Hallo,
ik heb een miele wasmachine met een gek probleem. Als ik was in de machine doe en de deur dicht doe, dan diet hij het niet. Het lampje gaat niet aan en de deur krijg ik niet meer open. Pas na een half uur wachten ofzoiets doet het lampje het weer en kan ik het programma starten. de machine doet het dan uitstekend. Zo is nu al twee keer zo gegaan. nu vandaag weer zo.was erin, deur dicht, doet het niet, een tijdje wachten, kijken, en het lampje brandt weer.
wat zou dit kunnen zijn? een codensator die het niet goed doet ofzo?
ik kan geen schema vinden in de wasmachine. Weet iemand een waar ik een kopie ervan kan vinden/krijgen?
met vriendelijke groet,
David
ps. Als u meer informatie wilt, dan zal ik u die proberen te geven.
Zonder typenummer kan ik niet zeggen of er een pressostaat in de machine zit. Het probleem klinkt echter als pressostaatslang verstopt.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Deurbeveiligingscontact? Daar zit vaak een thermische vertraging in. Als die niet goed werkt, zal de machine "denken" dat de deur niet dicht is.
Het meest voor de hand liggende zou zijn een of meerdere breuken in de soldeerpads .
Die na een tijdje opwarmen door het aanstaan contact maken .
Hier zou ik als eerste eens naar kijken .
Eventjes met de bout na tikken.(vertinnen)
Zoveel diagnoses als er replies zijn. Ik suggereer dat je ruim ontkalkazijn in de kuip doet en de machine op kookwas laat draaien. Al helpt het misschien niet, alles is dan schoon en ontkalkt.
Helpt het niet: Openmaken en verder zoeken.
dank u allen voor de zeer snelle reakties.
Ik zal beginnen met het ontkalken. Heb inmiddels een vriend van mij gevraagd om eens te komen kijken. Hij kan een en ander doormeten en waarschijnlijk de deurbeveiliging omzeilen (is dit moeilijk zonder schema?) Zal hem vragen een soldeerbout mee te nemen.
Het typenummer kan ik nu niet zien omdat de wasmachine bezig is met een programma. Waar zit een mogelijke pressostaat slang trouwens?
nogmaals dank voor uw intresse.
mvg
David
Nieko
LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Ik weet niet hoe je de wasmachine open hebt gekregen. Maar ons pap heeft onze Miele ooit van boven open gemaakt en kon niks. Logisch, want een Miele maak je van voren open. In de deur die je dan open kan doen zit een zakje met een schema. Lijkt me vreemd als dat bij jou Miele ni zo is. Anders even het type nummer posten of googlen.
De deur schakelaar kan inderdaad heel goed kapot zijn. Misschien kijken of je het een en ander kunt door meten bij de deur schakelaar..
Uit http://www.circuitsonline.net/forum/view/85845 :
stap 1: Zoek de pressostaat. Dat is een rond schijfje met diverse elektrische aansluitingen, iets groter dan een blikje schoensmeer, met aan de onderkant een dunne (zwarte ?) slang eraan (ca 5 mm dik). Meestal wit en gemonteerd aan de zijkant van de machine, ergens bovenin.
De pressostaat meet de luchtdruk in de slang en daaruit wordt de waterhoogte in het apparaat afgeleid. De slang is dun en deze zal verstopt zijn. Nu de slang niet terugmeldt dat de trommel leeg is, denkt de machine na het verstrijken van de tijd dat het afpompen niet goed gaat. Remedie: Trek de slang van de pressostaat en blaas deze keihard door. Terugplaatsen en machine uittesten.
Geen succes ? Stap 2: Zoek de vlotterschakelaar. Geen idee hoe het eruitziet of waar dat zit, maar de onderdelenlijst voor de WAESYM1640 geeft aan dat 'ie erin zit.
Bij de meeste mieles is er geen bimetaal in 't deurslot, maar ik denk toch ook aan een slecht deurslot ofwel slechte contacten.
Het typenr van de machine staat meestal ook op de zeepbak... (W...) - dan weten we over welke reeks we praten.
Bij de nieuwere toestellen zit het schema toch wel bovenaan (boven de zeepbak) maar bij praktisch alles wat tussen de jaren '70 en de jaren '00 gemaakt is is het zoals Nieko zegt.
Op 22 september 2010 22:42:43 schreef Nieko:
Ik weet niet hoe je de wasmachine open hebt gekregen. Maar ons pap heeft onze Miele ooit van boven open gemaakt en kon niks. Logisch, want een Miele maak je van voren open. In de deur die je dan open kan doen zit een zakje met een schema.
Bij heel oude Mieles moet de bovenkant er af, als het speciale "gereedschap" niet meer voorhanden is , dan steek je in het midden tussen bovendeksel een tafelmes o.i.d. en drukt een platte veer weg. Als je rondom het deurgat 3 bouten ziet zitten dan is het zoals Nieko zegt.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Misschien een te simpele oplossing!
Bij bepaalde wasmachines van Miele kan je een vertraagde starttijd invoeren om op goedkoop tarief te wassen.
De machine start dan pas op als een door jouw ingegeven aantal minuten is verstreken.
Wellicht zit daar het defect in, of geen defect, maar een per ongeluk ingegeven aantal minuten.
Gr.
Peter.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Ik heb inmiddels een fles schoonmaakazijn in de machine gedaan en heb een kookwas programma gestart. Omdat de machine het bleef doen als ik de deur gelijk dicht deed na een wasbeurt -het lampje bleef op aan staan- , ben ik pas vandaag erachter gekomen dat blijkbaar het ontkalken geholpen heeft.
Ik was vergeten de deur dicht te doen gisteren en toen ik vandaag weer een wasje deed , deed de machine het gewoon weer. Dit was eerder zeker niet het geval.
Mocht de machine weer dezelfde problemen krijgen dan meld ik me hier weer.
Het is trouwens een Miele die je van voren openmaakt.Het typenummer zal ik vermelden als ik hier mogelijk weer ga posten.
Hartelijk dank voor uw reakties en intresse.
David
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb dat ook gehad met een oude miele die ging ook niet aan , wat kwam door het deurcontact wat door centrifugeren met de jaren aan de binnenkant los was gaan zitten , 2 schroeven aandraaien en hij was weer goed .