Hallo moderne auto's zoals de citroen C2 zijn uitgerust met een start stop systeem. Deze worden aangestuurd met 6 Mosfet's. Is er iets in de handel waarmee ik zelf een test opstelling kan maken om deze 3fase dynamo-startmotor aan te sturen als motor om deze tet testen?
Of een andere tip waarmee ik verder kom?
gr Mark
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik ben nog geen dynamo/startmotor ineen tegen gekomen. Wat voor motor zit er in jouw C2? (Behalve dan in test opstellingen)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er is een start-stopsysteem in ontwikkeling of zelfs al op de markt (en inderdaad Frans, bekende fabrikant van autogerelateerde gewikkelde componenten, ben de naam even kwijt) dat inderdaad werkt op de (gewoon via een multiriem gekoppelde) dynamo. Ik vond dat erg dubieus klinken, maar misschien zijn ze al zo ver dat dit daadwerkelijk wordt ingebouwd...
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zou inderdaad Valeo of Sagem of combinatie zijn, maar heb het in de praktijk ook nog niet gezien. Multiriem moet sterk genoeg zijn maar hoe de riemspanning dan geregeld wordt... Zal vd week eens bij de Peug dealer informeren of die dat ook al hebben. Die met de D zijn weer klant bij mij.
keuninkske
!overload! to much information in this signature!
testopstelling? met een 3fasige(start)motor die ik in geen enkele mobiele toepassing weet zitten.
dat wordt echt heden ten dage niet toegepast in de autoindustrie, het start stop systeem werkt met de gewone starter, een goeje dinamo en 2 batterijen die aangestuurd worden met een hoopje electronica
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat je een dynastart bedoeld?
http://www.jawa.nl/Velorex_Dynastart.htm
Ook wel eens een dynostart genoemd, oude techniek die ze misschien wel weer leven in willen blazen
[Bericht gewijzigd door Zylar op (39%)]
Anoniem
Lijkt mij niet zo'n gezonde opgave voor een dynamo om als starter te worden gebruikt. Het is ook maar zeer de vraag of je dynamo voldoende vermogen kan geven om een motor te starten. Je dynamo zal vanuit stilstand voldoende kracht moeten ontwikkelen om te gaan draaien. De stroom die daarbij door je dynamo gaat lopen is veel hoger dan waar de wikkelingen in je dynamo voor zijn berekend.
Op 7 september 2010 08:44:47 schreef jarrefan:
Lijkt mij niet zo'n gezonde opgave voor een dynamo om als starter te worden gebruikt.
Starter/generator combinaties zijn niks nieuws hoor.
Anoniem
Op 7 september 2010 08:52:07 schreef GJ_:
[...]
Starter/generator combinaties zijn niks nieuws hoor.
Dat weet ik wel, maar dan moet de dynamo wel berekend zijn op die toepassing en het is maar de vraag of dat zo is bij de dynamo die af fabriek op de motor zit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Laat dat dan toch aan Citroen over? Als citroen zo'n startmotor+dynamo in een C2 levert, laat ze dan toch? Die zullen het er wel op berekend hebben.
Het gaat er om dat de TS dit soort startmotoren/dynamos wil kunnen testen.
M Stevens, je zou een dikke zogenaamde "ESC" kunnen kopen bij een winkel als "hobbyking". De allergrootste zijn boven de 200 dollar en kunnen inderdaad dan een auto starten. Ik denk dat als je een 100A exemplaar koopt je zonder belasting wel uit moet kunnen komen om de boel te testen. Maar hou me AUB niet verantwoordelijk als je in 1x je ESC opblaast. :-/ (de vlammetjes hebben mooie gele kleur, maar d'r zijn kosteneffectievere manieren om die kleur te zien te krijgen).
Om de boel kompleet te maken heb je dan nog een "servotester" nodig om als "gashendel" voor de motorsturing dienst te doen.
Veel minder kosten heb je als je gaat testen als "dynamo". Dan moet je zelf regelen dat ie aangedreven wordt, en gewoon de spanningen meten.
Nog eenvoudiger meten: Alle electronica lostrekken en meten dat je een gelijke weerstand tussen iedere twee aansluitingen van de motor meet. (als ie er 4 heeft, is er 1 speciaal, dan meet je a-b 1, a-c 1, a-d 1, en alle andere combinaties (b-c, b-d, c-d) 2. De weerstand die je moet meten moet in de orde grootte zijn van 0.020 ohm. (schat ik, ik kan er best een factor 10 naastzitten! Belangrijk is dat ze hetzelfde zijn).
De meeste multimeters gaan niet zo laag. Neem een 60W voorlamp, dan gaat er 5A lopen, zet de te testen motor-wikkeling in serie met de lamp, en meet de spanning over de motorwikkeling in de mV stand van je multimeter....
Zou ik goedkoop (zeg rond EUR 10,-) aan tweedehands van dit soort startmotor/dynamo kunnen komen? Autosloop? Jou vragen er 1 te redden voordat ie de vuilnisbak in verdwijnt?
Het systeem bestaat wel en heet Stars van Valeo, met Google vind je genoeg info. iemand schreef de unit als dynamo te testen, maar ik moet dan toch iets van aansturing hebben in 3 fase met een terug koppeling van de rotor sensors?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik bedoelde inderdaad Valeo.
Testen gaat vermoedelijk zoals elke 3-fasige motor, dus dat zou mijnsinziens wel uit te vinden moeten zijn als je de aansluitingen en specificaties weet.
testen als elke 3 fase motor? het is geen borstel-loze motor maar eigenlijk hetzelfde als een normale wisselstroom dynamo maar dan zonder diodenbrug of regelaar. Hij heeft 3 fase aansluitingen (20m Ohm), een rotor aansluiting (0.5Ohm) en 6 pennen waarmee de rotor stand wordt gemeten. ik wil kunnen testen of hij het als dynamo en motor doet en of de informatie van de rotor stand werkt is dat mogelijk?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een dynamo en een motor verschillen niet zoveel, hoor. Als je een DC stroom door de rotor laat lopen, is het vanaf de stator gezien gewoon een borstelloze motor. Als geheel lijkt het eigenlijk meer op een universeelmotor.
Die 6 draden zijn waarschijnlijk 3 hall sensoren, een temperatuursensor en 2 draden voor de voeding van die sensoren. Als je weet hoe die aangesloten moeten worden, kun je met een scoop, multimeter of gewoon een paar LEDs de werking wel controleren.
De hallsensoren zijn nodig omdat de motor vanuit stilstand het volledige koppel moet kunnen leveren, dus de gangbare manier van het opstarten van sensorloze motoren kan niet toegepast worden.
bedankt voor al jullie tips, ik denk dat ik wel iets heb gevonden om dit systeem als dynamo te testen, inclusief de hall sensoren. Als dit goed is moet hij het ook als startmotor doen. bedankt!