Hallo,

Ik ben Ton en van beroep automonteur. Ik probeer een klein projectje p te zetten voor een schakeling waar door bepaalde klanten vaak naar gevraagt wordt.

Het gaat om het automatisch inklappen van spiegels op het moment dat de cpv vergrendelt en het weer open klappen als de cpv ontgrendelt.

Met twee dubbelpolige relais kan ik de spiegels laten draaien. Daar ben ik wel uit.

Ik zoek nu iets waarmee ik de relais aan kan sturen. Ze moeten zoals verteld reageren op de puls van de cpv motor. Kort gezegt is die de ene keer linksom en de andere keer rechtsom. Dus dat vind ik ook wel.

Alleen de puls is maar een halve tot 1 sec en de aansturing van de relais moet toch minimaal 7 seconde wezen.

Kortom ik zoek een schakeling die een relais 7 seconde kan bekrachtigen als deze even een puls heeft gehad.

Dit zou natuurlijk een dubbel schakelingetje moeten worden want er is een pils nodig bij openen en sluiten. Maar dat kan misschien weer opgevangen worden door met diodes te werken.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.

Ik heb het een en ander getekend en indien nodig scan ik dat even.

Ja, een visuele tekening is altijd handig.

Om het simpel te houden kan je met het pulsje een condensator op of ontladen, en dan met de op of ontladen condensator een transistor opensturen....

Op 27 juni 2010 00:09:52 schreef Nissanwielmonteur: Dit zou natuurlijk een dubbel schakelingetje moeten worden want er is een pils nodig bij openen en sluiten.

Hehe!:D

Kijk hier eens naar:
http://www.kpsec.freeuk.com/images/555mono.gif
De reset knop en die weerstand die erboven zit kunnen weggelaten worden (dan moet je de reset wel aan de +Vs knopen).
In ieder geval is wat je wilt een "monostabiele multivibrator" (klinkt moeilijk, maar een schema kan klein:P)

Het idee van Rew kan ook heel goed werken ;)

Ik zou een flipflop nemen zoals bijv de 74HC107. Als de puls op de ingang van de flipflop komt zal de uitgang hiervan hoog blijven. Zodra de uitgang hoog wordt een hele langzame zaagtand oscillator laten lopen en met een comparator kijken wanneer een bepaalde spanning is bereikt bij de oscillator en dan de flipflip resetten.

De uitgang van de flipflop kan gebufferd worden door een transistor of FET zodat deze het relais kan bekrachtigen.

Het kan ook met een microcontroller maar analoge elektronica is veel mooier :)

hallo ton, hier is nick de automonteur (hehe) misschien dit een idee? 504300 - 89 bij de grote c

@TheBasher. je moet eens de inwendige werking van een 555 opzoeken

@zylar. het moet voor in een auto, het voorgestelde tijdrelais werkt op 220

504300-89 Tijdrelais 85.04.0.012 7A 250V ... 85.04.0.012 12 V DC/AC 7 bereiken - 0,05 - 1 s/0,5 - 10 s/5 - 100 s/0,5 - 10 min/5 - 100 min/0,5 - 10 h/5 - 100 h (AC1) max. 7 A/1750 VA/250 V/AC