Hallo,

Ik had graag mijn handschoenkastje geopend met een lineare actuator.
Dit is degene die ik gekocht heb:
http://www.firgelliauto.com/product_info.php?cPath=110&products_id…

Nu zou ik de bediening willen doen met een drukknop. Doordat ik dit knopje achter de bekleding in het frontpaneel wil bouwen en er maar 15mm diepte is om het te plaatsten heb ik geopteerd voor het simpelste drukknopje.

De bedoeling is dat bij het indrukken van het knopje (dat terug naar zijn beginpositie springt) de actuator blijvende stroom krijgt tot hij zelf stopt op de ingebouwde stop.
Bij het opnieuw indrukken moet het zelfde gebeuren, maar moeten de polen gewisseld worden om de actuator in te laten schuiven.

Bij een lokaal electronicawinkeltje kwam de persoon achter de toonbank met pulsars op de proppen ofwel relais. Pulsars zijn blijkbaar voor in een woningtoepassing dus had ik dat liever niet ingebouwd.
Dan maar relais.

Kan iemand deze optie uitwerken? Ik ben spijtig genoeg geen kenner.
De persoon kwam uit op een schakeling met 2 knopjes en 1 relais met 4x om? Is dit mogelijk?

Indien iemand een betere optie weet mag dit natuurlijk ook :-D

Zeer veel dank in elk geval!

Mvg,

Howow

1 schakelaar met 2 wisselcontacten, bij het indrukken zal de schakelaar iets uitveren waarna de contacten omspringen, bij nog een keer indrukken van de knop zullen de contacten in de oorspronkelijke stand terug springen.

Maar zo'n schakelaars zijn te groot en de indruk is te groot. De bedoeling is dat het knopje terugkeert naar zijn originele positie. En de indrukdiepte mag ook niet te groot zijn omdat ik de knop onder een laagje leder wil steken en het leder op een korte tijdspanne op die plek zou doorhangen.

Dat maakt het moeilijker zeker? :-D

Ehm neej niet echt, knopje 1-2 cm doorsnede, Ik heb wel eens knopjes gezien die omschakelen en in de oorspronkelijke stand terug keren echter weet ik niet van welk merk/type die dingen zijn.

Ja of je neemt gewoon een impulsdrukkertje: bij het indrukken set die een flipflop, die de motor laat draaien: de motor komt bij de stop, en reset de flipflop weer: als je dan ook de polen laat omwisselen ben je klaar: en impulsdrukkertjes heb je in talloze formaten, tot SMD aan toe.

Bestaat dit ook op 12v dc?

Bedankt allemaal!

Mvg,

Howow

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]

Kijk hier eens...netjes op 12V http://www.eleccircuit.com/one-button-on-off-switch-by-4093-and-irfz44…

Plaats ipv het lampje een dubbelpolig wisselrelais en maak er een kruisschakeling van om je polen te wisselen.

edit:
Vergeet de vrijloopdiode niet over het spoeltje.

Bedankt, dit bekijk ik ook even.

Op 6 juli 2010 19:13:24 schreef weardguy:
Ja of je neemt gewoon een impulsdrukkertje: bij het indrukken set die een flipflop, die de motor laat draaien: de motor komt bij de stop, en reset de flipflop weer: als je dan ook de polen laat omwisselen ben je klaar: en impulsdrukkertjes heb je in talloze formaten, tot SMD aan toe.

Hey, Kan je me een link bezorgen van een impulsdrukkertje in smd-formaat? M'n supplier is al een beetje van de oudere generatie en vraagt me meer gegevens. Persoonlijk vind ik ook niet veel. Is impulsdrukker een algemeen gekende naam?

Bedankt!

Mvg,

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]