In mijne mening, wil hij een verwachting hebben van de doorlopend tijd (bargraph met 12 leds van 10s is voldoende, denk ik)

Nee, het lijkt me toch duidelijk?:

dat een apparaatje met cijfers, dus een gewone count up teller met 7 segment displays, de voorkeur geniet.

Zou het niet beter opinie van TS daarop kennen?
Eindelijk, had hij zeker niet aan mijne oplossing gedacht.
Oplossing van 7 segment LED display is niet afgestemd op eenvoudige voeding door 4 AA batterijtjes.

Zou het niet beter opinie van TS daarop kennen?
Eindelijk, had hij zeker niet aan mijne oplossing gedacht.

Jouw oplossing is in het begin al besproken, TS heeft liever 7 segment.

Oplossing van 7 segment LED display is niet afgestemd op eenvoudige voeding door 4 AA batterijtjes.

Ook al besproken, 7 segment werkt ruim 1 1/2 week continu op 4 penlites...

Je bent de TS niet, laat hem beslissen...
Te veel eizen, deze topic zal nooit een werkelijke en praktische oplossing vinden.
Je vergeet wat TS geschreven heeft.

da's logisch, maar het mag best een hobby projectie zijn hoor. Ben niet vies van de soldeerbout

[Bericht gewijzigd door Emilien op (39%)]

Op 8 oktober 2010 11:36:54 schreef Emilien:

Hier reken ik de TS al voor dat dat met de gegevens die hij aanlevert makkelijk gaat. Arco komt vervolgens met displays die minder stroom gebruiken waardoor je het ook met AAA al op je sloffen zou redden...

TS heeft nadrukkelijk aangegeven:

Ehmmm... mijn collega die over de reanimatie's gaat gaf aan dat een apparaatje met cijfers, dus een gewone count up teller met 7 segment displays, de voorkeur geniet.

dat hij dus geen andere indicatie wenst. Dat zal z'n reden hebben...

Nog een die denkt dat hij de TS is.
Ok,ga uw gang, ik deel niet meer mee met deze topic.

Kort lontje...

Wij geven alleen weer wat TS alreeds heeft meegedeeld. Meer niet.
Als TS 7 sements displays het makkelijkst vindt (ik ook trouwens), wie zijn wij dan om dat te negeren?

heerst er een vloek op dit topic ofzo? ;)

Op 8 oktober 2010 13:37:19 schreef EricP:
[...]
TS heeft nadrukkelijk aangegeven:[...]dat hij dus geen andere indicatie wenst. Dat zal z'n reden hebben...

Om even wat nuance te brengen :
Mijn voorkeur is dat ik in een Ferrari rondrijd. Mijn portomonnee zegt dat ik het met een oude Volvo moet doen.

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reactie's.. Helaas heb ik even gemist dat het topic na de 'discussie' gewoon doorgegaan is. Ik heb daarom dus even niet op jullie reactie's gereageerd....
Nu ik zie dat er weer leven is geblazen in het topic, ga ik natuurlijk heel graag weer verder.

- Een metronoom is niet wat ik zoek. De frequentie (die in de huidige richtlijnen 100/min is) is geen probleem omdat we een pneumatisch apparaat hebben dat voor ons de massage's overneemt. Het apparaat (=LUCAS) hoeven we niet te controleren.

- Andere oplossingen zijn best een goed idee, ook zo'n LED bar, maar inderdaad de wens van mijn ambulancedienst is toch een klokje met LED display's.

Het gaat er puur om dat in ons protocol staat dat we in 2 minuten een aantal handelingen moeten doen. Daarom is het natuurlijk van groot belang exact te weten op elk moment hoeveel seconden je nog over hebt.

Inmiddels heb ik voor het schema met de Tiny 2313 gekozen en de onderdelen in huis gehaald. Het geheel moet gaan werken met een 4 Mhz kristal en 3 LED displays op 3 AA of AAA batterijen (het prototype met 3 x AA in ieder geval).

Bij de winkel waar ik de onderdelen gehaald heb hadden ze helaas geen programmer voor de atmel serie, alleen voor PIC, heb nog even getwijfeld, maar toch voor deTINY gekozen...

De volgende stappen zijn dus voor mij :
- Zoeken naar een programmer
- Zoeken naar een programma, zodat de teller gaat tellen :)

(de totale prijs van de onderdelen vond ik nog best hoog eigenlijk.....)
Hopelijk gaat dat geen beletsel vormen

wat vind je hoog?
prijzen willen nog wel eens flink verschillen per winkel.
zeker als je na dit 'prototype' wat grootschaliger gaat maken is er goedkoper aan spullen te komen.

Hai,
Waarom is er eigenlijk gekozen voor LED en niet voor LCD?
wanneer je bijvoorbeeld een LCD zou nemen van 2x16, zou je op de bovenste regel de tijd / datum / counter kunnen plaatsen.
De stap welke in het protocol beschreven staat, zou je op de tweede reel kunnen plaatsen (lijkt mij zeer handig in een stressvolle situatie).
Het stroomverbruik van een LCD is ook bijna niets, een PVC16203 verbruikt 2.5 mA, de achtergrond verlichting verbruikt 170 mA (dit schakel je dan natuurlijk selectief).

Wanneer je spullen koopt bij Wouter: http://www.voti.nl, of Dick: http://www.dickbest.nl vallen de prijzen wel mee.

Voorbeeldje: LCD 2x16: €: 3,95 bij Dick: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1527

Stan

Ha Stan,

Een LCD is slecht afleesbaar, de kijkhoek is vaak al slecht, maar ook in de nacht of juist weer in de felle zon.
Daarnaast is een LCD display wel kwetsbaarder dan LED.

Dat zijn zo de overwegingen

(enne de stappen er bij zetten, klinkt wel goed inderdaad, maar mijn baas verwacht wel dat ik die ken ...)

Op 15 oktober 2010 22:59:50 schreef Peter494:
Ha Stan,

Een LCD is slecht afleesbaar, de kijkhoek is vaak al slecht, maar ook in de nacht of juist weer in de felle zon.
Daarnaast is een LCD display wel kwetsbaarder dan LED.

Dat zijn zo de overwegingen

(enne de stappen er bij zetten, klinkt wel goed inderdaad, maar mijn baas verwacht wel dat ik die ken ...)

OK,

Nou dat LCD's slecht lees baar zijn, klopt niet helemaal.
Dat is afhankelijk van de contrast regeling.
Leg deze aan de GND en je hebt perfect leesbaar beeld ook wanneer de zon erop schijnt en vanuit diverse hoeken. Wanneer het donker is, kan je dat door bijvoorbeeld een LDR laten detecteren die dan de achtergrond verlichting aan kan zetten.
Je zou ook een LCD met minder tekens of minder regels kunnen gebruiken.
Dat een LCD kwetsbaarder is dan een 7 segments led klopt,
maare wat zijn jullie ermee van plan, gaan jullie ermee gooien :+

De stappen erbij zetten lijkt me niet zo zinvol. Hoe meer info je op een display krijgt, hoe lastiger het wordt. (Zeker in noodgevallen). Je kunt eventueel simpel door middel van de piezo buzzer aangeven dat er een bepaalde tijd voorbij is. (Lengte of hoogte van toontjes wijzigen). Dat leidt niet af.
LED displays zijn ideaal, bijna onverwoestbaar en goed af te lezen.

maare wat zijn jullie ermee van plan, gaan jullie ermee gooien

Murphy reist altijd met je mee. ;)
Als iets kan vallen, zal het dat ook doen...

Als het kapot kan, krijgen we het op de ambulance wel voor mekaar hoor :)

Maarrre Arco, was jij nou niet handig met een programma'tje voor die Tiny2313 ?

Nee,

Die gebruik ik zelden. Meestal PIC's...

Even een vraagje, wat zijn de dure kosten?

De elektronica (op batterijen) mag niet meer kosten als een euro of €: 10
Processor max €: 3,-- (Bijvoorbeeld: PIC 16F628)
7-segment display 3 karakters €: 2,10
Klein spul €: 3,--

Behuizing, dit zal waarschijnlijk het duurste onderdeel zijn.
Misschien vind je deze http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=742 behuizing wat, dan ben je klaar voor €: 1,50 per behuizing.

peter ik kan wel een programmaatje voor je maken.
stelt vrij weinig voor namelijk.
Heb je een kristal gekocht? zoja welke waarde?
Heb je een schemaatje?
Als programmer, kun je een AVR dragon aanschaffen of een stk500, maar denk dat je die niet zo vaak zal gebruiken kosten toch al +- 50.- voor een dragon en tegen de 100 voor een stk500 geloof ik, of je moet het een interessante hobby gaan vinden ;)

Je kunt bij Smoerijff (zoek even op het forum) eens proberen of die nog van die programmertjes heeft. Voor zover ik gehoord heb, werken die prima. Al heb ik de mijne nooit aan de gang gekregen, hetgeen waarschijnlijk een M$ probleem is (maar ja, snap ook goed als je net als ik geen zin hebt om daar een paar avonden in te gaan steken terwijl je nog een hele hoop andere 'loose ends' hebt)

Verder kan ik je de Tuxgraphics STK-500 compatible programmer aanraden. Kost ook de wereld niet (ik meen €20) en daarmee heb je een fatsoenlijke programmer dus zonder trucen aan een printerpoort of 'doet het meestal wel' constructies. Nadeel van die is dat je zelf een verloopkabeltje moet maken, ze gebruiken hun eigen vorm van ISP connector. Handiger dan die van Atmel, maar ja... de rest van de wereld heeft wat anders...
Voor het programmeren even kijken of je ergens een DIL-20 (of SO) test clip kunt vinden. Soort van wasknijper die je op je AVR zet. Makkelijk programmeren.

Die LED displays zijn relatief duur, zeker als je ze bij een winkel haalt (maar vergis je ook niet in de prijs van een losse weerstand in de detailhandel). Voordeel van een winkel is natuurlijk wel dat ze het 'nu' gewoon hebben (je hoeft niet te bestellen) en dat je ook voor 1 AVR wat kunt halen. Voor prototyping een goed plan, voor hoeveelheden kun je beter eens bij een Reichelt (pas op met de verzendkosten), Farnell, RS of Digikey kijken (om er maar een paar te noemen; voordeel is dat die ook voer een half jaar nog kunnen leveren). Die zijn ook niet echt goedkoop (maar wel een stuk goedkoper dan een detailhandel), maar je kunt er wel alles in 1x kopen. En je hebt de keus zodat je een display kunt vinden wat voldoet aan je eisen en niet duurder is dan nodig.
Vergis je trouwens ook niet in de prijs voor een behuizing. Die componenten ga je voor een paar euro wel redden. Het zou me niet verbazen als je housing duurder gaat worden dan je componenten. Ik neem aan dat je de uren die je erin steekt helemaal niet rekent? :) Zo uit de losse pols moet je het voor componenten (ex PCB en housing) wel onder de 5 euro/stuk gaan halen. De eventuele verzendkosten vallen in het niet bij 50 stuks. Bepalende factor zullen je LED displays zijn. Die heb je voor onder de 50 cent, maar ook voor een paar euro per stuk. Afhankelijk van helderheid, grootte (en niet te vergeten: leverancier :) ). Met je Xtal kun je spelen. Zoek een waarde uit die leuk deelbaar is en neem daar de goedkoopste van. Nauwkeurigheid is (binnen de normen die voor Xtals gebruikelijk zijn) helemaal niet interessant... Het verschil tussen 10ppm of 1000ppm ga je niet merken in deze toepassing.

Goed plan om toch voor LEDs te gaan. LCD is niks voor dit soort werk. Kwetsbaar en het doet het gewoon niet als het koud wordt (en ook niet meer als het erg warm wordt, maar daar zul je in NL niet zo snel tegen aan lopen).

Tegen de tijd dat je er een PCB voor gaan maken: bekijk ongeveer hoe groot die moet worden, zoek daar een passende housing bij en maak daar je PCB in pas (op tekening). Ga dan je componenten plaatsen en routeren. Ik heb al te vaak 'frutselwerk' gezien wat dan eigenlijk net niet past (PCB afvijlen tot tegen een trace aan) of waarbij de housing dan maar een maatje groter wordt (en daardoor net 'lomp') om het er toch in te krijgen. Bedenkt ook even of je voor de uiteindelijke 'productie' SMD of trough hole wilt werken. Persoonlijk doe ik steeds meer SMD omdat zelfs op de hand solderen nauwelijks meer tijd kost dan through hole en ik geen gaatjes meer in de PCB hoef te boren. Andere overweging (voor through hole) zou kunnen zijn dat je die PCBs toch laat maken en je nog nooit SMD gedaan hebt, waardoor je in den beginne wel even zult lopen pielen. Verder ben ik er altijd wel voorstander van om de PCB pas te maken als je de componenten in huis hebt. Met dit ontwerp zal het wel loslopen, maar het is me net een keer te vaak gebeurd dat een component (zeker bij een connector) net niet helemaal met de library overeen komt en dat het dus net niet helemaal leuk uitkomt. Daar heb je bij een 'echt' ontwerppakket als het goed is weer geen last van (vaak heb je daar het bestelnummer van een serieuze leverancier bij zitten), maar ja... die zijn in low-budget land niet zo dik gezaaid.

Om het lijstje van Stijnos compleet te maken: heb je common anode of common cathode displays gekocht? Heb je er schakeltorretjes bij (voor de commons)? Welke? Welke weerstandjes heb je gekocht? Xtal? Het is absoluut niet spannend, maar wel van belang dat de software en de hardware matchen natuurlijk :) Begrijp dat die software bij gebrek aan een programmer nog geen enorme haast heeft. Heb je al wat gebouwd? Schema?

Je zou Bascom kunnen overwegen , die kan zo op de ATTiny2313. Op de site staat ook een complete tutorial.

http://www.mcselec.com/index.php?option=com_content&task=category&…

Groeten, Bram

Hey Eric,

Een heel verhaal zeg... Heel erg bedankt voor al je tips en zeker ook voor de tijd die je er zo instopt. Ik ga daar inderdaad geen uren voor schrijven hoor. Het is alleen maar leuk om iets te maken waar straks al mijn collega's blij mee zijn en goed mee kunnen werken.

Voor de onderdelen alleen al (zonder behuizing) moest ik 23 euro afrekenen. Wel een stukje gaatjesprint erbij voor het prototype (die was 4,50) dus de rest van het spul moest 19 euro kosten, en dat vond ik best aan de prijs. Maar waarschijnlijk heb je gelijk en is het als ik het op internet bestel een stuk voordeliger.

Achter de programmer ga ik gelijk effe aan. Met verzenden heb je die ook niet gelijk in huis.
(waar ik was hadden ze wel een programmer voor PIC's maar niet voor de ATMEL serie, beetje jammer)

Ik heb redelijk jou voorbeeld schema gevolgd, het zijn common anode LED display's geworden en een kristal van 4 Mhz, de schakel torren zijn BC 337 geworden.
http://www.elektronika.lt/_sys/storage/2008/03/30/Schema.png
(alleen de kristal c'tjes kloppen niet, die zijn 22pf geworden. Ik gebruik 1 schakelaar en leg pen 3 aan de Ground, zodat als je hem aanzet hij gelijk begint met aftellen. Het aan en uit knopje is dan ook gelijk het reset knopje. En er komt een piezo zoemertje aan pen 7

De definitieve versie wordt zoals het er nu uitziet gewoon op through hole (zoals je dat zo mooi noemt) print opgebouwd. Wel met een geetst printje. Met SMD heb ik inderdaad ook geen ervaring.

Op 16 oktober 2010 13:01:38 schreef Peter494:
[...]Voor de onderdelen alleen al (zonder behuizing) moest ik 23 euro afrekenen. Wel een stukje gaatjesprint erbij voor het prototype (die was 4,50) dus de rest van het spul moest 19 euro kosten, en dat vond ik best aan de prijs. Maar waarschijnlijk heb je gelijk en is het als ik het op internet bestel een stuk voordeliger.

Dat is niet raar voor een detailhandel. Die vent in de winkel en die winkel moeten ook betaald worden... En zo vreselijk veel omzet aan componenten zal hij ook niet (meer) hebben. Helaas...
Kijk eens bij Reichelt. Daar ga je het voor veel minder redden. Wellicht iets met een IA om de verzendkosten te drukken, of een adres in Duitsland vinden.

Achter de programmer ga ik gelijk effe aan. Met verzenden heb je die ook niet gelijk in huis.
(waar ik was hadden ze wel een programmer voor PIC's maar niet voor de ATMEL serie, beetje jammer)

Tsja... Er zijn voldoende AVR programmers te vinden. Van een paar cent frutselproject tot een compleet development board. Ik denk dat er voor de AVR zoveel is dat verkopen echt niet lonend is.
Leuke van het ding van Tuxgraphics is dat die zichzelf programmeert om het kip & ei probleem op te lossen. Ze verkopen hem zonder mega8, maar die kun je er wel bij bestellen (voor een heel schappelijke prijs). Je krijgt er een bootable Linux CDtje bij wat dat kunstje voor je doet. Daarna is-ie STK-500 compatible en kun je zo vanuit AVRstudio programmeren.

[...]Met SMD heb ik inderdaad ook geen ervaring.

Heb je er behoefte aan om het te leren? Dan is het wellicht een leuk idee... Wel even PCBtje goed nakijken, met through hole kun je iets meer rommelen als iets niet helemaal klopt :)

Nou het hoeft natuurlijk niet niks te kosten hoor... En een paar tientjes meer of minder op 40 klokjes, zal ook het verschil wel niet maken, maar ik had inderdaad verwacht met een paar euro wel klaar te zijn.. en dan valt 23 euro wel weer tegen...
Maar als ik aan de 'massa' productie begin kijk ik wel even verder, voor nu houd het me niet tegen.
(ga wel een paar daagjes naar Duitsland volgende week :) )

Heb momenteel weer nachtdiensten, dus kan vannacht weer een hoop doen :)
(zoeken naar programmer bijvoorbeeld en die site van Bram bekijken, want daar staat ook een hoop !!)

@Peter,

Heb je een seriele poort op je PC zitten of alleen USB ?

Groeten, Bram