Forumers,
Ik heb inmiddels al redelijk wat ervaring opgedaan met het aanleggen van elektrische installaties. Maar ik twijfel nog over 2 dingen.
1)Hoe is de exacte procedure voor het monteren van lasdoppen(dus niet de steekdoppen)?
Zoals ik het nu doe:
-draden 1,5cm strippen
-draden eventueel met een tie-wrap bij elkaar binden
-draden met een combinatie tang in elkaar draaien
-hier dan een lasdop overheen schroeven
2)Tot nu toe heb ik voor het aansluiten van een aardlitze een kroonsteen met adereindhuls gebruikt vom vervolgens over te gaan naar VD draad. Is hier nog een betere manier voor?? Ik kan me zelf geen andere bedenken.
BVD
Christian
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Als je op deze manier lassen maakt......
Maak dan aub gebruik van steek-lasdoppen.
Wil je de draden in elkaar twisten, strip dan eerst minimaal een centimeter of 5 en draai de draden in elkaar.
MAAR.....zoals ik lees (en dat bedoel ik niet verkeerd) heb je er niet zo heel veel kaas van gegeten, dus of haal er iemand bij die er verstand van heeft en het je kan leren, of blijf er geheel van weg en laat het voor je doen.
Om terug te komen of je litze verhaal.....
Ik gebruik hier altijd een oversized kroonsteen voor, met een binnen diameter van minimaal 6mm, Daar steek ik het litze doorheen (ruim 10 cm) vouw het er overheen en voer het nogmaals in, zodat ik een sterke lus krijg, de masieve aarde draad steek ik ook met de kern door de kroonsteen heen en buig hem daarna om.
zo kun je alles borgen doormiddels van 2 schroefjes in plaats van 1.
En nu kan ik even niet op de juiste naam komen.....maar het liefst gebruik ik kroonstenen, met een metalen lipje onder het schroefje, anders schroef je weer door de kern heen, als je te veel kracht zet.
(heren, help mij even......pijnstillers hebben toch echt wel neven effecten....)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik wil toch vooral met Gadget mee gaan.
Tie-wraps horen niet thuis bij draailassen, en geven, in mijn ogen, aan dat degene die de lassen maakt, dat niet onder de knie heeft.
Maar, om toch op het draailassen in te gaan 
Ik heb het op school geleerd op de manier zoals je beschrijft, maar heb het, nadat een monteur waar ik onder viel me met een moeilijk gezicht aan stond te kijken, helemaal opnieuw geleerd.
De methode werkt alleen bij nieuwe leidingen. Zorg dat de draden meer lengte hebben dan nodig is (10-15 centimeter bijvoorbeeld)
Strip dit af tot het punt dat je ongeveer een een lengte geïsoleerd draad overhoudt, ter lengte van de breedte van de rug van je hand: het is wat moeilijk uitleggen, maar het is vrij simpel toe te passen.
Tot waar het draad gestript moet worden: plaats je hand haaks op de wand/het plafond, met de pink tegen het oppervlak: waar de knokkel van je duim zit, is een redelijk aan te houden lengte van het ongestripte deel van de draad: dit hangt echter van de doos af waar je mee werkt: in een perfora-doos (ronde doos met alleen invoeren aan de bovenkant) heb je veel meer ruimte als in een 'echte' centraaldoos (vierkant met aan elke zijde 2 invoeren)
Als je het eenmaal gestript hebt, kun je makkelijk het begin met je handen in elkaar draaien: omdat je lekker lang koper hebt, wordt de las veeel netter.
Op 4 augustus 2010 01:41:52 schreef Gadget_inc:
En nu kan ik even niet op de juiste naam komen.....maar het liefst gebruik ik kroonstenen, met een metalen lipje onder het schroefje, anders schroef je weer door de kern heen, als je te veel kracht zet.
Wij noemden dat "niet aderverdrijvend" In geval van een schroefje even een adereindhuls gebruiken. Of iets uit de Wago 222/224 serie.
Wat betreft de lassen: een steeklas is beter dan een slechte draailas.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat betreft de lassen: als je knoeit kan je dat bij een draailas meteen zien en voelen, bij een steeklas moet je wachten tot het huis affikt omdat deze veel subtieler fout zit.
Is dat een onzinuitspraak? Misschien wat overdreven, maar dan de jouwe ook.
Feit is dat je bij gebruik van bijvoorbeeld een Conex lasdop, gewoon het hulsje eraf draait na het maken van de las, en dan kan zien of deze goed zit.
Bij een Jasper gaat dat weer niet want dan draai je de las uitelkaar, maar als na het afknippen van het inelkaargedraaide geheel (inderdaad een paar centimeter overlengte gebruiken zodat je een nette draai krijgt) dit er goed stevig uitziet, en de jasper er vlot in hapt en je die na aandraaien er niet meer afgetrokken krijgt, zit je ook wel goed. Dit principe gaat in principe ook op voor merkloze doppen en andere merken.
In de praktijk gebruik ik dus het liefste Conex, maar geloof me, je hebt het best snel onder de knie.
Als toevoeging op bovenstaande:
de draaiing rechtsom maken, anders draai je met het opdraaien van je lasdop je las weer uit elkaar..
Ook ik draai alle lassen, en ben erg sceptisch over steeklassen, zeker als er vermogen doorheen gaat. Hier in het ziekenhuis zelfs verplicht voor externe firma's, maar ik heb al heel wat elllende voorbij zien komen. 3 x 2,5 anderhalf cm gestript en recht in een dop gestoken, lassen de verkeerde kant opdraaien, isolatie in de las en ga zo maar door. Dan is het veiliger om een draad 11mm te strippen en in een steekdop te steken.
mvdk
Golden Member
Je moet in de US maar eens een hardware shop ingaan en naar kroonsteentjes zoeken, die vind je niet. In Zuid Afrika bakken ze juist alles aan elkaar met kroonsteentjes, lasdoppen vinden ze daar onbetrouwbaar, die mogen daar gewoon niet. Toch branden er maar zelden huizen af door iets met elektriciteit. Wat je ook gebruikt, je moet gewoon controleren of datgeen je gemaakt hebt, goed vast zit.
Wat ik al met al uit jullie verhaal opmaak, is dat ik de draden (losse aders) langer moet afstrippen(langer bloot koper). Deze vervolgens in elkaar draaien en de lengte die ik over heb af moet knippen. En dan de lasdop er idd rechtsom op moet schroeven.
@gadget_inc: ik maak tot op heden ook gebruik van steekdoppen. Ik ben alleen niet zo te spreken over de mechanische stevigheid van deze dingen. Daarom denk ik erover om over te stappen op lasdoppen. Verder heb ik absoluut wel ervaring met het werken met elektrische installaties maar ik heb tot nu vanwege de door jou genoemde reden steekdoppen gebruikt.
Wat betreft die aardlitze zit ik geloof ik wel goed met m'n adereindhuls. Ik gebruik idd forse kroonstenen waar ik de draden zo ver in steek dat ik 2 schroeven kan gebruiken.
BVD
Christian
Op 4 augustus 2010 11:43:25 schreef mvdk:
je moet gewoon controleren of datgeen je gemaakt hebt, goed vast zit.
En daar ontbreekt het vaak aan. Ik heb eens in een splinternieuw opgeleverde woning de lampen opgehangen. Toen ik een centraaldoos open maakte was het eerste wat spontaan naar beneden donderde de steeklasdop van de aarddraden. Dat geeft te denken over het "vakmanschap" van de monteur die de installatie heeft aangelegd.
Zelf ben ik een voorstander van draaidoppen, en dan bij voorkeur die van Conex. Om de hierboven al genoemde reden: je kunt de plastic dop er af draaien om te controleren of alle draden goed in de spiraal zitten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aanvulling wat betreft de VS: daar werd ook wel aluminiumdraad gebruikt. Dat werkt zich onder een schroef of in een kroonsteentje geheid los of gaat oxideren, dus opzich begrijpelijk dat die daar niet populair zijn. De exacte details en hoe je die las dan wel moet maken, ben ik helaas kwijt.
Koperdraad onder een schroefje gaat jaren goed en laat zich ook makkelijk inspecteren (even voelen en zonodig natrekken).
Op 4 augustus 2010 11:37:00 schreef Silvan.:
maar ik heb al heel wat elllende voorbij zien komen. 3 x 2,5 anderhalf cm gestript en recht in een dop gestoken
Het schijnt dat er lasdoppen zouden zijn waar dat het voorschrift is. Wat daar anders aan is en of dat nou echt wel klopt, weet ik niet. Ik zou me er in elk geval niet gemakkelijk bij voelen.
Er is hier laatst een draadje gewees, waar een forumlid enkele voorbeelden had gefotografeerd, o.a. ééntje met 10 draden van 2.5 mm² in 1 dop...
edit: het waren er maar 9 
http://www.circuitsonline.net/forum/view/72747/1/
Welke tang (merk?) gebruiken jullie om de draden in elkaar te draaien en om de lasdop aan te draaien?
[Bericht gewijzigd door king nero op (20%)]
Ik heb zelf nog wel wat installaties in Tsjechie onder handen gehad, en daar vind je heel vaak aluminiumdraad, in pvc maar ook nog in katoen. Als je aluminum vastzet onder een koperen schroef die dan weer in een gegalvaniseerde strip zit (dat is (was?) daar de standaard, een centraaldoos met in een vierkant vier gescheiden railtjes), krijg je verschillende valenties van metalen, en dat oxideert enorm. Als je daar dan een flinke gebruiker aanhangt (wasmachine, airco) hoor je het knetteren in de doos.
Op 4 augustus 2010 13:13:50 schreef king nero:
Welke tang (merk?) gebruiken jullie om de draden in elkaar te draaien en om de lasdop aan te draaien?
In elkaar draaien doe ik met een combinatietang. En het opdraaien van de dop met de vingers.
Er bestaat ook een speciaal gereedschap voor, de Conex twister. Is een soort handvat met aan beide einden een opening. Aan de ene kant een tapse opening om de draden in elkaar te draaien, aan de andere kant een zeskantige opening om de lasdop aan te draaien.
Ik heb ook ooit zelftwistende lasdoppen gebruikt ... vraag me even niet meer welk merk, ze waren oranje iirc.
En hoewel ik daar in het begin zo mijn twijfels bij had werkte dat verbazend goed.
Op 4 augustus 2010 14:25:47 schreef Shiptronic:
Iemand mischien een plaatje van die twister, google laat me in de steek
http://www.folbert-tib.nl/dnn5/OnlineShop/tabid/154/CategoryID/469/Lis…
Helemaal rechtsonder.
Anoniem
Zijn daar voorschriften voor? ik dacht max.5 draden in een draai lasdop, De echte 6 kantige zijn goed volgens mij.
alhoewel steek ook kemakeur heeft.
vroeger geleerd; het koperkleurig "veertje"in de lasdop moet tot aan de isolatie erop zijn gedraaid, controleren door de lasdop los te draaien het "veertje"blijft dan zitten..
Op 4 augustus 2010 15:46:14 schreef intake:
Zijn daar voorschriften voor? ik dacht max.5 draden in een draai lasdop,
Hangt van de lasdop af. Als het goed is staat het minimum en maximum van de totale draaddoorsnede op de dop. Doorsnedes van al je draden bij elkaar tellen en je weet het.
Als tang gebruik ik meestal een striptang, door de vorm van de bekken is het veel makkelijker om 3 of 4 draden samen te houden tijdens het draaien. Waar je wel op moet letten is dat je de insnijding die je creëert hierdoor zeker wegknipt, anders kunen de draden hier breken. Tweede voordeel is dat je veel sneller kan werken omdat je niet van gereedschap moet wisselen, heb je een stevige tang kan je ook nog het overtollige stukje draad afknippen met dezelfde tang. Velen zullen dit mishandelen vang gereedschap noemen maar na enkele duizenden lasdoppen op deze manier te maken stript mijn knipex tanggetje nog steeds evengoed.
Wanneer er meer draden in de lasdop moeten ben je beter af met een universele tang of een platte tang, in geval van nood kan het zelfs met een kniptang.
Op 4 augustus 2010 15:40:01 schreef KlaasZ:...Helemaal rechtsonder.
LOL, geweldige aktie. Nu bestellen, zo'n kans krijg je nooit meer:
Prijs: € 13,47
Bij ons betaal je € 12,80
Je bespaart: € 0,67
Dat is uitdelen! En dat terwijl hij overal maar liefst 6 euro kost.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een goed gemaakte conex las is veel beter als een wago steeklasdop . maar dat is meer voor de oudere elektriekers die dat nog geleerd hebben op school.
ik heb conexlassen gezien die allemaal uit de doos vielen zogouw deze geopend was , dus niks waard.
bij conex is het belangrijk om een oneven aantal draden te gebruiken , soms was er dus een lusje nodig om de dop goed vast te krijgen . en idd 4cm aanstrippen met een combitang draaien en afknippen op een 2cm , dan de conex erop draaien . als deze vast zit is hij goed , doordraaien is een slechte las.
en voordat iedereen zegt waarom een wago slechter zou zijn als een conex , dat is omdat elke wago warm wordt bij een 2kw last . wat met de jaren steeds slechter wordt door het krimpen en uitzetten steeds .als je weleens een lasdop ziet met een bruine plek op de bovenkant heb je zo'n notaire storingveroorzaker gevonden .
een goede conexlas wordt niet heet en zou ik eerder toepassen bij vrij onbereikbare lasdozen .
Op 4 augustus 2010 18:39:21 schreef GJ_:
En dat terwijl hij overal maar liefst 6 euro kost.
Had ik ook gezien. Maar het ging om de foto. En dit was de eerste site die ik vond met een foto er op.