De vraag lijkt me duidelijk.
hoe zou ik de ecu van de auto kunnen manipuleren op een makkelijke manier.
Bijvoorbeeld de toeren begrenzer er uit, of andere zaken om de auto wat sneller te maken
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dat is nu net de moeilijkste computer die je in je Ford hebt. Zou een Ford EEC5 ecu moeten zijn. Daar zit een hele speciale processor en eprom in.
Is wel van Intel maar met andere pinout. Er is wel een module leverbaar door een engelse leverancier, die steek je op de service poort dan loopt hij automatisch op die eprom. Goolge maar even op EEC5 dan zie je wat ik bedoel.
Staat inderdaad eec op , 5 weet ik niet.
Ziet er netje,s uit van binnen, heel degelijk op wat smd elco,s na dan.
Ik ga eens speuren bedankt
Paul Welther
Die ecu's zijn erg netjes gebouwd ja. Bijna allemaal custom made halfgeleiders helaas. En inderdaad sinds de SMD c's en elco's er zijn krijgen met name de ontstoor C's aan de in en uitgangen nog wel eens volle sluiting.
Mod-edit: In deze post was geen enkele link met elektronica te leggen. En door de postgrootte daardoor topicvervuiling.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Paul Welther
Volgens mij is dit een electronica forum. Je verhaal is nogal verwarrend voor een leek, vooral omdat je begint met wat je eigenlijk als laatste zou moeten aanpakken wil je met een motor meer dan 9000RPM gaan maken. Een RS2000 Mk1 of Mk2?
ik denk mk5, want mk1 en 2 hadden geen 16V RS2000
.
bovenstaande is absoluut niet nodig voor een straatauto en gaan rommelen in de ecu zou ik al helemaal niet doen.
de enige goeie tip is gewichtsbesparing en dat doet veel uit (100kg uit een 1000kg zware auto halen is hetzelfde effect als 10% vermogenwinst)
voor de rest idd niks met electronica meer te maken
wat je elektrisch kunt doen is de ontstekingstijdstip vervroegen.
maar als jou auto redelijk nieuw is dan zal die wel al automatisch vervroegen.
Ik begin met wat hij op het laatste aan moet pakken om in te springen op zijn idee, en hem daar meteen vanaf te halen zonder eerst mechanische wat te veranderen. Veel toeren draaien is hartstikke leuk, maar het praktische nut daarvan is absoluut niks waard voor normaal straatgebruik, waar je dus laag in de toeren blijft. Stel jullie hadden hem een manier gewezen om zijn toerental te verhogen in de ECU, en niemand zegt wat over de mechanische gevolgen, is TV_DON dadelijk extreem de lul omdat zijn motor in de soep is gelopen.
9000RPM voor een zetec motor is helemaal niet zo extreem, de Honda CRX draait dit namelijk van fabrieks af aan. Ondanks dat je zelf zegt dat dit een electronica forum is , het is een MK5 waar dus geen zetec motor in ligt, dat wou je neem ik aan toch even zeggen?
Het gaat er ook niet om wat wel en niet nodig is voor een straatauto, het gaat erom wat je er mee wil doen, en hij wilt naar mijn idee vermogen halen uit een auto. Hier in Venlo rijd een bmw M3 rond helemaal gebouwd voor het circuit, maar tóch zijn er nog bepaalde zaken behouden gebleven om op straat te mogen rijden.
Ook het onstekingstijdstip vervroegen haalt alleen maar rotzooi uit als je verder "mechanisch" geen aanpassingen uit gaat voeren. Als meneer dadelijk het ontstekingstijdstip vervroegd met 0,5 seconden heb je grote kans op beschadiging in de motor.
Zoals ik al zei, maak een idee van wat je wil met de auto, ga daarmee naar een goede tuner, en laat het uitvoeren als je dat ook daadwerkelijk wild.
Rommelen in de ECU gaat tesamen met meer brandstof inspuiten (Vooral mensen die er geen verstand van hebben) en daar zul je toch echt andere mechanische delen van de auto mee moeten vervangen.
Ecu aanpassing -> mechanisch aanpassen
Mechanisch aanpassen -> Ecu aanpassen
Om even te quoten van limpex-sport.nl
Als dit allemaal gedaan is, kun je via een hulpcomputer ( Piggy bag ) het std management optimaliseren, waarmee je weer aan pk's en koppel wint.
Wil je het maximale vermogen uit alle modificaties halen, dan moet je een programmeerbaar management ( Stand alone ) monteren. Dit kan wel tot een 15% meer vermogen, aan eindresultaat, opleveren, t.o.v. een Piggy bag.
Om er toch iets aan electronica informatie aan mee te geven, wil je gaan rommelen, koop een stand alone management , a 800euro, en laat het programmeren a 500euro
Ook het onstekingstijdstip vervroegen haalt alleen maar rotzooi uit als je verder "mechanisch" geen aanpassingen uit gaat voeren. Als meneer dadelijk het ontstekingstijdstip vervroegd met 0,5 seconden heb je grote kans op beschadiging in de motor.
wtf? 0.5 seconden vervroegen? dat drukken we uit in graden dacht ik zomaar.
verder word dit enorm veel gedaan bij oudere auto's. denk aan de civic of 100nx. die vervroegen ze zomaar eens 5 graden zonder verdere mechanische aanpassingen.
tegenwoordig hebben auto's een pingelsensor waarbij de ecu het onstekingstijdstip gaat aanpassen. Dat haalt namelijk meer kinetische rendement uit je benzine.
mocht je niet zo'n sensor hebben dan kun je de veiligeheidsmarge dat de fabrikant de auto heeft mee gegeven iets gebruiken om de auto meer koppel te geven.
maar hoedanook is het onzin om mensen te veroordelen als onkundig. Je roept hier en daar wat merken en geeft geen goede argumentaties. Dus wat mij betreft zijn jou posts niks waard.
Paul Welther
Ik zeg ook niet dat 9000RPM extreem is, heb zat blokken gebouwd die dat doen voor het oude DTC, ETC en formule2000 rally kampioenschap etc. En daar heb je alles voor nodig wat Ramon aanhaalt.
Oudere auto's staan soms erg veilig afgesteld daar kun je best met de ontsteking wat vermogen halen.
Electronisch tunen van een moderne atmosferische motor is lastiger de ontsteking wordt geheel door de pingel regeling gedaan. De basis staat eigenlijk al te vroeg.
Het mengsel daarentegen staat buiten het gebied waar de officiële meetcyclus voor de ECO waarden gebeurd erg rijk dat kan je soms zelf ervaren als je harder rijdt (>3600RPM) het verbruik enorm toeneemt eigenlijk niet in verhouding ik meet soms Lambda waarden van 0,75 dat is 8-10% CO bij hoge toeren dat wordt gedaan als bescherming tegen hoge uitlaattemperaturen. Een andere optie is de nokkenas timing die tegenwoordig vaak ook electronisch geregeld wordt die staat meer op minimale uitstoot en begrensd in hogere toeren het vermogen. Dan heb je nog de fabrieks truken bijv. Mini One Mini cooper waar bij de eerste de gasklep maar 60% open gaat en zo een verschil van 20Pk levert. Dat is gouw opgelost natuurlijk. Datzelfde zie je met diesels en moderne turbomotoren, die zijn natuurlijk simpel op te waarderen maar je moet wel je verstand erbij houden natuurlijk.
Maar voor de normaal dagelijks straat gebruik zou ik niet meer dan andere nokkenassen en/of cilinderkop aanpassen. Eens te meer heb ik het fout zien gaan met turbo/compressor setjes op een auto als je niet alles aanpast in een motor. (En dan heb ik het nog niet over de rest van de auto)
@VWG3JB
Kinetisch rendement, je bedoeld thermodynamisch rendement?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 7 augustus 2010 12:46:07 schreef VWG3JB:
[...]
wtf? 0.5 seconden vervroegen? dat drukken we uit in graden dacht ik zomaar.
Graden verdelen we onder in minuten en seconden, dus opzich zou het kunnen kloppen. Echter vermoed ik dat inderdaad graden bedoeld zal zijn, omdat 0.5 seconde wel erg weinig is (valt vast binnen de normale toleranties dus merk je niet).
Overigens vermoed ik dat de beste manier om een Fiesta 1.4 voor alledaags gebruik te tunen, het vervangen van de versnellingsbak door een CTX bak is (inclusief regelelectronica dacht ik, maar dat is Don wel toevertrouwd). In stadsverkeer laat je iedereen ver achter je zonder extreem meerverbruik, en in alle andere verkeer rijd je altijd op een optimaal toerental terwijl je het volledige (!) motorvermogen onmiddelijk tot je beschikking hebt indien nodig (heb zelf rijervaring met Volvo 340 en FIAT Panda Selecta, de CTX-bak is technisch gezien een directe afstammeling van de eerste en neef van de tweede, dus daar kan ik wel voor instaan).
P.S. Wat betreft het ter beschikking staan van het volledige motorvermogen bij een CVT: onderschat het effect daarvan niet. Je moet anders nogal wat tunen om een vergelijkbaar effect te bereiken. Met een handbak of conventionele automaat verlies je meestal schakeltijd en erg veel, respectievelijk toch wel een deel van je vermogen doordat je niet in optimale toeren kan rijden in elke situatie. Vandaar dat, indien voorzien van een CVT, een 340 met 950kg en 70pk en een Panda met 775kg en 50pk in de praktijk als snelle auto's worden ervaren ondanks hun bescheiden vermogen.
MOD - Zou je de titel ook even kunnen veranderen, ik had namelijk het idee dat ik in een algemeen voertuigentopic zat "Tuning auto Ford fiesta techno Bj 97 motor zetec 1.4" ----> "Chiptuning Ford Fiesta 97 zetec 1.4" is veel specifieker gericht op de electronica, aangezien tuning ook bodykit kan betekenen.
VWG3JB, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik met merken rond gooi? Dat ik mensen beledig door ze onkundig te noemen?
Dat laatste is natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen te beledigen, als ik dat zou hebben gedaan bied ik daarvoor mijn excuses aan.
TV Don, wat je kunt doen om je auto te chiptunen is om een stand-alone ECU te nemen.
Hier meer informatie over een stand-alone-ecu :
http://www.innovatemotorsports.com/resources/stand-alone-ecu.php
Je hebt ook een piggy-back
http://www.innovatemotorsports.com/resources/piggy-back.php
Persoonlijk zou ik voor de piggy-back gaan, stukje goedkoper en het draait buitenom de ECU heen. ECU manipuleren kun je misschien bij een tuningshop laten doen maar dan betaal je ook weer 500 euro om terug te tunen mocht het je niet bevallen(!)
Neem anders contact op met limpex-sport in Tilburg, even googlen. Deze meneer heeft mij ook erg goed geholpen m.b.t. elektronisch tunen en kan je zo ook wat prijzen geven. Hij is wel kei-hard, als jij zegt dat je meer toeren wilt draaien heb jij eerst alles mechanisch in orde te maken voordat hij je op elektronisch gebied gaat helpen.
Wat maarten zegt kan ook, op de sloop krijg je een bak voor 100 euro en elektronica is meestal het probleem niet, bij mij hoefde ik kwa elektronica niets te veranderen. Heb je je al aangemeld bij een ford (fiesta) club, daar kunnen ze je vast en zeker verder helpen.
VWG3JB, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik met merken rond gooi? Dat ik mensen beledig door ze onkundig te noemen?
Dat laatste is natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen te beledigen, als ik dat zou hebben gedaan bied ik daarvoor mijn excuses aan.
wat hierboven eerst nog stond had je het over APX vloeistof en daarnaast heb je het over een bmw m3 terwijl het opnoemen van die auto helemaal geen toegevoegde waarde geeft.
voorderest noem je ze niet expliciet onkundig maar je geeft wel het advies om het allemaal te laten doen terwijl je zelf niet weet wat TVDON zelf kan. Dat komt bij mij iets discriminerend over.
misschien gaf ik een iets te pikante reactie, dat is niet mijn bedoeling geweest. Een goed advies van mensen met kennis is altijd welkom.
Op 7 augustus 2010 19:07:07 schreef Ramon156:
MOD - Zou je de titel ook even kunnen veranderen, ik had namelijk het idee dat ik in een algemeen voertuigentopic zat "Tuning auto Ford fiesta techno Bj 97 motor zetec 1.4" ----> "Chiptuning Ford Fiesta 97 zetec 1.4" is veel specifieker gericht op de electronica, aangezien tuning ook bodykit kan betekenen.
Nee, dit is een elektronicaforum, dus de bodykit mag op de plank blijven.