Onze Zanker verwarmd het water niet meer.
Uiteraard heb ik het verwarmingselement gemeten en dat meet zo'n beetje 20 Ohm en lijkt dus in orde.
Nu zit aan dit element een blauwe en een grijze draad, de blauwe is de 0 en is goed, de grijze echter gaat naar de programmaklok en gaat gewoon geen spanning voeren.
Nu is mijn vraag: hoe werkt de thermostaat? want ik heb alleen een soort NTC en een knop met 8 standen, beiden zitten aangesloten op een print van AKO met 2 relais erop en een triac regeling voor de motor.
Deze print ziet er als nieuw uit.

foto's van alles zijn welkom.

Al gekeken naar de ntc waarde? losse solderingen? slechte bedrading? rotte elco's? klevende relais?

Op 4 juli 2010 03:41:15 schreef timberleek:
foto's van alles zijn welkom.

Al gekeken naar de ntc waarde? losse solderingen? slechte bedrading? rotte elco's? klevende relais?

Hallo Timberleek,

Dank voor je reactie, ik heb even de NTC gemeten: 21KOhm zonder water en 7KOhm met heet water gewoon uit de kraan, zal zo'n 60 graden zijn denk ik.
Dit lijkt mij wel een goede waarde, de bedrading lijkt goed alleen begrijp ik niet hoe het werkt, er moet toch ergens een relais aangestuurd worden, maar ik zie verder geen relais,alleen die 2 voor de motorsturing en die worden volgens mij alleen gebruikt om de motor om te polen, de triac regelaar regelt dan de snelheid van de motor.
Er zit wel een extra nivoschakelaar die detecteerd of er echt wel water in de machine zit, deze werkt ook, alleen ik meet nergens spanning.
Ik heb met een geel cirkeltje de plaats van de NTC gemarkeerd.
Alvast bedankt voor het meedenken, heeft iemand wellicht een schema van deze machine, hij is van 2001.

http://img412.imageshack.us/img412/277/zijkantl.jpg
Zijkant van de Zanker bovenlader, in de gele cirkel zit de NTC.

http://img194.imageshack.us/img194/5779/ako546547.jpg
De AKO stuurprint met triacregelaar en 2 relais.
(zit normaal een plastic zakje overheen)

http://img33.imageshack.us/img33/9892/ntcw.jpg
De NTC vergroot: 20 graden = 21KOhm 60 graden = 7KOhm

Printplaat aan de soldeer zijde al eens goed bekeken. Daar wasmachines flink schudden tijdens gebruik heb je grote kans dat
zwaardere onderdelen losse solderingen hebben.

Ook kun je de relais dan eens goed meten, eventueel uit solderen en testen.

Relais van het element zit op de printplaat de 2 zwarte vierkante blokjes zoals je zelf al zei .

Kijk hieronder eens of de soldeerpads in orde zijn .

Bekijk ook even de triac bij de koelplaat .

Ik heb al verscheidende machines gerapareerd met dit euvel .

Lang leven de magere soldeerbagger van tegenwoordig .

heeft deze machine geen droogkookbeveiliging die eruit is gegaan ?

op het element zit een thermistor of dergelijke , is die nog 0 ohm of resettable ?

Op 4 juli 2010 14:21:40 schreef testman:
heeft deze machine geen droogkookbeveiliging die eruit is gegaan ?

op het element zit een thermistor of dergelijke , is die nog 0 ohm of resettable ?

Ik heb een voltmeter op het element aangesloten en toen langzaam aan de programmaknop gedraaid, als ik één stap voorbij het begin van het programma zet gaat de verwarming aan en draaid de klok vrijwel direct automatisch door naar de volgende stap en gaat de verwarming weer uit, loopt dan weer een stap verder en de verwarming gaat weer aan voor 1 seconde en dan weer een stap verder uit.
Het lijkt erop dat de verwarming door de programmaklok word geschakeld en als de ingestelde temp is bereikt hij verder mag lopen, maar dat doet die dus direct.
Ik ga toch die print nog eens goed bekijken en de relais testen.
Is het zinvol om de elco's dan ook maar direct (wellcht preventief?) te vervangen.
Een droogkookbeveiliging heb ik niet gezien, waar zou die kunnen zitten?

achterop tussen de snaar op het element zit een rood ding wat vaak een beveiliging is tegen oververhitting , kan zijn dat deze in serie met het element staat maar ook kan deze direct aan de regelaar aangesloten zitten .

je hebt de sensor gemeten , wijkt deze niet af zodat de machine denkt dat hij al warm is ?

ik zie op de foto dat de slang los is van de pressostaat , deze geeft groen licht aan het element om te verwarmen . deze heeft 2 schakelpunten het 1e zet het element aan en het 2e stopt het water ( max niveau ) vaak is het element direct geschakeld door de pressostaat en wil het contact weleens verbranden . meet die dus ook eens na .

Ik heb de pressostaat getest door er met een slangetje lucht in te blazen, dan heb ik 2 schakelpunten, het eerste is inderdaad voor de verwarming.
Met vole kuip heb ik het slangetje losgemaakt en toen schakelde hij ook weer terug.
Voor de waterregeling zit een aparte pressostaat met 3 standen.
Geen idee of de NTC afwijkt want ik weet niet welke waardes hij moet hebben, maar zelfs als ik hem niet aansluit (dus hoogomig) gaat de verwarmig alleen heel even aan op bepaalde punten in het programma.
Even de grote componenten op de print doorgesoldeerd, dan weer testen.

Helpt niets, ik moet op zoek naar een schema of zo.

lijkt wel of de programma's denken dat de temperatuur op koud staat ingesteld steeds . werkt de temperatuurknop wel ? of staat er een knop ingedrukt op het front die niet terugkomt ?

Zou de klokmotor ,net als bij Miele, een beweegbaar anker hebben waardoor de motor dmv al dan niet via een weerstand voeden een ander tandwiel aandrijft?
Is de temp. gehaald dan overbruggen die weerstand en verder met het programma.
Ik heb de programmaklok (nog) niet uit elkaar gehaald, maar hij lijkt mij goed.
Er is geen knop aanwezig waarmee je de verwarming kan uitschakelen, zie tekening uit het instructie-boekje
Wie heeft een schema?

http://img815.imageshack.us/img815/1694/bedienpaneel.th.jpg

hallo hans831.
Hoe werkt je th.Is dat electronisch of met vloeistofvoeler.
En als het met vloeistofvoeler is hoeveel hangen er dan aan.
Mvg danny

Hallo Danny2,

Het is een electronische th, met een NTC onderin de kuip.
Met de tempschakelaar op het paneel schakel je zo te zien wat smd weerstanden op de stuurprint in of uit.
Er zitten ook 2 relais op die print maar die zijn allebij voor de motor.
Was het maar zo'n vloestofvoeler, die zijn een stuk eenvoudiger...

het klinkt alsof de ntc stuk is , als deze eraf is ziet de machine een oneindige weerstand en verwarmt niet , maar wat doet de machine met een doorverbonden ntc of weerstand van 100ohm ipv de ntc ? gaat hij dan wel verwarmen ?

Vind 21K er hoog , maar kan nergens de waarde vinden.
Toch werd hij in veel wasmachines gebruikt.
http://www.hgt24.de/shop/t%C3%BCrscharnier-wa-p-7305.html
Fabrikant Bitron.
Ik zou zelf denken aan een normale waarde van 6 tot 10K om te gaan verwarmen.

als je een meter hebt om ohms te meten ( 5 € bouwmarkt ) kun je proberen om met de meter de sensor te meten , en terwijl je meet een bak 60 graden water in de machinetrommel gooien , deze hoeft niet aan te staan . verandert de ntc in waarde dan werkt deze iig .

Ik heb zojuist de servicedocumenten die er nog zijn naar je toe gemaild.
Succes, Cor.

Ik ga eens even rustig meten.
Van Cor heb ik de servicedoc gekregen en hier staat duidelijk de werking van het geheel in, bedankt hiervoor!
De NTC hoort bij kamertemperatuur ongeveer 25KOhm te zijn dus die is goed.
Er bevinden zich 2 kleine triacjes op de print waarvan één de motor van de timer aanstuurd.
Zo word bij stap 1 van de timer de kuip gevuld tot nivo 1 en bij stap 2 tot nivo 2 waarbij de verwarming word ingeschakeld (met een contact van de timer) is nu de ingestelde temp bereikt dan word 1 van de triacs aangestuurd en loopt de timer verder naar stap 3, de verwarming gaat dan weer uit.
Ik had al gemeten dat de verwarming ongeveer 1 seconde aanblijft op stap 2, dus word die triac onrechtmatig aangestuurd, de fout moet dus zitten in de bedrading van de NTC naar de print of de print zelf, ik ga in ieder geval alle 4 de elco's op de print vervangen.
Volgens de beschrijving moet er ergens ook een foam-detector zitten, ik weet niet precies wat hiermee bedoeld word maar ik denk dat als er te veel schuim in de kuip zit de verwarming ook uit blijft, dus deze kan eventueel vuil of defect zijn.
Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken.
Vanavond ga ik even studeren in de manual..... to be continued...

*schaamteloze vraag*
Zou ik de service doc ook mogen hebben? ik heb namelijk de zelfde machine staan. Werkt nog perfect echter voor als, is het wel erg makkelijk :)

Zojuist een kopie naar je toe gemaild.
Groetjes Cor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]

Ik heb denk ik het probleem gevonden.
De studie in de service manual leert mij dat er vanuit de timer van de machine een aantal contacten, C1 t/m C5, naar de besturingsprint worden gestuurd.
Deze contacten zetten de print in een bepaalde mode, in het stappenoverzicht van de timer is te zien dat contact 5 tijdens opwarmen in stand a moet staan, als ik dit contact meet heb ik 20KOHm, terwijl het contact gesloten zou moeten zijn, een paar keer draaien aan de timer geeft telkens een andere waarde.
Deze contacten zijn kennelijk vuil.
Ik heb een stukje plastic van de timer afgebroken zodat ik het contact een beetje kan zien en heb een beetje WD40 ingespoten en de timer weer even rondgedraaid, de gemeten waarde blijft echter schommelen van 3 tot 20KOHM.
De overige contacten zijn overigens ook geen 0Ohm maar varieren tussen 0 en 1KOhm.
Bij wijze van test heb ik een regelbare voeding aangesloten op contact 5 met de spanning op 24 volt en stroombegrenzing op 300mA en de timer weer rondgedraaid.
Bij contact 5 b heeft dat effect, de gemeten weerstand is nu nog maar 100 OHM, blijkbaar is het contact schoongebrand.
Het liefst zou ik de timer uit elkaar halen en alle contacten goed schoonmaken maar dat lijkt me wel een priegelwerkje.
Waarmee kan ik een eventuele oxidelaag op de contacten oplossen?
Met deze temperaturen is het trouwens geen pretje om aan zo'n wasmachine te werken en lijkt een verwarming al helemaal overbodig.

als deze contacten de stroom van het element sturen dan vergeet het maar , bij een nadere inspectie zul je zien dat de contacten zelf zijn verbrand en houden dan ook niet meer . het reinigen kan alleen als het contact echt vuil is , een verbrand contactpunt is kliko voor de klok .

de truc met dcvoeding is wel goed maar beter met een lage spanning en hogere stroom , zodat er weinig vonkt .( daar de contacten voor ac zijn gemaakt )

Deze contacten schakelen niet de stroom van de verwarming, ze schakelen juist bijna geen stroom, alleen maar een code om de processor op de stuurprint een bepaalde regeling te laten uitvoeren.
Daarom zijn ze , denk ik, ook vervuilt de machine is namelijk een jaar niet gebruikt en heeft daarvoor gewoon gewerkt.
Ik denk dat ik een ander oplosmiddel voor de oxidatie moet gebruiken.
WD40 maakt er een beetje vette troep van.