Elektrische keuze bougies.

Vermits de titel niet al te veel zeggend is, hierbij mijn uitleg.

Ik rij dus met een Mazda RX-7 rond met nog een delco kop (dizzie), nu wil ik die elektronisch hebben zonder een µC ofzo te hebben, wat wel mag zijn 2 sensoren (als ik die beide nodig heb).

Nu om de 180 graden heb ik een puls nodig om de juiste rotor te ontsteken (0° is rotor 1 en 180°is rotor 2). Leading zijn de hoofd bougies en trailing zijn de nakomende bougies (+20° verschil met de leading).

Nu kwam ik al tot volgende tekening uit maar nu moet ik dat nog aansturen eventueel met 1 sensor op 0° (of iets minder) zodoende dat hij weet waar hij staat, het eerste gedeelte tot aan de ontsteekspoelen (bobijnen) is wat het huidige regime is. Zelf had ik gedacht om de rotor selectie te maken met thyristors maar dan moet ik wel een kleine schakeling hebben die deze aanstuurt.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/tekeningen/thyri…

De sensor kan eendert welke type zijn die niet al te duur, maar die in de groothandel te verkrijgen is.

Kunnen jullie me een beetje helpen, ik kan er redelijk wel wat van maar het zit ver weg.

Dank bij voorbaat Michael

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Sine

Moderator

Wat je ook gaat fabrieken, je kunt NIET gaan schakelen in de hoogspanning.

Een mogelijkheid is een bobine per bougie ( zo wordt het tegenwoordig meestal gedaan )

Ja lap daar gaat mijn idee al :'( dat van die ontstekers op de bougie wist ik ook wel maar dat wil ik juist vermijden.

moest ik me toch bedenken: hoe zou het schema er dan uitzien?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Kijk hier eens naar dan wordt het mischien duidelijker !!

http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/deltapress/magnetisme/m…

Onder magnetische toepassingen.

Je zal dan alleen een per bobine een eindtrap moeten gebruiken .

En doordat de eindtrap schakeld stuur je bobine aan in het laagspannings circuit .

In het schema is dit ecu maar dit kun je natuurlijk zelf bedenken .

Er zijn zelfs complete kitje,s voor te krijgen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Onder wat staat dat want blijkbaar is hotlinken verboden :(

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

De link wordt niet weergegeven ???

Google anders even naar timloto.org ( site voor online automotive trainingen ) .

Of zoals ik heb gedaan met( ontsteking met losse bobine,s ) .

--------------------------------------------------------------

Laat maar ik begrijp het al de directe link krijg je niet !!!

hoofdstuk magnetische toepassingen en dan bobine,s .

En anders toch googlen op het laatste!!!!!!!

[Bericht gewijzigd door daandc op woensdag 27 oktober 2010 22:38:46 (16%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik kom gewoon op de hoofd pagina uit.

Ondertussen wat bij getekend, zal waarschijnlijk niet juist zijn maarja.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/tekeningen/thyri…

Linksonder zie je de schakeling dat ik in gedachten heb. Deze blijft op 1 stand staan zolang hij de volgende sensor niet ziet. De transistors die tussen de thyristors staan dienen om het signaal om te keren, misschien kan ik best ineens het signaal van de opnemers nemen dan kunnen die HP transistors er tussen uit of kan ik daar iets meedoen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ja en als je op de hoofdpagina komt dan moet je effe wat moeite doen en dan krijg je wat je wilt .

een beetje moeite moet je er wel voor doen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ow ok gevonden na je edit. Eens doorlezen morgen.

Ondertussen wat verder gedacht en uitgetekend. Kunnen jullie me hier mee verder helpen?

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/tekeningen/thyri…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
free_electron

Silicon Member

Op 27 oktober 2010 21:51:15 schreef Sine:
Wat je ook gaat fabrieken, je kunt NIET gaan schakelen in de hoogspanning.

hozeo ? zo werd het vroeger toch gedaan in de oude rotor verdelers ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

De sensoren van de R13B ( ik neem aan dat je die hebt) zitten toch onder de verdeler verstopt? Met binnen en buiten tanden?

Ik zou deze door middel van een MG II (mega scuirt II) computer vier losse bobine`s laten sturen.

Ik zou igg niet in de hoogspanning gaan schakelen ofzo lijkt me de betrouwbaarheid niet ten goede te komen.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 27 oktober 2010 23:06:44 schreef free_electron:
[...]hozeo ? zo werd het vroeger toch gedaan in de oude rotor verdelers ?

Nee ze schakelen de laagspanningskant.

Op 27 oktober 2010 23:08:26 schreef -chefke-:
De sensoren van de R13B ( ik neem aan dat je die hebt) zitten toch onder de verdeler verstopt? Met binnen en buiten tanden?

Ik zou deze door middel van een MG II (mega scuirt II) computer vier losse bobine`s laten sturen.

Ik zou igg niet in de hoogspanning gaan schakelen ofzo lijkt me de betrouwbaarheid niet ten goede te komen.

Nee hebt 12A :D en die sensoren is alleen de Leading en trailing en de verdeler zelf zegt dan welke bougie/rotor dat word ontstoken.

Ok wat verder gedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik de originele HP (highPower) transitors kan gebruiken.
http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/tekeningen/?acti…

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 28 oktober 2010 07:03:10 (13%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Je zou dan toch een derde sensor erbij moeten maken die rotor 1 BDP aangeeft. Dit zou met een vaantje en een hall-sensor kunnen. Overigens kan de Trailing met een zogenaamde DIS bobine gestuurd worden, die mogen tegelijk vonken. De Leading moet apart zodat je schakeling al weer halveert. Zoals in een FD3 gedaan wordt. Zelfs als je een megasquirt of wat dan ook voor ecu wilt gaan gebruiken heb je buiten het krukas signaal ook een zogenaamd faze signaal nodig uit de verdeler die rotor 1 BDP markeert.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ok, maar dat zijn zorgen voor later (DIS bobine) eerst de basis met 4 bobines, maar hoe moet ik dat doen die rotor 1 BDP, dat speelt toch geen rol of wel??

Euhm een ander vraagje: moest ik dit nu bouwen kan ik voor de gewone signaal transistors een BC547(b) gebruiken of kunnen die de schakel frequentie niet aan, ingangs signaal is max 10kHz (10.000rpm)?

Zelf vindt ik de MegaSquirt een beetje duur om alleen maar de ontsteking te regelen, dit moet toch gaan met basis elektronica (een hoop weerstanden en transistors) of niet soms?

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 28 oktober 2010 17:05:02 (20%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 28 oktober 2010 16:32:48 schreef Damic:
....
Zelf vindt ik de MegaSquirt een beetje duur om alleen maar de ontsteking te regelen, dit moet toch gaan met basis elektronica (een hoop weerstanden en transistors) of niet soms?

De ontsteking in de motor wordt vervroegd naargelang het toerental en het vermogen wat gevraagd wordt. in de mechanische distributeur zitten gewichtjes die naar buiten zwaaien en de ontsteking vervroegen.
Dus als je het elektronisch wilt doen kom je niet om een microcontroller uit om de vervroeging te berekenen (of het wordt een uiterst complexe analoge schakeling). Of wil je de distributeur gebruiken als trigger?
Zit er een wankel of een gewone motor in de rx-7?

Sine

Moderator

Op 27 oktober 2010 23:06:44 schreef free_electron:hozeo ? zo werd het vroeger toch gedaan in de oude rotor verdelers ?

Ja ... niet met halfgeleiders ...

free_electron

Silicon Member

Op 28 oktober 2010 06:48:09 schreef Damic:
[...]Nee ze schakelen de laagspanningskant.

komkom... mijn pa zijn ouwe renault 12 had 1 bobine. op de kop van de bobine zit een rotor. die rotor doet 2 dingen : een schakelcontact om d elaagspanning te onderbreken ( de vis-platine's) zodat de bobine vonkt. en daarbovenop zit de 'delco'. dat is een roterend contact wat 1 van de 4 bougies verbind met de hoogspanningskant van de bobine. de bougies zijn daar rechtstreeks via hoogspanningskabels op aangesloten.

maar in de Ts zijn geval : gewoon 4 bobines vand e sloop halen en zelf ene ecu bouwen...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Duh RX-7 = wankel he ik gebruik nog altijd de pulsen van de verdeler he om de HP-transistoren te laten ontsteken het is eigenlijk alleen maar het stuur gedeelte (welke Wankel rotor) dat vervangen word. Dus laten we stellen dat ik aan mijn geel lijn (ontsteking rotor 1) een magneetje plak die + en - 5° de sensor laat schakelen die de juiste transistor groep dan in geleiding brengt zodoende dat het signaal van de leading en trailing naar de juiste rotor gaat.

Een bobijn met een rotor, ik hoop dat je een verdeler bedoelt want een bobijn beweegt niet.

Free_electron: ja dat ben ik van plan maar zal wel wat hulp kunnen gebruiken, want mijn vragen worden niet echt beantwoord :(

> Euhm een ander vraagje: moest ik dit nu bouwen kan ik voor de gewone signaal transistors een BC547(b) gebruiken of kunnen die de schakel frequentie niet aan, ingangs signaal is max 10kHz (10.000rpm)?

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 28 oktober 2010 19:02:57 (32%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Normaal gesproken verdeelt de rotor de spanning naar de betreffende rotor, Je geeft zelf al aan dat er een schakeling moet komen door om de beurt de voorste dan wel de achterste rotor een vonk te geven. Die omschakeling mag alleen schakelen als de voorste rotor richting BDP gaat. Even voor het gemak 90grd voor tot 90grd na is 180grd. Gedurende die tijd kies je de voorste rotor de volgende 180graden is de achterste aan de beurt. Maar even voor de duidelijkheid, je moet de bestaande pulsgevers behouden evenals de mechanisch vervroeging anders zit er niks anders op om een motormanagement systeem te gaan nemen. Daarnaast moet er dan een 3e pulsgever komen die het net omschreven signaal geeft. Overigens als je een dis bobine gebruikt heb je dus 3 bobines in totaal.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ja dat was ik wel van plan om de puls gever van de dizzie te houden maar de verdeelkop gaat er dan af en een mooi plaatje over.
Heb zelf in de schemas van de FC en FD aan het neuzen geweest en vind nergens een sensor voor rotor 1 BDP te bepalen, uit de dizzie (van de fc en fd) komt alleen het signaal voor respectievelijk de leading en trailing te sturen.

Om te selecteren welke rotor zou ik 2 sensoren gebruiken op de hoofd poelie op 0° en 180° met 5°>10° start op voorrand.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik heb voor een fiat de verdeelkap voorzien van hall sensoren en op de arm een magneetje, daarmee stuurde ik de 4 bobines aan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja dat is ook een goed idee, moet je er wel 2x2 in maken boven elkaar en 2 armpjes 10graden versprogen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Verkeerd gelezen...Oeps :-S

Dacht dat je een fd had met inductie.

[Bericht gewijzigd door rockfordbreda op vrijdag 29 oktober 2010 21:30:45 (91%)

@Rockford: ja dat weet ik daarmee dat ik ook alleen maar een rotor selector moet maken, die dan de juiste puls van de dizzie naar de ontstekingsmodules stuurt en daar wringt het schoentje. Ik weet al dat bij elke 180° op de E-as er een rotor verschuiving (rotor 1 <> rotor 2) is, dus met 2 extra sensoren (HAL) moet dit wel lukken maar dan moet de elektronica nog werken en dat is mijn probleem juist, de omschakeling maken.

Heb daar straks trouwens ook gezien hoe de trailing en leading puls word gegeven, zijn 2 sensoren die ongeveer tegen over mekaar staan en er draait een + tussen. Eventueel kan ik daar nog 2 extra sensoren opzetten en moet ik al die elektronica niet hebben, maar is wel wat moeilijker denk ik.
Gaat niet: elke 180° krijg je dan op de 2 rotors ontsteking zie tekening.

Dit ( http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/car/tekeningen/?acti… ) is nog steeds het schema waar ik mee verder wil, moest de elektronica nauw mee willen.

ps. een rotatie motor is meestal een piston motor :D http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotatiemotor de rx reeks van Mazda zijn WANKEL motoren uitgevonden door Felix Wankel, damn wat zijn ze daar stom

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Heb je al een keer met euro-rotor contact gehad? Deze man heeft een goeie naam opgebouwd in de rotor wereld.Denk dat ie je wel kan helpen.
Bij de importeur van mazda hebben ze mij een keer naar hem gestuurd voor een elktro probleem met mijn wagen.Een toppertje.

Mvg:
Martijn