Wie kent dit soort motortje?

Ik heb een partij van dit soort motortjes op de kop weten te tikken, en een nog grotere partij wil ik op vraag & aanbod plaatsen
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/maxon2.jpg

Maar vóór ik dat doe, wil ik wel weten wat voor soort motortjes dit zijn, en vooral gegevens van voltage en toerental etc.
Ik heb me suf gezocht naar een datasheet, maar kan hier nergens iets over vinden.
Bij farnell hebben ze er wel veel die er op lijken, maar nergens met dezelfde nummers.

Het zijn motortjes met een planetaire transmissie, en een uitgaande as van 3 mm.
Totaal zijn ze zo groot als een penlightbatterij.

Vóór ik vragen krijg over de herkomst, het is een eerlijke partij die al jaren incourant bij een goede opdrachtgever van ons ergens in een hoekje staan.

Hier ben ik ook al geweest, en ik kan alleen de lengte en diameter ingeven, en dan krijg ik ongeveer 150 hits zonder nummers die ook maar in de buurt komen.

Het lijkt te gaan om de Maxon DC motor S-serie (S12). Kan deze wel bij de algemene info vinden maar niet in de productenlijst...

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Heeft die "goede opdrachtgever" geen aanwijzingen waar die partij vandaan komt? Hij zal die toch wel met een bepaalde bedoeling besteld hebben destijds?
Is trouwens wel interessant, de modelbaanclub waar ik in zit zoekt dit soort motortjes voor een acceptabele prijs (low budget i.v.m. terugdraaien van subsidies en sponsor inkomsten).
www.railkontakt.nl
Ik wacht even af.

De motortjes op de foto komen uit dezelfde tray óók die met T 02 erop

Ze zijn in ieder geval van Maxon motors, dat is serieus goed (en duur!) spul. Zo te zien zitten er geen encoders op, en dat is wel jammer, want voor sommige toepassingen is dat wel heel erg handig. Desalniettemin zijn het erg mooie, kleine motoren met vertraging, prachtig voor kleine robotjes en zo.

Je zou er natuurlijk een mailtje naar Maxon aan kunnen wagen, misschien willen ze je wel verder helpen met een datasheet of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Mogelijk zijn het custom motortjes, dus door Maxon op klantspecificatie voor 1 of meerdere klanten gemaakt of geselecteerd.

Op het bovenste exemplaar is namelijk aan de 12NC te zien dat de opdrachtgever voor dat exemplaar Philips was. De 6-cijferige nummers zijn mogelijk de eigen artikelnummers van Maxon, en als zodanig moeten die daar dan ook bekend zijn. Of je er datasheets van los kan peuteren blijft natuurlijk de vraag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op het bovenste exemplaar is namelijk aan de 12NC te zien dat de opdrachtgever voor dat exemplaar Philips was

Waar zie je ergens die 12NC te staan?

Het is best mogelijk dat het custom made is, want het bedrijf waar deze motortjes vanaf komen zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van diverse hi-tech machines, en hebben bv. ASML in hun klantenkring.

Waarschijnlijk zijn tijdens de ontwikkeling deze motortjes vervangen voor een ander type, en zodoende de restantpartij bij hun beland.

dat is serieus goed (en duur!) spul.

De meeste motortjes (van Maxon ø 13mm) kosten al gauw €65,- excl. gearbox maar is wel erg goed spul

edit: bedankt Mod, voor de titelwijziging :)

Het lijken motoren uit een Aligner van 20 jaar oud, 12nc is van ASML.
De vertragingsbak is enorm wat een nauwgezette positie verplaatsing duidelijk maakt.
Positie herkenning van het object is optisch vandaar het ontbreken van de encoder.
De kracht van de motor zal in de buurt van een servo liggen.
vertragingsbak verhouding kan je makkelijk te weten komen.
Ingaande as 1X of meer draaien en kijken wat de uitgaande as doet.

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Arco

Special Member

Op de ene staat '74. Kan me voorstellen dat het model na 36 jaar niet meer in de catalogus staat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Voor de volledigheid: de 12NC die ik spotte is 4022 594 11801

@alrik: aan welke posities van de 12NC kan je zien dat het ASML was? (nieuwsgierig)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 oktober 2010 03:04:03 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de ene staat '74. Kan me voorstellen dat het model na 36 jaar niet meer in de catalogus staat...

Sorry, vergeten te vemelden,'74 moet 174 zijn.
Ik zag het ook pas te laat.

Ik ben geinteresseerd in deze kleine motortjes, zijn ze al te koop??

De zon is de mooiste krachtbron die er is lb

Ik sluit me even bij de vorige vraagsteller aan.

Hopelijk heb ik eind deze week de nodige gegevens binnen, over deze motortjes, ik heb inmiddels ook een mail naar maxon gestuurd.

Ik hoop ze dan spoedig op V&A te kunnen zetten.
Maar geen zorgen, er zijn er genoeg van :)

Op 11 oktober 2010 03:03:24 schreef maartenbakker:
Voor de volledigheid: de 12NC die ik spotte is 4022 594 11801

@alrik: aan welke posities van de 12NC kan je zien dat het ASML was? (nieuwsgierig)

4022

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Hartelijk dank! 22 is Nederland, dat was mij al bekend. 40 plaatste ik in de hoek van meetapparatuur of andere professionele systemen maar kon daar zo snel de voorbeelden niet van vinden. Blijkbaar is dat hier dus het bepalende element. De posities 5 en 6 zouden volgens sommige bronnen ook nog relevant kunnen zijn, en ik vind het leuk voor de hobby om dat wat uit te pluizen, helpt ook behoorlijk bij het snel herkennen van apparatuur of onderdelen. Vandaar mijn vraag :)

@Fripster: kijk aan, dat bedrijf kende ik nog niet eens, het wordt steeds leuker ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fripster

Golden Member

gewist...klopte niet.

[Bericht gewijzigd door fripster op maandag 11 oktober 2010 21:02:32 (84%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik heb er nu eentje al een tijdje draaien op 5V 10mA
Mooi geruisloos en met 74 Rpm.
Het asje is met de hand niet tegen te houden.

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Op 11 oktober 2010 21:09:23 schreef Kareltje:
Ik heb er nu eentje al een tijdje draaien op 5V 10mA

Whoa! Gaaf, dan kan je hem direct vanuit een microcontroller sturen! Geen extra electronica nodig!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
DE OLDE

Overleden

Ik ben een pessimist, maar motor maakt op enige wijze sluiting : weg processor :) :(

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Zijn prima motoren, met vertragingskastjes met planeetwielmechanisme volgens mij. Geen plastic tandwieltjes, dus goed spul! Ik heb er verschillende van. De specs heb ik helaas niet voor je.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

oei daar word ik hebberig van! wat moet dat kosten kareltje?