Hoi,

ik ben aan het hobby-en met de aansluitingen van de stroom draden in de Flexit zijspan.

Op zich geen probleem, want alle stekkers etc. zijn compleet en werkend.

Nu zit er op de Flexit een elektrisch bedienbare ruit, die zowel vanaf de motor, als vanuit de Flexit open- en dicht gestuurd kan worden met een tuimelschakelaar.
Ook die werkt. Gelukkig wel, want het is niet mijn hobby om alles opnieuw te moeten aanleggen.

Nu wil ik, om de werking van de ruit te waarborgen, een extra (klein) accu in het zijspan monteren, speciaal voor deze bediening.
Stel, dat om wat voor reden ook de stroom voorziening vanaf de motor weg zou vallen, dan kan diegene in het bakkie altijd nog zelf de ruit openen, en uitstappen.

Nu lijkt het mij raadzaam om er voor te zorgen dat deze accu wel opgeladen wordt, maar geen deel is in het startcircuit. Dus simpelweg ''naast /paralel '' de normale accu zetten, zal niet werken. Nu weet ik vrij weinig van elektro , maar ik hoor wel eens wat.

Kan ik in dit geval een zgn. ''diode'' gebruiken? Ik heb altijd begrepen dat dit een soort van eenrichtings stroom verzorgt.

Het zal best wel kunnen werken, maar dan ook graag met uitleg, en nog beter een typenr. of zo, b.v. bij www.Conrad.nl.
Dan bestel ik die, en het plaatsen kan niet al te moeilijk zijn.

Graag jullie kennis en kunde hier over......

Groeten uit Kippendorp, Chris

je zoiu een relais kunnen gebruiken,
Deze plaats je dan zo dat als er stroom vanaf de motor komt dat hij ingeschakeld wordt.
Het relais "koppelt" dan als het ware je bakje en de motor.
Waardoor hij wel spanning heeft van de motor als de motor spanning geeft. EN op zijn eigen accu draait als de motorspanning wegvalt.

/
motor      ----------------------/  ---- ruit
             Relaisspoel {~}         |
                         {~}        accu
 motor           --------------------|--- ruit

zoiets

Hoe groot acht jij de kans dat bij een rijdende motor (als het ding stil staat, zit er neem ik aan niemand in de zijspan) de spanning volledig weg valt? Ik *denk* dat je met een dergelijke constructie (een accu heeft ook niet het eeuwige leven; denk dat die zijspanrijder het ook niet echt waardeert als die accu tijdens een rit eens gaat staan gassen; helaas doet ook een SLA dat wel eens aan het einde van z'n leven...) meer ellende introduceert dan oplost...

Is het niet mogelijk om ergens met een slinger ofzo die ruit op handkracht te openen? Een mechanische oplossing dus. Dat werkt altijd...

http://www.jazebra.com/images/product-shots/lifehammer/life-hammer-resqme-kit-black-800x600.jpg
Dit is een stuk makkelijker en veiliger.

Ok, vooropgesteld dat ik dit doe om een bepaalde zekerheid in te bouwen, want idd, de kans dat het zijspan zonder stroom zou kunnen komen is erg klein.

Er is een mogelijkheid om de ruit met de hand te openen, maar da's nogal complicado, dus meer iets voor als er tijdens sleutel-momenten geen spanning aanwezig is.

Nu zit ik zelf te denken aan een simpel schema, en daar komt de ''leek'' om de hoek: de voeding van af de motor-accu via een zekering via een diode naar de accu in de bak.

Daarvan de voeding naar de tuimelschakelaar, zodat deze altijd werkt, of de motor nu oplaadt of niet. Klopt deze redenering? Zo ja, welke diode heb ik dan nodig? Zo nee, waar zit de denk fout?
@ electron : da's is een leuke optie, maar werkt niet echt met lexan.

Trouwens, kapot maken van een screen is doodzonde, want deze worden niet meer gemaakt.

Maar ik snap de bedoeling.....LOL.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

lexan? Nee dat gaat idd. niet lukken. Toch denk ik dat een mechanische oplossing beter is dan een noodvoeding.

Op 7 november 2010 22:55:58 schreef PC Rider:
Trouwens, kapot maken van een screen is doodzonde, want deze worden niet meer gemaakt.

Als het heel houden de prioriteit is, heb je blijkbaar de tijd. Waar heb je dan een on-board noodvoeding voor nodig???

Persoonlijk denk ik dat een zelfgemaakte oplossing de kans op storingen ook nog eens groter zou kunnen maken. Bovendien, een extra accu in zo'n span is ook een extra risico. Is het een compleet gesloten bak? Er zal toch nog wel een weg naar buiten mogelijk zijn als de stroom uitvalt? Desnoods door het dak. Anders is het gewoon een redelijk gevaarlijk ding denk ik, niet in het water rijden.

Ik zou dat ding gewoon aan je brommert schroeven en gaan rijden, niet verknutselen.

--edit--
ah, flexit, schuifkap. Zit daar geen noodontgrendeling op????

@ GJ,

er is inderdaad wel een noodontgrendeling op, maar die kan alleen maar van buiten af worden bediend. Misschien een ontwerp fout, maar het zij zo.

Nu blijft mijn vraag nog staan: hoe sluit ik zo'n noodaccu aan, kan ik dat doen middels een diode in de voedings kabel, of werkt dat anders?

Wat betreft de ''gesloten'' bak : hij is goed afsluitbaar, maar dat is de gesealde accu ook......

Greetz, Chris

Kan inderdaad via een zekering en een robuuste schottky-diode.

Voor de diode zou ik een model kiezen dat veilig geisoleerd geplaatst kan worden.

Op 8 november 2010 11:10:10 schreef Zonnepaneeltje:

Kan inderdaad via een zekering en een robuuste schottky-diode.

OK, now we're talking; maar nu de volgende vraag? wat is een ''robuuste schottky-diode''?

Misschien is het erg veel gevraagd, maar ik ga nu geheel en al op jouw info af, en zou dus graag iets willen hebben waar ik verder mee kan.

Misschien heb je een bestel nr. bij conrad of iets dergelijks?

Alvast bedankt. Chris

PS misschien nodig: de max stroom sterkte is 7 amp, 12 volt uiteraard.

Op 8 november 2010 10:42:47 schreef PC Rider:
hij is goed afsluitbaar, maar dat is de gesealde accu ook.....

Niet dus... Zeker niet aan het einde van hun leven. Verder hebben ze overdruk ventielen om te voorkomen dat de exploderen als ze overdruk opbouwen. Niet geschikt voor gebruik in ruimten waar mensen zijn (zeker niet als ze niet snel weg kunnen).

Maar goed... Als je dan met alle geweld een probleem wilt introduceren: de enige nette oplossing is met een DCDC converter. Alles met diode, bruggen, relais en weet ik wat allemaal blijft prutswerk. Zowel mastervolt als Victron verkopen die dingen in een geschikte variant (nl. als lader)

Ben even aan het stoeien geweest en zoeken op het WWW, en zie daar een apparaat dat wellicht de bedoeling van de hele discussie is??

http://www.stroomwinkel.nl/p-2370-cyrix-i-1224v-100a-intelligent-combi…

Ik vind het een mooi dingetje, redelijk betaalbaar, en het zal geen probleem geven om het te plaatsen en aan te sluiten.

Jullie goedkeuring??

Groeten, Chris