hoi,
Ik meet een spanning van 110 volt (AC) tussen de chassis van mijn computer en een radiator die in de buurt staat. Het is me al gebeurd dat ik op de kachel leunde terwijl ik bezig was een kabel in de achter kant van mijn computer te steken en een flinke buit krijg.
Mijn computer en apparatuur zijn gevoed door een groep die niet is geaard. de radiator is wel geaard (ik meet de weerstand tussen een groep die geaard is en de kachel, alleen weet ik niet of de groep nep is geaarde, op de kachel dus)
is dit een gevaarlijke situatie, mag ik de contactdoos die mijn apparatuur voed zijn aard verbinden op de radiator die in de buurt van mijn computer staat?
Je geeft zelf al het antwoord; je computer is niet geaard. Door het netfilter onstaat er een spanning van 110 v t.o.v. aarde. Je moet hem aansluiten op een geaard stopcontact. Als dat echt op onoverkomelijke moeilijkheden strandt dan zou je kunnen overwegen om hem te "aarden" via je verwarming maar het is niet !!!!! "de" oplossing
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
niet aan de radiator verbinden maar een aarddraad bijtrekken en de wcd geaard maken . radiatoren zijn gefit en kunnen evengoed een slechte aarde maken . als je stopcontacten bij de badkamer of cvketel zitten kwa stroomgroep dan is er een aarde in de centraaldoos aanwezig .
Op 6 juli 2010 14:01:11 schreef DE OLDE:
Je geeft zelf al het antwoord; je computer is niet geaard. Door het netfilter onstaat er een spanning van 110 v t.o.v. aarde. Je moet hem aansluiten op een geaard stopcontact. Als dat echt op onoverkomelijke moeilijkheden strandt dan zou je kunnen overwegen om hem te "aarden" via je verwarming maar het is niet !!!!! "de" oplossing
geen andere oplossing nee. ik weet ook dat de aard van de verwarming verbonden is aan de water leiding. Ik kan geen ingeslagen aard punt vinden. ik neem aan dat dit een gevaarlijke situatie kan voortbrengen bij het douchen?
Op 6 juli 2010 14:03:36 schreef testman:
niet aan de radiator verbinden maar een aarddraad bijtrekken en de wcd geaard maken . radiatoren zijn gefit en kunnen evengoed een slechte aarde maken . als je stopcontacten bij de badkamer of cvketel zitten kwa stroomgroep dan is er een aarde in de centraaldoos aanwezig .
wat is een wcd? die groepen hebben idd een aard.
edit: okay, wcd = wandcontactdoos?..
hoe vind ik de aardpunt in mijn meterkast?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Een wcd is idd een wandcontactdoos.
De aarde in de meterkast is een rail(bovenste rail) met boutjes erin.
NV_Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Als men de visie van plantrekker, D.W.70, doorslagspanning en waarschijnlijk ook nog anderen moet volgen dan moet men in de sectie 'High Voltage' op dit forum op elke vraag die er gesteld wordt antwoorden met de standaardzin.
"Het enige dat jij mag doen is een ervaren en bekwaam elektriciën naar jou probleem laten komen zien."
geld is een grote probleem. heb onlangs mijn geiser laten maken en dat sprong al alle gaten uit. ik neem aan dat zo'n klus net zo duur zal zijn 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is simpel. Aardleiding uit de groepenkast trekken en een geaard stopcontact aanleggen. Alternatief is met een verlengsnoer werken vanaf een geaarde groep. Ander alternatief is gewoon zo laten en niet tegelijk computer en verwarming aanraken...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mag ik nog even proberen uitleggen waarom de regels zijn zoals ze zijn?
Je MOET een geaard apparaat (PC) op een geaard stopcontact aansluiten.
De aarde van het stopcontact mag niet via de radiator lopen.
De aarde van het huis mag niet op de nul van de electriciteitsleverancier.
Dat is allemaal omdat er dingen mis zijn gegaan omdat men dat toch deed. (toen dat misschien nog mocht).
Wat wel eens gebeurt is dat een apparaat een kortsluiting krijgt tussen een fasedraad en de behuizing. Als die behuizing van metaal is, MOET die behuizing geaard zijn.
Als het goed is, gaat dan enerzijds de aardlek, en anderzijds de zekering door. Totdat het probleem opgelost is krijg je de spanning niet terug zodat je makkelijk fout kunt zoeken en het probleem oplost voordat er doden vallen.
Als je dan de aarde via de radiator laat lopen, die vaak electrisch weer aan de waterleiding hangt, heeft te maken met als die twee weer slecht contact maken met aarde. Dan krijg je bijvoorbeeld in de douche weer zo'n tik als je ook al eens tussen je PC en de radiator hebt gevoeld. Maar dan mogelijk veel erger.
Als de Nul van het electra bedrijf kapot gaat, zit je met een probleem (gevaarlijke situatie) als je die voor de aarde gebruikte....
Kortom, je huidige situatie mag niet. (PC in niet geaard stopcontact).
Dit is gevaarlijk, maar kan jarenlang goed gaan.... Je zult hoogstwaarschijnlijk geen boete krijgen omdat je het "fout" doet....
Het is echt het beste om gewoon een aardleiding aan te leggen naar waar de PC staat.....
treinfreak
Look at me, I can't fly.....
Bij mij zelfde situatie.
In veel oudere huizen zijn de slaapkamers gewoon niet voorzien van een aarde. Het doortrekken van een aardleiding is niet zo moeilijk maar mag volgens mij ook niet zelf gebeuren. (Iets met brandverzekering)
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Ik heb mijn PC ook op een geaard WCD van de keuken aangesloten. Mijn PC staat in de hoek van de woonkamer naast de open keuken. D.m.v. een verlengdoos met netfilter heb ik de PC op een geaard stopcontact boven het aanrecht aangesloten.
Op 6 juli 2010 16:45:34 schreef rew:
De aarde van het huis mag niet op de nul van de electriciteitsleverancier.
..............
Als je dan de aarde via de radiator laat lopen, die vaak electrisch weer aan de waterleiding hangt, heeft te maken met als die twee weer slecht contact maken met aarde. ...
Een paar opmerkingen hierbij:
Op het punt waar de voedingskabel je huis binnenkomt worden meestal nul en aarde aan elkaar geknoopt, en ook nog eens aan een hulpaarde in de meterkast of in de kruipruimte.
Vanaf de verdeelkast gaan aarde en nul hun eigen weg en mogen dan nergens meer met elkaar verbonden worden.
In de meterkast zijn ook de waterleiding en de gasleiding aan dit centrale aardpunt geaard.
De CV istallatie is op twee punten geaard: de radiator in de badkamer moet met een aparte draad vanuit de meterkast geaard worden, en de ketel is via zijn netsnoer geaard.
Waterleiding, gasleiding en CV installatie worden dus geaard, maar mogen niet gebruikt worden om andere dingen aan te aarden
testman
gasleiding is in oude huizen ook niet geaard , tevens kun je niet zeker zijn van iets wat vaak niet zichtbaar is aangesloten . ketel valt ook af wegens losse aarde via netsnoer die ook nog eens 1mm2 is .
gewoon de aarde vanaf je wcd naar de lasdoos in het plafond onder de lamp trekken en vandaar gaat deze vaak naar de overloop lasdoos ( in de hal boven bij de trap ) . daar zit vaker wel een aarde ivm badkamer of cvketel .
je kunt ook bij een oud huis de oude ptt telefoon aansluiting die boven zit , vervangen door een wcd, die leiding loopt vaker naar de meterkast rechtstreeks . anders een heb je een trekveer nodig en aardedraad .
overigens je zegt dat je je geiser hebt laten maken dus , is het je eigen huis ? of is het een huurhuis , dan zou de verhuurder de geiser hebben gemaakt .
Ik zou er een draad bij trekken (geel-groene draad). Met een beetje geluk ligt je aarde al in je centraaldoos (de doos die onder je plafondlamp zit in de kamer waar de computer staat).
Ik zou die doos even open maken als ik jou was en kijken of daar de Geel-Groene draad aanwezig is.
Aarden aan de kachel of waterleiding is met dit soort grappen NOOIT een oplossing. En let ook even op het feit dat je misschien wel een geaard stopcontact hebt maar er een verkeerd stekkerblok op hebt aangesloten zonder aarde.
Stopcontact met aarde : http://www.electroshop.nl/product_images/uploaded_images/Stopcontact_m…
Stopcontact zonder aarde : http://www.electroshop.nl/product_images/s/f_20_02ujr_212_503__98497.j…
Ook zou ik even je woonplaats in je profiel zetten, misschien is er iemand in de buurt die het wil doen voor je.
Dominic
Op 6 juli 2010 17:15:51 schreef testman:
gewoon de aarde vanaf je wcd naar de lasdoos in het plafond onder de lamp trekken en vandaar gaat deze vaak naar de overloop lasdoos ( in de hal boven bij de trap ) . daar zit vaker wel een aarde ivm badkamer of cvketel .je kunt ook bij een oud huis de oude ptt telefoon aansluiting die boven zit , vervangen door een wcd, die leiding loopt vaker naar de meterkast rechtstreeks . anders een heb je een trekveer nodig en aardedraad .
geen plafondlampen. ptt lasdoos zit in de fietsen staling beneden.
overigens je zegt dat je je geiser hebt laten maken dus , is het je eigen huis ? of is het een huurhuis , dan zou de verhuurder de geiser hebben gemaakt .
huurhuis..., geiser zat niet in de contract 
ik heb er nu drie opties:
- op de radiator aansluiten (geen optie eigenlijk)
- draadje doortrekken van meterkast naar wcd.
- verlengsnoer vanaf keuken naar woonkamer trekken ( aangezien er een combi-oven, koelkast en water-koker op die wcd zijn aangesloten en ik in de woonkamer echt 14 apparaten hebben die gevoed moeten worden, denk ik dat ik dan over de groep in de keuken zijn max vermogen zal zitten)
toch draadje door trekken dan. ik zal nog even kijken achter de wcd of de huisbaas toch per ongeluk de verkeerde wcd heeft aangesloten en dat er toch, hopelijk, een aard draad erbij zit. Dan hoef ik alleen een nieuwe doosje te kopen 
edit:
heb net de wcd open gemaakt en geen aard draad achter de doos gevonden. Ik heb wel uitgevonden, door de schakelaars op de meterkast aan en uit te zetten, dat de keuken groep een is met de groep waarop mijn computer etc is aangesloten. waarom er nou geen aarddraad bij mijn computer zit en wel bij de keolkast is mij een raadsel.
Ook even snel de meterkast voorzichtig open gemaakt en de centrale aard beugel gevonden. Voor nu gaan ik even een verlengsnoer doortrekken vanuit de keuken.
mijn volgende vraag is, is er een punt waar ik de stroom kan uitzetten voor de meterkast zodat ik veilig een aarddraad kan doortrekken naar de wcd van mijn computer?
[Bericht gewijzigd door itchy8me op (18%)]
Wat huisregels voor de TS, wegens topickicks en overvloedig quoten:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
Op 6 juli 2010 18:41:43 schreef itchy8me:
waarom er nou geen aarddraad bij mijn computer zit en wel bij de keolkast is mij een raadsel.
Dat is niet zo'n groot raadsel. Vroeger hoefden maar in enkele ruimtes geaarde wandcontactdozen te zitten. Een van die ruimtes was de keuken. In woonkamers en slaapkamers hoefde dat niet. Tegenwoordig moeten in nieuwbouw alle wandcontactdozen geaard zijn.
Misschien is de goedkoopste oplossing om de PC in te ruilen voor een laptop.Niet alle,maar sommigen wel, hebben een dubbel geisoleerde voeding en hebben geen geaard stopcontact nodig.
Ik heb een HP laptop maar die heeft een randaarde stekker,maar een samsung NC10, die heeft zo'n snoer met een 8 je en maar 2 pinnen.
Kun je dus winig mee mis doen in jouw situatie.
testman
ik dacht dat dat in 97' veranderd was en dat alle ruimten tegenwoordig ra wcd's moeten hebben . vroeger was dit ook afhankelijk van de vloersoort die er lag bij oplevering . omdat niemand bij vloerverandering de wcd's aanpaste , en er steeds vaker pc's ed op slaapkamers waren is dat aangepast naar een standaard .
een aantal merken hebben al geen ongeaarde wcd's meer in het luxere programma schakelmateriaal zitten , dus uiteindelijk zal overal een aarddraad bijmoeten .....
En hoeveel mensen hebben al een huis van na '97? Nogal weinig in verhouding.
Als we het toch over regels hebben: als je in een ruimte een wcd van randaarde voorziet moet je dat bij alle wcd's in die ruimte doen!
Zelf wil ik de wcd van de pc in de woonkamer ook nog van ra voorzien, maar om ze nou allemaal om te bouwen zie ik ook niet zitten.
testman
hoeft het huis niet van voor 97 te zijn , een verbouwing van na 97 is ook goed . een tijdje terug heb ik een woonkamer voorzien van ander schakelmateriaal en er was geen ongeaard meer te koop van de gekozen serie . de eigenaar wou er zo ra wcd's inzetten , maar ik heb er toch maar een aarde bijgetrokken ook gezien er een spanplafond inkwam en ik er niet meer bijkon daarna . ook vanwege de laptopvoeding en de tv aldaar .
Op 6 juli 2010 20:56:59 schreef MC6800:
Misschien is de goedkoopste oplossing om de PC in te ruilen voor een laptop.Niet alle,maar sommigen wel, hebben een dubbel geisoleerde voeding en hebben geen geaard stopcontact nodig.
Ik heb een HP laptop maar die heeft een randaarde stekker,maar een samsung NC10, die heeft zo'n snoer met een 8 je en maar 2 pinnen.
Kun je dus winig mee mis doen in jouw situatie.
De goedkoopste oplossing is nogsteeds 15mtr (ofzo) 2,5mm aarde trekken naar de centraaldoos in de keuken waar aarde aanwezig is en bij de bouwmarkt een geaard stopcontact halen.
Kosten totaal ; 20 euro. Daar koop je geen laptop voor.
Op 6 juli 2010 22:31:07 schreef testman:
...de eigenaar wou er zo ra wcd's inzetten , maar ik heb er toch maar een aarde bijgetrokken
Uiteraard, want wcd's met ra plaatsen zonder die ra daadwerkelijk te aarden, dat staat gelijk aan een poging tot doodslag.
testman
leuk , heb bouwopleveringen gezien gemaakt door bedrijven die de oude wcd's hadden vervangen door ra wcd's zonder aarddraad bijtrekken . maar kappen op 200amp kasten vonden ze ook niet nodig .... maar wat wil je met een bedrijf uit beuningen ........
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 6 juli 2010 16:45:34 schreef rew:Wat wel eens gebeurt is dat een apparaat een kortsluiting krijgt tussen een fasedraad en de behuizing. Als die behuizing van metaal is, MOET die behuizing geaard zijn.
Nee, dat is niet zo. Klasse I apparatuur moet geaard zijn, klasse II apparatuur wordt juist niet geaard. Klasse I en II heeft alles te maken met de elektrische isolatie, niet met het materiaal van de behuizing. Klasse II is dubbel geïsoleerd. Een klasse II apparaat met metalen behuizing wordt dus niet geaard. Lees uitgebreider op http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx
Als het goed is, gaat dan enerzijds de aardlek, en anderzijds de zekering door.
In oude huizen ontbreekt het nog vaak aan een aardlek. Een zekering gaat niet door van een kleine maar toch dodelijke lekstroom.
Het is echt het beste om gewoon een aardleiding aan te leggen naar waar de PC staat.....
Precies. Het was even werk, maar ik heb mijn (nieuwe) oude appartement ook overal voorzien van randaarde.