Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
En wat regelmatig voorkomt (helaas zelf ook ondervonden en je zoekt je een breuk naar de oorzaak)
is of een slecht contactje van de stekker die de motor voor spanning voorziet.
Of zoals in mijn geval een draad van die stekker die een breuk had, maar waarvan de isolatie nog intact was.
heeft mij de nodigde uurtjes gekost om het te vinden....
Beste forum leden, bedankt voor de vele antwoorden/tips
Met deze nog wat meer uitleg:
spoelen kan deze machine nog maar het is zoals reeds gemeld alleen maar water laten lopen, dit kan ik doen door de knop op extra spoelen te zetten net het zelfde kan ik dit doen door de knop op extra zwieren zetten en laten leeglopen.
Maar dat extra zwieren doet deze machine niet, ook niet het opstarten van een of ander programa, dan laat deze het water lopen in de machine en opwarmen veronderstel ik, maar niet draaien, wat ik ook niet goed begrijp is dat het moeilijk is om de deur te openen als of er iets niet klopt met de knop het is alsof ik op extra zwieren moet zetten om dan de dubbele klik te horen te krijgen dat de deur ontgrendeld is, darom vrees ik ook steeds een beetje dat het niet zeker is dat het aan die borstels ligt maar aan het computer/electro gedeelte van de wasmachine of beide?
nog een vraagje,
Die borstels/Stiften waarvan sprake waar ergens zitten deze ik weet wel aan de monteur maar ik de wasmachine omgedraaid en ik kan zo niet direkt zeggen waar die zich bevinden is daar een of andere tip die mij kan zeggen op wat ik moet letten om deze te vinden?
Ja ikke terug 
Kijk ik heb die borstels/stiften er uit gekregen ( een dikke plui voor mij als leek
)
maar omdat die schuin afgesleten zijn deze zo ongeveer een 4mm. aan de klijnste kant en 6mm. aan de grootste kant die stiften zijn ongeveer 4mm. dik en zo een 12mm. breed en deze zitten eerst in een koperen omhulsel en dan nog eens omhuld in een plastiek omhulsen (buitenkant) u spreekt dan dat ik dit in een witgoed winkel kan verkopen is dat dan een verkoper in wasmachines of een winkel die in eletriciteit doet?
en zijn deze stiften nu echt versleten of ziou er nog iets anders kunnen aan zitten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als ze nog 4mm lang zijn zijn ze op of op 6 wasbeurten na op . is de kop die tegen het anker draait aan de korte borstel dof door het vonken ?
ooit zitten de borstels vast door het koolstof , even drukken of ze niet wat verder loskomen . als je deborstels weer terugzet en de motor los langs de machine legt met de aansluitstekker in de motor gestoken , zou hij wel weer even kunnen draaien door het losnemen van de borstels , zet de borstels dan wel vast door de houder zo ver mogelijk naar het anker te schuiven en dan aandraaien ( scheelt 1mm ) . zo ja zijn de borstels op , en moeten er nieuwe in .
Eerst en vooral: ik las hier iets over "de machine op z'n kop zetten"... nooit doen! De kuip zal wellicht uit 1 of meerdere veren pikken en dan kan je weer aan de slag om dat goed te krijgen.
Aangezien Zanussi geen bodem heeft is het gemakkelijkst die machines gewoon achterover tegen de muur te klikken, zo moet je niet de halve mantel demonteren.
Je hebt de meeste kans om die koolborstels te vinden in een "service center" (nièt Handyman), ofwel bij een handelaar in witgoed. Winkels met elektriciteitsmaterialen (stopcontacten en zo) doen meestal geen witgoedonderdelen.
Als je in de omgeving een verdeler van dat merk hebt kan je het altijd eens vragen. Vraag wel eerst de prijs; soms kosten originele koolborstels 30-40€ PER STUK en heb je "alternatieve" (meestal ongeveer even goed) voor 30€ per set.
testman
op z'n kop zetten gaat prima , maar of de transport beveiliging erin zetten , of aan de bovenkant zorgen dat de trommel niet te ver omhoog kan , bijvoorbeeld een oude deken tussen het deksel en trommel steken of andere opvulling gebruiken . als je de machine schuin zet komt de motor met de aandrijving tegen de achterwand aan , wat het losnemen niet makkelijker maakt .
testman
als de bodem open is zou het niet hoeven nee . met aeg ed is het wel nodig , ook het oude koolstof verwijderen . ik had onlangs een aardstoring bij kennissen die dat niet hadden gedaan met de borstels vervangen en de motor gaf later aardsluiting door het koolstof onder de wikkelingen . even de compressor erdoor en was weer goed .
De zanussi's die ik ken hebben in de bodem een opening van ca 35x35cm en dat is genoeg - ook voor een compressorslang of busje perslucht -, maar aangezien ik het merk niet zo heel vaak onder handen krijg kan ik natuurlijk niet over "alle" types spreken.
Beste forumleden
heel erg bedankt voor de tips die jullie mij gegeven heeft! 
ik heb ondertussen de wasmachine aan de praat gekregen zoals voorgesteld de machine op zijn kop te zetten (en oeps zonder deze te beschermen (de trommel)) ik heb reeds ander stiften besteld en deze zal ik maandag krijgen ik heb de stiften verwisselt van plaats en ja het mirakel is gelukt:) de machine draait terug al is het maar voor efkes tot mijn stiften zijn aangekomen is reeds voldoende waarschijnlijk komt dit dat de stiften (langste kant) nu wel de motor of zoiets raakt, dus draait mijn machine nu als is het maar voor een paar keer 
toch heel erg bedankt dat heeft mij enorm geholpen en veel geld gespaard
Mvg.
Demro
ps ik laat jullie weten wanneer de nieuwe stiften er in ziten
NIET met oude koolborstels laten lopen. Dit is niet goed voor de collector. Deze wordt ruw. Wachten op de nieuwe koolborstels.
testman
en niet onbelangrijk is dat met het vonken van de te korte borstels er brand kan ontstaan door de open bodem . ik heb dit al eens meegemaakt met een miele waar de geluiddempdende mof om de motor vlam had gevat door het vonken .
oeps zo zie je maar de het spreekwoord schoenmaker blijf bij uw leest, een spreekwoord is waar veel waarheid in zit, ne mens denkt eens van slim te zijn en zou zo meer kwaad dan goed doen, ik zal maar met mijn wast naar een wasserette gaan 
bedankt om het te laten weten,
Mvg.
Demro 
Anoniem
Nog wat bang makerij,
Bij de nieuwe borstels kunnen door de niet goede vorm van de kromming voor de collector ook aardige vonken ontstaan,vooral bij de hoge toeren,en niet orginele koolborstels... als dit zo is de motor /borstels op lage toeren laten inlopen...
Allee als ik dit allemaal zo lees had ik beter niet aan de wasmachine geprutst

Nee het is niet waar hoor, maar ik begrijp wel wat je bedoeld, de veiligheid is zeer voornaam en met deze zal ik die dan ook aandachtig zijn, ook met de nieuwe stiften er in, ik zal een zien of deze al dan niet reeds voorgevormd zijn, en anders eerst voor alle zekerheid op trage toeren laten lopen en niet te veel ineens
Mvg.
Demro 
Het is hier misschien al vernoemd maar toch: als je er de nieuwe koolborstels in steekt, blaas dan eerst de motor eens uit met een compressor of van die spuitbusjes perslucht. Hoe minder koolstof er achter blijft hoe beter.
Tsja, de koolborstels.... je moet eens weten hoeveel machines met versleten borstels worden weggegooid. Zelfs een verstopte pompfilter tegenwoordig al, erg jammer. IK zou NOOIT een machine op zijn kop zetten... Tegenwoordig zitten de printen BOVENIN de machine, een paar waterdruppels er op,met zeepresten erin, flaboom en print is zeekers naar de klooie. Er blijft altijd water in de macine aanwezig, ook als het filter verwijderd is. BV in de kuip en wasverzachter bakje. Zet gewoon de machine schuin tegen de muur kan ook geen kwaad. Maar vrijwel alle merken kan je r fatsoenlijk bij.
Ps; als de collector niet koperkleurig is maar zwartig aangebrand ff lichtjes met scotchbrite of fijn schuurpapier opschuren.lopen nieuwe borstels makkelijker in...
Beste Forumleden,
Ik kan het niet genoeg herhalen maar ik ben jullie zeker heel dankbaar
want dankzij jullie tips heb ik mijn Wasmachine kunnen herstellen
anders was het waarschijnlijk zoals hier eerder beschreven, een nieuwe machine geweest 
Mvg.
Demro
Anoniem
Zanussi....een topmerk!!! Mijn 914X draait al 30 jaar zonder dat er ooit iets aan gemankeerd heeft!!!
Op 17 augustus 2010 16:23:37 schreef Roland van Leusden:
Tsja als je accepteerd dat een wasmaschine na 7 jaar al rijp voor de sloop is ...
7 jaar? :')_!, Een wasmachine is pas rijp voor de sloop als hij iets van 15 jaar ofzo is, Of als de electronica/motor/whatever dat duur is kapot gaat.
Neem als voorbeeld mijn Zanker, Die is 16 jaar oud, Hebben ze weg gedaan omdat hij een beetje lekte, Puur zonde dus, Een goede kennis van mij heeft op de straat, ja echt, een high-end Miele V9950 gehaald, Trommelverlichting en al er in, Machine heeft niets. Overlijden van de eigenaren he, Dan gooien ze het op de straat of whatever.
Op 21 augustus 2010 19:37:55 schreef jarrefan:
Zanussi....een topmerk!!! Mijn 914X draait al 30 jaar zonder dat er ooit iets aan gemankeerd heeft!!!
Touche, Die oude Zanussi's zijn best goed, vooral die met de inductiemotors en Inox buitentrommels. Die nieuwe zijn afgekeurde AEG's.
Tevens dubbelpost, helaas 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]
testman
toen was het een goed merk , nu is het c keuze als bauknecht en whirlpool . overigens scheelt het als een wasmachine niet helemaal vol wordt gedaan elke wasbeurt.
de machines die 30 jaar worden zijn geluksmachines die weing hebben gewassen , maar toen zat er nog een motor in met 2 poolparen dus geen borstels , en de regeling was nog een klok .
er zijn veel factoren die de machine om zeep helpen , slechte aansluiting met veel pieken op de lijn , hard water, scheef staande machine , te veel was erin , bliksemontlading die pas later manifesteert , enz enz .
Bliksemontlading en scheef staan is onzin, Bliksem sloopt alleen de onstoringscondenstator, Scheef staan is belastend voor de schokdempers.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (71%)]
testman
bliksemontlading gaat door de filter heen , deze is alleen voor de storingen die uit de machine komen ( motor en schakelen ).de computer kan na een half jaar ineens kapot gaan door een ontlading eerder , dit is een bekend iets met halfgeleiders .
scheef staan doet meer als je denkt , idd de schokdempers maar ook de algehele balans van dee machine , die extra gaan rammelen en dus gaan dan de onderdelen op de print los in de soldeer zitten . dit is ook een gevolg van overbeladen machines .
Klopt bijna helemaal, Soldeerverbindingen zijn beter dan machines van 5 jaar eerder ofzo, Onbalans klopt helemaal, Ik heb een computer die ooit is geraakt door bliksem, voltreffer, Viel alleen uit en boote gewoon na de onweersbui, Tijdje terug de condensators op het moederbord vervangen door solid-state elco's 
Maar laten we het hierbij houden anders word het een beetje veel geslowchat 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]