Beste,
Ik ben zelf niet elektrotechnisch onderlegd, maar ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende.
Er lijkt geen kastje op de markt te zijn om een VGA-signaal (van laptop naar beamer) tijdelijk te onderbreken, zonder dat de beamer naar een signaal gaat zoeken of overschakelt naar een opstartscherm. M.a.w. dat je even op zwart kunt gaan.
Mijn doel is dat je op je laptop een nieuwe presentatie kunt opstarten, zonder dat het publiek op het projectiescherm ziet dat je het ene programma afsluit en het andere opent, waarna je de onderbreking van het signaal weer opheft.
Iemand vertelde mij dat zoiets te realiseren zou moeten zijn door alleen de RGB-signalen via een schakelaar te onderbreken, terwijl dit kastje het sync-signaal gewoon blijft doorsturen.
Kan iemand mij hieraan helpen?
Graag uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Charles van Kampen
veel projectors hebben deze functie gewoon ingebakken ik weet niet over welk merk of type het gaat maar bij nec noemt die pic mute
fast4ever
VHDL... jazeker, das pure hardware. Maar ach, de softwareprogammeurs zullen dat nooit snappen!
Tja, gewoon op een knopje drukken op je laptop gaat natuurlijk ook... (toch met alle laptop's waarmee ik ooit gewerkt heb, blauw scherm dan wel)
Als je een betrouwbare bron had voor die info, probeer het dan doodleuk gewoon eens, kapotgaan kan er niets... maak effe een tussenstekkertje waarbij je de RGB kan afzetten met een schakelaar.
Kost maar 2 stekkers, een paar schakelaartjes en wat draad en je weet direct of het naar behoren werkt!
Beste Bramsky,
Ik zoek een oplossing die ik zelf in de hand heb (onafhankelijk van welke beamer dan ook) om niet voor verrassingen te komen te staan bij gebruik van beamers van derden.
In ieder geval bedankt voor uw reactie,
Charles
dan zou ik doen wat Fast4ever voorsteld gewoon een 3weg schakelaar maaken en daarmee de rgb aan en uit schakelen terwijl den sync gewoon aan gekoppeld blijven
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (53%)]
Beste fast4ever,
Bedankt, maar op zwart gaan is voor mij niet blauw en zoals gezegd ben ik niet technisch onderbouwd, anders had ik het al wel gamaakt natuurlijk.
en om extra zeker te zijn sluit je dan de andere kant van de schakelaar aan op gnd waardoor de rgb lijnen laag worden en zwart beeld word gegenereerd hiermee omzijl je ook het blauwe scherm indien dit is ingesteld als het geen beeld scherm
[Bericht gewijzigd door bramsky op (23%)]
Oké dus er bestaat blijkbaar zoiets als een driewegschakelaar. Hoe dan verder?
Neem je een VGA stekker waar vandaan je RGB aan die driewegschakelaar monteert met aan de andere kant weer een VGA stekker? En de sync laat je rechtstreeks van de ene naar de ander stekker lopen?
Hoe weet je wat R/G/B/sync is?
Wat is gnd (aarding?) Hoe zie ik dat? Wat houdt laag in svp?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Afhankelijk van je schermresolutie zul je daar nog wel een kwalitatief goede schakelaar voor moeten gebruiken. Reedrelais zouden mi ook een oplossing kunnen zijn.
Gezien je vragen kun je mi beter een oproepje in de sectie V&A zetten om iemand het voor je te laten maken.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (26%)]
@Roland Bedankt, ik dacht dat VGA een bepaalde maximale resolutie kende? Dat was ook mijn gedachte, maar wie weet.
@Bramsky Bedankt
dit zou in theory op elke frequentie moeten werken om dat het enkel maar een schakelaar is maar inderdaat zal je zelf is moeten kijken wat de max resolutie is die werkt
@Bramsky: Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met dit zou moeten werken? En met op elke frequentie bedoel je op R, G of B?
r,g en b werken op de zelfde frequentie maar geven enkel een singnaal om een of meerder pixels te kleuren op frequentie bedoelde ik de ververs frequentie
shema :

X1 is de uitgang en x2 de ingang de twee schakelaar zitten in een 4spdt schakelaar met on/on stand (niet op de type nummers letten )
ps: de max resolutie van vga bedraagt : 2048x1536 kan hoger maar dan neemt de beeld kwalitijd zodanig af dat het niet bruikbaar meer is
[Bericht gewijzigd door bramsky op (15%)]
@Bramsky: Bedankt, ik vind het knap hoor. Ben alleen bang dat ik hier toch iemand moet zien te vinden die dit voor me in elkaar kan zetten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 23 augustus 2010 16:19:06 schreef Roland van Leusden:
Afhankelijk van je schermresolutie zul je daar nog wel een kwalitatief goede schakelaar voor moeten gebruiken. Reedrelais zouden mi ook een oplossing kunnen zijn.
Is deze Schakelaar geschikt? (3 standen worden dan niet gebruikt, maar ach. Leuk als je ook nog bijvoorbeeld alleen groen, rood of blauw wilt doorlaten)
Moedercontacten naar de beamerkant, contacten van stand 1 naar de contacten R, G, B van de bron, contacten van stand 2 naar GND, en alles behalve pin 1,2, en 3 van de VGA stekkers gewoon 1-op-1 doorverbinden...
Zoja, dan zijn volgens mij alle onderdelen gewoon bij Dick best te halen:
Dit zijn volgens mij VGA connectoren. En met het befaamde halfschaal kastje eromheen ziet het er nog redelijk netjes uit ook.
Hmmm.
Onderdelen, check
Skills, Check
tools, Check
Time, Depends*...
En dan moet het nog inderdaad zo simpel zijn als RGB onderbreken en sync etc. doorlaten...
*) o.a. van wanneer het af moet, hoe netjes het eruit moet zien, en hoeveel euro's 't me oplevert. En nog een regeling die de situatie "onderdelen gekocht, ding gebouwd / kosten gemaakt, ding werkt niet / opdrachtgever om andere reden niet akkoord" afdekt...
ik kan deze ook wel maaken maar dan moet ik onderdeelen gaan haalen
het verschil tussen mij en luky luke is dat ik wel tijd heb
inderdaat als je onafhankelijke schakelaars gebruikt kan je de kleuren onafhankelijk doorlaaten ook kan er een latch functie toegevoegd worden maar das al complexer
bij mij is het : indien het niet werkt pech voor opdracht gever en dan gaat de transactie niet door en recikleer ik de onderdeelen, indien de opdracht gever niet akoord is maar het werkt wel dan hou ik die zelf (altijd handig)
ps: indien ik dit mag doen gelieve een mailtje te stuuren 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zou deze niet te modificeren zijn:
http://www.allekabels.nl/Switch-&-Schakelaar/200/6598/VGA-Monitor-…
Dan heb je gelijk geschikte schakelaars en een behuizing.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, Dat lijkt me een redelijke optie. Het probleem is echter dat de sync signalen ook vanaf de tweede poort komen zodra je omschakelt. Dus binnenin even twee sync signalen kortsluiten en volgens mij ben je klaar.
Charles, als je de switch, laptop, beamer en een stuk appeltaart meeneemt naar Delft, kan ik het wel even voor je solderen.
joopv
Golden Member
Een VGA connector is tegenwoordig niet alleen een transportmiddel van Hsync / Vsync en RGB signalen van pc naar scherm.
Belangrijk leesvoer voor mensen die dit soort dingen willen gaan maken:
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties.
Het is voor mij onmogelijk de kwaliteit na te gaan, maar als de door Roland genoemde switch zou kunnen werken met een aanpassing voor de sync, ben ik daar zeker voor ( hoe hoger de kwaliteit/betrouwbaarheid, hoe beter natuurlijk).
Ik weet echter niet wat het inhoudt wat Joopv meldt over de connector òf het probleem wat Rew noemt dat de sync signalen ook vanaf de tweede poort komen zodra je omschakelt? Als iemand hier nog een antwoord op heeft, houd ik me aanbevolen.
Onafhankelijke schakelaars lijken mij inderdaad niet nodig; ik zou tenminste niet weten waarom ik - als ik beeld wil doorsturen - dat in één kleur zou willen doen (daar heb ik trouwens soms spontaan al last van als men me ergens met een kapotte kabel weet te verrassen
).
het beste en goedkoopste blijft toch de oplossing met een schakelaar omdat de switsher die een paar posts eerder is aangegeven alles omschakeld dus ook de sync
over de vraag of dit gaat werken: ja dit gaat werken want dit is exact het zelfde als waneer de computer uitstuurt met zwart beeld
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 24 augustus 2010 16:09:23 schreef bramsky:
het beste en goedkoopste blijft toch de oplossing met een schakelaar omdat de switsher die een paar posts eerder is aangegeven alles omschakeld dus ook de sync
So what, dan lus je die sync even door. Dat is veel minder werk dan een aparte schakelaar in elkaar solderen, want met dat kastje heb je zowel schakelaar als connectors als behuizing en al de meeste bedrading.
Roland van Leusden
En voor die prijs koop je al helemaal geen losse schakelaar, vga connectoren en een behuizing. Zoals Jochem al terecht stelt, alles wat je niet wilt schakelen lus je gewoon door van connector I naar II buiten de schakelaars om.