Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

TXC is een kristal. Dus dan zal het wel een 25MHz zijn.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
If you want to succeed, double your failure rate.

Bij stuut en bruin krijg je het bovenste IC, (voor schikBarend prijzen).
Uiteraard past dit niet op de standaard footprint, zoals het onderstaande IC. Iemand een idee van het merk en waarom deze zo breed is? Een oud type of?
http://robert.slackware.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1031&g2_serialNumber=2
Dit was m'n eerste SMD projectje dus ik had geen idee dat de footprint op mijn pcb anders was.

Op 15 oktober 2010 07:38:20 schreef fred101:
Ik kan me niet voorstellen dat dat capaciteit is. Gewoon even meten zou ik zeggen ;-)

Misschien is dat 5x ivm overtone.

Hoe kan ik dat beste meten? Vermoed dat ik niet over de juiste apparatuur beschik om 25Mhz signaal te kunnen tellen, of is er nog een simpelere manier.

Robin F.

Golden Member

Op 15 oktober 2010 12:33:05 schreef pe5ocb: Iemand een idee van het merk en waarom deze zo breed is?

Hij is van TI, zie datasheet. Maar waarom-ie zo breed is terwijl ze ook gewoon een smalle maken snap ik ook niet :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Ik herken er nu inderdaad het TI logo in, thanks.
Wel vreemd die maat ja, want volgens mij staat in de datasheet ook gewoon de smalle behuizing.

In de datasheet staan diverse behuizingen. Die van jou zal de DW zijn (JEDEC MS-013 AA, oftewel SOIC127P1030X265-16N).

Heeft niet zoveel te maken met 'niet snappen waarom' of 'standaard package'. Er zijn gewoon diverse behuizingen te krijgen en jij hebt bij stuut de SN74HC595DW gekocht.

Op 15 oktober 2010 13:17:06 schreef Robin F.:
Hij is van TI, zie datasheet.

Datasheet klopt niet, je verwijst naar de CD74HC595, die z'n top-marking zou HC595M zijn. Dit is 'm wel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is dat geen soic wide?

edit
spec van soic wide.
http://www.analog.com/en/technical-library/packages/soic-small-outline…

[Bericht gewijzigd door peter79 op vrijdag 15 oktober 2010 14:52:30 (74%)

Het chipje zal er wel in moeten passen. Kennelijk is dit alleen een optie, datasheet geeft beide behuizingen

[Bericht gewijzigd door Sponcebert op vrijdag 15 oktober 2010 15:07:23 (49%)

Ik ben er klaar mee voor

Op 15 oktober 2010 14:51:30 schreef peter79:
Is dat geen soic wide?

Is wel een gangbare benaming, maar de ene noemt het dit, de andere noemt het dat. Als je JEDEC (of IPC) naamgeving hanteert dan is er weinig te raden. MS-013AA dus.

If you want to succeed, double your failure rate.

Die brede kun je wel op de plek van de smalle krijgen als je met de hand soldeert. Vouw alle pootjes om naar onder en soldeer ze 1 voor 1 vast. Heb hetzelfde probleem al eens gehad met een MAX232.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb eens speciaal een max232 in wide body moeten bestellen omdat een bestaand apparaat die layout had.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
free_electron

Silicon Member

Op 15 oktober 2010 12:33:05 schreef pe5ocb:
Bij stuut en bruin krijg je het bovenste IC, (voor schikBarend prijzen).
Uiteraard past dit niet op de standaard footprint, zoals het onderstaande IC. Iemand een idee van het merk en waarom deze zo breed is? Een oud type of?
[afbeelding]
Dit was m'n eerste SMD projectje dus ik had geen idee dat de footprint op mijn pcb anders was.

niks mee mis. dat is gewoon een 300 mil brede so. ze zijn er ook in 250 en 150 ( 150 is de smalle die je liggen hebt )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

En als hij breder is kunnen er meer spoortjes onderdoor ;) dus is het zoals free zegt gewoon een optie ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
fred101

Golden Member

Op 15 oktober 2010 13:08:00 schreef peter79:
[...]

Hoe kan ik dat beste meten? Vermoed dat ik niet over de juiste apparatuur beschik om 25Mhz signaal te kunnen tellen, of is er nog een simpelere manier.

Geen idee of jij de juiste apparatuur hebt maar met een VNA weet je zo alle parameters van het crystal en anders gewoon een oscilator mee bouwen. Counter of scoop eraan en je weet de frequentie. Laatste optie is Jomanda bellen , die kan vast de bioresonantie vertellen. Dat maal de derde machts wortel van pi in het kwadraad is de boven natuurlijke harmonische. Als je dat in spiegelbeeld opschrijft en bij volle maan leest weet je de grondtoon.

Echt waar..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Deze vind ik leuk : de ontwerper van deze goedkope klokradio wilde perse een 3 K 5 % weerstand....
http://www.superdumpert.nl/?di=812872338536

Toevallig is dat een heel goede waarde voor mijn LM317 voeding van 1,2.. 20 volt en een 47 K potmeter !

Ik ben er klaar mee voor

Wil je een weerstand van 3k tussen OUT en ADJ plaatsen?
Niet doen! Een LM317 moet minstens 5mA kunnen leveren om goed te kunnen regelen. Daarom zie je meestal een weerstand van 240R tussen OUT en ADJ, want 1.2V / 240R = 5mA.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Je hebt helemaal gelijk, kwam maar tot 3 volt. Beetje dom, ik wist het eigenlijk wel, maar wilde perse een metalen potmeter gebruiken. Een echte radiohm, de plastic piher van 5 k is eigenlijk maar een prutsding. Echte potmeters zijn duur! Maar nu heb ik dus een zeldzame weerstand van 3K 5 % ;)

[Bericht gewijzigd door Sponcebert op zaterdag 16 oktober 2010 15:28:03 (11%)

Ik ben er klaar mee voor
Tidak Ada

Golden Member

30; 300; 3k; 30k; 300k; enz zijn standaardwaarden in de E-24 (5%) reeks.
In de hogere reeksen wordt 300 301 Dat houdt verband met de reeks berekening en de kleinere tolrerantie (E-48 = 2% en E-96 = 1%)

http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeks

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ofwel moet je extra een weerstand (of weerstand + led voor on-indicatie) aan de uitgang van de LM317 zetten, dan kan je wel een hoogohmiger spanningsdeler zetten moest je enkel die hebben.
Maar het overgrote deel is opgebouwd zoals Pros al zei.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Lucky Luke

Golden Member

Ik heb er weer eentje...

Een LM31700N. DIP16, oude National Semiconductor logo semicondutor logos

Google geeft me sites van chinezen die wel een andere dip16 van de juiste tekst willen voorzien als ik er 1000 afneem, en national zelf probeert me de bekende 3 poter in de maag te splitsen...

Wat is dit voor IC?

code:


   
  _+__+__+__+__+__+__+__+_
|| ~                      |
|| ~ S=B8532              |
|._LM31700N_______________|
   +  +  +  +  +  +  +  +

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Het klinkt misschien dom, maar weet je heel zeker dat het geen LM13700N is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een paar pagina's terug heeft Tidak Ada hele mooie "pixels" laten zien. Ik heb er ook een paar, alleen net even anders. :)

"Dezelfde" links, maar dan met 3 RGB pixels! Daar heb ik er een paar van.
http://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/temp/2.JPG

De rechter van dichtbij. Hele mooie honingraat structuur in dat VFD buisje. Waarom is dat zo gedaan? Dichter bij de gloeidraad is dichtere mesh. Gelijkmatigere bestraling van het fluoriserende oppervlak waarschijnlijk?
http://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/temp/mesh.JPG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 oktober 2010 19:30:24 (2%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Da's mooi Benadski! Je hebt ze dus binnen....

Heb je al met een momeychecker er op geschenen, of beter nog, echt blacklight?
Ik ben benieuwd naar de kleuren.

Die met die honingraat, komen die van de zelfde bron, of komen die weer ergens anders vandaan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten