Hallo,

Ik heb een vraag over de accu's in mijn elektrische step.
Hier zitten 2x 12v 12ah in en een motor van 24v 350 watt.
Nu had ik het idee om er 2 accu's bij te plaatsen (12v 4,5ah die ik nog heb liggen) zodat ik een langere actieradius en meer kracht krijg.
Hieronder zie je hoe het nu is:
http://img291.imageshack.us/i/stepn.jpg/
En hier wat mijn idee was:
http://img291.imageshack.us/i/step2o.jpg/

Mijn vraag is dus als dit mogelijk is.

alvast bedankt!

de "voor" en "na" ontwerpen lijken mij erg karig, ik denk dat je vergeten bent de afbeeldingen in te voeren.
In ieder geval, mocht het lukken om plaats te vinden voor deze 2 accu's, zal de actieradius wel verhoogd worden, mits je ze parallel zet aan de beide andere accu's. Echter, meer kracht zal je er niet uit kunnen halen. Door het extra gewicht heb je zelfs kans dat hij wat langzamer zal gaan. Tevens oppassen met opladen, daar de accu's niet van hetzelfde type zijn, en daarom moeilijk tegelijk opgeladen kunnen worden (slechtere levensduur)

Ow sorry, foto's staan er nu bij;)
Dus als ik het goed begrijp heeft het geen invloed op de snelheid?
is het wel mogelijk om de accu's apart op te laden met de zelfde lader? Output: 29,5V - max. 2A is de lader. maar dan zou ik toch steeds als ik moet laden de verbinding tussen de grote en kleine accus verbreken toch? Dat is niet erg handig. Wat nou als ik er 2x 12v 12ah accu's bij koop en dan de zelfde schakeling aanhoud, zou ik dan 2x zoveel bereik hebben en gewoon opladen?

[Bericht gewijzigd door larsc2 op (87%)]

Op 25 augustus 2010 16:41:47 schreef Marcovannoord:
Door het extra gewicht heb je zelfs kans dat hij wat langzamer zal gaan.

Uhh... je bedoelt dat de extra energie die de nieuwe accu levert onvoldoende is om zijn eigen gewicht te verplaatsen?

Dan zou de step nog sneller gaan als je alle accu's verwijdert.

Of bedoel je het anders?

[EDIT]
Ik denk dat ik het al begrijp... de extra accu's leveren geen extra kracht maar alleen extra levensduur dus een betere actieradius.

[Bericht gewijzigd door Franzki op (15%)]

Precies. Het voltage betaalt waarschijnlijk de topsnelheid, maar ook een beetje de kracht. Anderzijds, je zult het wel een beetje merken. 350W is ongeveer 1.5C voor 24V/ 12Ah batterijen. Dus mag je ondertussen wel verwachten dat je 10-20% van je spanning inlevert bij volledige belasting....

Ik had nog een vraag, ik heb momenteel 2 accu's in mn step van 12v 12ah serie geschakeld en heb ongeveer een actieradius van 15 km (250watt 24v motor). Ik heb op internet een motor gevonden van 500 watt 24v, is het dan zo dat ik gewoon maar 7.5km kan rijden met 2x zoveel vermogen of redeneer ik nu verkeerd?

Een motor neemt alleen het vermogen op wat hij nodig heeft, dus als je met de 250W motor volgas moest rijden om een bepaalde snelheid te halen, zal dat nu nog maar half gas zijn, en kun je dus even ver komen. Als je die motor ook echt 500W laat trekken, omdat je weer volgas gaat, kun je nog maar half zo lang rijden (nog wat minder, zelfs), en ga je niet twee keer zo hard, zodat je minder ver komt.

Dit is aangenomen dat het rendement van de motoren gelijk is; een 500W motor bij 50% belasting is waarschijnlijk efficiënter dan een 250W motor bij 100% belasting, maar dat verschil zal niet heel erg groot zijn.

de accu's zouden naar mijn idee 350/24= 14,5833 ampere moeten leveren voor een max vermogen (P=u*i). nou is ah (ampere uur) volgens mij niet gelijk aan het aantal ampere wat de accu levert, maar ongeveer de helft, zie hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/24924/1/accu+vermogen+ampere
dus dan zou een paar ampere meer naar mijn idee goed werken.

edit: nou moet ik toegeven dat ik dit niet met 100% zekerheid kan zeggen dus aan de anderen om te zeggen of dit klopt of dat ik er naast zit

Mijn 70Ah autoaccu kan kortstondig wel ongeveer 200A leveren om mijn auto aan de gang te krijgen (maar dat is wel ongeveer de limiet). Mijn 1.3Ah LIPO die officieel 26A mag leveren kan kortstondig (0.5 sec) best 350A leveren! Ah en amperes zijn geen pijl op te trekken.

Nu is het wel zo dat als je weet dat het om een loodaccu gaat, je kunt zeggen dat de amperes vaak niet veel meer kunnen zijn dan de Ah. Dat wil zeggen, een loodaccu zakt kwa spanning al 30% in tussen bij ontladen tussen de 1C en de 3C.

Om mijn Auto te starten heb ik 1 seconde lang 200A nodig. Dat is 55mAh. Is dan de 1000mAh batterij uit mijn telefoon voldoende? Nee! Die kan de stroom niet snel genoeg leveren. De totale energie wel, maar niet binnen 1 seconde. (en als ie in de winter een keer niet wil, is het wel prettig dat je het nog een keer kunt proberen).

Anyway, Asl je 12Ah aan accus hebt, is 350W wel een behoorlijk end in de richting van: "max toelaatbaar" voor efficient gebruik van de accu. Ga je naar 500W, dan worden de verliezen rap groter. Tenzij je die 500W natuurlijk helemaal niet gebruikt.

Ook moet je je realiseren dat er een regelaar tussen zit, die de amperes van een 350W motor wel, en mogelijk die van een 500W motor NIET meer aankan.