Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Hij biedt ook een FRS (TTL out), inclusief printen aan, voor €37,44. Daar zit ook een Sub-D connector met coax insert bij.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 24 juli 2010 10:15:40 schreef alex278:
Lock gaat na een paar minuten van 4.7V naar 0.03V. Overigens meet ik nu 9.9999915 MHz. Voor die tijd loopt-ie aardig te dansen (tientallen Hz), daarna staat-ie stabiel binnen 1 Hz, maar zit d'r een lange-termijn drift op van een paar Hz. Volgens mij zit ik daarmee dan ook tegen de specs van de 5316B aan te kijken.

Tijdens het opwarmen loopt de LPRO met een zaagtand zo'n 200 Hz boven en onder het lock punt heen en weer. Binnen 3 minuten heeft hij een lock en is dan stil.

Is je HP5316B trouwens al opgewarmd voor je begint te meten? Mijn oude philips counter heb ik uitgerust met een kleine ISOTEMP 131-100 OCXO en die warmt op tot 1Hz binnen een minuut. Echt snel vind ik. Mijn Racal verloopt na 15 minuten nog steeds. Ik meen dat die bij 20 minuten pas tot rust komt.

Die HP heb ik niet eerst laten opwarmen, en d'r zit ook geen OXCO in.. dus vandaar.

Tidak Ada

Golden Member

Dan kun je gevoegelijk zegen dat alle meetfouten/afwijkingen uit de HP voortkomen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Mijn Racal Dana 1992 counter met OCXO heeft ook ongeveer 20 minuten nodig om stabiel te zijn tov de Thunderbolt GPSDO.

Mischien is het beter om een topic TIJD of zoiets te openen.

fred101

Golden Member

Daar is het wel tijd voor ;-)

Kunnen jullie gelijk in uitleggen hoe ik met een 1pps signaal en zonder uP er een klok mee kan maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 juli 2010 16:01:41 schreef alex278:
... en d'r zit ook geen OXCO in.. dus vandaar.

Opzich is een OXCO ook nog geen garantie. Mijn midrange 1 Ghz Hameg counter heeft volgens het datablad "een ovenreferentie met ongekende precisie". Helaas bleef er een drift inzitten die niet was weg te trimmen. Een korte blik op de ingewanden onthulde dat de "oven" slechts bestond uit een blikje met een kristal, weerstand en sensor erop geplakt onder een piepschuim kapje. Wel het princiepe, maar toch niet wat je zou verwachten. Deze is ook vervangen door een deftig exemplaar, met een veel beter resultaat.

Je kan ook een LPRO oid op de externe ref zetten.

Op 24 juli 2010 16:25:42 schreef rbeckers:

Mischien is het beter om een topic TIJD of zoiets te openen.

Zat ik al aan te denken, want 't maakt een hoop los. hier maar verder ?

Deze is net binnen:

http://farm5.static.flickr.com/4082/4830666132_fa3b205413.jpg

Tektronix PS5010 power supply. 2x32V @ 0.75A, 5V, GPIB. Daarnaast een PS503A (vergelijkbaar, maar zonder GPIB)

en voor de wijsneuzen die roepen dat het geen meetapparaat is: met GPIB kun je opvragen hoeveel stroom-ie levert.

Overigens heb ik nu een aardige hoeveel tektronix spul staan waar net een knopje van stuk is. Sphere rekent meteen een verzendtarief van $50. Iemand suggesties waar je die dingen in europa kunt kopen?

Qservice in Griekenland heeft vrij veel en heeft redelijke verzendkosten.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog eentje: ucite (gevonden door te zoeken op een typenummer, 366-0497-00 in mijn geval).

Heeft iets meer dan qservice. Wel weer VS-gebaseerd, en ik heb geen idee van hun verzendkosten.

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 26 juli 2010 20:55:02 (19%)

fred101

Golden Member

http://www.sphere.bc.ca/test/tekparts.html

Mooie meet-voeding ;-) ach, het heeft veel knopjes, bussen, led-segementen en is van Tektronix dus geen probleem lijkt me.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nah, de wat esoterische knoppen (die met schaalverdeling op de buitenste ring) zijn anders minder makkelijk te vinden.

Al die modules zitten in een TM5006, en die is wel wat looiig (14kg leeg), en ook net iets te groot om boven m'n bureau te hangen. Het kan wel, maar de plank waar-ie dan opstaat buigt meteen een halve centimeter door.

Iets wat ik niet helemaal begrijp: als ik 't schema zo bekijk zit d'r een schakelende voeding in --- maar de helft van het gewicht gaat op aan een loodzware trafo.

Andere puntjes: om van 110->220 te schakelen moet je een paar bruggen omzetten op een printplaat -- maar om daar officieel bij te komen moet je 't halve apparaat uitelkaarslopen. 't gaat ook wel als je alleen de kap erafhaalt, maar ik heb dat wel netter gezien (schakelaar of klein printje op de achterzijde).

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 26 juli 2010 21:25:26 (75%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2010 20:57:43 schreef fred101:
http://www.sphere.bc.ca/test/tekparts.html

Helaas is Canadapost een gekende ramp van ongekend formaat :(

Soms lijkt het of de zending is ingesneeuwd, of dat het met een pieremagochel de oceaan over gegebracht wordt. 6 maanden voor een briefpakje :(

@Alex278

Op 26 juli 2010 20:50:47 schreef alex278:
Nog eentje: ucite Wel weer VS-gebaseerd, en ik heb geen idee van hun verzendkosten.

Alex, Dit zegt al genoeg:
International Customers
Please read!!
Please e-mail us before checking out at our e-mail address below—The store is not set up for International shipping! We will than e-mail you with a total including shipping and services. Otherwise monies will be automatically refunded back through pay-pal.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 26 juli 2010 21:55:14 (46%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, und? Dan stuur je ze een mailtje, berekenen zij de verzendkosten, en dat bedrag maak je over met paypal.

Als 't goed is krijg ik via hun over een paar weken een paar knoppen geleverd die anders onmogelijk te vinden zijn (knop voor de stroominstelling van een AM503).

overigens is 't inclusief verzendkosten wel 15 euro per knop, maar goed.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2010 22:35:11 schreef alex278:
overigens is 't inclusief verzendkosten wel 15 euro per knop, maar goed.

Dat bedoel ik nu: Het is de laatste tijd daar een gewoonte om de verzendkosten buitende VS absurd hoog te maken om te ontmoedigen, ook op eBay.
Een kennis van mij in de VS helpt mij daarom vaak Ik laat de dingen naar hem sturen tot een doos "vol" is en dan gaat de hele zaak in een keer hier heen. Dat scheelt echt $$

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Verzendkosten zitten IIRC ergens op $15. Soortgelijke bedragen heb ik ook wel eens betaald voor 't oversturen van wat radiobuizen met USPS first class mail ($8-$15 -- is in een week over). Natuurlijk, het kan goedkoper, maar duh.

Die $50 van sphere, da's duur.

Overigens, als ik 't geld had zou ik een paar maanden in de VS willen rondtrekken om daar allerlei esoterische meetapparatuur op te kopen en dan in europa te verkopen ;)

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 26 juli 2010 22:53:05 (25%)

Tidak Ada

Golden Member

Idem-dito :-)
Camper huren en rijden maar van ham-fest naar ham-fest

Die $15 valt inderdaad wel mee, hoewel een gewone knop best in een evelope kan.
Maar een subminiatuurbuisje verzenden voor $30,- vind ik absurd, vooral als ze intern maar 3 ã 4 dollar vragen.

Hier in NL begint het ook al. Ik wilde pas een miniatuurschroevendrtaaiersetje bij een van de bekende shops kopen , maar moest hetzelfde bedrag betalen voor verzending, terwijl het best in een brievenbus verpakking kan.
Men wil eenvoudig niet de moeite nemen creatief te verpakken, maar da's een ander topic

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op 26 juli 2010 22:54:34 schreef Tidak Ada:
Idem-dito :-)
Camper huren en rijden maar van ham-fest naar ham-fest

[OT]
Misschien moeten we dat met een klein CO clubje gewoon eens doen. Niet meteen gaan rondtrekken, maar b.v. naar de Dayton Hamvention om te beginnen. Hotelletje om de hoek en dan 3 dagen radio-electronica feest :P. Alleen de "flea market" is al ruim 10 maal zo groot als Rosmalen.
[/OT]

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Leuk idee. Wordt wel een leuke bij de douane.

'heeft u nog iets aan te geven?'
'neuh, alleen handbagage'

Tidak Ada

Golden Member

Gewoon lef hebben. Als je een buis van $128 in een doos van 100×40×40 bij je hebt zeggen dat hij $28 heeft gekost >:)

Alex, hoe dacht je dat bet die container van jou te doen? Bootje van de "Sapman" lenen?

@Mans:
TCA meeting, AWA meeting....
Inclusief de veilingen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 26 juli 2010 23:02:39 schreef Schimanski:
[...]
[OT]
Misschien moeten we dat met een klein CO clubje gewoon eens doen. Niet meteen gaan rondtrekken, maar naar de Dayton Hamvention om te beginnen. Hotelletje om de hoek en dan 3 dagen radio-electronica feest :P.
[/OT]

Dat idee doet me denken aan een bezoek aan een grote dumpshop ergens in de buurt van Orlando FL. Wauw, wat vond ik het jammer dat ik niks mee terug kon nemen in het vliegtuig zeg :(
http://www.skycraftsurplus.com/

@tidak: tracking/declaratiecode gekregen en een foto van de knoppen zelf. Gaan morgen op de post.

Schimanski

Golden Member

leuk, leuk. TCA, AWA, etc.
Vliegen Amsterdam-Toronto en dan auto huren en naar Dayton karren (tussenstop bij Niagara Falls...) In Dayton is ook het US Airforce Museum Dat mag ook niet gemist worden (gratis toegang).

nu maar weer on-topic en nog even verder dromen over "Things To Come"

O ja, data Hamventions zijn al bekend ;)

2010 May 20-22
2012 May 18-20
2013 May 17-19

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Dit topic is gesloten