische of hybride auto's. Gelijkspanning is zeker niet "veilig" om aan te raken, en een spanning van 100V ook niet. Alles met een (piek) spanning boven de 48V kan in principe dodelijk zijn bij aanraking, al zal dat in de meeste gevallen niet zo zijn.
Waar je de "wijsheid" vandaan haalt dat alle auto's op 100V werken weet ik niet, maar er zijn genoeg elektrische auto's met veel hogere werkspanningen. De Tesla Roadster, bijvoorbeeld, heeft een accupack van nominaal 375V. Als jij die vragen over gevaren voor elektrocutie dom vind, wil ik je uitnodigen om beide polen van dat accupack even stevig met 2 handen vast te pakken, en naderhand je stelling over die domme vragen te herhalen.
Daniel, heb je ooit zo'n circeltje gezien met een C in? Daar handelt Toyota in. In die technologie zit jarenlang research, je denkt toch niet dat ze je dat zomaar cadeau gaan doen?
Overigens heb ik mijn buik wel vol van leraars. Ik had er zo een paar , die , als je hun op een fout wees, je de rest van het jaar bleven pesten en je dan nog abnormaal weinig punten gaven ook.
Dus: zoek uit, leve Google.
Als de TS een leraar is, dan ben ik Sinterklaas...
Move /Schoolvragen, en zonder inzet van de TS een kort topic.