Goeiendag.

Wie kan mij uitleggen hoe de spanningsregelaar werkt in dit schema? Bij mijn eigen motor gaan de 3 fasen uit de alternator naar de spanningsregelaar en gelijkrichter in een. Bij dit schema lijkt de gelijkgerichte 50V rechtreeks op de accu te staan.

http://img832.imageshack.us/img832/6118/cj360twiringchopper.jpg

De regulator zit op 1 fase? Wordt de spanning beperkt voordat ie naar de rectifier gaat? Of....

Bij voorbaat dank.

Arjen

Edit: De gele draad gaat naar de regelaar, en vandaar, samen met de DonkerGroene naar de gelijkrichter, dan naar de accu...
Klopt dat? Dus 1 fase wordt geregeld?

[Bericht gewijzigd door knapestaart op (15%)]

als je het mij vraagt is dat een verdoemd vreemd schema.

de y lijn van de voltage regulator zal de sensing lijn zijn.
de rectifier zal hierdoor gestuurd worden

dat lijkt me toch de enige logische verklaring

hoe alles dan werkt ?????

Wat ik weet van een 'normale' situatie, is dat de 3 fasen van de alternator alledrie naar de spanningsregelaar/gelijkrichter gaan.
Althans, in mijn motor zo...
Ik dacht dat de 3 fasen eerst gelijkgericht werden en dan de spanning afgeregeld naar xV (13,6)???
Maar nu gaat er maar 1 draad naar de regelaar. Dat vind ik vreemd.

Dat schema is idd wel een beetje vaag. Zeker als je op je motor wel 3 draden naar de gelijkrichter gaan. Zou kunnen dat de regelaar een shunt regelaar is. Daarom zou er ook een seleen gelijkrichter gebruikt kunnen zijn.
Herstel: er zit natuurlijk een permanente magneet om de spoelen dan moet het wel een shunt regelaar zijn.