Ik heb bij dick best 2 van deze trafo's besteld:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=66…

Als ik minder dan 500v nodig heb, is het dan "zonde" om maar 1 kant van de uitgang te gebruiken? Dus op de CT en op 1 spanningsuitgang?

Iets anders: Ik heb van die leuke 6C33C-B (6S33S-V) buizen maar die kregen hebben meer dan 6A gloei nodig. Is het een goed idee om een aparte trafo te gebruiken voor gloei per buis?

dat zijn inderdaad heerlijke buizen, alleen 6.6A gloei is niet niks inderdaad.
je kan de gloei van 2 buizen in serie zetten zodat je op 12.6V bij 13.2 ampere uitkomt.
en dan gewoon een 12V trafo kopen, zijn ook niet zo duur.

De filamenten van die buizen kunnen zelf trouwens al in serie of parallel, dus ik kan kiezen voor 12.6V bij 3.3A of 6.3V bij 6.6A per buis, mogelijkheden te over om de boel in serie of parallel te zetten dus.

Wellicht zet ik ze wel allemaal in serie, ik heb nog een aardige 24v trafo liggen.

Graag wil ik nog wel weten of ik iets doms doe om maar de helft van een trafo te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (29%)]

de helpft van een trafo, je bedoelt dus als een trafo 2 windingen heeft van 12V dat je er maar een gebruikt?
zo ja, je kan gewoon 2 windingen met dezelfde spanning parallel zetten voor meer vermogen

Nee wat ik bedoel is dit:

300-0-300

Als ik dan de beider 300's pak dan gebruik ik de volledige wikkeling en kan ik met de centertap en een full-wave gelijkrichter (2 diodes) of met een bruggelijkrichter een gelijkspanning van 600v krijgen. (nouja meer dan dat na gelijkrichten maar even als voorbeeld)

Als ik minder dan die 600v wil, bijv 300v dan moet ik dus de 0 en de 300 pakken en een bruggelijkrichter gebruiken. Maar dan gebruik ik maar de helft van de winding.

Is dat nadelig?

En in de tussentijd bedankt voor je hulp tot zover. :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

volgens mij kan dat wel, zolang je de wikkeling niet overbelast.
weet het niet zeker, nog nooit gedaan eigenlijk.

Als je een 300-0-300 wikkeling gelijkricht met twee dioden (centertap is dan je nul) krijg je geen '600 volt' hoor. Dan krijg je 300 volt, die na afvlakking hoger ligt (bijna 425 volt).

Zie hier

Ach natuurlijk, stom van me, beginnersfout. :o

Dat maakt het een stuk makkelijker.

edit: Laatste vraag voorlopig:

Ik heb geen 5v wikkeling, maar wil wel een gelijkrichtbuis gebruiken.
Ik had dus het idee om de 6.3v wikkeling te gebruiken door hem te te gelijkrichten, afvlakken en af te regelen naar 5V. Kleven daar nog nadelen aan?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Met een brug over één 300V wikkeling gebruik je de helft van het koper, maar voor beide helften van de sinus.

Met twee diodes en twee 300V wikkelingen gebruik je afwisselend beide helften van het koper, maar ieder maar de helft van de tijd.

De stroom wordt, in beide gevallen, op ieder moment door één 300V wikkeling geleverd terwijl de andere wikkeling niets doet. Het koperverlies is dus lood om oud ijzer. ;)

Pas op met de gelijkrichter! Zijn kathode hangt immers aan de plus hoogspanning; de gloeidraad moet daarom meestal een aparte wikkeling hebben die goed geïsoleerd is.

Sommige buizen konden zoveel volts tussen kathode en gloeidraad hebben, maar zorg dat je het heel zeker weet.
Voor zover zelfs de kathode niet hetzelfde is als de gloeidraad. Dan is het helemaal duidelijk: aparte wikkeling.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (33%)]

Ah, ja dat willen we niet, bij de 5C8S die ik wil gaan gebruiken (past zo mooi bij de 6C33C ;) ) is het filament en de kathode idd hetezelfde. Tevens heeft dat kreng ook weer iets van 5A nodig ofzo.

Apart trafootje dan maar weer. Waarom ook niet.

Bedankt voor de info guys. :D

Met al die ampères aan gloei hoef ik de kachel niet meer aan te zetten in de winter. :X

haha dat zeker niet nee, je met 4 van die 6C33C buizen kan je tosti's maken terwijl je muziek luistert.
maar als ik eens naar de pinout kijk dan is de kathode niet hetzelfde als de gloeidraad:
http://www.russiantubes.com/pic/tr1/5C8S-1.jpg
correct me if i am wrong, maar pin 1, 2 en 8 zijn de gloei en 2 en 1 de kathode.
iig geen direct verhitte buis.

een voordeel van gelijkricht buizen, je verliest vrij veel spanning over de buis, terwijl het met diodes maar 0.7V is per diode.
als ik zo snel kijk 75 volt verlies over de buis, dus 300V gelijkrichten voor 350V ongeveer ipv 425V met normale diodes.

Nee het is niet directly heated zo te zien, maar de kathode hangt wel aan het filament.

Op 14 juli 2010 16:14:30 schreef Frederick E. Terman:
[.....] Voor zover zelfs de kathode niet hetzelfde is als de gloeidraad. Dan is het helemaal duidelijk: aparte wikkeling.

Of een aparte trafo voor de gloeidraad ;)

Mocht je de middenaftakking gemakkelijk kunnen scheiden, dan kan je ze nog parallel zetten: Draadjes van de middenaftakking aan de respectievelijke uiteinden verbinden. Dus middenaftakking van de bovenste wikkeling aan uiteinde van de onderste en uiteinde van de bovenste aan de middenaftakking van de onderste.
Maar een buis in de gelijkrichter is mooier en zorgt bovendien dat de hoogspanning lamgzaam opkomt.

Op 14 juli 2010 14:08:10 schreef mace1337:
Graag wil ik nog wel weten of ik iets doms doe om maar de helft van een trafo te gebruiken.

Daar had je een tijdje geleden al een antwoord op gekregen:

Op 13 juni 2010 22:39:59 schreef Henry S.:
Een trafo met middenaftakking scheelt je idd een buis. Je hebt wel twee keer de voedingsspanning nodig, maar daar staat tegenover dat je trafostroom een stuk lager is tov een trafo met brug.
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf laat dat goed zien.

En zou je het onnodige quoten achterwege willen laten...

Nee dit was een andere vraag namelijk of het nuttig is om maar 1 helft van de winding te gebruiken dwz van de middenaftakking tot 1 spanningsaansluiting, zonder de andere spanningsaansluiting te gebruiken.

Ik zal proberen wat relevanter te quoten.

Op 14 juli 2010 19:12:32 schreef mace1337:
Nee dit was een andere vraag namelijk of het nuttig is om maar 1 helft van de winding te gebruiken dwz van de middenaftakking tot 1 spanningsaansluiting, zonder de andere spanningsaansluiting te gebruiken.

Ja ok, maar je aanname was fout:

Op 14 juli 2010 14:55:05 schreef mace1337:
Nee wat ik bedoel is dit:

300-0-300

Als ik dan de beider 300's pak dan gebruik ik de volledige wikkeling en kan ik met de centertap en een full-wave gelijkrichter (2 diodes) of met een bruggelijkrichter een gelijkspanning van 600v krijgen. (nouja meer dan dat na gelijkrichten maar even als voorbeeld)

Alleen een bruggelijkrichter en een losgelaten CT levert ruim 800V op.

Je kan de halve trafo gebruiken en een bruggelijkrichter, maar je hebt dan het nadeel dat de maximale gelijkstroom een stuk lager wordt.

Stel de 2x300V sectie is 250VA, elk 300V deel mag dan 0,42Aac leveren.

Gebruik je een bruggelijkrichter op één 300V sectie dan hou je nog maar 250mAdc over.

Werk je met CT en twee diodes dan wordt de maximale gelijkstroom een stuk hoger: 420mA.

Dat is het antwoord wat ik zocht, bedankt.

Stel dat ik 400 volt DC zou willen, of nog lager, wat raad je me dan aan?
Mijn ideale situatie is gebruik makend van een buizengelijkrichter.

Mijn trafo is 300-275-250-0-250-275-300V 250mA

Ik weet dat dit 'common knowledge' is, en ik zal me wel weer in een wespennest steken, maar ik snap het eigenlijk niet.

Of ik nu 1x300V met een brug gebruik, of 2x300V met twee diodes, de uitgangsspanning en de rimpel zijn hetzelfde (op 1x een diode spanningsval na).
De laadstroom impulsen die 100x per seconde de elko weer opladen zijn ook precies hetzelfde.
Op ieder moment staat de trafo dus steeds precies hetzelfde te doen. Alleen bij de brug gaan alle pulsen door dezelfde draad, en bij de centertap gaan de even pulsen door de éne draad, en de oneven pulsen door de andere draad.

Dat is heel wat anders dan als het een gelijkmatige stroom zou zijn. Dan heb je het bekende verhaal van: 12=1, maar 2× ½2=½.
Maar nu is de stroom òf hier, òf daar, maar steeds per puls evengroot - niet 'de helft'. Daardoor zijn de koperverliezen ook steeds evengroot.

Als de wikkelingen nu helemaal gescheiden waren, en sterk warmte-geïsoleerd, dan zou je zeggen dat je een temperatuurverschil kon zien - bij de brug zou de éne wikkeling warm worden, en de ongebruikte andere koud blijven; bij de centertap zouden ze beiden half warm worden.

Maar in werkelijkheid is de geleiding door de hele trafo heen juist vrij goed, en de temperatuurstijging zal dus hetzelfde zijn, of je nu alle pulsen in draad 1 laat lopen, of de helft in draad 1 en de andere helft in draad 2. Om en om.

De Iac/Idc factor heeft te maken met het verzadigen van de trafo. En als iemand een website/pdf met goed uitleg vindt dan hou ik me aanbevolen. Helaas ben ik niet zo theoretisch onderricht op dit gebied.

Op 14 juli 2010 19:47:01 schreef mace1337:
Stel dat ik 400 volt DC zou willen, of nog lager, wat raad je me dan aan?
Mijn ideale situatie is gebruik makend van een buizengelijkrichter.

Mijn trafo is 300-275-250-0-250-275-300V 250mA

300V of 275V tap, afhankelijk van de verliezen in de gelijkrichter.

Simulatieprogramma: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

Er komt vast wel een gedegen antwoord.

Die verzadiging heb ik ook wel van gehoord, maar het probleem - voor mij - zit hem erin dat de pulsen keurig na elkaar komen, en in beide gevallen ook exact dezelfde magnetisatie veroorzaken.

Daarom maakt het voor de kern niet uit, of de éne wikkeling nu eerst zoveel veld linksom, en daarna evenveel rechtsom produceert, of dat eerst de éne het veld linksom maakt, en de andere daarna rechtsom. De kern ziet alleen amperewindingen; niet wie ze maakt.

Dit ook alvast als lokkertje voor eventuele volgende beantwoorders. :)
Ik ga even naar die sim software kijken.

De werkelijke reden voor halfwaverectification is gewoon praktisch:
de meeste halfwaverectifiers gebruiken buizendiodes (voor de vervorming ^W 't geluid ;) ) , met grotere spanningsverliezen. Als je een fullwave / bruggelijkrichter gebruikt opgebouwd uit buizen heb je het dubbele spanningsverlies, *en* je mag nog eens minimaal een extra buisdiode + voet aanschaffen (en volgens mij zitten buisdiodes inwendig ook niet helemaal lekker inelkaar voor gebruik als bruggelijkrichter, dus dan zou je nog 2 extra diodes mogen neerpoten..)

Op 14 juli 2010 20:29:51 schreef Henry S.:
300V of 275V tap, afhankelijk van de verliezen in de gelijkrichter.

Simulatieprogramma: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

PSUD ken ik, tof programma.

Moet ik bij de trafospecs als ik de 300-0-300 taps gebruik 600v invullen of 300?

Misschien moet ik zo maar gewoon even met de multimeter, trafo, krokodillenbekjes en een handvol diodes aan de slag want ik ben nu echt een beetje in de war ervan. :P

Een bruggelijkrichter met buizen heeft minimaal 3 buizen nodig:
1× een dubbele, 'common cathode' en twee enkele voor de andere helft. Een gelijkrichtbuis met twee katodes en één anode is theoretisch en praktisch niet mogelijk.
Dat impliceert dan ook nog eens 3 aparte gloeistroomwikkelingen: Één voor de full wave gelijkrichter en dan voor elk van de twee andere buizen nog een wikkeling.
Probleem is o.a. dat de spanning tussen katode en gloeidraad niet te hoog mag zijn (ik meen dat er maximaal zo rond 100 V tussen gloeidraad en katode mag staan).

Dit is de reden dat dubbelfasige gelijkrichting in het algemeen met een hoogspannings wikkeling met centertap wordt uitgevoerd.
Je spreekt altijd over een trafo met 2× 300V; 2× 240V; 2× 600V; enz. als je dubbelzijdig gelijkricht.
Gebruik je de 2× 300V trafo met een Graetz gelijkrichter over de volle wikkeling, dan mag je hem als 600V trafo beschouwen, maar met slechts 60% van de nominale stroom.

Ik weet wel waarom je met buizen niet gauw een bruggelijkrichter zult maken: een dubbele wikkelking met middenaftakking is economischer dan de heisa van een buizenbrug.

Maar mijn vraag is: waarom is het 'common knowledge' dat ALS je zo'n dubbele winding hebt, MAAR je gebruikt daarvan maar één kant met een diodebrug (halfgeleiders natuurlijk), dat je DAN veel minder stroom zou kunnen nemen, dan als je met twee (halfgeleider-)diodes en de beide kanten plus de middenaftakking werkt.

Ik weet wel: als je de gemiddelde stromen uit gaat rekenen, dan lijkt dit zo te zijn, maar dat zou niet correct zijn.
Als je naar de echte stroompulsen kijkt, dan blijkt dat het niet uitmaakt - noch voor de magnetisatie, noch voor de ohmse verliezen.

Elke wikkeling kan maar een bepaalde maximale stroom leveren, beperkt door de draaddikte.