Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Heb ik me verteld :o.

Overigens hen ik op ePay wel een andere unit gezien, die een sub-D connector had, maar dan met een coax deel er in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Lampspanning op pin 5. Als deze onder de 3V zakt moet de lamp (of unit) vervangen worden.

fred101

Golden Member

Gaaf die trip, dan ben je echt een timenut :-)
Maar wat ik wil zag ik daar ook, een nixieclock op mijn thunderbolt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

hmm ... ik heb nog een gps module ergens rondslingeren ...

En de tijd uit nmea data prutsen is niet zo spannend zie ik ..

@parus: kinderen op de achterbank en gaan met de banaan. Die kerel is echt niet normaal. Hoewel, als hij het vaak genoeg doet dan eindigt hij wel met een super jonge vrouw natuurlijk. Een vakantie in de bergen doet je dus weldegelijk goed, zolang je je vrouw maar thuis laat.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

[OT]
' T is ook een Amerikaan.... >:)

Hoewel,... sommigen ontmoeten hun vrouw juist in de bergen :P

[/OT]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Oh leuk, ik zie nu dat de schroefdraad onderop dat efratom-doosje UMC (112-40) is.

[Bericht gewijzigd door alex278 op dinsdag 20 juli 2010 16:39:07 (13%)

Op 20 juli 2010 15:45:44 schreef Tidak Ada:
Is dit een interessante ?

http://www.pieterprovoost.nl/skm.pdf

Die ziet er erg klein uit (20 Eurocent formaat!):
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170515086989

Er lijkt een 1PPS signaal uit te komen, dus als je niet perse 10Hz wilt, is die wel geschikt denk ik. 5V/50mA typical. Dus dat is behoorlijk zuinig.

Tidak Ada

Golden Member

Ik wil tijden van 1/8; 1/4; 1/2; 1; 2; 4 seconden hebben, vandaar dat ik over 10 Hz sprak, maar dat klopt dus niet. Het moet dus 8 Hz zijn.
Mijn TCXO is 4 MHz en daar kan ik het dus mee fokken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Sine
Niet elke GPS module is geschikt, je moet er 1 hebben voor timing toepassingen. Die uit de link van Tidak lijkt me OK, maar ik geef de voorkeur aan die Rockwell. Die heeft een 10KHz output. Dus je krijgt veel meer pulsen om over te middelen en dit heeft als extra voordeel dat als je een PLL gebruikt dat de tijdconstante van de loop veel korter kan. Vandaar dat het Shera (W50JM) GPSDO ontwerp een software oplossing had om het probleem van de stabiliteit van de loop te vermijden. Kijk ook eens naar de Miller (G3RUH) GPSDO, die gebruikt de Rockwell en dat levert hele goede prestaties op met een minimaal aantal componenten.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.
fred101

Golden Member

Die Thunderbold geeft naast 10MHz ook een 1 pps signaal op een tweede uitgang. Ik ga toch denk ik, Eric's idee toepassen en een soort verdeler maken. Ik ben een Fluke 8000 aan het repareren en moest hem precies op 1000mS pulsbreedte zetten. Ik heb een counter die dat kan maar die is nog niet gecalibreerd. Maar hij heeft ook een 10MHz referentie ingang voorop. Thunderbold eraan en klaar, hij staat gelijk goed :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Hier gepost om SYP schoon te houden:

Op 17 juli 2010 08:41:29 schreef fred101:
Ik heb van Philips ook deze redelijk zeldzame stukken:
griddipper uit 1958
tortester uit 1955 (het jaar dat Philips met de tor productie begon)

Diezelfde griddipper staat in de Elektor van april 2010, rubriek retro-tronica.
Inclusief schema met 955 eikeltriode.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Bedankt Henry, you know why ;-)

Ik weet dat je niet van buizen houdt maar om zo'n triode nu uit te schelden voor eikel is niet aardig :-) :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Dan zal ik SYP ook maar een beetje schoon houden zeker:

Op 17 juli 2010 08:41:29 schreef fred101:
Het manual is van een TR6120 Takeda Riken Industry co. ltd Tokyo Japan.
Op een van de handgeschreven delen staat een opmerking over fouten in het Japanse manual. Dat lijkt een soort errata lijst.

Het type: PM2480/01
Serienr: DY 9694 en daaronder een ander nummer:
9447-024-80011
Laatste calibratie : geel stikkertje : Philips 1983. Het manual is uit 1976. Het ding zit nokvol digitale electronica en is gebaseerd op een 1MHz generator van waaruit alle gelijkspanningen en stromen worden gemaakt. In het Japanse manual wordt dit als een compleet nieuwe methode omschreven.

Kun je daar wat mee, ik ben altijd benieuwd naar info over de geschiedenis.
Ik heb van Philips ook deze redelijk zeldzame stukken:
griddipper uit 1958
tortester uit 1955 (het jaar dat Philips met de tor productie begon)

DY is een van de Nederlandse afdelingen voor zover mij bekend, heb er in elk geval apparatuur en onderdelen van gezien die duidelijk echt Philips waren. Dat betekent dus dat jouw apparaat daar nog mogelijke nabewerkingen heeft ondergaan, misschien een labeltje erop plakken, even testen en in een doos stoppen. Misschien zelfs dat niet eens. Vroeger had men nogal eens de neiging om ook bij ingekochte apparatuur net te doen alsof het uit eigen fabriek kwam.

Het nummer dat met 9447 begint is de 12NC-versie van het typenummer PM2480/01, je ziet die getallen er ook weer in terug. Normaalgesproken geven de eerste 4 cijfers van zo'n nummer ook iets van een categorie en een land aan, maar bij meetapparatuur ben ik daar nog niet helemaal uit.

Op 17 juli 2010 12:42:12 schreef testman:
op maarten toevoegend , dat dy staat ook op alle dichte blauwe philips bloktrafo's die ik heb , betekent het dat die uit japan komen ?

Ik heb er ook wel grijze trafo's van gezien. Maar niet Japans dus. Zal wel gewoon Nederlands zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 juli 2010 00:20:32 schreef fred101:
..... maar om zo'n triode nu uit te schelden voor eikel is niet aardig :-) :-)

Ik heb hier zelfs een reuzen eikel liggen (let op: liggen dus!) >:)

Hier wat gegevens:
http://www.tubecollector.org/1630.htm

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ter info: bij mij trekt zo'n efratom doosje bij het opstarten gedurende een halve minuut (niet precies getimed) 1.27A, om daarna snel af te vallen naar ~450mA, en vanaf daar drift-ie heeeel langzaam naar 400mA.

Ligt momenteel op een plaat aluminium, en wordt toch nog wel aardig warm (net twee beetjes meer dan handwarm). Die methode om met jumpers de boel aan te sluiten werkt ook prima. Na 20 minuten geeft m'n teller 9.9999982 MHz aan. ;-)

Krelis Vonketrekker

Golden Member

@ ALEX 278, wat wijkt nu af, efratom of counter??
Krelis

Op 23 juli 2010 22:48:50 schreef Krelis Vonketrekker:
@ ALEX 278, wat wijkt nu af, efratom of counter??
Krelis

Daar ga ik alleen achter komen als ik dat efratom doosje kan locken op een GPS signaal. ;)

Meet het Rb-lock signaal eens op een van de uitgangen. Als de Rb lock heeft is die 2Hz afwijking ongetwijfelt je counter. Bij mij zat de LPRO bij aanvang al onder de 10E-9.

Bij een schot voor de boeg zou ik m'n geld toch op de LPRO zetten. Als deze intern locked, moet je toch eerder zoiets op je counter zien.

http://www.uploadarchief.net/files/download/rubi-counter.jpg

Maar ja, die onzekerheid. Mooi begin van de time-nut wedloop.

fzwart

Golden Member

Per definitie heeft alle apparatuur een fout dus geef het maar op :-D

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Lock gaat na een paar minuten van 4.7V naar 0.03V. Overigens meet ik nu 9.9999915 MHz. Voor die tijd loopt-ie aardig te dansen (tientallen Hz), daarna staat-ie stabiel binnen 1 Hz, maar zit d'r een lange-termijn drift op van een paar Hz. Volgens mij zit ik daarmee dan ook tegen de specs van de 5316B aan te kijken.

fred101

Golden Member

Je mag hem bij mij aan de counter hangen, die staat precies op 10MHz of je HP aan mijn thunderbold.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zie nu pas dat de ebay-verkoper waar ik dat efratom dingetje van heb gekocht voor $10 ook een GPS-reciever in de aanbieding heeft. Grrr.

Dit topic is gesloten