Hallo,
Ik heb een Bosch Economic van ongeveer 5 jaar oud.
En dacht eens even hem weer te ontdooien.
Maar nu het volgende probleem.
Na ontdooien stekker in het stopcontact, maar koelt niet meer.
Hij klikt een keer dan duurt het ongeveer 15 sec, en klik nog eens.
Verder gebeurt er niets.
Dat ding die klikt zit aan de rechter kan van de compressor. er lopen 2 draden (dunne buisjes uit) die op een buis zit die vanaf de compressor loopt, deze zitten er gewoon op vastgeplakt.
en 1 buis die vanaf het regelwerk komt.
heb de clixon aan de zijkant doorgemeten, maar meet helemaal geen stroom. 0,0
Ook op de 3 aansluitingen van de compressor komt geen stroom te staan.
Heb de printplaat doorgemeten die lijkt goed te zijn.
Wie kan mij vertellen wat ik hier aan kan doen ?
Gr Martijn
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
lijkt erop dat de motor niet aan kan lopen en de beveiling inkomt , je hebt de koelkast niet verzet gehad om bijv de stekker aan te kunnen ? want verzetten met een lopende koeler is funest , beter de thermostaat op 0 draaien dan gaat hij ook uit . het kan zijn dat hij weer aanslaat na een uur stilstaan , ik heb het onlangs ook gehad met een atag die niks meer deed en na een uur ineens weer aansloeg . kwam door de toch al twijfelachtige thermostaat die afwijkt .
je hebt ook niet met een mes of ijspriem het ijs verwijderd ? dan kan er een lek ontstaan zijn in het koelsysteem .
Maar als die wil aanlopen dat moet er toch stroom te meten zijn ?
Ik heb dus helemaal niks allen naar de printplaat toe
Gr Martijn
jerome
Golden Member
Beschik je over een ampèremeter om aan het stopcontact de stroom eens te meten? Als de stroom even hoog komt en dan lager na de klik, zit de compressor vast of fout in de startwikkeling. Als de stroom nooit omhoog gaat zit de fout waarschijnlijk in de thermostaat. De binnenverlichting werkt wel meen ik.
testman
het aanlopen is erg kort dus een meter die traag reageert zal de aanloopstroom net missen . maar als je een print hebt in je koeler is die ook verdacht , gezien deze met een triac werkt die weleens stuk gaan . het uitvallen kan ook komen door te lage aanloopspanning waardoor de pomp weer uitvalt . meet eens de spanning met aanlopen op de pomp of kijk of de motor wel loopt met 230v rechtstreeks op de pomp .
Ja de binnenverlichting doet het wel gewoon.
Als ik de spanning meet bij het aanlopen van de pomp(wat ie niet eens doet volgens mij) dan meet ik 0,0.
Als ik op de thermostaat meet die aangestuurd wordt door de print bovenin de koelkast, dan meet ik bij het aanzetten 70v. na 5 sec is dat weer weg. en dan hoor je weer een klik.
Kan ik de compressor ook rechtstreeks op 220 zetten ?
ik heb deze aansluitingen C R en M
Gr martijn
[Bericht gewijzigd door MartijnVos op (49%)]
testman
de pomp zou ook met uitvallen steeds 230v moeten hebben op de aansluitingen VOOR de beveiliging . gezien de klik / beveiliging op de motor zelf zit . de motor is 230v , dat staat er vaak op met een sticker of in het motorchassis gestanst . het kan dat je print stuk is , als er maar 70v wisselspanning vanaf komt lijkt dit wel mogelijk .
Dus als ik het goed begrijp moet er constant 230v op de aansluiting van de motor staan ?
mits de T schakeling actief is ?
Maar kan ik de motor testen door er gelijk 220 op te zetten ? en hoe ?
want ik hoor nu helemaal niks nog geen klikje of borrel in de motor.
gr martijn
testman
het klinkt alsof de motor uitvalt omdat de spanning vanaf de print inzakt , dit kan meerdere redenen hebben . een losse stekker of defecte triac bijvoorbeeld . je hebt ook geen instelling veranderd ofzo? maar idd zou de motor 230v moeten houden ook bij uitval door de beveiliging . er komt een 2 aderige draad binnen op de motor die van de print afkomt , daarop moet 230v staan , ook kan het netsnoer op de motor binnenkomen en de nul al gelast zitten op de motor . vaker wordt met de koelkast verzetten het snoer losgetrokken van de motor , dus check of er geen draad is losgegaan door verzetten .
Maar de motor draait nog niet eens.
Dat is nou juist het vreemde.
Hoe kan ik 220 op de motor zetten ?
Want volgens mij werkt de startreale niet
[Bericht gewijzigd door MartijnVos op (62%)]
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Op 29 juli 2010 22:21:08 schreef Fredjuhh:
Zal wel een domme opmerking van me zijn hoor: maar staat je thermostaat wel goed?(niet op 0)
is electronische aansturing.
Thermostaat staat voor vries op -18 en koel op 6
jerome
Golden Member
Die 70v is een uiterst rare spanning. Volgens mij komt die er van capacitieve overdracht van de wisselstroom. Je moet steevast kunnen bepalen of er 230 aankomt op de motor, komende van de th.
Kan je niet de draad die voor de voeding van de motor zorgt, even loshalen en er een testlamp aan hangen (100W bv).
Het omgekeerde kan ook door een eind draad met stekker te koppelen aan F en N in de motoraansluiting. Blijft hij nu herhaaldelijk klikken dan vrees ik dat je pech hebt.
Een foto plaatsen maakt het veel duidelijker.
Op 29 juli 2010 23:43:25 schreef jerome:
Die 70v is een uiterst rare spanning. Volgens mij komt die er van capacitieve overdracht van de wisselstroom. Je moet steevast kunnen bepalen of er 230 aankomt op de motor, komende van de th.
Kan je niet de draad die voor de voeding van de motor zorgt, even loshalen en er een testlamp aan hangen (100W bv).
Het omgekeerde kan ook door een eind draad met stekker te koppelen aan F en N in de motoraansluiting. Blijft hij nu herhaaldelijk klikken dan vrees ik dat je pech hebt.
Een foto plaatsen maakt het veel duidelijker.
Hierbij een foto
http://82.72.13.149/rommel/Koelkast-aansluting.png
Edit: Ik ben al iets verder
Als ik de schakeldraad doorverbind met fase vanaf stopcontact dan gaat ie draaien~!! dus denk dat ik dan op de prinpplaat moet zoeken toch ?? waant de schakeldraad komt daar ergens weg namelijk.
[Bericht gewijzigd door MartijnVos op (14%)]
testman
dan is iig de aanloopcondensator goed en de motor ook , wat maar goed is als die stuk was kon je gaan shoppen voor een nieuwe koeler .
maak eens een foto van de print want die is het verdachtste nu , er kan een relais opzitten voor de motor aan te sturen en dan kan er een losse printverbinding zijn, maar ook kan er een triac opzitten die genekt is .
Op 30 juli 2010 12:20:33 schreef testman:
dan is iig de aanloopcondensator goed en de motor ook , wat maar goed is als die stuk was kon je gaan shoppen voor een nieuwe koeler .maak eens een foto van de print want die is het verdachtste nu , er kan een relais opzitten voor de motor aan te sturen en dan kan er een losse printverbinding zijn, maar ook kan er een triac opzitten die genekt is .
Misschei handig om te weten, maar de koelkast deed het ook al een tijdje niet best, hij sloeg soms niet waardoor de tempratuur soms onder het niveau kwam, ook liep ie soms te lang door toto soms -27 of in koelkast 2 graden.
Hij lijkt er dus op dat de schakeling naar de motor het al een tijdje niet goed deed.
http://82.72.13.149/rommel/DSC02929.JPG
Die 2 diodes lijken verdacht.
Hoe kan ik meten waar de zwarte schakel op uit komt ?
Want die print is gewoon in een insteekkaart. als die er in zit kan je er niet bij om te meten.
Kan ik die 2 diodes vervangen ?
En hoe meet ik welke ik moet hebben ?
[Bericht gewijzigd door MartijnVos op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Meten welke je moet hebben doe je met je ogen, er staat namelijk wat op. Overigens zijn het zo te zien zenerdiodes, en de kans is bovendien aanwezig dat ze niet stuk zijn. Testen is lastiger omdat je ze onder stroom moet zetten om de zenerspanning na te meten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
testman
je koelkast is overigens niet 5 jaar oud maar 15 jaar , en in dit geval is de voedingsspanning voor de schakeling belangrijk om na te meten , die staat op de dikke ronde elco . en de bt136 triac is verdacht , die zit op het koelblok en schakelt de motor . maak ook een fot van de onderkant , gezien een losse soldeerverbinding ook een oorzaak kan zijn .
Op 30 juli 2010 12:38:50 schreef testman:
je koelkast is overigens niet 5 jaar oud maar 15 jaar , en in dit geval is de voedingsspanning voor de schakeling belangrijk om na te meten , die staat op de dikke ronde elco . en de bt136 triac is verdacht , die zit op het koelblok en schakelt de motor . maak ook een fot van de onderkant , gezien een losse soldeerverbinding ook een oorzaak kan zijn .
Heb hier nog al wat componenten liggen, waar kan ik de bt136 op vinden?
En de onderkant
http://82.72.13.149/rommel/DSC02931.JPG
Soort gelijk probleem,
http://www.klusidee.nl/Forum/about30182.html
Toen hij de triac had vervangen had ie maar 115 volr i.p.v 220.
[Bericht gewijzigd door MartijnVos op (10%)]
testman
er wordt ook gesproken over een defecte ntc maar dan zou de koeler gewoon niet inkomen . de 4 smd trassistoren sturen de triac aan , is daar niet een deel van stuk zodat wat in de post staat je een halve sinus overhoud ?
ook zien de smd transistor/en zwarte dioden eruit alsof ze los in de soldeer zitten .
elco's uit de 90s zijn wel beter dus minder verdacht , de bt139 ( 136 was fout ) zal dus eerder goed zijn maar een defecte aansturing hebben .
je hebt ook geprobeerd om de print terug te steken , miss was de stekker wel vuil . en heb je de netstekker eens omgedraaid gehad ?
t13 is wat heter geweest als de ander smdtorren langs de bt139 is deze stuk ?
Hoe kan ik t13 het beste meten ?
En welke Smd transistor/en zwarte dioden zitten dan los in de soldeer?, ik kan zo even niet vinden namelijk.
testman