Hallo,

waar kan ik een 0.95uF 2100V condensator bestellen voor me magnetron ? ik heb 1 site gevonden maar daar kost die € 66 :(

kan ik ook een condensator nemen van een hogere waarde ? bijv. 1,2 uF

[Bericht gewijzigd door Techno Turk op (23%)]

Home parts of Handyman

dat is een 1,5 uF maakt dat wat uit ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]

Maakt geen fluit uit.
Die condensators hebben minimaal 20% tolerantie.

ok bedankt weer een stuk ervaring erbij met magnetrons :P

Zou toch ff zoeken naar de originele. De condensator is een onderdeel dat de buis in resonantie brengt op BV 2450 Mhz (meest voorkomende Freq). Als de condensator van waarde anders is, gaat dit ten koste van de frequentie en tevens levensduur.....en einde buis als resultaat (word te heet) Tsja, tolerantie is er wel, maar als deze al meer is en evt 20% erbij, zit je toch nog veel hoger...

Voor zover ik weet dient de condensator als afvlakking van de dc en wordt de frequentie uitsluitend bepaald door de buis. Trouwens
2.450 Mhz ~~ 1µf ?

Ha ha nee hoor, de frequentie hangt gelukkig niet van de voedingscondensator af.
De 2450 MHz moet binnen 50 MHz naukeurig zijn, dat is maar 2%, dus alleen al daardoor zou het niet kunnen.

Maar de condensator vlakt niet af, integendeel, de magnetronvoeding werkt andersom: de condensator staat in serie, en de diode staat parallel over de magnetron.
De magnetronbuis wordt dus gevoed met een sinus die in zijn geheel aan één kant van de nul hangt (de onderkant, want de kathode wordt gevoed, dus negatief; de anode is geaard).

Wel vreemd. Condensator staat in SERIE met de buis en dus IDD niet als afvlakking. Buis is een resonantie ruimte, dus???? De 50 Hz is meer voor de oscillatie start, vaak dat over de condensator bij combi magnetron een begrenzer (zener achtig) zit. Een buis kan ook gewoon buiten een magnetron starten, zolang er massa is en HV werkt alles. Heb ooit fabriekstraining gehad ( en werk er nog dagelijks mee), waarde verandering cap is negatief voor werking en levensduur...buisstroom word te laag of te hoog (alsmede freq varieert). De eerste 600 W magnetrons hadden destijds een cap van plm 0.80 uF, tegenwoordig kom je bij de 1000W al 1,4 uF tegen. Een ding: klooi niet te veel met magnetrons....

Een begrenzer? Nog nooit gezien...

ik heb de condensator vervangen en ook een zekering van 5 kv 0.65mA

maar toen ik de magnetron weer aanzette ging hij maar halfe sec. aan nu doet hij helemaal niks meer geen lampje niks dus ik denk dat de hoofdzekering kapot is maar waarom ?

mss de buis ook kapot ?

Tussen een van de twee gloeispannings aansluitingen en behuizing meten. Moet oneindig zijn, dus absoluut GEEN ohmse waarde. Meestal is er sluiting in filter, het witte gedeelte met de twee stekkertjes op de buis.

@ Maarten: meestal is het ongeveer dit symbool: Diode met dubbel streepje, Net zo'n formaat als de gelijkricht diode. Zonder deze diodes doen ze ook hun werk wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Welja afvlakking is wellicht te veralgemeenend maar de kondensator biedt weldegelijk de voeding aan voor de werking van de buis.
Gedurende een halve alternantie wordt de condensator opgeladen met +/- de transformatorspanning,de volgende halve alternantie komt in serie met de opgeladen condensator. Deze (soort spannings verdubbelings-schakeling) negatieve pulserende gelijkspanning van enkele duizenden volt wordt aangeboden aan de kathode.
De waarde van de condensator kan aldus van invloed zijn op de werkingsduur. (en dus misschien het vermogen een weinig beïnvloeden)
Het zou kunnen dat het pulserend karakter van voeden invloed heeft op het starten van de oscilatie.? Mogelijk weet iemand die meer vertrouwd is met dit soort buizen, of ze in andere toepassingen ook kontinue gevoed kunnen worden.
De meest voorkomende fout die ik tegenkwam / defekte buis / slechte gelijkichter.

Als door een te sterk afwijkende waarde van de condensator het magnetron warmer gaat lopen, kan door die hogere temperatuur dan normaal, de frequentie wat gaan afwijken. Maar dat is wat anders dan dat de condensator zelf de frequentie vastlegt. :)

De schakeling met eerst condensator en dan diode zorgt inderdaad voor spanningspieken van de dubbele waarde. Natuurlijk is ertussenin de spanning ook nul; de gemiddelde spanning is hetzelfde als waneer je eerst diode, dan condensator schakelt.

Maar het gemiddelde vermogen ligt bij de gebruikte schakeling wèl veel hoger. Als het magnetron zich als een zuivere weerstand zou gedragen, zou door deze schakeling (condensator→diode) het gemiddelde vermogen het dubbele zijn, vergeleken bij wat je bij de diode→condensatorschakeling zou krijgen.

en wat kan ik nu nog meer er aan meten ?

mijn oom stalkt me elke dag of hij al klaar is want hij staat vrijdags en zaterdags op de markt met z'n doner kraam nu staat hij al 2 weken zonder magnetron :(

Hoe wist je eigenlijk dat die condenstor het defecte onderdeel was?
Verder zit er eigenlijk alleen nog de diode en het magnetron zelf in. De diode is niet zo kostbaar, maar de buis waarschijnlijk wel een beetje.

Op 1 november 2010 18:33:56 schreef Frederick E. Terman:
Hoe wist je eigenlijk dat die condenstor het defecte onderdeel was?

Hij heeft er doorheen geboort met de boormachine omdat hij de magnetron vast wou schroefen in z'n kraam dus heeft hij de condensator geraakt...

Hier nog een foto van de condensator, Zit duidelijk een gat in

en ook de 5Kv 0.65A zekering was kapot die tussen de trafo en condensator zit

en nu is de hoofdzekering van 8A 250V kapot

[EDIT:] ik zit nu te denken ,misschien dat de hoofdzekering al bijna op knappen stond voor dat de hoogspanningszekering eruit vloog en nu eigelijk al te zwak was ...
zou dit kunnne ?

Ik heb net een zekering gekocht van 8A 250V, De magnetron draait weer... Aleen dit keer blijft het glas water nog ijs koud :'-(

wat kan ik nog meer doen

Het lijkt met trouwens sowieso niet verstandig om gaten te boren in een magnetron. Die afscherming zit er toch niet voor niets omheen...

Overigens maakt de foto duidelijk dat de tolerantie van de condensator niet 20%, maar slechts 2% is. (vandaar de prijs??).
Dat houdt dus in dat je wel degelijk exact dezelfde condensator zou moeten hebben...

P.S: Wees een beetje voorzichtig tijdens het meten 2 -4 kV prikt sterk en je kan het waarschijnlijk niet navertellen. (Zonde van je mooie hok)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (26%)]

dus het word een nieuwe magnetron ?

deze is nog nieuw ongebruikt ze hebben hem voor 65 euro gekocht en ik zit nu al aan 25 euro aan onderdelen en een condensator van 0.95 uf is best prijzig

Hangt er van af of het een huishoud magnetron of een voor horeca gebruik is. De laatsten zijn stukken duurder (professionele kwaliteit)

@FET
Hoe denk jij nu dat het zit met die condensator?
Ik heb onvoldoende kennis van magnetrons om er iets zinnigs over te vertellen en kan er tot nog toe ook niets over op internet vinden.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (42%)]

Hoe wat zit?
'Het' zit gewoon zoals gezegd: trafo hete kant -> condensator -> diode naar trafo koude kant+chassis.
Het magnetron (de buis) hangt met de kathode op het knooppunt condensator/diode. Zijn anode ligt aan chassis.
De gloeidraadwikkeling is ook goed geïsoleerd, omdat de kathode (gevormd door diezelfde gloeidraad) aan de (negatieve) hoogspanning hangt.

Het vermogen is enigszins afhankelijk van de condensatorwaarde. Blijkbaar willen ze die waarde dus toch een beetje binnen bepaalde grenzen houden, als ik zo lees van 2% tolerantie.
Met een te kleine mis je wat vermogen; met een veel te grote zou de buis te warm lopen, en ook nog wat in frequentie kunnen verlopen.