Wasmachine Zanussi Aquacycle 1000 wil niet meer draaien

Geachte forumleden,

Betreft: Zanussi wasmachine

Beste, mijn machine wil niet meer draaien, zwieren ik kan wel nog spoelen maar extra zwieren of de machine doen draaien werkt niet meer, deze machine is een 7 tal jaar oud ik heb het bovendeksel er af gehaald maar de riem lig er nog op er is ook iets met het openen van de deur het is alsof ik deze op extra zwieren zet dat dan pas de deur open kan ik hoor dan een dubbel geklik wat dan wil zeggen dat het wasprogramma ten einde is, het zou kunnen zijn dat r ergens iets niet goed is aan de kogellagers of aan de computer van de wasmachine omdat mijn vrouw raar geluid gehoord heeft de laatste keer dat deze nog draaide
Wie kan mij helpen bij het oplossen van mijn probleem :(
of zal het mij te duur uyitkomen en zou het beter zijn een ander aan te kopen?

veel kans dat je koolborstels op zijn , die zitten in de motor . als je de machine aanzet op een licht programma en even de machnie optilt aan de voorkant en laat vallen ( 5cm ) komt er dan weer even leven in de motor , dan zijn de borstels op . die zijn gewoon te bestellen bij de witgoedhandel .

Bedankt voor de tip Testman,
Ik heb het geprobeerd hoor maar het is mij niet gelukt om de wasmachine aan de praat te krijgen al was het eventjes maar, ik heb zelfs de voor kant en de achterkant geprobeerd (optillen en laten vallen van ongeveer een 5cm. hoogte) maar een antwoord gekregen
ik hoor lawaai maar dat is alles het is alsof de pomp aan het draaien is, maar ik heb wel degelijk het extra zwier prgrama aangegeven,ofwel scheelt er iets aan het computergedeelte ofwel lig het nog aan iets anders maar ik weet niet waar hoor, ik dacht eerder aan de riem omdat mijn vrouw een raar geluid gehoord had, en als ik aan de trommel draai lukt dit wel hoor, er is wel een beetje tegenstand maar dat is normaal denk ik
heef er iemand nog een tip voor mij!? :( ;):o

de pomp loopt als de machine aan het centrifugeren gaat , dat is goed , maar de borstels kunnen zo ver op zijn dat je de achterkant eraf moet halen en de motor eronderuit halen om de borstels te checken . daar het je wel een dopset of steeksleutel voor nodig , vaak 10mm of 13mm .

even aan de trommel draaien zonder de snaar kan indicatie geven of de trommel nog lekker draait zonder knarsen of tikken .

Beste,
Ik kan de achterkant niet losmaken, deze machine is zodaning geplooit dat ze alleen maar in het midden van de zijkanten los kan gemaakt worden, en al die darmen en en electriche draden enzo. zijn natuurlijk verbonden aan die kast, dus zal het waarschijnlijk een heel gedoe vragen om die borstels te zien, ook stel ik mij de vraag hoeveel borstels er in zo een machine zitten, en hoeveel dit mij zou kosten (al dan niet zelf reparen) ik stel mij ook de vraag of het dit zal zijn of nog iets anders (computer gedeelte bvb.)kan zijn, en of ik niet beter ineens een andere wasmachine zou aankopen?
Mvg.
Demro

ook stel ik mij de vraag hoeveel borstels er in zo een machine zitten, en hoeveel dit mij zou kosten (al dan niet zelf reparen)

2 borstels, kosten een paar tientjes als je het zelf doet.

en of ik niet beter ineens een andere wasmachine zou aankopen?

Tsja als je accepteerd dat een wasmaschine na 7 jaar al rijp voor de sloop is ...

ik zal het zeggen zoals het is,
Eerst en vooral ik zie mij daar geen doen aan ook door mijn gezondheid (op pensioen gezet wegens ziekte)
ten tweede iemand laten komen kost mij direct 30€ om tot bij mij te komen en dan nog een 70€ per uur plus die borstels, daarom mijn vraag?

die tiendjes zijn dat Gulden of spreek je van centen (€)
Mvg.
Demro

20 a 30 euro is voor borstels vaak al zat , kun je er niet goed bij als de machine ondersteboven staat ? soms is de onderkant open , net waar de motor zit .

Bedankt voor de tips!:)
nog iets als ik die borstels zie hoe weet ik dan dat die versleten zijn, hoe ver geraken die versleten of hoe zie ik dat?

Mvg.
Demro ;)

die borstels zitten tegen het anker aan , zijn ze nog maar een paar mm lang dan zijn ze op , ook is er dan 1 die dof is op de kop door het vonken op de laatste wasbeurt .

TS kan wel spoelen heb ik begrepen uit zijn startpost. Gaat spoelen via een andere motor of andere koolborstels?

uit die eerste zin kan ik weinig opmaken , spoelen in de zin van ater in de trommel laten lopen ? maar bij deze dan , loopt de trommel nog in welk programma dan ook ?

zo ja zijn het niet de borstels maar een ander probleem .

En wat regelmatig voorkomt (helaas zelf ook ondervonden en je zoekt je een breuk naar de oorzaak)
is of een slecht contactje van de stekker die de motor voor spanning voorziet.
Of zoals in mijn geval een draad van die stekker die een breuk had, maar waarvan de isolatie nog intact was.
heeft mij de nodigde uurtjes gekost om het te vinden....

Beste forum leden, bedankt voor de vele antwoorden/tips

Met deze nog wat meer uitleg:

spoelen kan deze machine nog maar het is zoals reeds gemeld alleen maar water laten lopen, dit kan ik doen door de knop op extra spoelen te zetten net het zelfde kan ik dit doen door de knop op extra zwieren zetten en laten leeglopen.
Maar dat extra zwieren doet deze machine niet, ook niet het opstarten van een of ander programa, dan laat deze het water lopen in de machine en opwarmen veronderstel ik, maar niet draaien, wat ik ook niet goed begrijp is dat het moeilijk is om de deur te openen als of er iets niet klopt met de knop het is alsof ik op extra zwieren moet zetten om dan de dubbele klik te horen te krijgen dat de deur ontgrendeld is, darom vrees ik ook steeds een beetje dat het niet zeker is dat het aan die borstels ligt maar aan het computer/electro gedeelte van de wasmachine of beide?

nog een vraagje,
Die borstels/Stiften waarvan sprake waar ergens zitten deze ik weet wel aan de monteur maar ik de wasmachine omgedraaid en ik kan zo niet direkt zeggen waar die zich bevinden is daar een of andere tip die mij kan zeggen op wat ik moet letten om deze te vinden?

Ja ikke terug :)
Kijk ik heb die borstels/stiften er uit gekregen ( een dikke plui voor mij als leek :))
maar omdat die schuin afgesleten zijn deze zo ongeveer een 4mm. aan de klijnste kant en 6mm. aan de grootste kant die stiften zijn ongeveer 4mm. dik en zo een 12mm. breed en deze zitten eerst in een koperen omhulsel en dan nog eens omhuld in een plastiek omhulsen (buitenkant) u spreekt dan dat ik dit in een witgoed winkel kan verkopen is dat dan een verkoper in wasmachines of een winkel die in eletriciteit doet?
en zijn deze stiften nu echt versleten of ziou er nog iets anders kunnen aan zitten?

als ze nog 4mm lang zijn zijn ze op of op 6 wasbeurten na op . is de kop die tegen het anker draait aan de korte borstel dof door het vonken ?

ooit zitten de borstels vast door het koolstof , even drukken of ze niet wat verder loskomen . als je deborstels weer terugzet en de motor los langs de machine legt met de aansluitstekker in de motor gestoken , zou hij wel weer even kunnen draaien door het losnemen van de borstels , zet de borstels dan wel vast door de houder zo ver mogelijk naar het anker te schuiven en dan aandraaien ( scheelt 1mm ) . zo ja zijn de borstels op , en moeten er nieuwe in .

Eerst en vooral: ik las hier iets over "de machine op z'n kop zetten"... nooit doen! De kuip zal wellicht uit 1 of meerdere veren pikken en dan kan je weer aan de slag om dat goed te krijgen.
Aangezien Zanussi geen bodem heeft is het gemakkelijkst die machines gewoon achterover tegen de muur te klikken, zo moet je niet de halve mantel demonteren.

Je hebt de meeste kans om die koolborstels te vinden in een "service center" (nièt Handyman), ofwel bij een handelaar in witgoed. Winkels met elektriciteitsmaterialen (stopcontacten en zo) doen meestal geen witgoedonderdelen.
Als je in de omgeving een verdeler van dat merk hebt kan je het altijd eens vragen. Vraag wel eerst de prijs; soms kosten originele koolborstels 30-40€ PER STUK en heb je "alternatieve" (meestal ongeveer even goed) voor 30€ per set.

op z'n kop zetten gaat prima , maar of de transport beveiliging erin zetten , of aan de bovenkant zorgen dat de trommel niet te ver omhoog kan , bijvoorbeeld een oude deken tussen het deksel en trommel steken of andere opvulling gebruiken . als je de machine schuin zet komt de motor met de aandrijving tegen de achterwand aan , wat het losnemen niet makkelijker maakt .

Zo gaat het ook, maar de motor moet toch niet los op zanussi om die kooltjes te vervangen?

als de bodem open is zou het niet hoeven nee . met aeg ed is het wel nodig , ook het oude koolstof verwijderen . ik had onlangs een aardstoring bij kennissen die dat niet hadden gedaan met de borstels vervangen en de motor gaf later aardsluiting door het koolstof onder de wikkelingen . even de compressor erdoor en was weer goed .

De zanussi's die ik ken hebben in de bodem een opening van ca 35x35cm en dat is genoeg - ook voor een compressorslang of busje perslucht -, maar aangezien ik het merk niet zo heel vaak onder handen krijg kan ik natuurlijk niet over "alle" types spreken.

Beste forumleden
heel erg bedankt voor de tips die jullie mij gegeven heeft! :)

ik heb ondertussen de wasmachine aan de praat gekregen zoals voorgesteld de machine op zijn kop te zetten (en oeps zonder deze te beschermen (de trommel)) ik heb reeds ander stiften besteld en deze zal ik maandag krijgen ik heb de stiften verwisselt van plaats en ja het mirakel is gelukt:) de machine draait terug al is het maar voor efkes tot mijn stiften zijn aangekomen is reeds voldoende waarschijnlijk komt dit dat de stiften (langste kant) nu wel de motor of zoiets raakt, dus draait mijn machine nu als is het maar voor een paar keer :)
toch heel erg bedankt dat heeft mij enorm geholpen en veel geld gespaard
Mvg.
Demro
ps ik laat jullie weten wanneer de nieuwe stiften er in ziten

NIET met oude koolborstels laten lopen. Dit is niet goed voor de collector. Deze wordt ruw. Wachten op de nieuwe koolborstels.

en niet onbelangrijk is dat met het vonken van de te korte borstels er brand kan ontstaan door de open bodem . ik heb dit al eens meegemaakt met een miele waar de geluiddempdende mof om de motor vlam had gevat door het vonken .