Mijn Bosch koeldiepvries kombinatie FD 7703 heeft 2 problemen:
A: de temperatuur in de koelruimte wisselt tussen 0 en + 10. Daarvoor zou ik de thermostaat willen vervangen, maar hoe kan ik die demonteren?
En wie levert een betaalbare vervanger?
B: Verder is de deurschakelaar stuk, lamp gaat niet uit. Hoe kan ik die repareren of vervangen?
FD7703 is geen type maar de fabrieksdatum.
Type wordt aangegeven met Enr.
Staat op het zelfde plaatje en in een kadertje.
Cor
Als de lamp niet uit gaat is dat je probleem , niet de Thermostaat.
De warmte van de lamp zorgt voor een slecht koelen, eerst de schakelaar repareren , dan kijken of er nog problemen met de koeling zijn .
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
veel koelkasten hebben een schakelaartje om de lamp op continu halve stand te laten branden voor als de koeler buiten in de schuur staat , dan slaat de motor niet aan onder de 8 graden . staat de koeler binnen dan kan dat knopje gewoon uit .
als dit niet is dan zit de schakelaar vaak achter de kap waar ook de thermostaat achter zit , deze schakelaars gaan wel vaker stuk maar maken dan juist geen contact meer .
De lamp is niet het probleem voor koelen, want de lamp was daarvoor defect, en na vervanging bleek dat ie nooit meer uit ging. Toen heb ik de lamp verwijderd, en de temperatuurspreiding bleef.
Ik heb niet een extra schakelaartje zoals testman schreef.
Ik had al het vermoeden dat de schakelaar achter de thermostaathouder zit, maar hoe kan ik die verwijderen zonder dat er iets afbreekt?
Naast de thermostaatknop zit een dopje grijs of wit, dit dopje kun je eruit wippen met een klein schroevendraaiertje.
Hierachter zit een schroef die je eruit moet draaien.
Dan trek je met beleid het kastje in zijn kompleetheid rechtstandig van de zijwand om vervolgens deze naar je toe te trekken omdat de voeler in een buisje in de zijwand zit.
Succes Cor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
soms zit de schroef achter de thermostaatknop , maar die temperatuur spreiding is bij een koelkast niet zeldzaam , gezien de 0 graden de uitschakeldrempel is van de thermostaat en de 10 graden is de inschakeldrempel , als je de koeler op stand 2 zet en de temperatuur is 10 graden geworden slaat de motor aan als je de thermostaat op 5 zet ,dit werkt niet als de motor net uit is gegaan omdat de voeler van de thermostaat schakelt op -30 graden .
een reden van dat verschil is ook vaak te wijten aan veel ijs in de vriezer wat ook langer duurt om de vriezer weer koud te krijgen .