Betwijfel of de gate stuurspanningen EMI veroorzaken.
Heb al eerder geprobeerd de flanken wat minder steil te maken door een hogere gate weerstand, maar de EMI vermindert er niet meer door.
Als alles in een metalen doos komt, zal ik toch nog wat aan de EMI moeten doen, want de elektronica komt op een halve meter van de motor vandaan. Dus storing van de bekabeling motor.
Ik heb gisteren een aantal lage ESR condensatoren besteld en hoop daar weer iets mee te winnen.
Betwijfel het, want met een lage vermogen motor heb ik ook al storing.
Ik hoor geen motor bijgeluiden op 15kHz.
Deze frequentie is nog overgebleven van de transistor h-brug, welke niet veel hoger kon. Werden extreem warm.
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Mosfets kunnen makkelijk meer dan 15kHz aan (of het nut heeft voor jouw toepassing weet ik niet).
EMI word veroorzaakt door hele hoge di/dt waardes. En die komen uiteindelijk ban het schakelgedrag van je H-brug. Misschien ook eens kijken naar de aansturing, unipolair, quasi-unipolair, bipolair en quasi-bipolair. Misschien helpt dat ook.
Kun je misschien ook een PCB layout plaatsen?
Het blijft gewoon lastig om hem EMI vrij te krijgen. Je kunt eventueel door de theorie heen bladeren bijvoorbeeld het EMC boek van J.J. Goedbloed.
Denk dat je het probleem met filters op moet lossen, en een goede behuizing.
Als het ingebouwd is afgeschermde kabel gebruiken en emc wartels, veel meer kan je niet doen. En ga een beetje experimenteren met de voorbeelden die ik gestuurd heb. Je ziet dat het al een heel stuk minder is, van 100KHz naar 16KHz dus je zit op de goede weg.
En ja de fet's worden nu eenmaal hard aangestuurd je hebt stijle flanken op de gates, en dat zie je terug in je uitgang. Maar fet's hebben ook hun voordelen, ze verstoken minder warmte.
Maar met transistoren gaat het ook hoor, die gebruik ik zelf ook nog steeds voor motoren tot 125W werkt bij mij goed. 
Wil nog even een update plaatsen wat de stand van zaken is.
- Ik heb vlakbij de H-brug 2x 2200uF low ESR condensatoren geplaatst.
- Om de schakelfrequentie kwijt te raken in de voeding, heb ik nog een klein ontstoor spoel in de 24V naar de h-brug geplaatst. Dus de piekstromen blijven bij de low esr condensatoren.
- h-brug lussen op de print zo klein mogelijk gemaakt
- Een klein snubber netwerk geplaatst over de linker en rechter H-brug zijde.
- Had hierna nog last van uitstralen op de lange kabels. Direct na de H-brug in elke leiding een 10uH spoel geplaatst, zodat er een laag doorlaat filter ontstaat.
- Alle in en uitgangen voorzien van een 10nF condensator
- Goede referentie vlak (ground) over de totale print
Voor de rest heb ik geen afgeschermde kabel oid gebruikt, gewoon een 2 aderig 0,75mm^2 kabel.
Uiteindelijke resultaat is dat ik tot de 10-15khz een stoorband zie.
Volgens de EMC normen wordt er vanaf de 150khz gemeten! Boven de 150khz heb ik zover ik kan zien geen storing.
Ik heb contact gehad met Dare en zij vertelden dat in de band van 1hz-150khz een veel hogere emissie toelaatbaar is.
Dus meten is weten, maar ik heb grote vertrouwen dat m'n print dus emc ok is.
Ik dacht dat cojothono er mee bezig was, of heb jij het overgenomen.
Oftopic.
Zit jullie bedrijf toevallig in montfoort?
Meditop soms.
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Op 28 oktober 2010 16:49:10 schreef Moppie:
Zonder dat ik het wist heb ik dus 2 accounts!
Hmmm... Geheugenverlies?
Op 28 oktober 2010 16:49:10 schreef Moppie:
Klopt.
Zonder dat ik het wist heb ik dus 2 accounts!
Moppie en CoJoThoNo.
Is zeer verwarrend voor de lezers van het topic, overleg even met je collega.